Jag "övningskör" med dottern sittande framför mig på moppen.
Vi håller båda i styret och vi kan lätt prata om vägskyltar och regler.

Vet inte vad polisen skulle tycka men jag håller i styret och några fingrar på bromshandtagen
 
J JohanLun skrev:
Nu har moped inhandlats (jag har inte hängt med i tråden på inläggen om trimning och buskörning).

Blev en 4t. Hade smalnat av till att främst titta på Kymco, då de verkade vara bra i pris och att de finns i modeller med något större hjul och större generellt (eftersom dottern är 175). Många Kymco var 2-takt, men det verkar finnas otroligt mycket delar till ingen kostnad alls till G6Y motorn. Komplett kolv och cylinder för 350 spänn, variator för några hundralappar osv.

Blev en Kymco Agility 16+ 2021 som gått ca 140 mil, till bra pris pga några skönhetsfel och ett trasigt rattlås.
Oljan var aldrig bytt, den såg helt ny ut.

Nu när jag läser om den så inser jag att den har insprutning och inte fögasare. Men iom den är såpass ny så får jag hoppas att det inte är för komplicerat och börjar strula.

Det är ju helt andra grejor än de cykelliknande monark som jag hade. Även Dakotan jag hade hade ju nån slags maskerad cykelram. Denna känns väldigt rejält byggd.
Trevligt. Det jag skrev om insprutning gäller äldre moppar, där det är mycket dyrare att laga, de med insprutning går ju annars finare, startar lättare.

Själv hämtade jag en gammal Magaluti Centro idag, övertygad om att det oxå var en Kines, men den var tillverkad i Italien. Såg nu när jag plockade bort kåporna att Botian är en kopia rakt av när det tex gäller ramen, med skillnaden att allt inte var rostigt och svetsarna inte gjorda av en Kinesisk bysmed, utan troligtvis svetsats av en maskin.
Motorn en 2T har ju oxå kopierats, just denna har en Japansk förgasare.
Fick moppen billigt då den inte startade, men hade tänt på startgas.
De hade mekat själva, jag rättade till trotteln som satt fel, bytte plats på slangarna till bensinkranen som satt fel, bytte bränslefiltret som var helt igensatt och kickade 3 gånger, sen gick den 🙂
Däcken, helt nya Michelin kostar mer per st än jag gav för hela moppen.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja, jag tror det. Hade siktat på 5-6.000 men denna var inte jätte mycket dyrare. Värt ett par tusenlappar att förhoppningsvis slippa meka. Enda abret är väl att det är Eu5 och insprutning, lambdasensor osv. Lite onödigt komlicerat... Men Kymco verkar rejäla, denna hade även lite större hjul och verkar rejält byggd. Verkar finnas som 125a och 150cc med nästan (eller exakt) samma chassie... Borde tala för att det är lite överdimensionerat?
Insprutning osv är standardkomponenter idag, inget att bekymra sig över.

Ja, den är byggd på ett större chassie och på köpet fick man riktiga bromsar, hjul osv och en helt annan kvalitetskänsla än på kinamopparna. Nackdelen är vikten vilket gör den lite segare än andra mopeder. Vi har en super 8 som är väldigt lik agilityn.
 
Kloge Kloge skrev:
Jag "övningskör" med dottern sittande framför mig på moppen.
Vi håller båda i styret och vi kan lätt prata om vägskyltar och regler.

