K
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Fick tag på en Hutchins 8650 slipmaskin för 200 kr.
I princip helt oanvänd!

Dock så verkar det som man ska limma fast slippappret, vilket jag är ovan vid.
Vad för slags lim använder man och hur går man tillväga när man vill byta papper?
Jag hade köpt en pad saver eller motsvarande, och limmat fast istället. Och sen använt den som ”vanligt” med kardborre fästning av sandpapprerna.

https://www.google.se/search?q=mirka+pad+saver&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=en-se&client=safari
 
Cheesen
K kniv skrev:
Jag hade köpt en pad saver eller motsvarande, och limmat fast istället. Och sen använt den som ”vanligt” med kardborre fästning av sandpapprerna.

[länk]
R Robert-san01 skrev:
Det finns förklistrade papper på rulle.

[länk]

Jag skulle limma på en kardborre med ex vanligt kontaktlim.
Poängen med ett klisterpapper jämfört med kardborre dito är att det blir plant på en helt annan nivå.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Två Narex träverktyg: en sticktång på 4 mm och en styvpensel på 6 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag trodde jag beställde stämjärn och de som kom ser ut som stämjärn, men vad vet jag?

Edit: Nu gick jag in på Amazon och valde engelska i stället för svenska och då heter den:

Narex stiffenstaff - flat 6mm​

 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Poängen med ett klisterpapper jämfört med kardborre dito är att det blir plant på en helt annan nivå.
Har inte testat det själv men det låter väldigt rimligt då jag sett att billackerare kör med klisterpapper.
 
M Mackk skrev:
När Clas Ohlsson hade kampanj i början av juni (15 procent för att fira att Clas har namnsdag) var externa premiummärken, såsom Tormek, undantagna. Men det kan säkert variera mellan kampanjer.

Mvh Mackk
Jag ser att Clas Ohlsson har en kampanj på 15 procent just nu där produkter från Tormek är inkluderade.

Mvh Mackk
 
  • Gilla
pfb och 2 till
  • Laddar…
Två svarta kameraplattor med handtag liggande på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snygga på bild och lockande lågt pris, men tyvärr rent skit. I det 20 mm hål som de säger sig vilja ha åker de uppåt, istället för att hålla fast något, när man spänner med spaken.

Varför lär jag mig inte att sluta köpa billigt kina- eller lidlskit. ”När det är där billigt gör det ju inget om det inte är jättebra”. Kanske inte, men jag kommer ju aldrig använda skräpet och hur billigt blev det då? Ja, jag är skitsur och ja- någon kan hämta dem helt gratis om de vill.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Putte G... och 7 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
[bild]
Snygga på bild och lockande lågt pris, men tyvärr rent skit. I det 20 mm hål som de säger sig vilja ha åker de uppåt, istället för att hålla fast något, när man spänner med spaken.

Varför lär jag mig inte att sluta köpa billigt kina- eller lidlskit. ”När det är där billigt gör det ju inget om det inte är jättebra”. Kanske inte, men jag kommer ju aldrig använda skräpet och hur billigt blev det då? Ja, jag är skitsur och ja- någon kan hämta dem helt gratis om de vill.
Vad händer om hålet är ngn mm större?

Hur djupa var hålen?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad händer om hålet är ngn mm större?

Hur djupa var hålen?
Dessa är gjorda för festool mft mönster och mdfskivan är ju 19mm. Så är hålet för stort eller i det här fallet tvingen för liten så blir det inte tillräckligt med tyck mot kanterna och man i slutändan förstör hålen.

Festool orginal eller benchdog är på micro millimetern och det är nästan jobbigt då dom verkligen suger fast i hålen.
 
U
Micro milimeter är väldigt nogrannt, om ens mätbart. En tusendel av en micrometer :O
 
Jag testade med hål fem cm ner i en tjockare skiva och hål rakt igenom en tre cm och en åtta cm skiva. Lika illa. Det går att få lite kläm, fast långt ifrån tillräckligt, om jag trycker hårt ner på prylen samtidigt som jag spänner.

Du har kanske rätt i din tanke på ett större hål. Då kanske det blir som i den här gamla klassikern att den hamnar lite snett och kläms fast mot väggarna:
Gul skylt, svart text och grafik, varnar för klämrisk, hissar utan inre dörrar farliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag har ingen borr mellan 20 och 25 mm och det står uttryckligen att den är för ett 20 mm hål. Och framförallt är jag riktigt jävla gubbsur.
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Micro milimeter är väldigt nogrannt, om ens mätbart. En tusendel av en micrometer :O
😂 #nypasalt
När man står där och försöker dra ut skiten så säger man flera gånger att skall det vara så satans jävla viktigt att göra det på håret.

Förövrigt är allt mätbart. Men hålen på mft bordet ligger inte inom den toleransen
 
Hep Hep skrev:
Du har kanske rätt i din tanke på ett större hål. Då kanske det blir som i den här gamla klassikern att den hamnar lite snett och kläms fast mot väggarna:
Som ett klassiskt bänkspänne/tving. Eller som de säger på utländska..holdfast..
 
U
A atomlab skrev:
😂 #nypasalt
När man står där och försöker dra ut skiten så säger man flera gånger att skall det vara så satans jävla viktigt att göra det på håret.

Förövrigt är allt mätbart. Men hålen på mft bordet ligger inte inom den toleransen
Jag var rätt ironisk med mitt inlägg <3
men ur text kommer inte alltid min underbara personlighet fram.
På håret är annars en rätt bra måttangivelse, både objektivt eftersom de flesta hår är 0.1-0.15mm och subjektivt :)
 
  • Haha
atomlab
  • Laddar…
M Mackk skrev:
Jag ser att Clas Ohlsson har en kampanj på 15 procent just nu där produkter från Tormek är inkluderade.

Mvh Mackk
Funderar på att köpa en T-4, men vad behöver jag mer? SVA-170 för yxor, SVA-150 för saxar, KJ-45 för knivar känns som det täcker mina behov, tyvärr är satsen HTK-806 slut :(
 
Mats-S
P pfb skrev:
Funderar på att köpa en T-4, men vad behöver jag mer? SVA-170 för yxor, SVA-150 för saxar, KJ-45 för knivar känns som det täcker mina behov, tyvärr är satsen HTK-806 slut :(
Köp en Kirunaslip och lär dig slipa verktygen. En riktig professionell våtslip slår alla andra alternativ.
https://www.lunakatalogen.se/produk...lipmaskiner/vatslip-275-basic-230v-1-56730062
Kirunaslipen har ett inbyggt ställbart anhåll, vilket är det enda som krävs för allt man vill slipa.

Behövs absolut inga dyra specialjiggar om man kan tolka och behärska slipvinkeln. Vattnets rörelse vid eggen visar tydligt om du gör rätt eller fel.
Dessutom kan man inte säga att en i förväg bestämd vinkel är korrekt för tex yxor, det är helt avgörande vad dom ska användas till. Samma sak för knivar, trissor, liar mm mm.

Så det är känslan vid slipningen som är det som gäller om du vill ha det bästa resultatet beroende på vilket verktyg du ska slipa och vad det ska användas till 😊
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Lajmen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.