29 488 läst · 185 svar
29k läst
185 svar
Dags att köpa moped till dottern
Det där låter i mina öron mycket märkligt. Och betydligt mer riskfyllt.K kest skrev:
För det första så är man körandes först ett år senare jämfört med sina kompisar som kör moped, så bara där tappar man körvana. Plus att när man skall iväg någonstans på sin cykel så kör polarna åttor runt en med sina mopeder. Hur kul är det när man är femton?
För det andra skulle jag ALDRIG någonsin tillåta mitt barn att ge sig ut i trafiken på ett tvåhjuligt fordon i hastigheter 100+ utan någon direkt körvana. Med moped får man i alla fall lite körvana o hur det fungerar där ute i en något säkrare hastighet.
Att säga att teori o utbildning i stort sett är samma för EU-moped o lätt motorcykel är direkt felaktigt. Det skiljer ganska mycket, o det ska det göra. Mopedkörkortet (Klass 1) tar två dagar att genomföra. O det är inte någon djuplodande utbildning. Lite konkörning på en plan i grupper om fyra till sex stycken. Ett par korta rundor inne i byn. Mycket mer än så är det inte. Teoriprovet är väl iofs ganska omfattande för att köra moped, men det är ju nödvändigt.
Men mc-kort är betydligt mer omfattande.
Angående försäkring så måste du ha ett dåligt försäkringsbolag.
Min pojke står som ägare på sin EU-moped o han betalar under 2100kr/år för sin moped.
Och då är den helförsäkrad, inklusive allt.
Hittar du en mc-försäkring till en nybliven mc-förare för 250kr/år helförsäkring så försök att teckna livstidsavtal på den.
Istället? Givet hur ungdomarna kör mopeder så tror jag det är rätt hälsosamt att först köra moped ett år sedan kliva vidare. Dessutom är det en stor frihet att kunna transportera sig själv från 15år. Visst är det fasta kostnaderna för ett kort ett gäng tusenlappar idag men det tycker jag det var värt.K kest skrev:
Vi gick igenom detta tidigare i år.ama3282 skrev:Hur ska man tänka när man ska köpa moped till dottern. Dottern har varit superduktig och sparat ihop till större delen av sin moped. Vi har tittat på mopeder för runt 10.000 kr. Hur ska man tänka.
1. Köpa en äldre typ Peugeot Speedfight Årsmod. 2007-2010
2. Köpa nyare Kinamoped
Inser att det är svårt att säga generellt men någon har kanske bättre erfarenhet än mig i ämnet.
Först tittade vi på elmopeder men jag tyckte att det var lite dyrt med nytt eller nästan nytt (20-25k) av fabrikat jag ville köpa. Dottern tyckte de var fula och vägrade ens provsitta....så det gick bort.
Bland de vanliga mopederna så fastnade jag för Peugeot Kisbee. Stort beggad utbud, jag kan köpa en nästan ny till ett ordentligt reducerat pris osv. Dock gillade inte dottern hur lysena såg ut på denna så jag förlorade även denna strid.
Vi tittade vidare och landade då på en Drax Rough. Det är dagens Baotian, dvs en kinamoped. Utseende som passade dottern och vi köpte tillslut en moped som gått 19mil för 15k. Lite mer än jag ville betala för en kinamoped men den var som ny och jag slipper mecka.
Nu har vi kört 350 mil och den rullar fortfarande på bra. Startar och går utan problem, vi har sett några tendenser till elektriskt glapp i vänster handtag (där tuta och blinkers sitter) men jag har inte lagt någon tid på felsök ännu så jag vet inte vad problemet är. Jag tycker den är riktigt trevlig att köra, ok känsla i frambromsen och rapp för att vara original. Man hänger lätt med i trafiken vilket är bra för nybörjare.
Pappa/dotter har också skaffat en crossmoppe i slutet på sommaren. Jag ville övningsköra lite inför mckort nästa år och dottern tyckte det var löjligt att bara killar körde krossmoppe......när det sedan dök upp ett objekt som kan säljas för samma pengar om ett eller två år så var det bara att slå till. Lite mera hoj att åka på men man blir helt galen på att växla 6 gånger för att nå 49kph. Mycket bättre kvalitet i denna Derbi Senda Xtreme än Draxmoppen men den är ju också rejält dyrare i inköp. Allt håller högre kvalitet men som vardagsmoppe tröttnar iaf jag rätt snabbt på allt växlande......
Jag vet inte om du blir klokare av detta men så har moppeåret varit för oss. Totalt sett har mopeden varit en enorm frihet för dottern och även jag använder mopederna regelbundet. Båda mopederna är för dyra att helförsäkra, finns ingen ekonomi i det. Vi har trafik på Draxen och halvförsäkring på Derbin samt GPS trackers monterat.