Vet inte vad polisen skulle tycka men jag håller i styret och några fingrar på bromshandtagen
Polisen skulle antagligen rycka körkortstillståndet om ni kör en eu-moppe.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Polisen skulle antagligen rycka körkortstillståndet om ni kör en eu-moppe.
Man får normalt skjutsa på en EU-moppe. Definieras det någonstans om den som blir skjutsad ska sitta framför eller bakom föraren?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Man får normalt skjutsa på en EU-moppe. Definieras det någonstans om den som blir skjutsad ska sitta framför eller bakom föraren?
Bakom så klart! annars blir det ju den som blir skjutsad som blir föraren, ganska självklart!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Man får normalt skjutsa på en EU-moppe. Definieras det någonstans om den som blir skjutsad ska sitta framför eller bakom föraren?
Precis, jag har inte hittat någon information om detta
 
R Rejäl skrev:
Bakom så klart! annars blir det ju den som blir skjutsad som blir föraren, ganska självklart!
Inte alls självklart. Det är oerhört vanligt att mindre barn sitter framför föraren när de skjutsas. Men min fråga var om det faktiskt definieras någonstans.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Inte alls självklart. Det är oerhört vanligt att mindre barn sitter framför föraren när de skjutsas. Men min fråga var om det faktiskt definieras någonstans.
Nu pratades det inte om småbarn under 10år utan övningskörning och då är den som sitter bakom passagerare ingett svårt att förstå..
 
J JohanLun skrev:
Har en integralhjälm med ganska många år på nacken, som hon får ta nu (för hon har redan sagt hon ska åka bakpå kompisar) så får vi köpa fräsch hjälm asap, frågan är - kör de integral eller lite mer citylook och kruka? Antar integral är mkt säkrare, för tänder osv. På min tid hade man kruka, eller vad det nu kallas
Jag ser ingen på moppe med öppen hjälm idag även om jag själv är på väg att skaffa en.

Alla mcbutiker har bra mopedhjälmar som är bra instegsmodeller till hyggligt pris (1000-1500). Dessa hjälmar lever ju ofta ett hårt liv så det är ingen större poäng med att köpa något dyrt. Ta med dottern och prova ut en som sitter bra så blir det mindre gnäll senare och rätt storlek (tightare än man tror).
 
Kloge Kloge skrev:
Jag "övningskör" med dottern sittande framför mig på moppen.
Vi håller båda i styret och vi kan lätt prata om vägskyltar och regler.

Vet inte vad polisen skulle tycka men jag håller i styret och några fingrar på bromshandtagen
Bättre att ta moppe och dotter till ett inhägnat område om hon känner att hon behöver öva.

Hade planer på att låta dottern öva innan men de hanns inte med. Visade sig inte vara någon fara. Det var nästan bara bra att jag inte körde något med henne, hon fick mycket bra utbildning och körvana från trafikskolan trots att kursen bara var två dagar och fick inte med sig mina egenheter ut i trafiken.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Klar man vet, om man vill. Hälften av mopparna behöver jag inte starta för att se att de inte är ok, den andra hälften behöver jag starta och sedan vet jag…. Men, jag förstår att inte alla föräldrar fattar, men det finns ju en gräns för hur lite man får förstå och vet man inget får man väl ta hjälp av någon som vet bättre.
Och det kollar man två gånger om dan? 24/7 365 ?
Har du / haft ens egna kidz i den åldern? I så fall vet du säkert hur snabba dom skulle kunna vara att inom några timmar vara i kompisens garage och hitta på nåt olämpligt.
Dummaste inlägget jag sett från dig (som annars brukar hålla bra standard).
 
Kloge Kloge skrev:
Precis, jag har inte hittat någon information om detta
Transportstyrelsen verkar hålla med @Rejäl så det kan nog vara en mindre god idé att övningsköra som ni gör.

Skärmdump av regler kring hjälmkrav från Transportstyrelsen för att köra motorcykel, inklusive att passagerare ska sitta på avsedd plats och att små barn inte får sitta framför föraren.
 
eftersom det är trafikskolan som står för ”uppkörningen ”, tar de ens emot någon som inte gått kursen ?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur märker du om variatorvikterna är bytta bara genom att starta moppen?
Ok, jag får nypa åt bromsen och sedan gasa lite, stillastående då. Eller så lyssnar jag bara när de kör - det hörs. Mopparna som går 80-100 är rätt hårt trimmade.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.