Sorry, det var inte skatt på mopeden. Det var registeravgift om 62kr. Skatten var bilen.

Att helförsäkring är svindyrt på mopeder är pga stölder och många och dyra reparationer efter omkullkörningar. När jag kollade på nya sa man att lite plast snabbt kan bli 10 000kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Sorry, det var inte skatt på mopeden. Det var registeravgift om 62kr. Skatten var bilen.

Att helförsäkring är svindyrt på mopeder är pga stölder och många och dyra reparationer efter omkullkörningar. När jag kollade på nya sa man att lite plast kostar snabbt kan bli 10 000kr.
Stjäls galet med mopeder häromkring är min bild, och som du säger är inte plasten billig.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vill man slippa undan plast och lite lättare kunna slinka förbi (fortfarande olagligt men visuellt ingen som reagerar på "en cykel ") på en cykelbana så finns det ju elcyklar som går i 45 km/h och är moped klass 1. Inte så billiga dock.
 
VidarH VidarH skrev:
Vill man slippa undan plast och lite lättare kunna slinka förbi (fortfarande olagligt men visuellt ingen som reagerar på "en cykel ") på en cykelbana så finns det ju elcyklar som går i 45 km/h och är moped klass 1. Inte så billiga dock.
Vad har de för räckvidd på el?

Jag tyckte det var få elmopeder som klarade mer än 2-3mil på ett batteri. Därför blev det en Yadea då den hade stort batteri som standard som klarar typ 4-5mil.
 
Hur långt är ett snöre?
Nu har ju elcyklar klass 1 aldrig blivit populära i sverige. Men klass 2 är populärare. Rawbike 4X anges till 60 km exempelvis. Men vill man ha skojiga grejer så är det väl Stromer som är grejen. Om man har lägsta hjälpnivån (~15 km/h) så är räckvidden 260 km. Men det är inte småpengar längre utan ett alternativ till en ny småbil...
https://www.stromerbike.com/en/models/stromer-st7
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mina båda är snart 20 (dotter) och 18 (son).
Kanske inte svarar på dina frågor och i den ordning dom är ställda, och upprepar säkert vad andra skrivit, men slänger in lite allmänna reflektioner eftersom jag har det här med mopeder i gott minne.

Dottern fick en fabriksny kina-scooter för 20'+ som jag betalade och sen köpt tillbaka som "familjemoped" men den bara står där avställd.
Sonen hade först en begagnad Slider som jag också köpte till honom för 17' men sen ville han byta till en cross, en Beta RR50 (han fick skjuta till pengar där). Båda dessa hjälpte han till att ordna försäljning av själv.

-Mopedperioden är en väldigt kort tid och innan man vet ordet av är det bilkörkort och den trånga sektorn blir istället familjens bilar.

-Skjut till pengar till en moped klass 1 som inte är för billig och sliten utan någonstans i mellansegmentet. Då kan du med din händighet hålla den i gott skick och den går att sälja efter några år utan alltför stor värdeminskning.

-Välj halvförsäkring utan vagnsskademomentet. Visst, dom kan kvadda mopeden själva, men risken är låg och den ska man överväga att ta.

-Det skiljer på killar och tjejer. Inte alltid såklart men till 95% så är en moped som en kille haft hårdare körd och dom har varit och pillat på allt som går att mecka med, inklusive trimning. Tjejer är generellt sett försiktigare med sina grejer.

-Välj en 4-takts scooter. De är renare för miljön och bekvämare att skjutsa på. El kan såklart vara ett alternativ. om man alltid kör korta sträckor. Tvåtaktare är mer för de som vill ha en cross tycker jag.

-Förutom själva mopeden och försäkring så tillkommer lite annat såsom hjälm, handskar, ett bra lås och löpande drivmedel såklart.
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Skatt? På mopeder?
Nej, inte på familjens Viarelli Monztro (Kina-scooter klass 1) i alla fall.
Men det kanske är skatt på täckta mopedbilar?
 
VidarH VidarH skrev:
Hur långt är ett snöre?
Nu har ju elcyklar klass 1 aldrig blivit populära i sverige. Men klass 2 är populärare. Rawbike 4X anges till 60 km exempelvis. Men vill man ha skojiga grejer så är det väl Stromer som är grejen. Om man har lägsta hjälpnivån (~15 km/h) så är räckvidden 260 km. Men det är inte småpengar längre utan ett alternativ till en ny småbil...
[länk]
Alla dessa kräver väl att man cyklar och får hjälp av motorn?

Det är nog inte riktigt det dagens 15åringar är ute efter när de ska ha moped.
 
Elcykel är ett bra alternativ... för oss vuxna...
25 moppe tänkte jag kunde vara smartare, köra cykelväg = säkrare... Men samma här. Hon vill ha de som de andra har.

Hade ingen av hennes kompisar köpt moppe hade jag nog försökt ducka.
Om alla kompisar har moppe kommer hon åka bakpå nån annan, som man inte vet vem det är och vad för sorts hjälm som används.

Det är alltså bättre hon har en egen moppe, om alla andra har.

Jag är lite skeptisk till att köpa en moppe för 15.000. Vurpar man eller den blir stulen är det jobbigt. Helförsäkring verkar galet dyrt.
Om moppen går sönder så bor vi så hon blir aldrig strandad, det går bussar / tåg överallt.

