3 355 075 läst · 16 551 svar
3355k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 435 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 435 inlägg
Gamla "skräp" Lödpennor med hyffsad effekt funkar att svetsa plast med fast det kanske är enklare med "spetsarna" som är tänkta för det.DennisCA skrev:
Jag lekte lite med det i min ungdom då jag höll på med 80-tals snöskotrar med trasig plast överallt, jag minns att rätt/bra fyllnadsmaterial var väldigt viktigt och totalt omöjligt att veta vad som skulle fungera och inte
Ett bra tips som jag fått är att ha buntband i olika färger hemma. Det brukar man kunna hitta på biltema.nanowire skrev:Att kunna svetsa plast är otroligt användbart! Helt plötsligt kunna reparera istället för att köpa nytt. Av allt jag lagat är nog höjdpunkten en besparing på ca >20 kkr för att jag slapp köpa ny karossplast till bilen efter en blixthalka.
En bieffekt är att du kommer börja samla på små trasiga plastbitar i olika färg/material för att ha rätt sort till hands när det behövs 😅
Jag använder spetsar från ett kit till att bränna trä med och en lidl lödstation med ställbar temp. Utmaningen är att ha låg stabil temp. Höga watt utan reglering bränner plasten. Dock vill man undvika att använda sina vanliga lödspetsar/penna för de blir täckta i bränd plast.DennisCA skrev:
Jag har gjort det nån gång och armerat med stålull. Blir inte lika stabilt som med clipsen dock. Lagade en släpkärra till en plasttraktor i våras. Superstabilt sedan man fick in metall i plasten.nanowire skrev:
Fick även hem plastbacken som jag beställt häromdagen... Blev ju bra det här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://amzn.to/45efXaG
Tyvärr så köpte jag dom två sista...
Redigerat:
Häromveckan behövde jag laga en plastgrej lite akut. Fixerade rätt med superlim, placerade häftklammer jämt och tryckte i de med lödkolven.DennisCA skrev:
Sen en smal rand med smältlim för att få det tätt.
Mycket över förväntan och håller än.
Jag armerar inte utan smälter om hela sprickan bit för bit. Ökar även på orginaltjockleken om jag har mer material tillgängligt.Cheesen skrev:Jag har gjort det nån gång och armerat med stålull. Blir inte lika stabilt som med clipsen dock. Lagade en släpkärra till en plasttraktor i våras. Superstabilt sedan man fick in metall i plasten.
Fick även hem plastbacken som jag beställt häromdagen... Blev ju bra det här
[bild]
[länk]
Tyvärr så köpte jag dom två sista...
Det blev ju kanon med motorsågsbacken 👌
Skulle gå på toaletten inatt och såg hur vattnet steg när jag spolade.
Efter att ha försökt skölja bort stoppet med en hink flera gånger så rann det fortfarande sakta undan.
Köpte denna på Jula. Verkar ha fått bort det mesta stoppet men vaskrensaren är av sämsta kvalitet och viker sig hela tiden...
Jula Hardhead. En svag tvåa. Knappt...
Efter att ha försökt skölja bort stoppet med en hink flera gånger så rann det fortfarande sakta undan.
Köpte denna på Jula. Verkar ha fått bort det mesta stoppet men vaskrensaren är av sämsta kvalitet och viker sig hela tiden...
Jula Hardhead. En svag tvåa. Knappt...