3 352 528 läst · 16 544 svar
3353k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Det har blivit sådan brist på reservdelar till Opel Kadett E årsmodell -84 att det är omöjligt att hålla igång den som bruksbil. Om delar alls går att få tag på tar det ofta över en månad innan man har hittat dem och får dem skickade från något utland. Bilen har inte gått mer än 355000 km och är fri från rost och i det stora hela i gott skick även om den börjar se sliten ut inuti. Den skulle sannolikt hålla 100000 km till utan något större problem men på grund av skitstövlarna som inte vill tillverka eller förmedla reservdelar blev jag tvungen att ge upp i förtid.
Om någon vill ha den som veteranbil så är den till salu.
I dag har jag köpt en Ford Transit Connect årsmodell 2005. Med 1,8l dieselmotor på 75 hk och oinredd bakända och mellanvägg. Körd 205000 km. Hoppas den också håller över 20 år som bruksbil i min användning.
Det är irriterande svårt att köra femväxlat och en massa helt onödigt krångel med överliggande kamaxel men jag tror att det här är en mera praktisk bil för mina behov med större lastrum och större tillåten släpvagnsvikt samtidigt som den har ännu lägre bränsleförbrukning och enklaste möjliga utförande som går att hitta på en 2000-talsbil.
En stor fördel som den har gemensamt med min gamla kadett är att det inte finns några plastkåpor under bottnen så man kan sandblästra och måla och underredsbehandla obehindrat.
Om någon vill ha den som veteranbil så är den till salu.
I dag har jag köpt en Ford Transit Connect årsmodell 2005. Med 1,8l dieselmotor på 75 hk och oinredd bakända och mellanvägg. Körd 205000 km. Hoppas den också håller över 20 år som bruksbil i min användning.
Det är irriterande svårt att köra femväxlat och en massa helt onödigt krångel med överliggande kamaxel men jag tror att det här är en mera praktisk bil för mina behov med större lastrum och större tillåten släpvagnsvikt samtidigt som den har ännu lägre bränsleförbrukning och enklaste möjliga utförande som går att hitta på en 2000-talsbil.
En stor fördel som den har gemensamt med min gamla kadett är att det inte finns några plastkåpor under bottnen så man kan sandblästra och måla och underredsbehandla obehindrat.
Verktygstokig
· Halland
· 7 579 inlägg
Håller helt med femväxlat är rejält besvärligt.H heimlaga skrev:Det har blivit sådan brist på reservdelar till Opel Kadett E årsmodell -84 att det är omöjligt att hålla igång den som bruksbil. Om delar alls går att få tag på tar det ofta över en månad innan man har hittat dem och får dem skickade från något utland. Bilen har inte gått mer än 355000 km och är fri från rost och i det stora hela i gott skick även om den börjar se sliten ut inuti. Den skulle sannolikt hålla 100000 km till utan något större problem men på grund av skitstövlarna som inte vill tillverka eller förmedla reservdelar blev jag tvungen att ge upp i förtid.
Om någon vill ha den som veteranbil så är den till salu.
I dag har jag köpt en Ford Transit Connect årsmodell 2005. Med 1,8l dieselmotor på 75 hk och oinredd bakända och mellanvägg. Körd 205000 km. Hoppas den också håller över 20 år som bruksbil i min användning.
Det är irriterande svårt att köra femväxlat och en massa helt onödigt krångel med överliggande kamaxel men jag tror att det här är en mera praktisk bil för mina behov med större lastrum och större tillåten släpvagnsvikt samtidigt som den har ännu lägre bränsleförbrukning och enklaste möjliga utförande som går att hitta på en 2000-talsbil.
En stor fördel som den har gemensamt med min gamla kadett är att det inte finns några plastkåpor under bottnen så man kan sandblästra och måla och underredsbehandla obehindrat.
Varför är femväxlat besvärligt? Jag hade inga som helst problem när jag bytte från fyrväxlat till femväxlat för 33 år sedan. Bara lättare problem när jag gick över till sexväxlad låda för 6 år sedan, och några gånger upptäckte att jag hade kört långa motorvägssträckor på femman. Inget gick sönder och inga olyckor inträffade. För väldigt länge sedan hade jag en kompis som hade en gammal BMW 2002 Tii, med ettan nedåt till vänster. (dog leg) Det var lite konstigare att vänja sig vid.
Problemet handlar kanske inte om motoriken, utan om kombinationen liten motor och hög utväxling? Min förra bil var sexväxlad och hade en 1,5-liters dieselmotor. Den höga utväxlingen krävdes för att bilen skulle släppa ut 119g co2/km och därmed klara miljöbilskravet med en hårsmån. Men samtidigt innebar det att man inte kunde ligga och tugga på på högsta växeln som med alla mina tidigare dieselbilar. Särskilt med lite last blev det ett ständigt växlande om man ville ligga på 6'an nån gång ibland.
Slipper du undan den dyrare dieselskatten med den där?H heimlaga skrev:I dag har jag köpt en Ford Transit Connect årsmodell 2005. Med 1,8l dieselmotor på 75 hk och oinredd bakända och mellanvägg. Körd 205000 km. Hoppas den också håller över 20 år som bruksbil i min användning.
