3 354 535 läst · 16 551 svar
3355k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Jonas Persson skrev:Jösses, din relation med bilar låter väldigt problematisk. Du beskriver motorhaverier som något man upplever årligen.
En modern bilmotor håller normalt många mil utan maskinella haverier. Jag har under mina år bakom ratten sedan åttiotalet aldrig haft ett haveri och jag byter inte bil var tredje år, utan de hänger med minst tio år och upp mot 20 000 mil.
Jävlas något så är det alla kringsystem till motor eller växellåda, men inte motorn i sig. Dock har jag klarat mig från bärgning.
Några exempel på motorrelaterade problem jag har råkat ut för:
-Vattenpumpen har skurit. Två gånger. En gång så plötsligt att remskivan sprack och slets loss av pumpaxeln.
-Vattenpumpen började läcka och behövde bytas. Gissningsvis tre-fyra gånger.
-Kylarvätskan rann ut genom en spricka i kylaren och motorn kokade. Topplocket krökte sig.
-Topplockspackningen havererade och motorn gick på tre cylindrar och det kom ånga ur avgasröret. Topplocket överhettade och krökte sig.
-Eldsvåda i motorrummet. Generatorkabeln föll ned på avgasröret och isoleringen smälte och hela elsystemet kortslöts. Lyckligtvis smälte det hål på expansionskärlet för kylarvätska och vattnet och ångan som sprutade ut släckte det mesta av elden. Jag behövde bara eftersläcka litet och byta en massa slangar och kablar.
-Okänt antal havererade kylarslangar och bensinslangar.
-Förgasaren flödade så det var som att köra med choken på men jag kom hem på något vis. Gummit på nålventilen var kaputt.
-Stockade munstycken i förgasaren så jag måste köra med choken ute hela tiden.
-Oljetrycket blev extremt dåligt. Två gånger. Första gången var vevlagren kaputt men vevaxeln klarade sig eftersom jag kom på det i tid. Båda gångerna var oljepumpen kaputt.
-Några tiotal motorstopp på grund av problem i strömfördelaren. En gång hade kolstiftet lossnat ur strömfördelarlocket och en eller två gånger hade rotorn spruckit. Annars var det vanlig nötning.
-Vakumslangen till strömfördelaren lossnade ur ventilkåpan. Gick enkelt att reparera men det tog några timmars felsökning på vägkanten innan en förbipasserande pensionerad bilmekaniker fick syn på felet.
-Motoroljan började rinna ut genom tätningen vid vevaxeländan. Hylsan på vevaxeln var uppnött och tätade inte i korken.
-Remskivan på vevaxeländan uppnött så remmen inte kunde driva generator och pump.
-Remskivan sprack på vattenpumpen. Jag såg det i tid och bytte.
-Två brända ventiler som inte slöt tätt och motorn gick dåligt.
-Hela kamaxeldrivningen uppnött (motor med stötstänger) men jag såg det i tid och bytte strax innan haveri.
-Termostater som har slutat fungera. Några stycken.
-Generatorhaverier av olika slag. Gissningsvis 8 eller 10 st.
-Olika jordkablar på motorn som har sagt upp. 3 eller 4 gånger.
-Startmotorn brann.
-Kondensatorn i strömfördelaren havererade.
-Havererade tändkablar.
-Sprucket expansionkärl på kylaren.
-En kabelknippe på motorn brann.
-Oljetrycksgivaren havererade.
-Spruckna kylare som jag kom på i tid innan det rann tomt. 2 gånger.
-Vattenpumpen skar på traktorn ute i skogen.
-Vattenpumpen började läcka på traktorn.
-Tätningarna kring ventilskaften havererade på traktorn och det sprutade olja ur avgasröret.
-Bränslepumpen havererade på traktorn.
-Oljetrycksgivaren på båtmotorn havererade så oljan läckte ut. Lyckligtvis såg jag det i tid och stannade och fyllde på olja och tog mig hem.
Inget komplicerat förhållande alls. Bara litet otur och saklig realism. Allt det här och en del annat har hänt inom 20 år ungefär.
Jag instämmer. Jag brukar köpa bilar som har gått minst 12-15 000 mil och köra tills man kan skrota dom eller sälja för några tusenlappar utan att det svidet. Jag har inte råkat ut för en bråkdel av Heimlagas haverier de senaste 25 åren.
Det man brukar åtgärda är slitdelar som bromsar, bussningar, hjullager, stötdämpare, etc. Men antalet gånger jag har blivit stående vid vägen på grund av haveri går att räkna på ena handen.
