28 696 läst · 185 svar
29k läst
185 svar
Dags att köpa moped till dottern
Speedfight har varit en av de populäraste mopederna så länge den varit 2-takt och är det fortfarande såvitt jag vet. Dock är den dyr ny, över 40k. För oss föll det på utseende färg. Det gick bra med vilken färg som helst bara den var svart….S Snömodd skrev:
Jaha, denna tråd kan väl få lyftas igen. Antar jag varje gång det kommer nya 15 åringar. Min dotter fyller i höst och har väl inte varit superintresserad, men några kompisar som redan fyllt har ju skaffat moppe (ingen hon umgås med har skaffat moppebil än). Hon har sagt att hon "tänker skaffa moppe" men ser inte framför mig att hon själv sitter på blocket och letar...
Jag är ju rätt snål och kan tänka mig att meka lite själv. Hon har själv ett par tusen sparat. Jag kan väl slänga in ett par till, men det blir ingen ny moppe för 20.000 utan snarare en så nära 5.000 kr man kan komma...
Vi bor i Sollentuna. Just nu är hennes aktiviteter inom några kilometer, så behovet är egentligen noll.
Men, jag tror det är bättre hon har körkunskaper, hjälm och styr själv än åker bakpå nån vilde utan hjälm (som väl iofs är risken resten av hösten innan hon fyllt i vinter, men då inget att göra åt).
Mina frågor;
På skolan står mest moppar med regplåt = klass 1
Det finns väldigt bra cykelbanor här vilket väl talar för klass 2
Men det är inte kul att hamna efter alla kompisar...
Samtidigt misstänker jag en klass 2 är billigare i inköp och försäkring. Och att med klass 2 kan man inte få p-böter.
Så. Jag tänker börja med klass 2. Men jag kanske tänker fel?
Nästa fundering är el eller fossil... Finns billiga el för kring 5.000 kr, räckvidden verkar då vara i praktiken 2-3 mil. Frågan är om batterilivslängd och att moppen körs tom och måste släpas hem gör att man ska undvika det?
Så,
försäkringskostnad för klass 1 el 2, respektive olika märken. För billig moppe tänker jag bara trafik.
Välja klass 1 el 2
El eller fossil?
Sista frågan. Finns ju beg mopedbilar från 15.000. Fördelen med sådan vore att hon kan skjutsa lillbrorsan till aktiviteter och avlasta oss. Men kanske är de så skruttiga att jag får lägga mer tid att meka än att skjutsa. Och kanske kostar de så mkt att försäkra att det inte är rimligt? Jag hörde 5.000 om året för trafik, men det verkar ju enl tråden här bara en vanlig moppe kosta... En moppebil för 50-60 tusen eller mer är inte aktuellt, utan isåfall en gammal för 15-20. Man kan ju tänka sig en A-traktor åxå, men då känns insatsen börja bli alltför hög...
Jag är ju rätt snål och kan tänka mig att meka lite själv. Hon har själv ett par tusen sparat. Jag kan väl slänga in ett par till, men det blir ingen ny moppe för 20.000 utan snarare en så nära 5.000 kr man kan komma...
Vi bor i Sollentuna. Just nu är hennes aktiviteter inom några kilometer, så behovet är egentligen noll.
Men, jag tror det är bättre hon har körkunskaper, hjälm och styr själv än åker bakpå nån vilde utan hjälm (som väl iofs är risken resten av hösten innan hon fyllt i vinter, men då inget att göra åt).
Mina frågor;
På skolan står mest moppar med regplåt = klass 1
Det finns väldigt bra cykelbanor här vilket väl talar för klass 2
Men det är inte kul att hamna efter alla kompisar...
Samtidigt misstänker jag en klass 2 är billigare i inköp och försäkring. Och att med klass 2 kan man inte få p-böter.
Så. Jag tänker börja med klass 2. Men jag kanske tänker fel?
Nästa fundering är el eller fossil... Finns billiga el för kring 5.000 kr, räckvidden verkar då vara i praktiken 2-3 mil. Frågan är om batterilivslängd och att moppen körs tom och måste släpas hem gör att man ska undvika det?
Så,
försäkringskostnad för klass 1 el 2, respektive olika märken. För billig moppe tänker jag bara trafik.
Välja klass 1 el 2
El eller fossil?
