29 489 läst · 185 svar
29k läst
185 svar
Dags att köpa moped till dottern
Jag kan fortsätta från mina tidigare inlägg. Vi har just varit undersökt marknaden för moppe till dotter #2.
Det är fortfarande så att Draxen (Rough) uppfattas som snyggast men nu har det äntligen dykt upp utseendemässigt likvärdiga alternativ men med bättre kvalitet.
Efter att ha varit runt i alla moppeaffärer i Stockholm hade vi två maskiner på kortlistan.
Sym Jet 4rx och Kymco Super 8R. Två av världens största tillverkare av scootrar. Sym levererar tex motorer till Peugeot speedfight nu när den är 4takt.
Båda dessa har chassin från 125-300cc scootrar och är därför byggda avsevärt rejälare än en vanlig moped. Kvalitet och känsla i reglagen är på en helt annan högre nivå på dessa maskiner jämfört tex med en Drax.
Kymcon var den som hade ”rätt” utseende så en sådan fick det bli (även jag föredrog den) trots att den är lite tyngre. Sym’en var några tusenlappar billigare och därför mer prisvärd.
Är det istället cross som gäller föreslår jag en Derbi Senda. Hade en sådan en kort period för två år sedan, den var på liknande vis byggd som en lätt mc, med helt annan kvalitet i reglage och konstruktion. Dock tycker jag att crossmoppar är helt hopplösa otrimmade, så de går bort helt (för trim är inte aktuellt här).
Det är fortfarande så att Draxen (Rough) uppfattas som snyggast men nu har det äntligen dykt upp utseendemässigt likvärdiga alternativ men med bättre kvalitet.
Efter att ha varit runt i alla moppeaffärer i Stockholm hade vi två maskiner på kortlistan.
Sym Jet 4rx och Kymco Super 8R. Två av världens största tillverkare av scootrar. Sym levererar tex motorer till Peugeot speedfight nu när den är 4takt.
Båda dessa har chassin från 125-300cc scootrar och är därför byggda avsevärt rejälare än en vanlig moped. Kvalitet och känsla i reglagen är på en helt annan högre nivå på dessa maskiner jämfört tex med en Drax.
Kymcon var den som hade ”rätt” utseende så en sådan fick det bli (även jag föredrog den) trots att den är lite tyngre. Sym’en var några tusenlappar billigare och därför mer prisvärd.
Är det istället cross som gäller föreslår jag en Derbi Senda. Hade en sådan en kort period för två år sedan, den var på liknande vis byggd som en lätt mc, med helt annan kvalitet i reglage och konstruktion. Dock tycker jag att crossmoppar är helt hopplösa otrimmade, så de går bort helt (för trim är inte aktuellt här).
Tack! Är det någon skillnad på crossmopparna som gör dom sämre otrimmade? Har läst att vissa moppar knappt orkar uppför backar vilket låter konstigt då dagens moppar har mycket högre effekt än det man själv körde med 1hk.MathiasS skrev:Jag kan fortsätta från mina tidigare inlägg. Vi har just varit undersökt marknaden för moppe till dotter #2.
Det är fortfarande så att Draxen (Rough) uppfattas som snyggast men nu har det äntligen dykt upp utseendemässigt likvärdiga alternativ men med bättre kvalitet.
Efter att ha varit runt i alla moppeaffärer i Stockholm hade vi två maskiner på kortlistan.
Sym Jet 4rx och Kymco Super 8R. Två av världens största tillverkare av scootrar. Sym levererar tex motorer till Peugeot speedfight nu när den är 4takt.
Båda dessa har chassin från 125-300cc scootrar och är därför byggda avsevärt rejälare än en vanlig moped. Kvalitet och känsla i reglagen är på en helt annan högre nivå på dessa maskiner jämfört tex med en Drax.
Kymcon var den som hade ”rätt” utseende så en sådan fick det bli (även jag föredrog den) trots att den är lite tyngre. Sym’en var några tusenlappar billigare och därför mer prisvärd.
Är det istället cross som gäller föreslår jag en Derbi Senda. Hade en sådan en kort period för två år sedan, den var på liknande vis byggd som en lätt mc, med helt annan kvalitet i reglage och konstruktion. Dock tycker jag att crossmoppar är helt hopplösa otrimmade, så de går bort helt (för trim är inte aktuellt här).
Ser att många fortfarande är 2t. Är det som med utombordare där 4t är som en modern bilmotor (tyst, insprutning, startar förutsägbart etc) och en 2t är det chokar, sura motorer som man inte vågar lita på riktigt?
