3 355 309 läst · 16 551 svar
3355k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
För er som vill köpa koks så finns det på blocket: https://www.blocket.se/annons/kronoberg/stenkol__koks__smed_verktyg/90610295
Brukar alltid vara någon som säljer, vissa kör rundor och levererar.
Brukar alltid vara någon som säljer, vissa kör rundor och levererar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Loppisdag i trakten, min fru var ute och fyndade och ringde och frågade om det var bra pris med dessa metall-lådor och trälårar för 25 kr styck. Eftersom svaret är ja tog hon alla och fick mer priset till 200. Blir fin förvaring till metallrummet i nya verkstan!
Var och köpte en Ikea hemnes byrå och till min förvåning så räckte det inte med en insexsnyckel för att skruva ihop den. Man behövde tydligen även en stjärnskruvmejsel, som tur var så hade jag ingen som stämde exakt så det fick bli en verktygsvagn från PELA också. Med tanke på priset så lär det inte vara det mest flashiga settet men skruvmejseln låg bra i handen och passade perfekt till skruven.
Läser man och följer anvisningarna i manualen så bör det fungera.TeroM skrev:
Jag har sett exempel då man står och viftar runt som med en färgspruta och klagar på att det inte händer något.
Stickan
Några fynd.
Riktigt smarta plastbitar som tar bort gissandet när man vill såga efter markering och få rätt offsett för klingbredd så att biten som inte ligger under skenan får rätt bredd.
Är besviken på på alla slangkopplingar/adaptrar jag provat, inkl festool, så testar några olika från dustcontrol. Gillar skarpt.
En rolig bok.
Mer välbehövlig organiserad förvaring. Ett tips till dig kanske @Frustrator, har du hört talas om sådan?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är besviken på på alla slangkopplingar/adaptrar jag provat, inkl festool, så testar några olika från dustcontrol. Gillar skarpt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 581 inlägg
Hört talas om det där verktyget 'organiserad förvaring' men inte lyckats hitta det på en enda auktion..nanowire skrev:Några fynd.
[bild] Riktigt smarta plastbitar som tar bort gissandet när man vill såga efter markering och få rätt offsett för klingbredd så att biten som inte ligger under skenan får rätt bredd.
[bild]
[bild] En rolig bok.
[bild] Mer välbehövlig organiserad förvaring. Ett tips till dig kanske @Frustrator, har du hört talas om sådan?
Tror tom @Ola C kan ha caddat in det redan. @Microkatten tyckte jag hade ordning och reda redan för ett par år sen? (Vill minnas att man åtminstone kom in i verkstan om man gick liksom sidledes på den tiden).
Och idag kom äntligen den tredje och sista leveransen av förra veckans beställningar.
Det är märkligt — förra veckan beställde jag lite olika manicker från Hyvlar.se, Fine-tools samt Axminster; bara grejor jag inte haft tidigare utan fått klara mig utan och det har fått gå bra. Men när väl sista beställningen var ivägklickad och betalad så har jag kännt mig som en sjuåring på julafton som väntar på Tomten. Det har svidit och kliat och tiden har masat sig fram när den inte stått helt still. "Ska det verkligen behöva ta sådan förbannad tid att skicka lite..."
Men så imorse kom ett sms från DHL att de skulle leverera grejor från Axminster någon gång mellan 08 och 17. Tjena, det var ju ganska exakt. Har knappt vågat gå på toaletten idag men vid tretiden var jag tvungen att ge mig av på lite ärenden.
När jag slängde upp ytterdörren på väg ut var det farligt nära att jag hade slagit ihjäl en rätt spenslig chaufför från DHL som stod på trappan men inte hunnit ringa på dörren. Hurra!!! Här kom mina grunkor och jag skulle inte behöva åka och hämta ut dem någonstans. Lycka!
Det här är vad jag väntade på:
Två japansågar, en Shokunin Tatebiki-såg för att såga tappar överst och en Shokunin Tatebiki-såg för att såga laxstjärtar. Skulle haft en kap- och en klyvsåg också men klyvsågen var restad så då avvaktade jag med den andra.
Tandningen på tappsågen är oerhört fin och bägge är nästan oskränkta jämfört med västerländska sågar.
Nu ska jag köpa lite extrafin mdf och börja övningssåga...
Nästa pryttel att presentera är ett frässtål för T-spår.
Har lite funderingar där ett sådant kan komma till nytta och jag vet att @Ola C har ett till många av sina förnämliga jiggar bland annat och då ska det säkert kunna duga bra åt mig.
Ett särskilt tack till @jac som sålde en av sina Dewalt sexhundratjugofemmor till mig och bifogade halvtums spännhylsa för det tänkte jag inte på att beställa och kom inte heller ihåg att jag därmed redan hade.