Sista frågan. Finns ju beg mopedbilar från 15.000. Fördelen med sådan vore att hon kan skjutsa lillbrorsan till aktiviteter och avlasta oss. Men kanske är de så skruttiga att jag får lägga mer tid att meka än att skjutsa. Och kanske kostar de så mkt att försäkra att det inte är rimligt? Jag hörde 5.000 om året för trafik, men det verkar ju enl tråden här bara en vanlig moppe kosta... En moppebil för 50-60 tusen eller mer är inte aktuellt, utan isåfall en gammal för 15-20. Man kan ju tänka sig en A-traktor åxå, men då känns insatsen börja bli alltför hög...
Vi har haft moppar i 4 år nu och jag kör en hel del själv också. Standardturen för dottern var 20km tur och retur (till skolan).J JohanLun skrev:
Om det verkligen bara är enstaka kilometer som är transportsträckan kanske det är ok med klass2. Men, om merparten av det går på väg i trafik tycker jag man ska ha en klass 1 så man kan hänga med i trafikrytmen och inte bli en stoppkloss som allla ska köra om. Om merparten av åkande ändå blir på cykelvägar kanske klass2 är ok, om sträckorna är korta. Parkering är absolut att ta hänsyn till, på yngsta dotterns skola finns varken cykel eller mopedparkering och då är den reggade moppen besvärligare att parkera.
De elmoppar jag testat (vässla och någon till) har varit grymt bra och kul att köra, dock behövs extra batteri där så är möjligt (beror på hur långt man åker under dagen förstås!).
Moppebilar är det njet på här, ungdomar som känner sig odödliga i en papperskaross i trafik som uppfattar bilen som just en liten bil är en dålig kombo helt enkelt. Dessutom är rimligt friska exemplar för dyra.
En vanlig moppe går utmärkt att skjutsa på också om man behöver vara två.
Nu förtiden krävs tydligen att du klarar ett teoriprov även för klass 2 moped (30 moppe)!J JohanLun skrev:Jaha, denna tråd kan väl få lyftas igen. Antar jag varje gång det kommer nya 15 åringar. Min dotter fyller i höst och har väl inte varit superintresserad, men några kompisar som redan fyllt har ju skaffat moppe (ingen hon umgås med har skaffat moppebil än). Hon har sagt att hon "tänker skaffa moppe" men ser inte framför mig att hon själv sitter på blocket och letar...
Jag är ju rätt snål och kan tänka mig att meka lite själv. Hon har själv ett par tusen sparat. Jag kan väl slänga in ett par till, men det blir ingen ny moppe för 20.000 utan snarare en så nära 5.000 kr man kan komma...
Vi bor i Sollentuna. Just nu är hennes aktiviteter inom några kilometer, så behovet är egentligen noll.
Men, jag tror det är bättre hon har körkunskaper, hjälm och styr själv än åker bakpå nån vilde utan hjälm (som väl iofs är risken resten av hösten innan hon fyllt i vinter, men då inget att göra åt).
Mina frågor;
På skolan står mest moppar med regplåt = klass 1
Det finns väldigt bra cykelbanor här vilket väl talar för klass 2
Men det är inte kul att hamna efter alla kompisar...
Samtidigt misstänker jag en klass 2 är billigare i inköp och försäkring. Och att med klass 2 kan man inte få p-böter.
Så. Jag tänker börja med klass 2. Men jag kanske tänker fel?
Nästa fundering är el eller fossil... Finns billiga el för kring 5.000 kr, räckvidden verkar då vara i praktiken 2-3 mil. Frågan är om batterilivslängd och att moppen körs tom och måste släpas hem gör att man ska undvika det?
Så,
försäkringskostnad för klass 1 el 2, respektive olika märken. För billig moppe tänker jag bara trafik.
Välja klass 1 el 2
El eller fossil?
Sista frågan. Finns ju beg mopedbilar från 15.000. Fördelen med sådan vore att hon kan skjutsa lillbrorsan till aktiviteter och avlasta oss. Men kanske är de så skruttiga att jag får lägga mer tid att meka än att skjutsa. Och kanske kostar de så mkt att försäkra att det inte är rimligt? Jag hörde 5.000 om året för trafik, men det verkar ju enl tråden här bara en vanlig moppe kosta... En moppebil för 50-60 tusen eller mer är inte aktuellt, utan isåfall en gammal för 15-20. Man kan ju tänka sig en A-traktor åxå, men då känns insatsen börja bli alltför hög...
