Har haft milwaukee de senaste 10åren på jobbet. Avverkat ett kombikit, (borr och knack) slagborren sjöng på sista versen.
Var ändå nöjd med milwaukee men bytte jobb och de körde makita så på ett år har jag avverkat 2st slagborr som börjat brinna och den lilla tigersågen bränner jag snart själv upp, den ligger årtioende bakom milwaukees 12v iallafall, både komfort och kraft trots den är 18v.
Mklwaukees maskiner är betydligt tyngre än makita men samtidigt mycket starkare.
Dewalts är också lättare men i grumden är det batteriet som väger och tycker man det är jobbigt så stoppa i ett 2.0ah
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Bara Hitachi/Hikkoki sen 9 år tillbaka på jobbet, grymma maskiner med bra känsla och ergonomi.
Skulle såga isär ett stort emballage av brädor och reglar för nån vecka sen, fick låna en Dewalt tigersåg då den redan var framme. Efter sågat av 2 st 2"x4" kollade jag på bladet om det var dåligt ?? Nä samma blad som jag själv använder i fint skick. Sågade ett snitt till, sen gick jag o hämtade min Hitachi.
Den gula var ju en leksaksmaskin i jämförelse.
DeWalt, Milwakee och Hiti är de maskiner jag använt som inhyrd när jag inte haft mina egna med mig, och alltid längtat tillbaka till mina gröna.
Makita är ännu ett snäpp bättre på ergonomi och känsla, men de har inte alls samma kvalite längre som när maskinerna tillverkades i Japan.
Men för alla märken gäller det att man får vad man betalar för, köper man de billigare får man en billigare maskin, oavsett färg på den. Köpte billiga Hikkoki till en nyanställd här om dagen för att börja med, 2.495:- för slagskruvdragare och borrmaskin, 2 st 5Ah och laddare. Maskinerna var just billiga, inte alls samma känsla som maskinerna som kostar minst 2.495:- st utan laddare o batterier.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Jag tycker det skiljer sig mellan olika discipliner, min generella uppfattning är: rörmokare milwaukee. Elektriker bosch. Snickare makita/dewalt. Finsnickare festool/mafell. Ventilation makita. Rivare/håltagare hilti. Ni som är utövare inom dessa discipliner, känns det inte ganska rätt? @FredrikR och @Ramnemark ni kör väl nästan bara bosch? @findus42 du kör väl nästan bara festool eller mafell?
Jag är bara en glad hemma-elare efter 3 år skola. :oops:

Mesta av tiden läggs på snickring, mestadels Bosch men Senco och Hikoki står för spikandet.
Till 95% av skruvandet använder jag 12V, även de moment där det ska kantfräsas.
Byter hjul, slipar och sågar (sänk, tiger, ger, handklinga) med 18V.
 
Slår ett slag för hikoki där du kan köra dina 36v och 18v med samma batteri, sjukt smidigt! Deras utbud av antal maskiner lämnar en del att önska, men alla vanliga saker finns och är riktigt bra.
 
Om du frågar på ett forum kommer ju alla bara att rekommendera det märke som dom själva använder. Det är rätt värdelöst. Du får pröva själv vilket märke du tycker bäst om.

Ett märke jag skulle undvika är HiKoKi. Har inte så mycket koll på deras nyare grejer men dom gamla var av väldigt låg kvalitet och gick sönder fort. Dom hette ju tidigare Hitachi. Man kan ju spekulera hur mycket som helst i varför man väljer att rebranda ett väletablerat märke, men till slut kommer man ändå fram till att enda orsaken kan vara att varumärket har dåligt rykte. Man byter inte namn på produkter som säljer.
 
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Jag tycker det skiljer sig mellan olika discipliner, min generella uppfattning är: rörmokare milwaukee. Elektriker bosch. Snickare makita/dewalt. Finsnickare festool/mafell. Ventilation makita. Rivare/håltagare hilti. Ni som är utövare inom dessa discipliner, känns det inte ganska rätt? @FredrikR och @Ramnemark ni kör väl nästan bara bosch? @findus42 du kör väl nästan bara festool eller mafell?
Jag påstår att proffs av gammalskolan, som jag nog får anses tillhöra, inte är märkestrogna med avseende på färg.
Inom varje kategori har jag maskiner som jag är van vid och som passar till mitt sätt att arbeta.

