26 544 läst · 88 svar
27k läst
88 svar
Dags att köpa nya verktyg – Vilket märke för gemensam batteristandard?
Nu är jag nyfiken såhär 2-3 år senare, är du nöjd med Milwaukee såhär långt? 🙂andreascarlsson skrev:Tack för alla svar!
Det blev Milwaukee till slut. Köpte deras Powerpack plus deras tigersåg. Dels efter kommentarerna här i tråden, dels efter att ha snackat med min vän som jobbat som snickare i 30 år.
Kvarstår dyckert-maskin, ingen panik med den dock...
Lärdomar:
- Milwaukee säljer många av sina verktyg utan låda och snålt med tillbehör. De får man köpa till separat. Tråkigt, och innebär merkostnad (är själv van vid Bosch som har sina L-lådor och skickar med ett gäng med blad och grejer). Men tydligen ska Milwaukee ha sjukt bra sorteringssystem, så det ska bli en intressant värld att utforska!
- Jag upplever (efter okulär och snabb-besiktning) Milwaukees verktyg som lite plastigare än Bosch blåa serie. Vi får se hur det känns om ett halvår när jag hunnit använda allt.
- Som flera har sagt; Batteristandard är bra, men inte livsnödvändigt. Känsla för verktyget är viktigare. Det tar ju dock tid att åka runt och känna på verktyg, och för mig var det lite bråttom.
Har varit sjukt nöjd med mina blåa Bosch, men nu ska det bl kul att prova på något nytt! Om jag har tid och minns det, så gör jag ett inlägg här om ett tag och skriver om min upplevelse!
Tack igen! Älskar forum och olike personers insikter och åsikter.
[bild]
Medlem
· Västra Götaland
· 579 inlägg
Japp, mycket nöjd!
Min verktygstavla (som ska målas svart, få bättre krokar och boplats för cirkelsågen) ser ut som bifogat.
Fördelar:
Starka verktyg som inte krånglar på något sätt.
Rent prestandamässigt är de sjukt bra.
Starka batterier som ger gott om kräm.
Nackdelar:
Vissa fästen saknar "tyskt tänk". Jag tänker framförallt på multiverktyget som är krångligare än Bosch's Starlock-system, men även bit-borrsatsen, som inte fäster i Milwaukees egna bit-fäste (det fäster förstås, men enbart genom magnetism, vilket ju inte är särdeles starkt)…
Över huvud taget är jag jättenöjd! Den bästa skruvdragaren jag har haft är fortfarande Bosch GSR 12V (hänger till vänster), på grund av sin smidighet, styrka och uthållighet (jag har misshandlat den rätt rejält). Men den är förstås inte lika stark som Milwaukees slag-skruvdragare, som dock inte behöver användas särdeles ofta. Den hade jag redan när jag köpte Milwaukee, annars hade det blivit Milwaukees motsvarande M12 som säkert är lika bra.
Det är väldigt skönt att ha en batteristandard, så slipper man tänka ihjäl sig varje gång man ska handla ett nytt verktyg!
Min verktygstavla (som ska målas svart, få bättre krokar och boplats för cirkelsågen) ser ut som bifogat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelar:
Nackdelar:
Vissa fästen saknar "tyskt tänk". Jag tänker framförallt på multiverktyget som är krångligare än Bosch's Starlock-system, men även bit-borrsatsen, som inte fäster i Milwaukees egna bit-fäste (det fäster förstås, men enbart genom magnetism, vilket ju inte är särdeles starkt)…
Över huvud taget är jag jättenöjd! Den bästa skruvdragaren jag har haft är fortfarande Bosch GSR 12V (hänger till vänster), på grund av sin smidighet, styrka och uthållighet (jag har misshandlat den rätt rejält). Men den är förstås inte lika stark som Milwaukees slag-skruvdragare, som dock inte behöver användas särdeles ofta. Den hade jag redan när jag köpte Milwaukee, annars hade det blivit Milwaukees motsvarande M12 som säkert är lika bra.
Det är väldigt skönt att ha en batteristandard, så slipper man tänka ihjäl sig varje gång man ska handla ett nytt verktyg!
Wow, tack för svar!andreascarlsson skrev:Japp, mycket nöjd!
[bild]
Fördelar:
Nackdelar:
Jag tog en chansning och inhandlade lite Milwaukee-verktyg nu när det var black friday så låter bra att du är nöjd som har några års erfarenhet.
Hur gillar du sticksågen? Jag funderar på att köpa samma modell men jag är van vid handväske-varianten, inte använt brödlimpa förut (i brist på de korrekta tekniska beskrivningarna...😁)
Är även sugen på deras dyckertpistol... är det 18G-varianten?
Jag hade tidigare en Bosch gst 90 och köpte sen en sån Milwaukee sticksåg. Milwaukeen är mycket bättre än Boschen jag hade.Evolution skrev:Wow, tack för svar!
Jag tog en chansning och inhandlade lite Milwaukee-verktyg nu när det var black friday så låter bra att du är nöjd som har några års erfarenhet.
Hur gillar du sticksågen? Jag funderar på att köpa samma modell men jag är van vid handväske-varianten, inte använt brödlimpa förut (i brist på de korrekta tekniska beskrivningarna...😁)
Är även sugen på deras dyckertpistol... är det 18G-varianten?
Medlem
· Västra Götaland
· 579 inlägg
Sticksågen är fantastiskt bra (enligt snickarkompisen en av de bästa på marknaden), men Milwaukee har verkligen misslyckats med en sak här – Av/på-knappen sitter helt idiotiskt till (snickarkompisen håller med, men menar att det är okej ändå).
Dyckerten är jag sjukt nöjd med. Stark som satan, och ersätter lätt min tryckluftsvariant.
Köpte ett paket 3,5 cm dyckert också, de som följde med var lite väl långa (5 cm).
Dyckerten är jag sjukt nöjd med. Stark som satan, och ersätter lätt min tryckluftsvariant.
Köpte ett paket 3,5 cm dyckert också, de som följde med var lite väl långa (5 cm).
Det är faktiskt bladstyrningen som jag var irriterad på, bladet känns mkt mer stabilt med Milwaukeen, (även med likadant blad.)FredrikR skrev:
Kan ju eventuellt varit fel på just min gst, vet att många varit nöjda med dom.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Dags att köpa ny luftvärmepump?
Värmepumpar -
Sabbad garageport - möjligt att fixa eller dags att köpa ny?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dags att köpa moped till dottern
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dags att köpa ett ute SPA tips .. hjälp
Pool -
När vet man att det är dags att köpa "nytt"?
Byggnadsvård