Försäkringen på en moped för 20-30 000 kr kostar 5000 kr/år. Men ställer du av mopeden på vintern betalar du inte då enligt vårt försäkringsbolag.
Det är nog bra att hon tar "kort" för 45 moppe, sen vilken hon skaffar gör ju inget, men bra om hon ska låna en kompis moppe att hon har kort... Är det inte samma kort till 30 och 45 och moppebil (konstigt nog?) Men a-traktor är väl eget kort?
Jag tänker mig ju en moppe för 5-6 eller 7 tusen. Och bara trafik. Undrar om det kan vara 5000. En klass2 borde väl vara billigare?
Moppebil verkar ju gå att hitta för under 20.000, men visst, jag förstår kritiken mot dem. Men trots allt, på vintern tror jag de är säkrare. De syns mer och bilar måste köra om på riktgt, moppar kan man preja/klämma sig om och inte kul att bli inprejad i trotarkanten. Därav att jag tänker att en klass2 moppe som får köra cykelväg är säkrare... Om man åker mest på sådan väg förstås.
Nuvarande skola ligger ca 10 minuter med cykel bort, mindre än 2km. Så finns ingen egentlig anledning att åka moppe. Nästa år blir det gymnasium som ligger längre bort, 3.5km, om hon hamnar på närmaste. Träningen ligger 3km på cykelväg eller drygt 5 på bilväg (pga man kan ta en genväg med cykel och måste "åka runt" på bilväg). Vi bor precis vid stationen, det mesta åker man pendeltåg eller buss till. Men, hon kan ju komma vilja åka till kompisar som bor sämre till.
Det minns jag själv var det enda jag använde moppe till, i stan var det pinsamt att åka moppe, men till några kompisar långt bort åkte jag, genom skogen. På en gammal crescent jag fortfarande har kvar... Eller en drevad urklen push dakota som jag sålde, gick att åka 70 men man måste typ först åka ut för ett stup för att komma upp i fart, sen kunde den hålla farten.
Jag tänker mig ju en moppe för 5-6 eller 7 tusen. Och bara trafik. Undrar om det kan vara 5000. En klass2 borde väl vara billigare?
Moppebil verkar ju gå att hitta för under 20.000, men visst, jag förstår kritiken mot dem. Men trots allt, på vintern tror jag de är säkrare. De syns mer och bilar måste köra om på riktgt, moppar kan man preja/klämma sig om och inte kul att bli inprejad i trotarkanten. Därav att jag tänker att en klass2 moppe som får köra cykelväg är säkrare... Om man åker mest på sådan väg förstås.
Nuvarande skola ligger ca 10 minuter med cykel bort, mindre än 2km. Så finns ingen egentlig anledning att åka moppe. Nästa år blir det gymnasium som ligger längre bort, 3.5km, om hon hamnar på närmaste. Träningen ligger 3km på cykelväg eller drygt 5 på bilväg (pga man kan ta en genväg med cykel och måste "åka runt" på bilväg). Vi bor precis vid stationen, det mesta åker man pendeltåg eller buss till. Men, hon kan ju komma vilja åka till kompisar som bor sämre till.
Det minns jag själv var det enda jag använde moppe till, i stan var det pinsamt att åka moppe, men till några kompisar långt bort åkte jag, genom skogen. På en gammal crescent jag fortfarande har kvar... Eller en drevad urklen push dakota som jag sålde, gick att åka 70 men man måste typ först åka ut för ett stup för att komma upp i fart, sen kunde den hålla farten.
Utbudet av 30-moppar är ju betydligt mindre. Och för 5 papp får du bara en skrothög. Så det känns som du måste ändra din inställning till det hela. Du kan inte utgå från dina egna upplevelser. Köp en vettig 45-moppe till dottern och låt henne känna på moppe-livet själv, istället för att försöka styra henne. Vad är det som säger att hon åker hem efter skolan? Hon kanske åker till någon kompis, och sedan till träningen, och sen hem. Då är det helt plötsligt 2 mil istället för 3 km.
PS. A-traktor är samma kort som moped, AM kallas det.)
PS. A-traktor är samma kort som moped, AM kallas det.)
