Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Jag var och spontanköpte en elhyvel på Bauhaus nu på kvällen. Var sugen på att köpa en batteridriven Makita, då jag redan har mycket batteridrivet från Makita. Men jag kunde inte motivera mig själv att lägga drygt 2 lax mer på en maskin jag inte kommer använda så ofta.

[bild]
Spontan köpt!? Jag tror du växlade upp nu ;)

Skämt å sido, hoppas den blir till belåtenhet...
 
  • Haha
Sthlm1891
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hej

Nu måste jag ha missat något, är det här till en byggställning?
Har du lust att ge mig måtten och info om var du köpt skruvarna vore jag tacksam.

//Ronnie
P Pysslarn skrev:
Hej

Nu måste jag ha missat något, är det här till en byggställning?
Har du lust att ge mig måtten och info om var du köpt skruvarna vore jag tacksam.

//Ronnie
Stallning.se
Sök på ställbar fot.
 
screamin-daemon screamin-daemon skrev:
Vad menar du med 2 lax mer? En batteridriven Makita ligger runt 1800:- här i Sverige och 1500ish inkl. frakt från Amazon.de. Nya BL-versionen är avsevärt dyrare, men går att köpa för runt 2700:-
Jag kanske inte var tydlig nog. Jag jämförde inte med vilken batteridriven som helst. Utan jag var som sagt på Bauhaus och den batteridrivna som var den enda från Makita som Bauhaus sålde kostade 4 095 kronor.
 
@NyaTorpane & @Vante

Tack för infon, blev intresserad för jag tänkte att stången skulle gå att använda till ett Moxonvise men den är nog för grov.

Eller också inte...
Tack!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
@NyaTorpane & @Vante

Tack för infon, blev intresserad för jag tänkte att stången skulle gå att använda till ett Moxonvise men den är nog för grov.

Eller också inte...
Tack!
//Ronnie
Hej
Jag är också på jakt efter ställbara ben
Jag har en Climatec ställning köpt på Bauhaus och där är rördiametern ca 34 mm och de "eminenta" benen som våra kära forummedlemmar hänvisade till är 38 mm så det gick inte. Men om du hittar några med lagom diam så får du gärna slänga in ett tips
Tackar på förhand
/B
 
120 mm skruvstycke till nya pelarborren. Riktigt nöjd sen innan med lillebror på 80 mm, som jag haft till PBD40. Köpte först ett Peddinghaus/Kanca men det var riktigt riplig skräpkvalitet, trots betydligt dyrare än Röhm.
120 mm blått skruvstycke från Röhm på en verkstadsbänk intill pelarborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard. och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
@Alltgår Hur är det att jobba med dom stora "fyrkantiga" borden? Och hur justerar man Y-led om man vill jobba med fastsatt skruvstycke? :thinking:
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
@Alltgår Hur är det att jobba med dom stora "fyrkantiga" borden? Hur justerar man Y-led om man vill jobba med fastsatt skruvstycke? :thinking:
Då blir det nog koordinatbord Men jag ställt mig själv samma fråga många gånger när man sett bilder på fastbultade skruvstycken, och undrar hur man jobbar effektivt på det sättet. 90% av min borrning ser ut så här ungefär (samma procedur med sidorna/skaftämnena), så jag bara föser runt skruvstycket till rätt plats och borrar. Funkar bra för mina behov.
Borrpress med ett blått skruvstycke som håller fast ett metallblad på ett arbetsbord med rymd för verktyg och en kaffekopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte till ett par snabbspännare också, så man kan flytta och låsa arbetsstycke eller skruvstycke någorlunda lätt vid behov.
Bordsborrmaskins bord med snabbspännare, olika borr och skärolja synliga i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gillar det stora bordet! Skönt med gott om plats till det man jobbar med och lite olika borr, försänkare, skärolja och sånt man behöver. Tom en kaffekopp får plats.
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
@NyaTorpane & @Vante

Tack för infon, blev intresserad för jag tänkte att stången skulle gå att använda till ett Moxonvise men den är nog för grov.

Eller också inte...
Tack!
//Ronnie
En skivstång, begagnad eller på rea är några som testat.
 
Påse till Festool HKC. Vit och mörkblå dammpåse märkt med Festool för HKC såg, visad från sidan med synlig svart dragsko och locket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
En skivstång, begagnad eller på rea är några som testat.
Japp, sett det, vet att @Ola C använt en skivstång och att det funkar bra. Tänkte bara att 285 kr per stång för något som ska utstå så omild behandling som en byggnadsställning (har erfarenhet av hyrställning som utsatts för mycket bus) känns prisvärt. Å andra sidan får ju inte gängorna vara för grova i finish sas, skruvstycket ska ju röra sig mjukt och fint tycker jag.

Kanske får det bli skivstång trots allt, känns bara lite konstigt att bygga skruvstycke med den när jag egentligen borde använda den till det den är avsedd för mer än något annat... ;)
//Ronnie

PS @FreQa, tack för tipset iallafall, uppskattas! DS
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Japp, sett det, vet att @Ola C använt en skivstång och att det funkar bra. Tänkte bara att 285 kr per stång för något som ska utstå så omild behandling som en byggnadsställning (har erfarenhet av hyrställning som utsatts för mycket bus) känns prisvärt. Å andra sidan får ju inte gängorna vara för grova i finish sas, skruvstycket ska ju röra sig mjukt och fint tycker jag.

Kanske får det bli skivstång trots allt, känns bara lite konstigt att bygga skruvstycke med den när jag egentligen borde använda den till det den är avsedd för mer än något annat... ;)
//Ronnie

PS @FreQa, tack för tipset iallafall, uppskattas! DS
Kan väl fortsätta använda den trots att den är monterad i ett moxonvise?
Kläm fast en stor ekskiva med hög fuktkvot, gå ut på uppfarten och curla.
Vi såg ju på @Ola C s bandsågsfilm vilka biceps han fått med den metoden..
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Plötsligt händer det :love::ok: Imorgon börjar lite uppfräschning, just nu försöker jag häva eftersvettningarna efter baxningen från släpvagnen :sweat:
 
  • En grön bandsåg som just blivit placerad i en verkstad med diverse verktyg och förvaring runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
F_man och 7 till
  • Laddar…
Ags10?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.