Daniel_N Daniel_N skrev:
[bild] det blev lite trängre än vad jag hade tänkt, får nog bli en till.

[bild] tillbehör till vertikalfräsen fick också en egen låda
Var är färgen? Fick du slut:)
 
O OverAndOut skrev:
Var är färgen? Fick du slut:)
bara testar passformen! dags att måla nu!
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
[bild] det blev lite trängre än vad jag hade tänkt, får nog bli en till.
Om du istället borrat hålen i hörnen av fyrkanterna kunde du plockat nästan alla stål enkelt uppifrån:geek:
 
Ola C Ola C skrev:
Om du istället borrat hålen i hörnen av fyrkanterna kunde du plockat nästan alla stål enkelt uppifrån:geek:
Det har du faktiskt rätt i. Får blir det på nästa. Lite testande idag har gett mig två insikter:

1) Tack vare hålet kan jag lyfta nästan alla stålen uppifrån rätt lätt.

2) Det är inte svårt att (när man trycker underifrån) att hitta rätt stål.
 
@Ola C har idag godkänt hål-lösningen som något av det bästa han sett, kul!
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
@Ola C har idag godkänt hål-lösningen som något av det bästa han sett, kul!
Du menar Orangutang-lösningen? För mig med T-rex armar hade innersta tre raderna stål förblivit oanvända:rolleyes:...bra, då kan man sälja dom dyrt sen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
...jag var dock väldigt impad av parkeringsdisciplinen. @Pysslarn du kan va stolt över sitt livsverk, bilarna stod uppradade mot hippiesidan precis som du instruerat.

(Om disciplinen berodde på att uppförsbacken mot porten va hal som en isbana låter jag vara osagt...)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Om disciplinen berodde på att uppförsbacken mot porten va hal som en isbana låter jag vara osagt...
Jag kom förbi vid två tillfällen strax innan vintern kom och blev så imponerad av parkeringsdiciplinen att jag helt missade att alla spånrören var borta och nu ersatta av en liggande container. Så det är nog faktiskt Ronnies förtjänst snarare än isen.
 
  • Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det är så att Ronnie har fått allierade. O de börjar tidigare än mig på morgonen, så trots att jag gärna vill bredsladda in och hamna på tvären så finns det inte längre plats till det pga alla P-vakter:(
 
S
Den här off topic-tråden borde byta namn till Daniel Ns verkstadsbekymmer och -lösningar. Med parkering.
;)
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag tror det är så att Ronnie har fått allierade. O de börjar tidigare än mig på morgonen
Kloka människor! :D

//Ronnie
 
S sinuslinus skrev:
Den här off topic-tråden borde byta namn till Daniel Ns verkstadsbekymmer och -lösningar. Med parkering.
;)
Haha, hur kan jag ha missat detta?! Taget!
 
Ok. nu börjar "Daniel Ns snickeribekymmer och -lösningar. Med parkering."-delen av tråden. Välkomna!

Status idag:
Parkeringen - katastrof. Människor vet inte om de ska skratta eller gråta. Och detta trots att Ronnie var på plats för bara ett par dagar sedan.

I övrigt funkar det bra.

Idag har Alexandra bland annat arbetat med att laga en munkstol. Det är en trebent stol i mörkt betsad ek, troligen sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal. I ett runt ben möts, i vinkel, två runda spjälor med tapphål i mitten. Tapparna hade brutits loss och träet i benet var avbrutet.

Lösningen blev att fräsa bort material så att ny ek kunde limmas i mot platt botten. Därefter borrades nya hål, dels för den anslutande spjälan, dels för tappen i mitten av denna.

Fräsningen innebar ett antal problem. Dels skulle Alexandra få det cylindriska benet att ligga stilla och sen skulle benet linjeras så att det nya borrade hålet hade exakt samma vinkel i förhållande till det gamla som tidigare. Denna skulle också vara samma som motsvarande tapphål längre ner på samma ben.

För att få benet att ligga stilla så lånades inspiration från metallsidan och ett par V-block i trä tillverkades och monterades med snabbspännare på sinkmaskinens bord.

För att linjera borrhålen så användes en liten fräst metallkub, typ 15x15 samt 8mm tjock. Denne lades mot botten på ett annat tapphål i samma ben, som det nya tapphålet skulle vara i linje med. På så vis hade vi en parallell yta som stod upp från det cylindriska benet. På den använd la vi sen en stålskala. När benet är justerat så att stålskalan är parallell med bordet så blir borrningen automatisk parallell med det befintliga tapphålet. Svårt att förklara i text och jag hittar tyvärr ingen bild. Nästa gång ska vi ta bättre bilder för det är verkligen en användbar teknik.

Limningen blev väldigt tight och det blev en stark lagning. Bra jobbat Alex!

Det kan också nämnas att sinkmaskinen som synes är utrustad med en modern vändskärsfräs. Vi har svarvat en egen spännhylsa till sinkmaskinen så att vi kan använda 1/2" fräsar, dvs samma som vi använder till de stora handöverfräsarna. Det blev en uppdatering vi är väldigt nöjda med. Något vidare utsug har vi dock inte fått till än...

EDIT: Borrningen skedde alltså i pelarborrmaskinen fast med samma uppspänningsmetod som i sinkmaskinen. Hela plywoodplattan som allt sitter i flyttades alltså över till nästa maskin.

Träben fastspänt i V-block på verkstadsbänk med snabbspännare, omgivet av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träben fastspänt i V-block på snickerimaskin med spännklo för reparationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trebent stolben fastspänt i hemmagjorda trätillverkade V-block på en sinkmaskins bord för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 4 till
  • Laddar…
Välkommen till snickeriet herr Granlund:


Organiserad samling av borr- och fräsverktyg för snickeri i en trä låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Immobil och 5 till
  • Laddar…
I helgen hade jag hjälp av @Ezcobar - det blev lite hållare för borr. Tog bild i början och glömde sen av det. Tack för hjälpen!

Nytillverkade trähyllor med borrhållare och insatta borr av olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.