Alfredo Alfredo skrev:
Man får normalt skjutsa på en EU-moppe. Definieras det någonstans om den som blir skjutsad ska sitta framför eller bakom föraren?
Du får ju bara bära passagerare på sådant sätt som tillverkaren föreskriver och det är ju bak.

Största haken här är väl att man inte får övningsköra på moppe privat, alls. Men där ingen ser kan man ju göra vad fasen man vill….
 
M MagHam skrev:
Och det kollar man två gånger om dan? 24/7 365 ?
Har du / haft ens egna kidz i den åldern? I så fall vet du säkert hur snabba dom skulle kunna vara att inom några timmar vara i kompisens garage och hitta på nåt olämpligt.
Dummaste inlägget jag sett från dig (som annars brukar hålla bra standard).
Jag har två som kör moppe hemma. Och förutom att jag kan säga att deras moppar inte är trimmade kan jag också säga att grannens sons moppe är trimmad, liksom hans 4 kompisars mopeder. De håller full mutter förbi mitt hus och sedan rullar de sista biten hem…. Men de hörs varje gång de startar att det är toktrimmat.

Att saker kan ändra dig snabbt håller jag med om men jag tycker också du gravt överdriver svårigheten att ha koll på detta. Om man vill.
 
MathiasS MathiasS skrev:
eftersom det är trafikskolan som står för ”uppkörningen ”, tar de ens emot någon som inte gått kursen ?
Nej. Det är monopol på moppekortet idag.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej. Det är monopol på moppekortet idag.
Brukar de "fula sig" och säga det behövs mer körning bara för att tjäna pengar? Köpt ett "paket" med 8h teori, en halvdag på bana och 2h i trafik. Står att i vissa fall behövs fler lektioner.

Vet inte om man vinner på att få dottern att öva lite innan på både teori och praktik. Känns som 4h bana bör räcka gott.

Jag har iallafall tänkt hon ska få läsa teori och sen försöka träna på att cykla efter alla regler. Det kan man ju göra varje dag, själv.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Brukar de "fula sig" och säga det behövs mer körning bara för att tjäna pengar? Köpt ett "paket" med 8h teori, en halvdag på bana och 2h i trafik. Står att i vissa fall behövs fler lektioner.

Vet inte om man vinner på att få dottern att öva lite innan på både teori och praktik. Känns som 4h bana bör räcka gott.

Jag har iallafall tänkt hon ska få läsa teori och sen försöka träna på att cykla efter alla regler. Det kan man ju göra varje dag, själv.
Nej, det var inga problem eller sådana antydningar. Vår köpte vi också ett "paket". Hon fick böcker och länk till prov innan. Fick intrycket av att de tittar mycket på mognadsgrad och säkerhet när det gäller körningen.

Min dotter hade ingen motorvana alls annat än lite elsparkcykel heller. Har din bra koll på trafikreglerna och säker på cykel så borde inte moppekortet vara några problem.
 
Patrik440
Brorsonen var på körskolan och övningskörde i förra veckan.

Den tilltänkta mopeden är en Puch Montana som han håller på och pysslar med inför 15årsdagen.
Blå Puch Montana-moped under reparation i ett garage, med två cyklar och verktyg synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Han är inte så värst intresserad utav de nyare plastpulkorna.

Kan hända att han fått hjälp in på rätt spår redan i unga år... 🙄

Ett litet barn i brun tröja och grå byxor står intill och arbetar med en blå Puch Montana-moped. En liten röd leksaksmotorcykel står bredvid dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barn i keps och overall skruvar på en Puch Montana mopeds motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ P
 
  • Gilla
A bygg och 5 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Brorsonen var på körskolan och övningskörde i förra veckan.

Den tilltänkta mopeden är en Puch Montana som han håller på och pysslar med inför 15årsdagen.
[bild]


Han är inte så värst intresserad utav de nyare plastpulkorna.

Kan hända att han fått hjälp in på rätt spår redan i unga år... 🙄

[bild]
[bild]

/ P
Åh, en Montana drömde jag om när jag var 13! Efter det kom Yamaha så då var det en FS1 disc eller DT man skulle ha.

Har något svag minne av att Puch togs in av kooperativet och OK hade Casal som var en kopia av Zündapp. Hade själv en KTM sprint som var importerad av Rex så den hade Rex dekaler.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Brukar de "fula sig" och säga det behövs mer körning bara för att tjäna pengar? Köpt ett "paket" med 8h teori, en halvdag på bana och 2h i trafik. Står att i vissa fall behövs fler lektioner.
De närmaste trafikskolorna här har fastprispaket där allt ingår och obegränsat med lektioner. Låter bra men de vet förstås att ingen behöver mer än några timmar för att kunna godkännas. Rätt dyrt förstås men värt pengarna givet hur stor frihet moppen gett oss.
 
