3 391 896 läst · 16 664 svar
3392k läst
16,7k svar
Dagens verktygsinköp!
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 320 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 320 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
inköpet som sådant är redan redovisat i inlägget ovan men först sen igår kan jag visa innehållet i sin helhet:ullberg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som att det ”verkliga värdet” minskar för varje år av deras kalendrar men jag är villig att hänga på mest för att faktiskt ha en adventskalender som jag ser fram emot att öppna!
/U
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Oumbärliga verktyg till höger där!
I år kändes det så, förra året var bra då jag saknade många elmejslar, året dessförinnan var lite av en favorit, särskilt ihop med årets T-hantagullberg skrev:inköpet som sådant är redan redovisat i inlägget ovan men först sen igår kan jag visa innehållet i sin helhet:
[bild]
Känns som att det ”verkliga värdet” minskar för varje år av deras kalendrar men jag är villig att hänga på mest för att faktiskt ha en adventskalender som jag ser fram emot att öppna!
/U
Logga in
Skapa konto
Är väl inget verktyg i egentlig mening men det är lika fullt ett inköp till verkstaden...
En liten lampa med förstoringsglas i, i linsen finns en liten "superlins" inslipad med grym förstoring.
(Hela lampan är i vit plast, att överdelen med linsen ser rosa/lila/grå ut är förmodligen ett resultat av olika slags ljuskällor. Lampan belyser sin egen fot som ju är vit på bilden. Alternativt kan inte kameran i iPaden hantera ljusförhållandena riktigt.) En lampaffär i stan ska lägga ner och rear ut allt med 50-70% rabatt så jag fick den för knappa trehundra kr.
Har tydligen kommit upp i en ålder där inte ens läsglasögon alltid räcker till för de minsta texterna eller detaljerna, ett exempel är att kunna läsa av storlek på borr så det här kommer nog att bli en bra assistent. Nu ska lampan bara få sin plats på en bänk vilket är en mindre utmaning. Ev gör jag ett väggfäste till den om det är ett lämpligare alternativ.
//Ronnie
Logga in
Skapa konto
En liten lampa med förstoringsglas i, i linsen finns en liten "superlins" inslipad med grym förstoring.
(Hela lampan är i vit plast, att överdelen med linsen ser rosa/lila/grå ut är förmodligen ett resultat av olika slags ljuskällor. Lampan belyser sin egen fot som ju är vit på bilden. Alternativt kan inte kameran i iPaden hantera ljusförhållandena riktigt.) En lampaffär i stan ska lägga ner och rear ut allt med 50-70% rabatt så jag fick den för knappa trehundra kr.
Har tydligen kommit upp i en ålder där inte ens läsglasögon alltid räcker till för de minsta texterna eller detaljerna, ett exempel är att kunna läsa av storlek på borr så det här kommer nog att bli en bra assistent. Nu ska lampan bara få sin plats på en bänk vilket är en mindre utmaning. Ev gör jag ett väggfäste till den om det är ett lämpligare alternativ.
//Ronnie
Jag tror att du behöver gå till optikern och prova ut ett par nya glasögon. Tänk på att det där förstoringsglaset aldrig får nås av solljus. Fundera ut placeringen noga. Ett annat tips för oss med sämre syn är att (om man har en iPhone) gå in i inställningarna och aktivera förstorare under menyn hjälpmedel då kan man få fram ett bra hjälpmedel genom att trycka tre gånger på hemknappen. Det är möjligt att motsvarande funktion finns i androidtelefoner.P Pysslarn skrev:Är väl inget verktyg i egentlig mening men det är lika fullt ett inköp till verkstaden...
[bild]
//Ronnie
Edit: jag såg nu att den har ett lock. Har du tänkt på att den ser ut som en toalettstol? (What has been seen cannot be un-seen)
Det där borde banne mig utses till årets bästa tips!mattiasp skrev:Ett annat tips för oss med sämre syn är att (om man har en iPhone) gå in i inställningarna och aktivera förstorare under menyn hjälpmedel då kan man få fram ett bra hjälpmedel genom att trycka tre gånger på hemknappen. Det är möjligt att motsvarande funktion finns i androidtelefoner.
Edit: jag såg nu att den har ett lock. Har du tänkt på att den ser ut som en toalettstol? (What has been seen cannot be un-seen)
Håller med mexitegel om att det borde utses till årets bästa tips!mattiasp skrev:
Bästa tipset jag någonsin har fått till mobilen hittils! Nu slipper jag leta efter förstoringsglas när jag ska läsa storlek på borr och gängtappar mm
Efter oräkneliga psykbryt över den ena billiga snörslån efter den andra (Stanley, Biltema, osv) de senaste tio åren, har jag idag äntligen tagit mig i kragen och skaffat en Hultafors CLP30 istället. Fåse hur det funkar...