H Husägaren87 skrev:
Ge gärna en recension sen, mitt nästa inköp blir kanske en pelarborr..
I grunden en bra maskin men jag skulle hellre ha en vanlig djupmatning med tre spakar än det där hjulet. Man får inte samma slaglängd utan att behöva byta grepp.
Tyvärr har den digitala djupskalan lagt av på min, undrar om det finns reservdelar till den?
 
Fick hem lite grejer från Swedol, passade på att slänga med lite prylar när jag behövde nya lampkontakter till bilen. Tror på butanvärmepennan!
Elektronikprodukter på en träyta inklusive krympslang, lampkontakter och en spänningsprovare, med en vinkelhake i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmepistol bredvid öppen förvaringslåda med sortiment av krympslang och elektriska kontakter på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Parallellanslag till HKC. Parallellanslag till HKC bestående av en metalldel med två utskjutande stänger och justerbara anslagsklossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Har följt denna tråd med stort intresse i flera år nu och kom på att jag själv inte bidragit med ett enda inlägg vad jag kommer ihåg :thinking: .

Blir därför en lista på de senaste årens inköp som jag har kvar. Ber om ursäkt om detta inte stämmer helt med trådens beskrivning.

Har jag blivit en bättre DIY/amatör snickare? Knappast, men känslan att använda ett bra verktyg som man köpt för dyra pengar och som du motiverat med att jag gör det själv är bra, och blir resultatet dessutom det så är känslan super (y)

Har satt en asterisk * efter de verktyg som jag är särskilt nöjd med. Hade önskat det var en efter Festool C18 Li men tyvärr. Om min gamla C12 varit med på listan så vore den självklar. Borde även vara en på Dewalten men jag tror det beror på att jag tycker det är skönt att slippa luftslangen, Basson skjuter finare och med mindre rekyl.

Kan tillägga att HKC 55 i princip gör att TS 55 är förpassad till garaget och används endast sporadiskt, men den har gjort mycket gott genom åren och förtjänat den flera gånger om, så den får vara kvar. Den fick dessutom ett nytt handtag idag ... ;)

Maskin Benämning År
Basso Spikpistol B16/50L-F1 2013
Bosch Distansmätare DL-50 2017
Bosch Krysslaser GLL 2-10 2020
Dewalt Dyckertpistol DCN 660 2019
ESAB Migsvets C141 2014
Festool Borrskruvdragare CXS 1,5 2013*
Festool Borrskruvdragare CXS 2,6 2018*
Festool Borrskruvdragare C18 Li 2018
Festool Battericirkelsåg HKC 55 Li 2018*
Festool Batteristicksåg PSC 420Li 2018
Festool Sänksåg TS 55 EBQ 2006*
Festool Kap&Gersåg Kapex 60 2017*
Festool Dammsugare CTL Midi 2011
Festool Dammsugare CTL Midi II 2020
Festool Slagskruvdragare 18 TID 2020
Festool Slipmaskin RO 150 2018*
Festool Slipmaskin RTS 400 2020
Festool Multimaskin OSC 18 Li 2019*
Festool Överhandsfräs OF 1010 2019
Husqvarna Motorsåg 235 2009
Husqvarna Automover 330x 2016*
Metabo Exenterslipmaskin SXE 425 2006
Metabo Kap&Gersåg KGS 255 2007
Milwaukee Arbetslampa M12 AL Led 2019
Milwaukee Slagskruvdragare M12 FID 2018
Milwaukee Slagborrmaskin M12 2012?
Milwaukee Tigersåg M12 CHZ 2016
Milwaukee Arbetslampa M18 WL 2012
Milwaukee Arbetslampa M18 Led 2018
Milwaukee Slagborrmaskin M18 CPD 2013
Milwaukee Slagskruvdragare M18 CID 2013*
Milwaukee Slagskruvdragare HD18 HIW 2012
Milwaukee Tigersåg HD18 SX 2013
Milwaukee Vinkelslip M18 CAG 125X 2019
Stanley Kompressor DN200/8/6 2016
Stanley Kompressor B480/10/50T 2014
Stihl Röjsåg FS 200 (254mm) 2005*
Stihl Trimmer FSA 85 2011*
Stihl Lövblås BGA 85 2011
Stihl Gräsklippare RMA 2RT 2018*
Stihl Häcksax HSA 65 2020
Stihl Motorsåg MSA 160C-BQ 2020
Tool Cirkelsåg 2003
Titan Slagborrmaskin 2003
Titan Vinkelslip 2003

