30 237 läst · 185 svar
30k läst
185 svar
Dags att köpa moped till dottern
Går det 2hjuliga fordonet med motor fortare än 30km/h skulle jag aldrig köra utan integralhjälm och ryggskydd.
Min MC lärare "Kritto" råkade ut för en olycka i 50km/h 1999 och blev då förlamad från bröstet och neråt. Han klarade livet tack vare ryggskyddet.
Jag har själv varit med om MC olycka i 60km/h och hade en j* tur .. bara brutet nyckelben, spricka i axeln, två brutna revben och bruten stortå. Läkaren var extremförvånad över att jag inte skadat ryggen öht.
Det var ryggskyddet fungerade som tänkt och skyddade ryggen.
I min olycka hade jag dessutom troligen skrapat sönder hela ansiktet om det varit en öppen hjälm.
Fuska inte med skydden ... de är väl värda pengarna.
Och vill man inte ha allväder-mc-ställ då man kör sin moppe, så finns det schysta mc-jeans som skyddar.
Tex
https://www.handelsboden.com/catalog/groups/mc-jeans
Min MC lärare "Kritto" råkade ut för en olycka i 50km/h 1999 och blev då förlamad från bröstet och neråt. Han klarade livet tack vare ryggskyddet.
Jag har själv varit med om MC olycka i 60km/h och hade en j* tur .. bara brutet nyckelben, spricka i axeln, två brutna revben och bruten stortå. Läkaren var extremförvånad över att jag inte skadat ryggen öht.
Det var ryggskyddet fungerade som tänkt och skyddade ryggen.
I min olycka hade jag dessutom troligen skrapat sönder hela ansiktet om det varit en öppen hjälm.
Fuska inte med skydden ... de är väl värda pengarna.
Och vill man inte ha allväder-mc-ställ då man kör sin moppe, så finns det schysta mc-jeans som skyddar.
Tex
https://www.handelsboden.com/catalog/groups/mc-jeans
Ett annat populärt alternativ är crosshjälmarna. I mitt tycke mycket mer bekvämare än integralhjälmarna. (Till största del pga luftigheten i crosshjälmen). Nackdelen är att skärmen kan ta vind över 130km/h, men de hastigheterna kräver ju i de flesta fall en tyngre mc vilket inte är fallet här såklart.
Äsch, sonens Speedfight 3 vart stulen i fredags… så vi köpte en tillfällig beg kinamoped, Baotian City. Mycket moped för pengarna men…oj vad den vibrerar i styret från motorn… Ok till och från skolan men inga långa mil på denna. Får se hur mycket vi får tillbaka på försäkringen -> kan bli att vi köper en Speedfight igen och denna gång ska jag hinna montera Airtag på den som jag tänkte göra.
Trist... Jag har tänkt tanken också med en airtag. Man ser ju iofs direkt om någon annans airtag "åker med", men om man lyckas placera den på nåt klurigt ställe så tar det tid att hitta och avlägsna den... Kan man elektroniskt "ta över" och får bort den utan att hitta var den sitter? Eller få den att pipa utan att äga den?A anis16 skrev:
Man tar bort högtalaren på airtagen så blir det svårare att hitta den.J JohanLun skrev:Trist... Jag har tänkt tanken också med en airtag. Man ser ju iofs direkt om någon annans airtag "åker med", men om man lyckas placera den på nåt klurigt ställe så tar det tid att hitta och avlägsna den... Kan man elektroniskt "ta över" och får bort den utan att hitta var den sitter? Eller få den att pipa utan att äga den?
Jag hade förberett för att klä om sadeln och då lägga airtagen i sadeln. Bra radiomässigt. Finns dock många andra ställen att sätta den om den inte piper när den eftersöks.
Det gäller ju att batteriet räcker hyfsat länge om man opererar in den på ett knepigt ställe.A anis16 skrev:
Jag har har en "äkta" airtag (på katten) och det batteriet håller jättelänge.
Hade en airtag-kopia ("chipolo" har jag för mig) i väskan när i vi förra sommaren var i USA. Hängde den på hyrbilsnyckeln. Glömde förstås att haka av den. Vi kunde följa den där hyrbilen i säkert ett halvår. Sen verkade den hamna på nån bostadsadress nära flygplatsen ett antal månader för att för nån månad sen dö helt...
Har ytterligare några olika airtag kopior, de billigaste kostade typ 40 spänn, de håller batteriet jättekort på. Nån lite dyrare, kanske 80 spänn. De håller batteriet ett halvår på.
Jag tänker att man får sätta den på nåt ställe som är drägligt lätt att nå, men ändå går att byta batteri varje vinter eller så... Riktig GPS med SIM kort känns väl dyrt. Kanske kommer airtagen att avskräcka tjuven från att ta hem moppen? Så man får tillbaka den...
Funderar på detta, kanske ska man ta en sån "bra" kopia på airtag, öppna, ta bort högtalare och montera på ett externt batteri som är mycket större, då lär det hålla till dottern får körkort för bil?
Finns en trillion olika på aliexpress, från nånstans 30 spänn inklusive frakt... Find my ska det stå, finns ju andra varianter också. Den "avlånga" funkade kass... Men jag tror det är total tombola på vad man får. Som alltid från aliexpress så kan man beställa två saker som ser lika ut och en funkar kanon och den andra är kass...Alfredo skrev:
Förutom batteritiden så tror jag de funkar bra. Dock verkar bara original ha "find" funktionen där man får en pil åt vilket håll taggen finns. De andra verkar sakna detta... Även chipolon verkar inte ha den funktionen. Hade fler chipolo, köpte ett flerpack, men eftersom jag inte aktiverade mer än en så kan jag typiskt nog inte hitta var jag lagt dem... 😂
Jag har lagt en sån billig i bilen, så jag vet var jag har parkerat, om man skulle glömma bort sig. Eller nån annan parkerat bilen. Batteriet verkar hålla nåt halvår eller så...
Nu är det dags för moped här hemma också.
Dottern har som krav att den ska vara vit och 4-takt (med tanke på lukten).
Kollat på Yamaha Neos och Peugeot Speedfight 4. Budget helst under 20.000.
Tips på fler modeller? Färgen är jätteviktig och ej förhandlingsbar. 😆
Dottern har som krav att den ska vara vit och 4-takt (med tanke på lukten).
Kollat på Yamaha Neos och Peugeot Speedfight 4. Budget helst under 20.000.
Tips på fler modeller? Färgen är jätteviktig och ej förhandlingsbar. 😆
Vi har en Honda Vision NSC 50cc Vit 2016 som köptes för 14 500kr väldigt nöjda. Hondas motorer är outstanding som vanligt, låter och skramlar nästintill inget jämfört med nyare mopeder ifrån Peugot och Kina märken..T TommyQ skrev:
Jag skulle alla dagar letat efter en Honda eller Yamaha om jag vore du😊
Redigerat: