R roli skrev:
Blir väl bara Makita kvar då eller? Har inte sett att de andra fyra märkena har några trädgårdsmaskiner.
Ja i praktiken. Om man inte kan tänka sig Hikoki eller Metabo. Jag trivs med Hikoki, tycker de gjort en del klokare val, tex hur de släpper nya maskiner när det är befogat snarare än hela tiden som Makita verkar göra. Men framförallt hur de har valt att ha sina nyare batterier 18/36V så de både fungerar med äldre (och nya) 18V maskiner och den nyare 36V-plattformen.
 
Fairlane
Det beror också på hur mycket man ska jobba med verktygen. Själv kör jag blandade märken och bryr mig mindre på verktyg jag sällan använder. Skruvdragare använder jag så mycket mer än säg tigersåg, så då valde jag en skruvdragare jag trivdes med. Tigersåg kunde sen bli samma märke, helt annat märke eller sladdaansluten som exempel.

Är man sällananvändare skulle åtminstone inte jag lägga ner stora pengar på något som jag kanske inte behöver just nu, utan köpa tills er om 3 år när behovet dyker upp. Kanske dyker behovet aldrig upp, eller så kan man låna/hyra då och spara mycket pengar.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
DeWalt har ju kommit med sitt nya batteri nu så det är mycket mindre jämfört med dom gamla.
En nackdel med Makita är att om man köper en solo-maskin så kommer maskinen i en papplåda.
Och med deras 40v system så är man låst till dess maskiner.
Skulle jag köpa maskiner idag så hade det blivit Dewal eller Milwaukee pga att dom har mycket i trädgårdsserien.
 
Music Man Music Man skrev:
Dewalt har [länk]
Se där, det verkar vara jag som är dåligt "påläst".
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror också på hur mycket man ska jobba med verktygen. Själv kör jag blandade märken och bryr mig mindre på verktyg jag sällan använder. Skruvdragare använder jag så mycket mer än säg tigersåg, så då valde jag en skruvdragare jag trivdes med. Tigersåg kunde sen bli samma märke, helt annat märke eller sladdaansluten som exempel.

Är man sällananvändare skulle åtminstone inte jag lägga ner stora pengar på något som jag kanske inte behöver just nu, utan köpa tills er om 3 år när behovet dyker upp. Kanske dyker behovet aldrig upp, eller så kan man låna/hyra då och spara mycket pengar.
Jag håller med dig. Har själv också en salig blandning av olika märken på mina maskiner och väldigt få batterimaskiner. Där är det skruvdragare som är med batteridrift. Har fått en begagnad multimaskin på batteri drift. Jag tycker inte det är någon större idé att ha allt med batteridrift, blir bara dyrt den dagen man måste uppdatera batteribanken...

Men skulle någon ge mig en uppsättning batterimaskiner med gemensamt batteri så skulle jag inte säga nej men troligtvis inte köpa själv.
 
nanowire nanowire skrev:
Om du kommer vilja ha lite trädgårdsverktyg också på samma batterier blir valet smalare, tex Bosch försvinner.
Eller så köper man en badaptor och kan köra sina blå Bosch-batteri på ryobi (vilka förvisso är rätt smäckiga)
En badaptor kopplad till ett Ryobi verktyg som möjliggör användning av ett Bosch 18V-batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av Dewalt är att tillbehör är dyra om man ska ha original. Vet ej hur kompatibiliteten med andra märken är heller med Dewalt (tror att multimaskinen kör egen standard, alltså inte starlock-fäste). Jag har trådade Makita-verktyg och trådlösa Dewalt men ska jag köpa något nytt batteridrivet verktyg kommer jag att lämna Dewalt och gå över till Makita eller Bosch (ofta bra priser på Amazon som man kan prismatcha hos Hornbach).
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H
Vi har Makita på firman, varken bra eller dålig tycker jag om det märket.
Men oavsett om det är en bildelar, handverktyg eller CX gen.4 motorn till min E-Bike så har jag aldrig blivit besviken på Bosch. Så mitt tips är Bosch
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
Hade jag haft obegränsat med pengar, eller önskan om att separera från min fru, hade jag valt Bosch, aldrig missnöjd med verktygen därifrån.