Näst på tur är nog en klyvsåg... hmm, undrar om det blir en Festool eller Milwaukee....(sladd eller batteri)?

Lovar att det blir lite bilder efter nästa inköp :D
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
skydiver och 5 till
  • Laddar…
j.erkers
... och jag som tyckte att jag köpt på mig en hel del verktyg. Jag får nog lägga in en växel till!
 
  • Gilla
paltskallen och 2 till
  • Laddar…
En stående 90l Herkules kompressor på hjul i ett verkstadsrum, för användning med en CNC plasma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
90l kompressor med stående tank för CNC plasma, med synliga motor och drivrem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beställde en 90l kompressor med stående tank förra veckan. Till min CNC plasma. Man kommer antagligen bli galen jämfört med min gamla Atlas Copco som var suverän men den klarade inte av att leverera nog med luft.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild]

Beställde en 90l kompressor med stående tank förra veckan. Till min CNC plasma. Man kommer antagligen bli galen jämfört med min gamla Atlas Copco som var suverän men den klarade inte av att leverera nog med luft.
Har kört den där ett tag nu och är skitnöjd. Mycket tystare än min gamla bauhaus 50liters, fungerande tryckregulator och bra flås när jag ska blåsa däck på plats på fälgar (karting). Det vanliga med mutterdragare och spikpickor funkar förstås utan anmärkning. Har den stationär i en hörna i garaget.

Tillverkas av Nuair.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har kört den där ett tag nu och är skitnöjd. Mycket tystare än min gamla bauhaus 50liters, fungerande tryckregulator och bra flås när jag ska blåsa däck på plats på fälgar (karting). Det vanliga med mutterdragare och spikpickor funkar förstås utan anmärkning. Har den stationär i en hörna i garaget.

Tillverkas av Nuair.
 
M mlkjhr skrev:
I grunden en bra maskin men jag skulle hellre ha en vanlig djupmatning med tre spakar än det där hjulet. Man får inte samma slaglängd utan att behöva byta grepp.
Tyvärr har den digitala djupskalan lagt av på min, undrar om det finns reservdelar till den?
Svarar mig själv, jo det fanns djupskala hos Powetool Spares i england, väntar på leverans.
 
8 st till aluställningen. Regelställande stag för aluminiumställning.
 
Jag var och spontanköpte en elhyvel på Bauhaus nu på kvällen. Var sugen på att köpa en batteridriven Makita, då jag redan har mycket batteridrivet från Makita. Men jag kunde inte motivera mig själv att lägga drygt 2 lax mer på en maskin jag inte kommer använda så ofta.

Ny Makita elhyvel i öppen verktygslåda, Kablar och instruktionsbok syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
V Vante skrev:
8 st till aluställningen.[bild]
Hej

Nu måste jag ha missat något, är det här till en byggställning?
Har du lust att ge mig måtten och info om var du köpt skruvarna vore jag tacksam.

//Ronnie
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Jag var och spontanköpte en elhyvel på Bauhaus nu på kvällen. Var sugen på att köpa en batteridriven Makita, då jag redan har mycket batteridrivet från Makita. Men jag kunde inte motivera mig själv att lägga drygt 2 lax mer på en maskin jag inte kommer använda så ofta.

[bild]
Vad menar du med 2 lax mer? En batteridriven Makita ligger runt 1800:- här i Sverige och 1500ish inkl. frakt från Amazon.de. Nya BL-versionen är avsevärt dyrare, men går att köpa för runt 2700:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.