Går det 2hjuliga fordonet med motor fortare än 30km/h skulle jag aldrig köra utan integralhjälm och ryggskydd.
Min MC lärare "Kritto" råkade ut för en olycka i 50km/h 1999 och blev då förlamad från bröstet och neråt. Han klarade livet tack vare ryggskyddet.
Jag har själv varit med om MC olycka i 60km/h och hade en j* tur .. bara brutet nyckelben, spricka i axeln, två brutna revben och bruten stortå. Läkaren var extremförvånad över att jag inte skadat ryggen öht.
Det var ryggskyddet fungerade som tänkt och skyddade ryggen.
I min olycka hade jag dessutom troligen skrapat sönder hela ansiktet om det varit en öppen hjälm.
Fuska inte med skydden ... de är väl värda pengarna.

Och vill man inte ha allväder-mc-ställ då man kör sin moppe, så finns det schysta mc-jeans som skyddar.
Tex
https://www.handelsboden.com/catalog/groups/mc-jeans
 
  • Gilla
Manhunter och 2 till
  • Laddar…
Ett annat populärt alternativ är crosshjälmarna. I mitt tycke mycket mer bekvämare än integralhjälmarna. (Till största del pga luftigheten i crosshjälmen). Nackdelen är att skärmen kan ta vind över 130km/h, men de hastigheterna kräver ju i de flesta fall en tyngre mc vilket inte är fallet här såklart.
 
R Robert-san01 skrev:
Åh, en Montana drömde jag om när jag var 13! Efter det kom Yamaha så då var det en FS1 disc eller DT man skulle ha.

Har något svag minne av att Puch togs in av kooperativet och OK hade Casal som var en kopia av Zündapp. Hade själv en KTM sprint som var importerad av Rex så den hade Rex dekaler.
Kompis har en REX Sprint till salu.
REX Sprint moped till salu, silver och svart, avbildad utomhus på gräs med en campingscen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silverfärgad REX Sprint-moped parkerad på gräs, med asfaltväg och andra fordon i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
PS. A-traktor är samma kort som moped, AM kallas det.)
Detta har väl EU satt sej emot så att det måste ändras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.