Det är ingen ide att debattera vad försäkringar kostar. Det beror på vem som frågar och var man bor. Här i Stockholm är det svindyrt att försäkra en ny eller nästan ny moped, även en kinamoppe. Är det billigare på annan plats - grattis!K knipo skrev:
Jag kollade alla försäkringsbolag. Alla. Och ingenstans kunde jag köpa försäkring till rätt pris, inte ens med mig ägare och förare (de flesta bolag har andra villkor när någon yngre kör). Annan självrisk eller högre premie eller både och.
Jag håller helt med dig i det, det skiljer sjukt mycket. Vissa fb vill inte heller ha vissa fordon.MathiasS skrev:Det är ingen ide att debattera vad försäkringar kostar. Det beror på vem som frågar och var man bor. Här i Stockholm är det svindyrt att försäkra en ny eller nästan ny moped, även en kinamoppe. Är det billigare på annan plats - grattis!
Jag kollade alla försäkringsbolag. Alla. Och ingenstans kunde jag köpa försäkring till rätt pris, inte ens med mig ägare och förare (de flesta bolag har andra villkor när någon yngre kör). Annan självrisk eller högre premie eller både och.
Men jag är i stort sett övertygad om att det inte går att hitta en försäkring till en ny körkortstagare på lätt mc för 10–15% av vad en mopedförsäkring kostar, oavsett var man bor.
För 4 år sedan köpte vi en 10 år gammal Kymco Agility i nyskick (Hade gått 100 mil). Vi gav 6000kr.
Helförsäkringen här 4 mil utanför Stockholm skulle kosta 6000kr/år MED självrisk på 3000kr...
Insåg snabbt att att det var bättre köpa en ny begagnad moppe om den blev stulen eller skrotad.
Valde trafikförsäkring som kostade typ 400kr/mån påställd och sen 25kr/mån avställd då dottern bara skulle köra maj-sep som mest.
Jag har själv kört moped och olika slags MC i närmare 40 år. De här populära "scooter-modellerna" med små hjul (10-12") där man har fötterna framför sig på golvet bakom kåpan upplever jag som ganska vingliga och lätt att köra omkull med, jämfört med andra typer av mopeder med större hjul där man vanligtvis har fötterna/benen på sidan på fotpinnar.
Så det är nog ganska stor risk att det bli en och annan vurpa med skrapade kåpor och dyra reparationer om det är den typ av moped/MC man lär sig köra med. Det ihop med att de tydligen stjäls ganska ofta är tydligen förklaringen till de skyhöga försäkringspremierna.
Helförsäkringen här 4 mil utanför Stockholm skulle kosta 6000kr/år MED självrisk på 3000kr...
Insåg snabbt att att det var bättre köpa en ny begagnad moppe om den blev stulen eller skrotad.
Valde trafikförsäkring som kostade typ 400kr/mån påställd och sen 25kr/mån avställd då dottern bara skulle köra maj-sep som mest.
Jag har själv kört moped och olika slags MC i närmare 40 år. De här populära "scooter-modellerna" med små hjul (10-12") där man har fötterna framför sig på golvet bakom kåpan upplever jag som ganska vingliga och lätt att köra omkull med, jämfört med andra typer av mopeder med större hjul där man vanligtvis har fötterna/benen på sidan på fotpinnar.
Så det är nog ganska stor risk att det bli en och annan vurpa med skrapade kåpor och dyra reparationer om det är den typ av moped/MC man lär sig köra med. Det ihop med att de tydligen stjäls ganska ofta är tydligen förklaringen till de skyhöga försäkringspremierna.
Vi hade lyckan att hitta en Vässla 2 med dubbla batterier som rullat endast 34 mil för 17000.
Jag står som ägare och trots det är det en rejäl försäkringspremie eftersom vi bor i Stockholmstrakten.
Fördelen med el är att den är ju kul som tusan att köra och att sonen inte kan rymma för långt... räckvidden är ju runt 10 mil.
Nackdelen... är att han inte kan rymma så långt...
Skämt åsido det är lite mindre flexibilitet och den är dyrare även om man kan göra fynd på begagnadmarknaden
Jag står som ägare och trots det är det en rejäl försäkringspremie eftersom vi bor i Stockholmstrakten.
Fördelen med el är att den är ju kul som tusan att köra och att sonen inte kan rymma för långt... räckvidden är ju runt 10 mil.
Nackdelen... är att han inte kan rymma så långt...