Festool sänksåg verkar outslitlig.
Mafell Dybelborr unik i sitt slag
DeWalt handöverfräs pga ergonomi mm.
Fein multimaskinför att de var ensamma om den när jag skaffade en.

Det är några exempel.
Snarare är det så att jag har en massa olika sätt att lösa uppgifter när jag saknar rätt maskin. Någon gång när det är uppenbart att något behövs skaffar jag en. Den jag skaffat hänger med så länge den fungerar och är tillräckligt bra för jobbet. När den ger upp har jag erfarenheten och kunskapen som behövs för att köpa den bästa oavsett märke.

Förr så var det egentligen bara skruvdragare/borrmaskiner som var batteridrivna.
Numera blir fler och fler batterialternativ tillräckligt bra. Därmed så blir det en finess med att ha samma batterisystem.
Körde HILTI skruvdragare förr. Efter problem med den senaste anser jag att HILTI numera inte ger mig tryggare funktion än mid-price. Enligt arbetsordern när den slutat fungera inom garantitiden så var maskinen utsliten. Jag frågade teknikern om han skojade. Bestämde då att HILTI inte är värda att betala dubbelt för.

Vi har en Milwaukee-säljare i samma hus som snick. Vi har nyckel till deras bakdörr och förtroendehandlar 24/7. Det är tillräckligt mycket värt för att trumfa andra märken utan att ha något med egentlig kvalitet att göra. Mid-price kan antas hålla tre fyra år. Alla är ungefär lika. Lägger grannen ner får vi se om jag byter.

Senaste tillskottet.
Handöverfräs med 8mm chuck.
Handöverfräs med modifierat maskinbord och anhåll bredvid ett Milwaukee-batteri på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskinbord och anhåll odugliga så har gjort egna. Med det är det en riktigt smidig maskin.

Mvh Findus
 
O Ostenn skrev:
Slår ett slag för hikoki där du kan köra dina 36v och 18v med samma batteri, sjukt smidigt! Deras utbud av antal maskiner lämnar en del att önska, men alla vanliga saker finns och är riktigt bra.
Av nyfikenhet undrar jag vad du saknar i sortimentet?
 
Jag gillar lidl’s Parkside men det är nog mest för att dom löser mitt behov utan att egentligen kosta nått ;) dock är det ju inga precisionsverktyg :surprised: utan lite man får det man betalar för :cool:
Vinkelslipen motsvarar en hilti till en tiondel av priset = bägge är lika värdelösa vid hård användning, tigersågen har plågats hårt i timmar och nöter fortfarande på

så köp det du kommer använda mest det fabrikatet som känns bäst för dig och gräm dig över pris / funktion på resten av deras saker
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Av nyfikenhet undrar jag vad du saknar i sortimentet?
Det är en hel del grejer som andra tillverkare har, oftast är det inte basic-verktyg som skruvdragare, sågar etc utan mer specialicerade grejer. Jämför man med t.ex ryobi´s utbud av allt förutom rena bygg-verktyg är det mycket. Limpistoler, trädgårdsverktyg, slipmaskiner (typ fingerslip, bandslip etc). När andra tillverkare kanske har två-tre olika varianter har hikoki oftast bara en. Med det sagt är det inte alltid en nackdel med färre val.

Men vill man bygga upp en verktygspark där man bara har en batteriplattform så lämnar Hikoki en del att önska, även om det som sagt är supersmidigt med deras multivolt-system.
 
B
Isakare Isakare skrev:
Bara Hitachi/Hikkoki sen 9 år tillbaka på jobbet, grymma maskiner med bra känsla och ergonomi.
Skulle såga isär ett stort emballage av brädor och reglar för nån vecka sen, fick låna en Dewalt tigersåg då den redan var framme. Efter sågat av 2 st 2"x4" kollade jag på bladet om det var dåligt ?? Nä samma blad som jag själv använder i fint skick. Sågade ett snitt till, sen gick jag o hämtade min Hitachi.
Den gula var ju en leksaksmaskin i jämförelse.
DeWalt, Milwakee och Hiti är de maskiner jag använt som inhyrd när jag inte haft mina egna med mig, och alltid längtat tillbaka till mina gröna.
Makita är ännu ett snäpp bättre på ergonomi och känsla, men de har inte alls samma kvalite längre som när maskinerna tillverkades i Japan.
Men för alla märken gäller det att man får vad man betalar för, köper man de billigare får man en billigare maskin, oavsett färg på den. Köpte billiga Hikkoki till en nyanställd här om dagen för att börja med, 2.495:- för slagskruvdragare och borrmaskin, 2 st 5Ah och laddare. Maskinerna var just billiga, inte alls samma känsla som maskinerna som kostar minst 2.495:- st utan laddare o batterier.
Råkar inte vara så att Hikkoki-sågen hade pendling? Det gör ju en del när man sågar :)
 