Det är irriterande svårt att köra femväxlat och en massa helt onödigt krångel med överliggande kamaxel men jag tror att det här är en mera praktisk bil för mina behov med större lastrum och större tillåten släpvagnsvikt samtidigt som den har ännu lägre bränsleförbrukning och enklaste möjliga utförande som går att hitta på en 2000-talsbil.
En stor fördel som den har gemensamt med min gamla kadett är att det inte finns några plastkåpor under bottnen så man kan sandblästra och måla och underredsbehandla obehindrat.
Tillbaka till verktyg istället för gamla bilar:
FLIR TG267
Forskat kring bästa IR lösningen länge och nu var denna 1000 kr billigare på amazon än närmaste svenska butik.
Tittade på de lösningar man kopplar på mobilen. Men det verkar alltid vara strul med mjukvara, batterier eller annat efter ett tag.
Den där kan tappa all support mot telefoner men iaf fungera i displayen
FLIR TG267
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Forskat kring bästa IR lösningen länge och nu var denna 1000 kr billigare på amazon än närmaste svenska butik.
Tittade på de lösningar man kopplar på mobilen. Men det verkar alltid vara strul med mjukvara, batterier eller annat efter ett tag.
Den där kan tappa all support mot telefoner men iaf fungera i displayen
Snygg växelspak, är den femväxlad?Appendix skrev:Tillbaka till verktyg istället för gamla bilar:
FLIR TG267
[bild]
Forskat kring bästa IR lösningen länge och nu var denna 1000 kr billigare på amazon än närmaste svenska butik.
Tittade på de lösningar man kopplar på mobilen. Men det verkar alltid vara strul med mjukvara, batterier eller annat efter ett tag.
Den där kan tappa all support mot telefoner men iaf fungera i displayen
Jag kommer säkert att vänja mig vid att köra femväxlat med tiden men det känns fruktansvärt ovant.
Det är värre med överliggande kamaxel. Jag anser fortfarande att en riktig bilmotor skall ha stötstänger. När man får haveri på kylsystemet så att motorn kokar så är det ju vanligt att topplocket kroknar och har man då kamaxeln i topplocket kommer ju kamaxellagren inte att vara i linje längre även om man planar topplocket så det passar på motorblocket.
Varje gång vattenpumpen skär ihop kommer kamremmen att skadas eller tappa spänningen och då kommer ventilerna i otakt och slår ihop med kolvarna och det blir motorrenovering i stället för ett enkelt pumpbyte som till och med går att göra på vägkanten.
Det är någon som inte har tänkt färdigt.
Fast..... förutom den felplacerade kamaxeln är det här en mer praktisk bil för mina behov så jag får väl så lov att leva med kamaxeln.
Dieselskatten är låg på paketbilar. Det blir väl någonstans kring 75 euro i året. Om det stämmer som folk säger att nya bilen drar 1,5 liter mindre bränsle på 100 km än kadetten då kommer de pengarna att tjäna in sig snabbt.
Det är värre med överliggande kamaxel. Jag anser fortfarande att en riktig bilmotor skall ha stötstänger. När man får haveri på kylsystemet så att motorn kokar så är det ju vanligt att topplocket kroknar och har man då kamaxeln i topplocket kommer ju kamaxellagren inte att vara i linje längre även om man planar topplocket så det passar på motorblocket.
Varje gång vattenpumpen skär ihop kommer kamremmen att skadas eller tappa spänningen och då kommer ventilerna i otakt och slår ihop med kolvarna och det blir motorrenovering i stället för ett enkelt pumpbyte som till och med går att göra på vägkanten.
Det är någon som inte har tänkt färdigt.
Fast..... förutom den felplacerade kamaxeln är det här en mer praktisk bil för mina behov så jag får väl så lov att leva med kamaxeln.
Dieselskatten är låg på paketbilar. Det blir väl någonstans kring 75 euro i året. Om det stämmer som folk säger att nya bilen drar 1,5 liter mindre bränsle på 100 km än kadetten då kommer de pengarna att tjäna in sig snabbt.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Jösses, din relation med bilar låter väldigt problematisk. Du beskriver motorhaverier som något man upplever årligen.
En modern bilmotor håller normalt många mil utan maskinella haverier. Jag har under mina år bakom ratten sedan åttiotalet aldrig haft ett haveri och jag byter inte bil var tredje år, utan de hänger med minst tio år och upp mot 20 000 mil.
Jävlas något så är det alla kringsystem till motor eller växellåda, men inte motorn i sig. Dock har jag klarat mig från bärgning.
En modern bilmotor håller normalt många mil utan maskinella haverier. Jag har under mina år bakom ratten sedan åttiotalet aldrig haft ett haveri och jag byter inte bil var tredje år, utan de hänger med minst tio år och upp mot 20 000 mil.
Jävlas något så är det alla kringsystem till motor eller växellåda, men inte motorn i sig. Dock har jag klarat mig från bärgning.