Stort tack för den här gången Daniel, gott att ses!

Fasfräsningsjiggen gav verkligen ett riktigt bra resultat, kul att använda den i det här bygget. Ska definitivt kopieras! Och såklart väldigt roligt att snickra med massivträ som dessutom är av hög kvalitet.

Nu ska jag klura lite på benen till nästa gång. :)
//Ronnie

• Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Saker har gått bra och mindre bra!

Bra:
PHL har varit på plats och justerat automationen! Numera startar spånsugen när vi drar igång spindelputsen (den drog tidigare för lite ström för att trigga starten). Dessutom är det justerat så att matarverket till fräsen inte triggar spånsugen! Det har också börjat planeras för inkoppling av utsugsbordet och för automatisk rensning (med tryckluftspulser) av strumfilterna i spånsugen.

Mindre bra:
Jag har officiellt gett upp med lagerna till spånsugen. De är nu bytta 3 ggr, det blir inte bra och det låter sjukt dåligt. Samtidigt hittar jag inte ett enda fel i montaget, dragit med rätt moment etc. Så lite less på det....Spånsugen funkar som den ska, men det skriker i sakerna. Tror att jag helt enkelt bytar hela axeln komplett med allt istället....

• Gilla
yeah-sus
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Saker har gått bra och mindre bra!

Bra:
PHL har varit på plats och justerat automationen! Numera startar spånsugen när vi drar igång spindelputsen (den drog tidigare för lite ström för att trigga starten). Dessutom är det justerat så att matarverket till fräsen inte triggar spånsugen! Det har också börjat planeras för inkoppling av utsugsbordet och för automatisk rensning (med tryckluftspulser) av strumfilterna i spånsugen.

Mindre bra:
Jag har officiellt gett upp med lagerna till spånsugen. De är nu bytta 3 ggr, det blir inte bra och det låter sjukt dåligt. Samtidigt hittar jag inte ett enda fel i montaget, dragit med rätt moment etc. Så lite less på det....Spånsugen funkar som den ska, men det skriker i sakerna. Tror att jag helt enkelt bytar hela axeln komplett med allt istället....

Kan det vara så att ditt fläkthjul är obalanserat

S sweden skrev:
Bra fråga. Jag tycker inte att det borde vara det. har inte förändrat något där och det har ingen skada eller liknande...

Ola C Ola C skrev:
Det ryktas på stan att baxarsekten ska bli bjudna på all-inclusive Mallorcaresa...! Visst har vi slitit ont många tidiga mornar där ute i ladan men det här va ändå väldigt generöst måste jag säga.

Jag och @Pysslarn är i alla fall väl förberedda och i bra form.

[bild]
Saker är fortfarande lite oklara....men det lutar starkt åt att jag drar ner o rekar på tisdag så får vi se sen...

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
S sweden skrev:
Jag tror inte det. I så fall hade vi sett en utmärkande frekvens i vibrationsmätningen. Vi såg mest brus:
Vibrationsmätning med brus över frekvensspektrum upp till 50 Hz, visar XYZ-axlar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Å andra sidan mäter vi bara upp till 50 Hz. @Daniel_N , har du uppgifter om motorvarvtal och remskivornas storlekar?

Edit igen: Det vore intressant om man kunde få se frekvensspektrum från en ljudupptagning. Daniel, har du en sådan app i din skittelefon?

Redigerat:
Hej
Ni har gått grundligt tillväga i er felsökning !

Idag flyttas det rör till tryckluften. Bara provisoriskt men det kommer ändå att bli lite smidigt för oss med uttagen lite bättre placerade innan det, nästa år, blir dags för en permanent ombyggnad.

Men nu har jag problem.....rören är i stål, förmodligen dragna i slutet av 70-talet och tätade med lin (och ev linolje på det, vet jag inte). På ett ställa kunde jag enkelt såga av röret, men på ett annat måste jag lossa en 90-graders vinkel från ett rör. Problemet är att det sitter sjukt hårt. Jag har försökt att värma med varmluftspistol i 10 minuter (vågar ej ta svetsen, mkt som brinner i närheten) vilket gav noll resultat. Värme i intervall med kylspray hjälpte inte heller.

Hur gör man?