Så till sist, en liten sak som tydligen vill lyfta verktygsmarknaden till nivå med exklusiva klockor, sidenslipsar och exklusiva rökverk som ska förvaras i humidorer.
Jag visste vad jag hade beställt men var något oförberedd på "inramningen"... Detta hittade jag i wellådan:
En elegant presentask med silverfolierat tryck från Bridge City Tool Works; oj!
Öppnade asken med en viss vördnad och där låg (som jag ju egentligen räknade med) en sådan här:
En KM-1 Kerfmaker!
Som jag tolkar det menar BCTW att detta inte bara är ett slags mätinstrument/hjälpmedel utan mera av ett herrsmycke eller en manlig accessoar att visa upp i snickeriet och visst — den är jättefin! Jenny tyckte till och med att den var söt.
Hur som helst har det nu äntligen slutat att klia och svida; jag har lite kvar att beställa inom budget men det är mer av typen förbrukningsmaterial och nog inget att posta om här.
Inser att jag skrivit en liten novell igen men den är åtminstone illustrerad så jag hoppas att ingen dött av tristess av att läsa det här.
Nu ska vi snart laga en födelsedagsmiddag så jag checkar tillfälligt ut.
Tack och ha det gott!
//Ronnie
Det är märkligt — förra veckan beställde jag lite olika manicker från Hyvlar.se, Fine-tools samt Axminster; bara grejor jag inte haft tidigare utan fått klara mig utan och det har fått gå bra. Men när väl sista beställningen var ivägklickad och betalad så har jag kännt mig som en sjuåring på julafton som väntar på Tomten. Det har svidit och kliat och tiden har masat sig fram när den inte stått helt still. "Ska det verkligen behöva ta sådan förbannad tid att skicka lite..."
Men så imorse kom ett sms från DHL att de skulle leverera grejor från Axminster någon gång mellan 08 och 17. Tjena, det var ju ganska exakt. Har knappt vågat gå på toaletten idag men vid tretiden var jag tvungen att ge mig av på lite ärenden.
När jag slängde upp ytterdörren på väg ut var det farligt nära att jag hade slagit ihjäl en rätt spenslig chaufför från DHL som stod på trappan men inte hunnit ringa på dörren. Hurra!!! Här kom mina grunkor och jag skulle inte behöva åka och hämta ut dem någonstans. Lycka!
Det här är vad jag väntade på:
Logga in
Skapa konto
Två japansågar, en Shokunin Tatebiki-såg för att såga tappar överst och en Shokunin Tatebiki-såg för att såga laxstjärtar. Skulle haft en kap- och en klyvsåg också men klyvsågen var restad så då avvaktade jag med den andra.
Logga in
Skapa konto
Tandningen på tappsågen är oerhört fin och bägge är nästan oskränkta jämfört med västerländska sågar.
Nu ska jag köpa lite extrafin mdf och börja övningssåga...
Nästa pryttel att presentera är ett frässtål för T-spår.
Logga in
Skapa konto
Har lite funderingar där ett sådant kan komma till nytta och jag vet att @Ola C har ett till många av sina förnämliga jiggar bland annat och då ska det säkert kunna duga bra åt mig.
Ett särskilt tack till @jac som sålde en av sina Dewalt sexhundratjugofemmor till mig och bifogade halvtums spännhylsa för det tänkte jag inte på att beställa och kom inte heller ihåg att jag därmed redan hade.
Så till sist, en liten sak som tydligen vill lyfta verktygsmarknaden till nivå med exklusiva klockor, sidenslipsar och exklusiva rökverk som ska förvaras i humidorer.
Jag visste vad jag hade beställt men var något oförberedd på "inramningen"... Detta hittade jag i wellådan:
Logga in
Skapa konto
En elegant presentask med silverfolierat tryck från Bridge City Tool Works; oj!
Öppnade asken med en viss vördnad och där låg (som jag ju egentligen räknade med) en sådan här:
Logga in
Skapa konto
En KM-1 Kerfmaker!
Logga in
Skapa konto
Som jag tolkar det menar BCTW att detta inte bara är ett slags mätinstrument/hjälpmedel utan mera av ett herrsmycke eller en manlig accessoar att visa upp i snickeriet och visst — den är jättefin! Jenny tyckte till och med att den var söt.
Hur som helst har det nu äntligen slutat att klia och svida; jag har lite kvar att beställa inom budget men det är mer av typen förbrukningsmaterial och nog inget att posta om här.
Inser att jag skrivit en liten novell igen men den är åtminstone illustrerad så jag hoppas att ingen dött av tristess av att läsa det här.
Nu ska vi snart laga en födelsedagsmiddag så jag checkar tillfälligt ut.
Tack och ha det gott!
//Ronnie