Det är väl 25 moppar som är alternativet. Inte 30, alltså gamla 60-70-talsmoppar. som jag förstår är 25 samma som 45 bara att de är strypta?Hammarskallen skrev:Utbudet av 30-moppar är ju betydligt mindre. Och för 5 papp får du bara en skrothög. Så det känns som du måste ändra din inställning till det hela. Du kan inte utgå från dina egna upplevelser. Köp en vettig 45-moppe till dottern och låt henne känna på moppe-livet själv, istället för att försöka styra henne. Vad är det som säger att hon åker hem efter skolan? Hon kanske åker till någon kompis, och sedan till träningen, och sen hem. Då är det helt plötsligt 2 mil istället för 3 km.
PS. A-traktor är samma kort som moped, AM kallas det.)
Jag är mer ute efter möjligheten köra på cykelväg. Där vi bor är det gott om cykelväg som är mkt genare än bilvägarna.
Vad är då "lite dyrare" och billig? De annonser jag sett för moppar för 5-6-7 verkar inte vara totala skrothögar, men lite äldre. Men jag har ju inte kollat på några, så det är förstås svårt att säga. Jag har fått för mig en ny kinamoppe kostar 20.000 och inte är så mycket värd efter 10 år?MathiasS skrev:
Jag köpte en nästan ny (några få mil) kinamoppe (drax) för 4 år sedan för 15kkr och den är nu värd 10kkr ungefär. Det är rätt ok tycker jag.
Givet hur många gånger jag har ställt ventilerna på den moppen så kommer jag inte köpa en kina moped någonsin igen, men andrahandsvärdet är ingen katastrof.
Idag skulle jag nog köpa en nyare "märkesmoped" (Kymco, Sym, Peugeot), betala lite mer från början och hitta ett fint ex som inte är söndertrimmat av någon 15-årig fjungosse.Budgeten är nog då 15-20 snarare än 5-10.
Givet hur många gånger jag har ställt ventilerna på den moppen så kommer jag inte köpa en kina moped någonsin igen, men andrahandsvärdet är ingen katastrof.
Idag skulle jag nog köpa en nyare "märkesmoped" (Kymco, Sym, Peugeot), betala lite mer från början och hitta ett fint ex som inte är söndertrimmat av någon 15-årig fjungosse.Budgeten är nog då 15-20 snarare än 5-10.
Nyare skotermopeder, eller Plast Bidé som vi veteranmopedåkare säger.
Köp inte en gammal moped med insprutning, tex Aprilia SR 50i.
Väldigt fin moped när den går, men om bränslepumpen ger upp blir man fattig.
Kinamopparna är billiga, har billiga delar och är lättmekade, men kräver ständigt underhåll. Alla 4 taktare har samma motor GY6 oavsett vilket namn mopeden har.
Motsatsen är Yamaha, dyra även som gamla, håller bra men är sjukt knöliga att meka med.
Köp inte en gammal moped med insprutning, tex Aprilia SR 50i.
Väldigt fin moped när den går, men om bränslepumpen ger upp blir man fattig.
Kinamopparna är billiga, har billiga delar och är lättmekade, men kräver ständigt underhåll. Alla 4 taktare har samma motor GY6 oavsett vilket namn mopeden har.
Motsatsen är Yamaha, dyra även som gamla, håller bra men är sjukt knöliga att meka med.
Jag har diskuterat med dottern och 25 moppe var out of the question. Hon har rekat med kompisarna. Den enda som hade 25 moppe hade en trimmad som gick 60, hur bra det är kan man väl diskutera, men vi lämnar det.
Fick tipset att kolla på 2-taktsmoppar av en kollega. Då slipper man ventiler och sånt. Han rekommenderade Kymco. Men även Peugeot. Båda verkar ha förgasare av gammalt snitt. Finns gott om lite äldre för 5-6000, gissar det är höstpris - Kymco verkar man få 6-10 år gamla, Peugeot är äldre för det priset. Om man hittar en som verkar gå bra så tänker jag att skicket på plast, ram, däck och bromsar går att "känna" vid en provkörning...
När man själv var 15 så hade man ju koll på ungefär hur en moppe skulle kännas. Om en 2-takt hade dålig komp, glapp kolvbult eller andra problem.
Här förstår jag att alla har variator. Kan man tänka lika. Går de hyfsat bra så är de troligen OK för ett tag till? Fördelen köpa nåt billigt är ju att blir det tokigt så har man inte förlorat speciellt mycket... När jag själv var 15 så köpte jag flera mopeder, men största delen av nöjet för mig var faktiskt att meka med mopeden (nu är jag väl inte säker att jag finner lika stort nöje i det).