O Ostenn skrev:
Det är en hel del grejer som andra tillverkare har, oftast är det inte basic-verktyg som skruvdragare, sågar etc utan mer specialicerade grejer. Jämför man med t.ex ryobi´s utbud av allt förutom rena bygg-verktyg är det mycket. Limpistoler, trädgårdsverktyg, slipmaskiner (typ fingerslip, bandslip etc). När andra tillverkare kanske har två-tre olika varianter har hikoki oftast bara en. Med det sagt är det inte alltid en nackdel med färre val.

Men vill man bygga upp en verktygspark där man bara har en batteriplattform så lämnar Hikoki en del att önska, även om det som sagt är supersmidigt med deras multivolt-system.
Fingerslip och limpistol saknas men är det dealbreakers, fler märken som saknar det väl? Ryobi saknar å andra sidan tex rakslip. Men det finns kanske bättre exempel?
Jag håller nog inte med att det är dåligt utbud och förstår inte riktigt vad den bilden kommer av. Jag använder tex häcksax och trimmers, fungerar toppen :)
 
nanowire nanowire skrev:
Fingerslip och limpistol saknas men är det dealbreakers, fler märken som saknar det väl? Ryobi saknar å andra sidan tex rakslip. Men det finns kanske bättre exempel?
Jag håller nog inte med att det är dåligt utbud och förstår inte riktigt vad den bilden kommer av. Jag använder tex häcksax och trimmers, fungerar toppen :)

Hehe, beror väl helt på vad man behöver för verktyg om det är en dealbreaker eller inte :) Finns såklart fler exempel på saker som Hikoki saknar och andra märken har. Med det sagt finns ju även verktyg som Hikoki har som ingen annan har heller, tex full-size handöverfräs på 36v. För mig finns det tyvärr inget märke som träffar alla rätt och jag har därför flera märken...tyvärr :)
 
j.f.s
Jag har lite blandat. DeWalt 18v från 2007-ish som tål hur mycket stryk som helst. Tunga dock.

Blå Bosch 12v skruvdragare. Används ofta och har till och med spikat med den :oops::crysmile: Smidig, stark och tålig.

Hitachi. Vilket skräp. Har tre stycken skruvdragare 14 & 18v och alla tre glappar helt sjukt mycket i chucken. Kommer inte köpa det märket igen.

Har två bekanta som är rörmokare och den ene kör DeWalt och den andre Makita. Personligen så gillar jag DeWalt bättre.
 
B breakman skrev:
Råkar inte vara så att Hikkoki-sågen hade pendling? Det gör ju en del när man sågar :)
Precis.
Jag köpte en Milwaukee mini tigersåg, verkade riktigt smidig för mindre jobb där det är trångt.
Den är helt värdelös, kort slag och ingen pendling. Jag sågar av en bräda fortare med bågfil än den gör med ett riktigt bra blad.
 
O Ostenn skrev:
Hehe, beror väl helt på vad man behöver för verktyg om det är en dealbreaker eller inte :) Finns såklart fler exempel på saker som Hikoki saknar och andra märken har. Med det sagt finns ju även verktyg som Hikoki har som ingen annan har heller, tex full-size handöverfräs på 36v. För mig finns det tyvärr inget märke som träffar alla rätt och jag har därför flera märken...tyvärr :)
Nej, ingen batteriplattform eller märke (skillnad) fyller alla behov för mig heller. Men jag tyckte bara det var märkligt att du lyfte fram att Hikoki skulle ha sämre utbud än andra utan att riktigt motivera det.
”Men vill man bygga upp en verktygspark där man bara har en batteriplattform så lämnar Hikoki en del att önska” skrev du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.