Det man brukar åtgärda är slitdelar som bromsar, bussningar, hjullager, stötdämpare, etc. Men antalet gånger jag har blivit stående vid vägen på grund av haveri går att räkna på ena handen.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Lågt räknat ca 40 incidenter, orkade inte summera alla, men det borde bli minst sextio. Möjligen skulle en taxifirma eller liknande med policy att bara köpa in bilar med minst 20 000 mil på mätaren och bristfälligt underhåll kunna uppnå detta.Jonas Persson skrev:
Antar att du har mer än fälgkorset i bakluckan.
H heimlaga skrev:Några exempel på motorrelaterade problem jag har råkat ut för:
-Vattenpumpen har skurit. Två gånger. En gång så plötsligt att remskivan sprack och slets loss av pumpaxeln.
-Vattenpumpen började läcka och behövde bytas. Gissningsvis tre-fyra gånger.
-Kylarvätskan rann ut genom en spricka i kylaren och motorn kokade. Topplocket krökte sig.
-Topplockspackningen havererade och motorn gick på tre cylindrar och det kom ånga ur avgasröret. Topplocket överhettade och krökte sig.
-Eldsvåda i motorrummet. Generatorkabeln föll ned på avgasröret och isoleringen smälte och hela elsystemet kortslöts. Lyckligtvis smälte det hål på expansionskärlet för kylarvätska och vattnet och ångan som sprutade ut släckte det mesta av elden. Jag behövde bara eftersläcka litet och byta en massa slangar och kablar.
-Okänt antal havererade kylarslangar och bensinslangar.
-Förgasaren flödade så det var som att köra med choken på men jag kom hem på något vis. Gummit på nålventilen var kaputt.
-Stockade munstycken i förgasaren så jag måste köra med choken ute hela tiden.
-Oljetrycket blev extremt dåligt. Två gånger. Första gången var vevlagren kaputt men vevaxeln klarade sig eftersom jag kom på det i tid. Båda gångerna var oljepumpen kaputt.
-Några tiotal motorstopp på grund av problem i strömfördelaren. En gång hade kolstiftet lossnat ur strömfördelarlocket och en eller två gånger hade rotorn spruckit. Annars var det vanlig nötning.
-Vakumslangen till strömfördelaren lossnade ur ventilkåpan. Gick enkelt att reparera men det tog några timmars felsökning på vägkanten innan en förbipasserande pensionerad bilmekaniker fick syn på felet.
-Motoroljan började rinna ut genom tätningen vid vevaxeländan. Hylsan på vevaxeln var uppnött och tätade inte i korken.
-Remskivan på vevaxeländan uppnött så remmen inte kunde driva generator och pump.
-Remskivan sprack på vattenpumpen. Jag såg det i tid och bytte.
-Två brända ventiler som inte slöt tätt och motorn gick dåligt.
-Hela kamaxeldrivningen uppnött (motor med stötstänger) men jag såg det i tid och bytte strax innan haveri.
-Termostater som har slutat fungera. Några stycken.
-Generatorhaverier av olika slag. Gissningsvis 8 eller 10 st.
-Olika jordkablar på motorn som har sagt upp. 3 eller 4 gånger.
-Startmotorn brann.
-Kondensatorn i strömfördelaren havererade.
-Havererade tändkablar.
-Sprucket expansionkärl på kylaren.
-En kabelknippe på motorn brann.
-Oljetrycksgivaren havererade.
-Spruckna kylare som jag kom på i tid innan det rann tomt. 2 gånger.
-Vattenpumpen skar på traktorn ute i skogen.
-Vattenpumpen började läcka på traktorn.
-Tätningarna kring ventilskaften havererade på traktorn och det sprutade olja ur avgasröret.
-Bränslepumpen havererade på traktorn.
-Oljetrycksgivaren på båtmotorn havererade så oljan läckte ut. Lyckligtvis såg jag det i tid och stannade och fyllde på olja och tog mig hem.
Inget komplicerat förhållande alls. Bara litet otur och saklig realism. Allt det här och en del annat har hänt inom 20 år ungefär.
Brukar du lämna iväg bilen till verkstad eller fixar du själv?
Hur mycket drog kadetten då? Har du kvar kadetten som reservbil ändå kanske, eller sålde du den?H heimlaga skrev:
Ja du det där låter som något som skulle hända Kalle Anka tycker jag... Jag tror och hoppas du kommer få se att en diesel är mycket pålitligare än en bensinare. Jag har haft min yaris i 12 år och över 300,000km har jag kört den personligen, mätaren rullar just över till 400k.H heimlaga skrev:
De enda riktiga haveri jag har haft under den tiden (2009-2021) är att jag tre ggr knäckt stötdämparfjädrorna (dåliga vägar) på framsidan (och märkt först vid besiktningen) men annars har den aldrig stannat på vägen eller liknande... På sistone har jag haft rostproblem och fått byta ut trumbromsarna, handbromsenvajern och ABS sensorerna. Även bromsklossar och bromsskivor (byttes förra året första och sista gången). Det är slitageproblem alltså.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg