Niklasloow Niklasloow skrev:
Många lär inte hålla med och anse att ett plastkit från Aliexpress vore lika bra. Men själv säger jag bra val :D
nog har man behandlat bahcosatserna likt ovan bedrövligt vårdslöst och många gånger tänkt att det här knäcker dem men de har visat sig vara sega as ;)

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild]

Beställde en vals för rundjärn och plattjärn. Tror den gick på under 900kr från vidaxl. Funkar bra hittills.
Ser smidig ut, vad klarar den av i dimension tror du?

stigen stigen skrev:
Öppen fråga! Olika i olika familjer! Eller?:thinking:
Jo, så är det väl. Har faktiskt hört talas om vissa familjer där mannen tror att han bestämmer ;)

• Gilla
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
A
Ja,visst är det konstigt vad en del kan inbilla sig....

nanowire nanowire skrev:
Jo, så är det väl. Har faktiskt hört talas om vissa familjer där mannen tror att han bestämmer ;)
Happy wife, happy life!

Och kom ihåg, det är ALLTID lättare att få förlåtelse, än tillåtelse! ;)
Hoppas det håller när veckans paket trillar in... :oops:

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Skulle också vara tacksam om @Ola C kunde cadda in en fräs i min verkstadsritnining
Oh herregud....har du använt hyveln än? Jag har semester o caddar inte då, bara bad o cykling.

nog har man behandlat bahcosatserna likt ovan bedrövligt vårdslöst och många gånger tänkt att det här knäcker dem men de har visat sig vara sega as ;)
Det var ditt förslag som ledde till köp. Antar att Karmasa (eller vad det nu heter) är bättre kvalitet men för mina behov kommer nog den här att räcka livet ut.

Har en liknande sats och är mycket nöjd, har flera gånger funderat på varför jag inte köpte en tidigare. Min har färre ringnycklar dock, vilket skapar en extra promenad ibland.

• Gilla
crillux
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Oh herregud....har du använt hyveln än? Jag har semester o caddar inte då, bara bad o cykling.
Använt? Nej, det är den alldeles för fin för..

• Haha
  • Älska
Ola C och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Ser smidig ut, vad klarar den av i dimension tror du?
skulle nog säga att 25mm brett är smärtgränsen pga att inget bredare fysiskt får plats.

det här plattjärnet är 20x3mm och det var inga bekymmer. Så 25x3 utan problem är min gissning. Kanske 25x5 om man tar det lugnt.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
B
skulle nog säga att 25mm brett är smärtgränsen pga att inget bredare fysiskt får plats.

det här plattjärnet är 20x3mm och det var inga bekymmer. Så 25x3 utan problem är min gissning. Kanske 25x5 om man tar det lugnt.
Gissar att det är denna, 25x5 säger specen (y)
https://www.vidaxl.se/e/8718475892533/manuell-rorbockningsmaskin

Inget köp utan fick dom från ett dödsbo, planen är att skänka dom vidare till ett hyvelmuseum som en släkting har i Jämtland.

• Två äldre trähyvlar på en gråmelerad yta, avsedda för donation till ett museum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
[länk]
Ser kul ut. Tror ni det funkar att köra armeringsjärn (med "hullingar/rillor") i den?

B breakman skrev:
[länk]
ja men jäklar. 5mm är ju ändå rätt bra.

A Anders243 skrev:
Ser kul ut. Tror ni det funkar att köra armeringsjärn (med "hullingar/rillor") i den?
Vilken armering dimension hade du tänkt använda? Bockningsmaskinen klarar bara stång upp till 7 mm....
Så jag tror att den inte kommer att vara lämplig till att böja armeringsjärn.

• Gilla
JETH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.