Försäkring, verkar hamna på ca 2500 för trafik på det billigaste bolag när jag sätter mig som ägare men förare under 20. Går inte slå med dotterns personnummer. Verkar inte spela så stor roll med märke på moppen. Är det rimligt anta att det stämmer?
Fick tipset att kolla på 2-taktsmoppar av en kollega. Då slipper man ventiler och sånt. Han rekommenderade Kymco. Men även Peugeot. Båda verkar ha förgasare av gammalt snitt. Finns gott om lite äldre för 5-6000, gissar det är höstpris - Kymco verkar man få 6-10 år gamla, Peugeot är äldre för det priset. Om man hittar en som verkar gå bra så tänker jag att skicket på plast, ram, däck och bromsar går att "känna" vid en provkörning...
När man själv var 15 så hade man ju koll på ungefär hur en moppe skulle kännas. Om en 2-takt hade dålig komp, glapp kolvbult eller andra problem.
Här förstår jag att alla har variator. Kan man tänka lika. Går de hyfsat bra så är de troligen OK för ett tag till? Fördelen köpa nåt billigt är ju att blir det tokigt så har man inte förlorat speciellt mycket... När jag själv var 15 så köpte jag flera mopeder, men största delen av nöjet för mig var faktiskt att meka med mopeden (nu är jag väl inte säker att jag finner lika stort nöje i det).
Försäkring, verkar hamna på ca 2500 för trafik på det billigaste bolag när jag sätter mig som ägare men förare under 20. Går inte slå med dotterns personnummer. Verkar inte spela så stor roll med märke på moppen. Är det rimligt anta att det stämmer?
Det finns säkert bra billiga moppar men jag tror att många är bristfälligt lagade med tveksam kvalitet från början. Dessutom är sannolikheten stor att dom är trimmade av någon tidigare ägare.
Trimma höll man ju på med själv så initialt kändes det som standard, men det är inte så oskyldigt längre med små skotrar med närmast crossprestanda.
Det var en dödsolycka här för några år sen där poliser jagade en moppe och sen dess la dom ner helt. Alla visste detta och det spårade ur totalt. Nu har dom tagit tag i detta igen och är stenhårda och åker runt i skolor och hämtar ut ägare till misstänkta trimmade mopeder och gör ett snabbtest om moppen är ok eller ska med för analys. Flera 15-åringar blev av med körkortet under våren och får tex inte övningsköra. Många ångerfulla pappor i den här stan. Och ingen som hade trimmat vågade ta moppen till skolan.
Mitt råd köp en otrimmad skoter. Vi gillar skarpt Speedfighten 4 (4t) vi köpte. Man rymmer hjälmen under sadeln som går att låsa och det finns USB-uttag för laddning.
Trimma höll man ju på med själv så initialt kändes det som standard, men det är inte så oskyldigt längre med små skotrar med närmast crossprestanda.
Det var en dödsolycka här för några år sen där poliser jagade en moppe och sen dess la dom ner helt. Alla visste detta och det spårade ur totalt. Nu har dom tagit tag i detta igen och är stenhårda och åker runt i skolor och hämtar ut ägare till misstänkta trimmade mopeder och gör ett snabbtest om moppen är ok eller ska med för analys. Flera 15-åringar blev av med körkortet under våren och får tex inte övningsköra. Många ångerfulla pappor i den här stan. Och ingen som hade trimmat vågade ta moppen till skolan.
Mitt råd köp en otrimmad skoter. Vi gillar skarpt Speedfighten 4 (4t) vi köpte. Man rymmer hjälmen under sadeln som går att låsa och det finns USB-uttag för laddning.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Hittade en Yadea S5 elmoppe som klarar typ 5mil på laddningen (i verkligheten). 6mån gammal som hade gått 80mil för typ halva nypriset, i nyskick.
Det går att hitta fynd om man har lite is i magen och kan vara beredd på att åka en bit.
Denna kostar 380kr i skatt och ca 700kr/m de månader som den är påställd.
Det går att hitta fynd om man har lite is i magen och kan vara beredd på att åka en bit.
Denna kostar 380kr i skatt och ca 700kr/m de månader som den är påställd.
Medlem
· Sverige
· 5 213 inlägg
Rätt crazy försäkringsavgifter. Om det mestadels är cykelbanor, varför sträcka sig längre än till en vanlig elcykel? Eller - gud förbjude - en vanlig hederlig cykel vilket var aktuellt för motsvarande scenarios när jag satt med motsvarande problem i ungdomen.