Daniel_N Daniel_N skrev:
Idag flyttas det rör till tryckluften. Bara provisoriskt men det kommer ändå att bli lite smidigt för oss med uttagen lite bättre placerade innan det, nästa år, blir dags för en permanent ombyggnad.

Men nu har jag problem.....rören är i stål, förmodligen dragna i slutet av 70-talet och tätade med lin (och ev linolje på det, vet jag inte). På ett ställa kunde jag enkelt såga av röret, men på ett annat måste jag lossa en 90-graders vinkel från ett rör. Problemet är att det sitter sjukt hårt. Jag har försökt att värma med varmluftspistol i 10 minuter (vågar ej ta svetsen, mkt som brinner i närheten) vilket gav noll resultat. Värme i intervall med kylspray hjälpte inte heller.

Hur gör man?
När Daniel inte får upp ett skruvförband brukar det bero på att det inte är ett skruvförband.

• Haha
  • Gilla
jac och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:

Hur gör man?
Det är ihopsmält med bly?

mattiasp mattiasp skrev:
När Daniel inte får upp ett skruvförband brukar det bero på att det inte är ett skruvförband.
Ett gammalt byggahus-ordspråk..

Bestämde mig för att vrida lite till. Då lossnade nästa koppling, nästan 4m bort...men det ska nog bli bra det med.

Men nästa system blir inte med gängade stålrör....

Parkeringen: Inget vidare. Inte totalkaos men det finns utrymme för förbättring. Kanske imorgon?

I övrigt toppen! Idag har vi varit hela gänget på minikurs hos Gantelius Fönsterhantverk!

Alexandra och Jesper fick förra året en minikurs hos Petter på Gantelius Fönsterhantverk i julklapp. Och idag var det dags!

Vi förstärkte med Anders och Victor (fd respektive nuvarande praktikant) och körde mot Ystad. Sen spenderade vi en halvdag där och lyssnade, frågade och lärde oss om ytbehandling av trä och metall för fönster och dörrar. En otroligt trevlig och lärorik upplevelse! Vi är väldigt nöjda!

Petter är nycirkusartisten som sadlade om. Han har en väldigt gedigen bakgrund med både teori i form av studier inom restaurering på LTH och massor av erfarenhet av restaurering och renovering av fönster av alla de slag. Utanför Ystad har han en fin och välorganiserad verkstad, inriktad mot fönsterhantverkaren - som är både snickare, murare, glasmästare och målare!

För vår del var fokus framförallt på ytbehandling med linolja och linoljefärg på nya fönster och dörrar. Vi fick lära oss massor om kokt, kallpressad, varmpressad, rå, högraffinerad, vinteriserad och soloxiderad linolja. Och om molkeylstorlekar, linolensyra, polymerisering, filmbildning och inte minst varför det är bra att ha en gul lök i målarrummet!

Men Petter visade också hur han gör i praktiken. Med grundolja uppvärmd i fritös, linoljebränning av järnbeslag, lut och rostfritt småskrot i en stentrummlare för att rensa beslag mm.

Vi lärde känna Petter via social medier i höstas (han är väldigt flitig och generös med goda tips för fönsterrestaurering på Instagram - se https://www.instagram.com/gantelius_fonsterhantverk/) och efter att ha bjudit honom på en kaffe i snickeriet som varade i tre timmar så insåg vi att detta var dels en väldigt trevlig kille, men också en utmärkt källa för oss för att lära oss mer.

Grym dag!

Grupp människor framför sliten träbyggnad, glada efter minikurs i fönsterhantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tallguy196 och 9 till
  • Laddar…
Låter som en fantastisk dag! Måste säga att resesällskapet hade varit skäl nog för att åka.

Kul att det blev så bra!
//Ronnie

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Vi fick lära oss massor om kokt, kallpressad, varmpressad, rå, högraffinerad, vinteriserad och soloxiderad linolja. Och om molkeylstorlekar, linolensyra, polymerisering, filmbildning och inte minst varför det är bra att ha en gul lök i målarrummet!
Det där med oxidraffinerade linolenpolymermolekyler osv var ju väldigt basic, men löken har jag aldrig hört talas om. Berätta gärna mer!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.