M MagHam skrev:
Då kan du med din händighet hålla den i gott skick och den går att sälja efter några år utan alltför stor värdeminskning.
Går man på nåt för 5.000 spelar värdeminskning ingen roll tänker jag. Men kanske kommer jag märka om jag åker och kollar på en 5.000 kr moppe att de är för dåliga.
Jag är rätt händig och van att meka. Sen att jag inte längtar till det är väl en annan sak.
M MagHam skrev:
-Välj en 4-takts scooter. De är renare för miljön och bekvämare att skjutsa på. El kan såklart vara ett alternativ. om man alltid kör korta sträckor. Tvåtaktare är mer för de som vill ha en cross tycker jag.
Frågan är, är en fyrtakt fortfarande 50cc? Blir de inte tyngre och klenare än en 2-takt? Rådet jag fick om 2-takt att det är mer lättmekat. Men samtidigt brukar de ju slitas mer. Knivigt. Jag har ju inte testkört eller kollat på nån moppe än... Jag har bara antagit att alla är luftkylda och de flesta har vanlig förgasare. Är det variatorn eller strypning i motorn som gör de håller 45?
M MagHam skrev:
-Förutom själva mopeden och försäkring så tillkommer lite annat såsom hjälm, handskar, ett bra lås och löpande drivmedel såklart.
Yes. En vettig hjälm, självklart.
 
Vi vart med en Speedfight 3 nyligen. Det var stor skillnad på försäkringen mellan bolagen: TH ville ha 5600:-/år medan FS slapp vi undan med 3400:-/år. Båda helförsäkring och 6000:- självrisk. Pratade med TH och de enda de kunde se var att de hade bättre "glasförsäkringen" i sina villkor.
 
R Robert-san01 skrev:
Alla dessa kräver väl att man cyklar och får hjälp av motorn?

Det är nog inte riktigt det dagens 15åringar är ute efter när de ska ha moped.
Eftersom de är klassade som mopeder så får de lov att ha gashandtag. Så man behöver inte trampa. Till skillnad från en vanlig elcykel som lagligen bara har en "walk assist" utan att trampa.

Men jag tog bara upp 45-elcykel som ett exempel på saker som kan snika in sig på en cykelbana utan att folk gnisslar tänderna.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Vi vart med en Speedfight 3 nyligen. Det var stor skillnad på försäkringen mellan bolagen: TH ville ha 5600:-/år medan FS slapp vi undan med 3400:-/år. Båda helförsäkring och 6000:- självrisk. Pratade med TH och de enda de kunde se var att de hade bättre "glasförsäkringen" i sina villkor.
När jag kollade på försäkring så var det många som var billiga som bara hade helår och du var tvungen att ha försäkringen hela året (om du inte gör ägarbyte var säsong). De som var dyrare är nästan gratis när den är avställd. Så totalen över året blev typ den samma.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Hade ingen av hennes kompisar köpt moppe hade jag nog försökt ducka.
Om alla kompisar har moppe kommer hon åka bakpå nån annan, som man inte vet vem det är och vad för sorts hjälm som används.
Mitt tips är att oavsett moped eller ej så att man skaffar hjälm själv redan nu.

De börjar skjutsa varandra så fort den första i gänget fått sin moped och att förse kompisar med hjälm ska inte ligga på den som har moped.

Så har det funkat i mina tjejers kompisgäng, där har 99% egen hjälm även om de inte har moped.
Nån har någon extra hjälm och jag har lånat ut någon av mina Crosshjälmar någon gång men i 9/10 fall kör de med egna hjälmar.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Mitt tips är att oavsett moped eller ej så att man skaffar hjälm själv redan nu.

De börjar skjutsa varandra så fort den första i gänget fått sin moped och att förse kompisar med hjälm ska inte ligga på den som har moped.

Så har det funkat i mina tjejers kompisgäng, där har 99% egen hjälm även om de inte har moped.
Nån har någon extra hjälm och jag har lånat ut någon av mina Crosshjälmar någon gång men i 9/10 fall kör de med egna hjälmar.
Bra tanke. Problemet är väl att få har plats släpa runt på en extra hjälm så risken är väl den ligger hemma när de vill åka med. Men inget att vänta på.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Varför inte? Om budgeten är obegränsad så visst, då behövs det inte cyklas man kan välja vad som helst, är det litet snålare kan det tex elcyklas. Vad ser du själv som en rimlig månadskostnad för ungarnas upplevda bekvämlighet, är väl frågan.
Jag som förundras över priserna på de mopedbilar som många köper åt sina barn har ingen uppfattning om vad som är en rimlig månadskostnad. För de som har två batteribilar utanför garaget kanske en mopedbil är billig, lånet ökar nog "bara" marginellt.

I våras hade någon parkerat en kina-scoter på vår infart. Den var låst och hade diverse skador. Polisen skulle titta förbi när dom fick tid. Det gick två veckor utan att något hände. Jag kontaktade en försäljare och fick veta att ramnumret som jag inte kunde hitta finns bakom en gummilucka på insidan av benskyddet. Moppen var stulen någon halvmil bort och hade släpats genom ett staket och över grannens tomt, mycket repor blev det.

Med ramnumret känt så vaknade polisen och kontaktade ägarens far som kom och tittade. Skadorna var mycket mer omfattande än vad jag såg vid en snabb titt. Moppen hämtades därefter av en bärgare. Moppens ägare hade fått en ny av sin far redan dagen efter stölden då hon var så olycklig. Fadern färdades i en Mercedes modell dyrare så troligen inget problem att lägga upp 20kSEK på en ny moppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.