Ola C Ola C skrev:
Det där kan ju aldrig bli bra, chansen att dom gängorna matchar "på varvet" är ungefär 0%, slutar med att det kommer bli en liten glipa mellan delarna.

Edit. Tog bort förslag om att borra upp hålen, måste nog undersökas lite mer innan man tar till en sån åtgärd.
Det var min åsikt med efter en visuell inspektion.
Men efter test märkte jag att skruvarna hade svarvade midjor som motsvarade godstjockleken.
Så när man gängat igenom skruvarna så fungerade gängorna som hållare för skruvarna.
Lite otydydligt förklarat, men jag hoppas det gick att förstå

Tänkte också att det där måste borras upp till frigångshål, men det funkar om man drar skruvarna växelvis.

bulleribock bulleribock skrev:
Så när man gängat igenom skruvarna så fungerade gängorna som hållare för skruvarna.
Jag tror jag fattar, det var ju faktiskt en lite smart lösning på problemet med borttappade skruvar som @Daniel_N var inne på att försöka lösa med O-ringar i den andra tråden som han refererar till ett par inlägg upp. Jag tror det slutade med att han knöt fast dem i ett snöre runt halsen istället. ;)

• Gilla
  • Haha
Masses och 4 till
  • Laddar…
U
Spontanköpte en gammal Minipress på auktion för ett tag sen. Har aldrig använt en men priset var rätt. Med tanke på vad en ny kostar kan jag nog få tillbaka pengarna i värsta fall :)

Nån som har erfarenhet, är det nåt särskilt man behöver tänka på?

Orange Minipress-maskin med reglage och kablar monterad på svart arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
katos och 2 till
  • Laddar…
Har jobbat med minipress. Några synpunkter.

Det blir mycket spån efter borrningen. Gör ett nytt bord med ribbor istället för den där plattan så ramlar det mesta igenom.

Om tillbehören är med så har du pressverktyg både för monteringsplattor och för gångjärn. Monteringsplattor för inpressning är diskretare än de för skruvning. Det är enda anledningen att använde dem. Plattor för skruvning fungerar bra de med.

Att pressa in gångjärn känns gammalmodigt. Numera finns det Inserta.

Tillbehöret för att borra hålrader är tveksamt. Det är ett antal borrar och två pinnar med spets. Allt med cc 32. Tanken är att du borrar första gången efter anhåll. Sedan flyttar du biten och riktar in den med en av pinnarna mot det sista hålet av de du just borrat. Ett par tre repetitioner går an. Sedan driver det väg så att alla skåp får olika hålrader.

Så vad du har är en automatisk borrmaskin för ett 35mm hål och två 8mm. Använbar för lite olika serieborrningar. Jobbar du mycket med kök är det en bra maskin. Annars tar den nog bara upp plats i onödan.

Mvh Findus

• Gilla
urker och 1 till
  • Laddar…
P
Fick hem en liten black friday order idag.. som ett barn på julafton :love:

• Nya verktyg från Black Friday-försäljning, inklusive borr, sågar och verktygslådor på golv.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Anders 1920-tal och 8 till
  • Laddar…
Liten?

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
M Mangan84 skrev:
Blev en ejca b45 igår.
vad fick du ge för den?

U
findus42 findus42 skrev:
Har jobbat med minipress. Några synpunkter.

Det blir mycket spån efter borrningen. Gör ett nytt bord med ribbor istället för den där plattan så ramlar det mesta igenom.

Om tillbehören är med så har du pressverktyg både för monteringsplattor och för gångjärn. Monteringsplattor för inpressning är diskretare än de för skruvning. Det är enda anledningen att använde dem. Plattor för skruvning fungerar bra de med.

Att pressa in gångjärn känns gammalmodigt. Numera finns det Inserta.

Tillbehöret för att borra hålrader är tveksamt. Det är ett antal borrar och två pinnar med spets. Allt med cc 32. Tanken är att du borrar första gången efter anhåll. Sedan flyttar du biten och riktar in den med en av pinnarna mot det sista hålet av de du just borrat. Ett par tre repetitioner går an. Sedan driver det väg så att alla skåp får olika hålrader.

Så vad du har är en automatisk borrmaskin för ett 35mm hål och två 8mm. Använbar för lite olika serieborrningar. Jobbar du mycket med kök är det en bra maskin. Annars tar den nog bara upp plats i onödan.

Mvh Findus
Tack för tipsen! Trist om huvudet för hålrader inte är så bra som det borde. Pressverktyget är med, men det kommer jag nog inte att använda. Köpte den för gångjärn och hålrader. Tänker att jag bygger nån sorts stos och kopplar dit spånsugen för att bli av med iaf lite av spånen. Ribbor låter som en bra idé också.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
@urker
Ge inte upp bara för att jag verkar negativ. Testa hålradsborren och se om den duger. Jag skulle försöka få någon som behöver minipress att byta den mot en bra pelarborr. Arboga eller något. Och skaffa en Ecodrill för gångjärnen. Ecodrill kan ligga i en låda när den inte behövs. Har en någonstans. Vet också andra som har som jag kan låna av om jag inte hittar min.
Lycka till med maskinen. Lek lite med den innan du bestämmer vad som passar dig bäst.
Mvh Findus

Kanske fel tråd att posta i, men har någon testat en sån här till en 18V borrskruvdragare? Hur fungerar den till lite större skruvar (6x120), måste man hålla tryck på adaptern så bitsen inte hoppar av skruven?

• DeWalt vinkelbitshållare med flera olika bits utspridda framför på en onlinebutikssida.
    Skapa konto
Redigerat:
C Chrally skrev:
Kanske fel tråd att posta i, men har någon testat en sån här till en 18V borrskruvdragare? Hur fungerar den till lite större skruvar (6x120), måste man hålla tryck på adaptern så bitsen inte hoppar av skruven?
Jag har Wolfcrafs modell (https://bit.ly/2rOiY4E) och den kräver att man lägger kraft ovanpå vinkelväxeln, direkt ovanför skruven/bitsen för att det ska funka bra

Ett använt smidesstäd av stål på ett betonggolv med elkablar i bakgrunden.
Skapa konto

Ett smidesstäd blev det på Facebook idag.
Länge velat ha ett men ofta är dom ganska dyra.

600kr gick det här för och då kunde jag inte hålla mig

• Gilla
johel572 och 12 till
  • Laddar…
Jckssn Jckssn skrev:
[bild]
Ett smidesstäd blev det på Facebook idag.
Länge velat ha ett men ofta är dom ganska dyra.

600kr gick det här för och då kunde jag inte hålla mig
Grattis! Det är ett bra pris.

• Gilla
Jckssn
  • Laddar…
ullberg
Inte riktigt ett köp utan mer en ’verktygsgåva’ - men när jag köpte en del prylar från proffsproduktershop stod det att det skulle ingå en uppsättning skruvmejslar och en ’julklapp’ - hämtade ut idag och får nog säga att jag blev lite överraskad av ”julklappen” (och då fotade jag inte ens skruvmejselset:et):
En kartong full av verktyg såsom bits, hållare, ficklampor, brytbladsknivblad och sticksågsblad.
Skapa konto

en hel låda med bits&hållare, ficklampor, brytbladsknivblad, sticksågsblad mm... en sak är klar - jag kommer aldrig mer behöva köpa ph2, tx25 & tx10 bits...

det jag faktiskt köpte var skruv & mutter, klinga till bordssågen och lite annat smått och gott...

/U

• Gilla
  • Wow
Robert-san01 och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.