T TommyQ skrev:
Nu är det dags för moped här hemma också.

Dottern har som krav att den ska vara vit och 4-takt (med tanke på lukten).

Kollat på Yamaha Neos och Peugeot Speedfight 4. Budget helst under 20.000.

Tips på fler modeller? Färgen är jätteviktig och ej förhandlingsbar. 😆
Nu vet jag inte hur långt hon brukar köra. Men jag köpte en el-moped åt min. Yadea G5. Snordyr ny, men jag fick fatt i en som var 1år och hade gått 80 mil, utan en repa för 18 000kr. Går ca 4mil på laddningen i full fart, 7 i Eco mode.

Min dotter hade krav på att den skulle vara matt svart...

Ulltand Ulltand skrev:
Bra låsning med ett typ 3 Oxford larmlås! Skyddar även mot vandalism etc.

Finns också larmade bromsskivelås men dessa är inte typ3 godkända vad jag vet.
Vad hände med gamla "granitlåsen" som man själv hade? Idag har nästan alla kedja på marken med gula Sea and Snow abus-låset men krångligt att lägga i och ur mopedens sadellåda etc. Granitlåset/bygellåset borde ju kunna gå runt ekern och dämparen lättare.

A anis16 skrev:
Vad hände med gamla "granitlåsen" som man själv hade? Idag har nästan alla kedja på marken med gula Sea and Snow abus-låset men krångligt att lägga i och ur mopedens sadellåda etc. Granitlåset/bygellåset borde ju kunna gå runt ekern och dämparen lättare.
Alldeles för många tjuvar som åker runt med skåpbilar nuförtiden och bara hyvar in cyklar och mopeder, det gäller att låsa fast dem _I_ något. Därför kedja.

Inte ens lönt att köpa de högre klassningarna. Bättre att gå ner i klass och ha fler och ställa moppen/cykeln synligt och publikt. En batteridriven vinkelslip tar inte speciellt mycket längre tid att kapa något högre än klass 3 men jag har i varje fall fått behålla min elcykel som utöver ramlåset har Biltemas bygellås, 2 hänglås och kätting, allt klass 3. Kan man sen låsa cykeln/mopeden så att det blir svårt att sno den utan att göra åverkan på åkdonet så brukar yrkestjuvarna gå vidare till bättre objekt.

R Robert-san01 skrev:
Nu vet jag inte hur långt hon brukar köra. Men jag köpte en el-moped åt min. Yadea G5. Snordyr ny, men jag fick fatt i en som var 1år och hade gått 80 mil, utan en repa för 18 000kr. Går ca 4mil på laddningen i full fart, 7 i Eco mode.

Min dotter hade krav på att den skulle vara matt svart...
Har kollat på elmopeder också, men tycker nog att det innebär en del nackdelar också för en impulsiv tonåring, samtidigt som en 4-taktare ändå är väldigt snål. Absolut inte motståndare så sett, kör elbil själv, men ändå inte helt övertygad när det kommer till mopeder.

Köpte en Yamaha Neos 4 till slut.

• Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
T TommyQ skrev:
Har kollat på elmopeder också, men tycker nog att det innebär en del nackdelar också för en impulsiv tonåring, samtidigt som en 4-taktare ändå är väldigt snål. Absolut inte motståndare så sett, kör elbil själv, men ändå inte helt övertygad när det kommer till mopeder.

Köpte en Yamaha Neos 4 till slut.
Jag hade precis samma tanke om impulsiv tonåring. Dottern åker knappt till fotbollsträningen eller kompisarna så för henne räcker 5mil mer än väl.

Sonen vette fasen hur jag ska lösa. Han drar iväg på mil-rundor på sin elsparkcykel när andan faller på så moppen lär behöva få touring tank eller nått.

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.