Som hobbypulare är jag dock helt ok med Ryobi som ett rejält hack ner i pris. Märks skillnad i kvalitet utan tvekan, men dom uppfyller alla krav jag förnuftsmässigt kan ställa på dom.
 
  • Gilla
Magma34 och 2 till
  • Laddar…
F F_man skrev:
Hade jag haft obegränsat med pengar, eller önskan om att separera från min fru, hade jag valt Bosch....
Hon gillar Makita...?! :thinking:;):crysmile:(y)
 
  • Gilla
  • Haha
Octavianus och 6 till
  • Laddar…
Har lite blandat mellan Milwaukee och Festool. Men mest Milwaukee verktyg, gillar att de har trädgårdsmaskiner och en hel del maskiner riktat till bilverkstäder, De kommer snart med sänksåg oxå
Men tyvärr så är ju inte ergonomin i närheten av Festool ( i mina händer)
 
Att ha 2 olika batterisystem för trädgård respektive bygg är ju knappast ett bekymmer. Mitt råd är att känna på olika fabrikat för de maskinerna man använder mest. Innan jag bestämde mig för makita så kände jag på olika skruvdragare och sticksågar, där satt makitan bäst i handen. Jag har inte ångrat en sekund att jag började med makita
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det finns en anledning till att väldigt många firmor idag kör Millwaukee. Jag gör det själv och är supernöjd. Dock kör jag spikpistol från dewalt och det nog det bästa köpet jag gjort (halva priset i USA). Har man möjlighet att åka över någon gång så är båda dessa märken betydligt billigare där. Köpte en väska till sist och fyllde den, något nervös i tullen:cool:
 
D Diablito skrev:
Det finns en anledning till att väldigt många firmor idag kör Millwaukee. Jag gör det själv och är supernöjd. Dock kör jag spikpistol från dewalt och det nog det bästa köpet jag gjort (halva priset i USA). Har man möjlighet att åka över någon gång så är båda dessa märken betydligt billigare där. Köpte en väska till sist och fyllde den, något nervös i tullen:cool:
Jag tycker det skiljer sig mellan olika discipliner, min generella uppfattning är: rörmokare milwaukee. Elektriker bosch. Snickare makita/dewalt. Finsnickare festool/mafell. Ventilation makita. Rivare/håltagare hilti. Ni som är utövare inom dessa discipliner, känns det inte ganska rätt? @FredrikR och @Ramnemark ni kör väl nästan bara bosch? @findus42 du kör väl nästan bara festool eller mafell?
 
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Jag tycker det skiljer sig mellan olika discipliner, min generella uppfattning är: rörmokare milwaukee. Elektriker bosch. Snickare makita/dewalt. Finsnickare festool/mafell. Ventilation makita. Rivare/håltagare hilti. Ni som är utövare inom dessa discipliner, känns det inte ganska rätt? @FredrikR och @Ramnemark ni kör väl nästan bara bosch? @findus42 du kör väl nästan bara festool eller mafell?
Tycker det stämmer bra men på jobbet (elektriker) så kör vi mest Hilti, en del Milwaukee och vissa gubbar har Bosch GSR 12-35FC för mindre jobb.
Själv kör jag:
Hilti på Borrhammare, skruvdragare och slagskruvdragare.
Blå Bosch på vinkelslip (med sladd)
Milwaukee på multisåg, lampa och dammsugare

Min personliga åsikt är att Milwaukee är plastigt och rätt tungt (speciellt deras borrhammare)
Hilti är kanon men jag hade aldrig lagt de pengarna privat, det är dyrt…

Privat hemma har jag en del Makita 18V och Blå Bosch 12V
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.