Skämt åsido det är lite mindre flexibilitet och den är dyrare även om man kan göra fynd på begagnadmarknaden
Monterade tillbaka V-ringen. Det borde vara samma sak på en pegga.ama3282 skrev:
Den gör att inte variatorn trycker ut remmen fullt. Man kan väl byta till lättare vikter oxå.
Denna tråd dök upp i bland mina notiser så någon läser den. Kanske lämpligt med en uppföljning.MathiasS skrev:Vi gick igenom detta tidigare i år.
Först tittade vi på elmopeder men jag tyckte att det var lite dyrt med nytt eller nästan nytt (20-25k) av fabrikat jag ville köpa. Dottern tyckte de var fula och vägrade ens provsitta....så det gick bort.
Bland de vanliga mopederna så fastnade jag för Peugeot Kisbee. Stort beggad utbud, jag kan köpa en nästan ny till ett ordentligt reducerat pris osv. Dock gillade inte dottern hur lysena såg ut på denna så jag förlorade även denna strid.
Vi tittade vidare och landade då på en Drax Rough. Det är dagens Baotian, dvs en kinamoped. Utseende som passade dottern och vi köpte tillslut en moped som gått 19mil för 15k. Lite mer än jag ville betala för en kinamoped men den var som ny och jag slipper mecka.
Nu har vi kört 350 mil och den rullar fortfarande på bra. Startar och går utan problem, vi har sett några tendenser till elektriskt glapp i vänster handtag (där tuta och blinkers sitter) men jag har inte lagt någon tid på felsök ännu så jag vet inte vad problemet är. Jag tycker den är riktigt trevlig att köra, ok känsla i frambromsen och rapp för att vara original. Man hänger lätt med i trafiken vilket är bra för nybörjare.
Pappa/dotter har också skaffat en crossmoppe i slutet på sommaren. Jag ville övningsköra lite inför mckort nästa år och dottern tyckte det var löjligt att bara killar körde krossmoppe......när det sedan dök upp ett objekt som kan säljas för samma pengar om ett eller två år så var det bara att slå till. Lite mera hoj att åka på men man blir helt galen på att växla 6 gånger för att nå 49kph. Mycket bättre kvalitet i denna Derbi Senda Xtreme än Draxmoppen men den är ju också rejält dyrare i inköp. Allt håller högre kvalitet men som vardagsmoppe tröttnar iaf jag rätt snabbt på allt växlande......
Jag vet inte om du blir klokare av detta men så har moppeåret varit för oss. Totalt sett har mopeden varit en enorm frihet för dottern och även jag använder mopederna regelbundet. Båda mopederna är för dyra att helförsäkra, finns ingen ekonomi i det. Vi har trafik på Draxen och halvförsäkring på Derbin samt GPS trackers monterat.
Drax-moppen har nu rullat 1000 mil och jag är inte lika nöjd som tidigare. Problemet är ventilerna. Jag behöver justera dessa HELA TIDEN. Skulle jag ha rätt spel hela tiden fick jag justera var 200 mil tror jag....
I övrigt rullar den på problemfritt. Nästa moped blir utan tvekan en elmoppe och den striden tänker jag inte förlora......
Provar att lyfta denna tråd istället för att starta en ny.
Min son tar moppekort snart och jag försöker hitta en fin begagnad (alltså inte en sån jag själv hade och helt utan mek-kunskap skruvade ner i molekyler i jakt på högre effekt).
Men det har hänt mycket på 30år och dom märken/modeller etc som jag kan relatera till finns inte längre.
Är ute efter ett märke med bra mopeder (rostskydd, konstruktion, utvecklade motorer etc) och bra tillgång på reservdelar (organiserad). Vill inte leta delar på aliexpress man är osäker om dom passar.
Om märket säljer i stora volymer (Sverige/engelskspråkig) är det bra då det ofta finns forum etc att leta information.
Han vill ha en crossmodell men det är nog ganska öppet fortfarande.
Någon som har lite erfarenheter omkring detta?
Min son tar moppekort snart och jag försöker hitta en fin begagnad (alltså inte en sån jag själv hade och helt utan mek-kunskap skruvade ner i molekyler i jakt på högre effekt).
Men det har hänt mycket på 30år och dom märken/modeller etc som jag kan relatera till finns inte längre.
Är ute efter ett märke med bra mopeder (rostskydd, konstruktion, utvecklade motorer etc) och bra tillgång på reservdelar (organiserad). Vill inte leta delar på aliexpress man är osäker om dom passar.
Om märket säljer i stora volymer (Sverige/engelskspråkig) är det bra då det ofta finns forum etc att leta information.
Han vill ha en crossmodell men det är nog ganska öppet fortfarande.
Någon som har lite erfarenheter omkring detta?