stigen stigen skrev:
Resulterade inköpet av långpasset ett fall framåt eller bakåt? :thinking:
Vi kan säga att jag dels betalade läropengar för det, dels att det var en del i bearbetningen av min frustration över min egen felprioritering samtidigt som det var nyckelargumentet för att övertyga min fru om att golvet faktiskt måste lyftas upp och läggas om med bättre underarbete. Så väl mer fall framåt än bakåt ändå.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vi kan säga att jag dels betalade läropengar för det, dels att det var en del i bearbetningen av min frustration över min egen felprioritering samtidigt som det var nyckelargumentet för att övertyga min fru om att golvet faktiskt måste lyftas upp och läggas om med bättre underarbete. Så väl mer fall framåt än bakåt ändå.
Du har troligtvis annat synsätt än jag men jag förstår inte varför det skulle behövas göras om. Så länge det inte är ett badrum där fallet spelar roll så ser jag inga problem med en svacka på 5mm.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Du har troligtvis annat synsätt än jag men jag förstår inte varför det skulle behövas göras om. Så länge det inte är ett badrum där fallet spelar roll så ser jag inga problem med en svacka på 5mm.
Det finns flera skäl. Det är det inte den enda svackan och golvet flexar lite väl mycket på flera ställen. Det är också rätt korta och breda golvelement och jag tror att man på sikt kommer att trampa sönder spånten på de ställen där det sviktar som mest. Då kommer skarvarna att resa sig och vi talar om en hall här, där man går mycket. Jag har undersökt möjligheten att skjuta in bitar av underlagsfoam från sidan via trösklarna för att jämna ut det värsta, men det går inte. Så det är bara lyfta och bygga under med någonting som gäller. Jag lutar åt masonit, men borde kanske göra en egen tråd om det. Den här handlar ju om verktyg.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Det finns flera skäl. Det är det inte den enda svackan och golvet flexar lite väl mycket på flera ställen. Det är också rätt korta och breda golvelement och jag tror att man på sikt kommer att trampa sönder spånten på de ställen där det sviktar som mest. Då kommer skarvarna att resa sig och vi talar om en hall här, där man går mycket. Jag har undersökt möjligheten att skjuta in bitar av underlagsfoam från sidan via trösklarna för att jämna ut det värsta, men det går inte. Så det är bara lyfta och bygga under med någonting som gäller. Jag lutar åt masonit, men borde kanske göra en egen tråd om det. Den här handlar ju om verktyg.
Då förstår jag, trodde att det var av rent estetiska skäl.

Ja, alltså, jag skulle köpa en sänksåg, jag vet inte riktigt hur det här gick till....
En stor stationär bordsåg i ett verkstadsutrymme med timmer och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
snuttekudden och 15 till
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Ja, alltså, jag skulle köpa en sänksåg, jag vet inte riktigt hur det här gick till....
[bild]
Brytningsfel kallas det. Du får beställa tid hos optikern! :geek:

• Haha
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
[bild]
Grattis till en fin pjäs! Var det den i Blekinge?

nivv nivv skrev:
Grattis till en fin pjäs! Var det den i Blekinge?
Den ser ganska fin ut nu, men såg mer ut som kriget när jag hämtade den kan tilläggas. Jag har redan haft i isär den i delar, rengjort allting och smörjt upp det igen etc. Det var väldigt mkt gammalt fett, harts, och bordet/maskinen var dränkt i nånting som varit för "glidet" på bordet antar jag(bivax kanske?) som bara var en enda stor brun sörja.

Ja det var i Blekinge, och jag kan förstå varför den inte var på bild då :p

Behöver en uppsättning nya knivar också, det som kommer ut nu påminner mer om rillad trall än hyvlat virke :crysmile: Och fixa gummi på utmatningsvalsen.

Anhållet är inte riktigt plant heller, om man bara hade haft en maskin så man kunde ri.....Ahhhh :cool:

• Gilla
nivv och 3 till
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Anhållet är inte riktigt plant heller, om man bara hade haft en maskin så man kunde ri.....Ahhhh :cool:
Du behöver en till. Jag tror att det finns en tråd någonstans med tips från Blocket.

Fick hem min restade 12v Bosch blå excenterslip idag. Provkört en snabbis och verkar som en trevlig och kompetent maskin.

• Hand håller en 12v Bosch excenterslip med sliten slipplatta över ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Qjanto och 11 till
  • Laddar…
B
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
[bild]
Kan nog tänka mig att det går sänka en mindre båt med den där :cool:

• Gilla
stigen
  • Laddar…
B breakman skrev:
Helt klart är inköpströskeln sänkt! ;)

• Gilla
breakman
  • Laddar…
B breakman skrev:
stigen stigen skrev:
Helt klart är inköpströskeln sänkt! ;)
Kan inte tolka det på annat vis än att ni menar att jag har köpt en så kallad sänkhyvel?

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Kan inte tolka det på annat vis än att ni menar att jag har köpt en så kallad sänkhyvel?
Absolut ingen sänkhyvel!
Du har bara sänkt spärren och gjort ett bra köp! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.