J JohanLun skrev:
Jag har iallafall tänkt hon ska få läsa teori och sen försöka träna på att cykla efter alla regler. Det kan man ju göra varje dag, själv.
Förutom det man fick från körskolan använde mina döttrar appen iKörkort Moped. Den är bra, jag använde den för MC kort och dottern även för B-kort. Kostar inte många kronor.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jaha, denna tråd kan väl få lyftas igen. Antar jag varje gång det kommer nya 15 åringar. Min dotter fyller i höst och har väl inte varit superintresserad, men några kompisar som redan fyllt har ju skaffat moppe (ingen hon umgås med har skaffat moppebil än). Hon har sagt att hon "tänker skaffa moppe" men ser inte framför mig att hon själv sitter på blocket och letar...

Jag är ju rätt snål och kan tänka mig att meka lite själv. Hon har själv ett par tusen sparat. Jag kan väl slänga in ett par till, men det blir ingen ny moppe för 20.000 utan snarare en så nära 5.000 kr man kan komma...

Vi bor i Sollentuna. Just nu är hennes aktiviteter inom några kilometer, så behovet är egentligen noll.

Men, jag tror det är bättre hon har körkunskaper, hjälm och styr själv än åker bakpå nån vilde utan hjälm (som väl iofs är risken resten av hösten innan hon fyllt i vinter, men då inget att göra åt).

Mina frågor;

På skolan står mest moppar med regplåt = klass 1

Det finns väldigt bra cykelbanor här vilket väl talar för klass 2

Men det är inte kul att hamna efter alla kompisar...

Samtidigt misstänker jag en klass 2 är billigare i inköp och försäkring. Och att med klass 2 kan man inte få p-böter.

Så. Jag tänker börja med klass 2. Men jag kanske tänker fel?

Nästa fundering är el eller fossil... Finns billiga el för kring 5.000 kr, räckvidden verkar då vara i praktiken 2-3 mil. Frågan är om batterilivslängd och att moppen körs tom och måste släpas hem gör att man ska undvika det?

Så,
försäkringskostnad för klass 1 el 2, respektive olika märken. För billig moppe tänker jag bara trafik.
Välja klass 1 el 2
El eller fossil?

Sista frågan. Finns ju beg mopedbilar från 15.000. Fördelen med sådan vore att hon kan skjutsa lillbrorsan till aktiviteter och avlasta oss. Men kanske är de så skruttiga att jag får lägga mer tid att meka än att skjutsa. Och kanske kostar de så mkt att försäkra att det inte är rimligt? Jag hörde 5.000 om året för trafik, men det verkar ju enl tråden här bara en vanlig moppe kosta... En moppebil för 50-60 tusen eller mer är inte aktuellt, utan isåfall en gammal för 15-20. Man kan ju tänka sig en A-traktor åxå, men då känns insatsen börja bli alltför hög...
nått som är enkelt att trimma förstås
 
MathiasS MathiasS skrev:
De närmaste trafikskolorna här har fastprispaket där allt ingår och obegränsat med lektioner. Låter bra men de vet förstås att ingen behöver mer än några timmar för att kunna godkännas. Rätt dyrt förstås men värt pengarna givet hur stor frihet moppen gett oss.
Här verkar det som att de friskriver sig för att man kan behöva mer körning - det kanske är vid hopplösa fall då. Trist om de har det som affärside att sälja ett paket och sen klämma ut några fler timmar på slutet - för vad jag förstår kan man inte byta körskola mitt i, då får man "börja om". Nå. Om de gör så så får de säkert dåliga betyg. Den här hade OK betyg när jag googlade https://jpstrafikskola.se/.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vi bor i Norrort och fick tipset om Österåkers trafiskola av många nöjda elever och föräldrar. Trots att det var en bit att åka så blev det en bra upplevelse för dottern.

[länk]
Tack. Vi har redan bokat denna JP nu. Hoppas den är bra.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
R Robert-san01 skrev:
Åh, en Montana drömde jag om när jag var 13! Efter det kom Yamaha så då var det en FS1 disc eller DT man skulle ha.
Ja man brukade stå å kika i skyltfönstret på mopeder innan man fyllde 15.

Jag hade en blåmetallic Montana som jag köpte utav en herre som inte brytt sig om att ta körkort.
Gubben bytte till en 4 växlad Monza .



Denna Montanan ser ut precis som den jag hade fast denna var jag å köpte åt min far någonstans.
Dragonstigen hette gatan iaf men ortsnamnet har jag glömt. 🤔
Blåmetallic Puch Montana-moped parkerad på en stenlagd uteplats bredvid en vit vägg och omgiven av höstväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det var gott om Puch i garaget ett tag iaf.
🙄
Flera blå Puch-mopeder parkerade i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Patrik
 
  • Gilla
  • Wow
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
A-traktor 30km/h. ☝️

En höjning till 45km/h skulle få trafiken inåt stan att flyta bättre.
Förhör just nu moppeteori.
Ett väldigt bra argument för att tunga bilar som framförs av 15-åringar inte ska gå mer än 30 är att blir man påkörd av en bil i 30km/h klarar sig nästan alla men blir man påkörd av en bil i 50km/h dör nästan alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.