3 355 173 läst · 16 551 svar
3355k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Jag har då kört över 2 000 000 km i bil och har då aldrig vart med om att en bil har kokat, havererat kamrem eller liknande. Det händer bara om man missköter och ovårdar sin bil.H heimlaga skrev:Jag kommer säkert att vänja mig vid att köra femväxlat med tiden men det känns fruktansvärt ovant.
Det är värre med överliggande kamaxel. Jag anser fortfarande att en riktig bilmotor skall ha stötstänger. När man får haveri på kylsystemet så att motorn kokar så är det ju vanligt att topplocket kroknar och har man då kamaxeln i topplocket kommer ju kamaxellagren inte att vara i linje längre även om man planar topplocket så det passar på motorblocket.
Varje gång vattenpumpen skär ihop kommer kamremmen att skadas eller tappa spänningen och då kommer ventilerna i otakt och slår ihop med kolvarna och det blir motorrenovering i stället för ett enkelt pumpbyte som till och med går att göra på vägkanten.
Det är någon som inte har tänkt färdigt.
Fast..... förutom den felplacerade kamaxeln är det här en mer praktisk bil för mina behov så jag får väl så lov att leva med kamaxeln.
Dieselskatten är låg på paketbilar. Det blir väl någonstans kring 75 euro i året. Om det stämmer som folk säger att nya bilen drar 1,5 liter mindre bränsle på 100 km än kadetten då kommer de pengarna att tjäna in sig snabbt.
Du borde kanske sluta upp med att köra Opel och Ford.H heimlaga skrev:Några exempel på motorrelaterade problem jag har råkat ut för:
-Vattenpumpen har skurit. Två gånger. En gång så plötsligt att remskivan sprack och slets loss av pumpaxeln.
-Vattenpumpen började läcka och behövde bytas. Gissningsvis tre-fyra gånger.
-Kylarvätskan rann ut genom en spricka i kylaren och motorn kokade. Topplocket krökte sig.
-Topplockspackningen havererade och motorn gick på tre cylindrar och det kom ånga ur avgasröret. Topplocket överhettade och krökte sig.
-Eldsvåda i motorrummet. Generatorkabeln föll ned på avgasröret och isoleringen smälte och hela elsystemet kortslöts. Lyckligtvis smälte det hål på expansionskärlet för kylarvätska och vattnet och ångan som sprutade ut släckte det mesta av elden. Jag behövde bara eftersläcka litet och byta en massa slangar och kablar.
-Okänt antal havererade kylarslangar och bensinslangar.
-Förgasaren flödade så det var som att köra med choken på men jag kom hem på något vis. Gummit på nålventilen var kaputt.
-Stockade munstycken i förgasaren så jag måste köra med choken ute hela tiden.
-Oljetrycket blev extremt dåligt. Två gånger. Första gången var vevlagren kaputt men vevaxeln klarade sig eftersom jag kom på det i tid. Båda gångerna var oljepumpen kaputt.
-Några tiotal motorstopp på grund av problem i strömfördelaren. En gång hade kolstiftet lossnat ur strömfördelarlocket och en eller två gånger hade rotorn spruckit. Annars var det vanlig nötning.
-Vakumslangen till strömfördelaren lossnade ur ventilkåpan. Gick enkelt att reparera men det tog några timmars felsökning på vägkanten innan en förbipasserande pensionerad bilmekaniker fick syn på felet.
-Motoroljan började rinna ut genom tätningen vid vevaxeländan. Hylsan på vevaxeln var uppnött och tätade inte i korken.
-Remskivan på vevaxeländan uppnött så remmen inte kunde driva generator och pump.
-Remskivan sprack på vattenpumpen. Jag såg det i tid och bytte.
-Två brända ventiler som inte slöt tätt och motorn gick dåligt.
-Hela kamaxeldrivningen uppnött (motor med stötstänger) men jag såg det i tid och bytte strax innan haveri.
-Termostater som har slutat fungera. Några stycken.
-Generatorhaverier av olika slag. Gissningsvis 8 eller 10 st.
-Olika jordkablar på motorn som har sagt upp. 3 eller 4 gånger.
-Startmotorn brann.
-Kondensatorn i strömfördelaren havererade.
-Havererade tändkablar.
-Sprucket expansionkärl på kylaren.
-En kabelknippe på motorn brann.
-Oljetrycksgivaren havererade.
-Spruckna kylare som jag kom på i tid innan det rann tomt. 2 gånger.
-Vattenpumpen skar på traktorn ute i skogen.
-Vattenpumpen började läcka på traktorn.
-Tätningarna kring ventilskaften havererade på traktorn och det sprutade olja ur avgasröret.
-Bränslepumpen havererade på traktorn.
-Oljetrycksgivaren på båtmotorn havererade så oljan läckte ut. Lyckligtvis såg jag det i tid och stannade och fyllde på olja och tog mig hem.
Inget komplicerat förhållande alls. Bara litet otur och saklig realism. Allt det här och en del annat har hänt inom 20 år ungefär.
Nu fick jag ju så dåligt samvete att jag var tvungen att gå ut i garaget och fota.R roli skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använde delar av skummgummit från orginallådan sen 2-3lager med plockfoam som passar systainrar.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Min kom med hårda frigolit insatser. Skall se sedan om de går att få in i en Sys.R Robin Wahlman skrev:
Till korslaser mm gjorde jag ungefär samma med modul foam.