Min invändning mot crossmopparna är att de i svenskt nedtrimmat skick har en utväxling så att du behöver växla 6 gånger för att komma till 45kph. Maskinerna är gjorda för att få fortare och i detta utförande blir det bara ett jäkla växlande som man tröttnar på rätt snabbt. Så, i det perspektivet förstår jag att många av dessa blir lite trimmade och får en annan utväxling - då börjar de bli trevliga att köra. Jag körde en del med dottern. Hon på sin Drax scooter och jag på Derbin. Hur jag än tog i och växlade ultrasnabbt var hon snabbare iväg och upp i fart……. Men, verkligheten är också att när man är 15 och kör runt i t-tröja och foppatofflor så ska det inte gå fortare än 45…..S Snömodd skrev:Tack! Är det någon skillnad på crossmopparna som gör dom sämre otrimmade? Har läst att vissa moppar knappt orkar uppför backar vilket låter konstigt då dagens moppar har mycket högre effekt än det man själv körde med 1hk.
Ser att många fortfarande är 2t. Är det som med utombordare där 4t är som en modern bilmotor (tyst, insprutning, startar förutsägbart etc) och en 2t är det chokar, sura motorer som man inte vågar lita på riktigt?
2t är generellt på väg bort eftersom det är svårt att få dessa att uppfylla avgasnormerna vi har idag. Din jämförelse med båtmotorer är väl inte helt knasig, även om det inte är svårt kan det ju behövas lite fix med choke osv när man ska starta.
Tyckte skotrarna du nämnde såg intressanta ut. Är skotrarna du kollat på så att man kan ha hjälmen under sadeln eller är det mer traditionella skotrar bara?MathiasS skrev:Min invändning mot crossmopparna är att de i svenskt nedtrimmat skick har en utväxling så att du behöver växla 6 gånger för att komma till 45kph. Maskinerna är gjorda för att få fortare och i detta utförande blir det bara ett jäkla växlande som man tröttnar på rätt snabbt. Så, i det perspektivet förstår jag att många av dessa blir lite trimmade och får en annan utväxling - då börjar de bli trevliga att köra. Jag körde en del med dottern. Hon på sin Drax scooter och jag på Derbin. Hur jag än tog i och växlade ultrasnabbt var hon snabbare iväg och upp i fart……. Men, verkligheten är också att när man är 15 och kör runt i t-tröja och foppatofflor så ska det inte gå fortare än 45…..
2t är generellt på väg bort eftersom det är svårt att få dessa att uppfylla avgasnormerna vi har idag. Din jämförelse med båtmotorer är väl inte helt knasig, även om det inte är svårt kan det ju behövas lite fix med choke osv när man ska starta.
Har inte riktigt tänkt klart om vi ska köpa en moppe till familjen som nu då först används av 15-åringen men sen kan ärvas ner så det kan passa bättre med en mer transporteringsmoppe med automat, elstart etc eller gå all in och uppfylla crossdrömmarna.
Just dessa två hade inte plats för en vanlig integralhjälm (kanske hade Sym Jet plats för en öppen hjälm, minns inte riktigt nu), men det fanns krokar för D-spännet på hjälmen så man kan låsa fast den. Det är lite synd att en hjälm inte får plats (det gör det på tex en Drax Rough) men jag misstänker att eftersom båda dessa är mer transport-orienterade så räknar man med att kunden monterat en toppbox för packningen…..S Snömodd skrev:
Köpte "dröm moppen" till sonen, Sherco SM50RS.
Och visst jag förstår han, det är nåt helt annat än den visserligen nydonade Mustang Mamba som jag själv fick för snart 33 år sedan.
Nu har han åkt 100-110mil och har tröttnat och/eller vill ha epa....🤷
Och visst jag förstår han, det är nåt helt annat än den visserligen nydonade Mustang Mamba som jag själv fick för snart 33 år sedan.
Nu har han åkt 100-110mil och har tröttnat och/eller vill ha epa....🤷
Den var snygg! Funkar den bra? Köpte du ny?FredrikR skrev:
Det jag tycker är knepigt är vad kompisarna har, om alla har krossar är det inte kul att komma med en skoter. Men en skoter kanske är lite mer än en cool pryl och man kan använda den som transport även om man inte är sjukt moppeintresserad.
Googlade som en tok och fastnade lite för Peugoten du nämnde hade sym 4t-motor nuförtiden.MathiasS skrev:Just dessa två hade inte plats för en vanlig integralhjälm (kanske hade Sym Jet plats för en öppen hjälm, minns inte riktigt nu), men det fanns krokar för D-spännet på hjälmen så man kan låsa fast den. Det är lite synd att en hjälm inte får plats (det gör det på tex en Drax Rough) men jag misstänker att eftersom båda dessa är mer transport-orienterade så räknar man med att kunden monterat en toppbox för packningen…..
En Peugeot speedfight 4 2020 och framåt har luftkyld 4t motor och verkar rymma t.ex. hjälm, föll den på utseendet eller annat?
Jo den funkar fint, inga konstigheter alls.S Snömodd skrev:
Köptes ny i Västerås i april.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 494 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 494 inlägg
Köpte en begagnad Rieju MRT till grabben när han fyllde 15 för 2år sedan. Fungerade utan problem det dryga året som vi hade den (såldes efter att han skaffat epa istället). Största nackdelen är att de är så nerstrypta så de går som en påse nötter.
Bara att sätta på en större krök gör mycket.B breakman skrev:
Även ta bort varvtalsbegränsningen.