3 355 309 läst · 16 551 svar
3355k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Nu blev även jag sugen på ett sådant där set kap/gersåg. Hur fungerar det ihopfällbara stativet? Jag flyttar runt nuvarande såg ofta och det är väldigt bökigt att göra. Att bara fälla in benen och sedan ha kvar sågen på bordet och rulla iväg ser väldigt smidigt ut. Idag baxar jag iväg allt ihop som det sitter när man sågar, rätt bökigt.
Blev två paket idag även om det lilla paketet inte direkt innehöll verktyg men som underlättar vardagen (hårsil, äppelplockare, locköppnare och hålla räkning på hur långt man åkt i bilen)
Det stora paketet ger mig uppdatering på Metabos gamla 12V men ger mig större frihet med alla andra verktyg i serien och en bättre sågklinga till cirkelsågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stora paketet ger mig uppdatering på Metabos gamla 12V men ger mig större frihet med alla andra verktyg i serien och en bättre sågklinga till cirkelsågen.
Fynd från skrothandlar:
-En avkapad hakistolpe
-En bit extremt grovt fjäderstål
-En frässpindel av något slag med lagerhus av gjutjärn
-En cirkelsågaxel med lagerhus av gjutjärn
-En smärgelaxel med lagerhus av gjutjärn
-En jättestor skruvtving totalt nedsmetad med polyesterharts
-En 3,3 kW Strömberg elmotor av 50-talsmodell.
-Ett motorfäste av gjutjärn som är rörligt så man kan spänna drivremmen med en vev.
Råmaterial till nya maskiner och verktyg..... och ännu ett litet steg på vägen mot egna hakiställningar!
-En avkapad hakistolpe
-En bit extremt grovt fjäderstål
-En frässpindel av något slag med lagerhus av gjutjärn
-En cirkelsågaxel med lagerhus av gjutjärn
-En smärgelaxel med lagerhus av gjutjärn
-En jättestor skruvtving totalt nedsmetad med polyesterharts
-En 3,3 kW Strömberg elmotor av 50-talsmodell.
-Ett motorfäste av gjutjärn som är rörligt så man kan spänna drivremmen med en vev.
Råmaterial till nya maskiner och verktyg..... och ännu ett litet steg på vägen mot egna hakiställningar!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 896 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 896 inlägg
Är köksverktyg ok i den här tråden? I så fall från förra helgen:nino skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och till er som suckar - javisst hade jag klarat mitt liv utan en kammarvac, dock är matlagning en av få hobbys jag har och då kändes detta spontanköp helt rätt - och vår ’påsvac’ får flytta till landet istället...
/U
Inser att jag inte orkar kolla i den här tråden speciellt ofta....richardtenggren skrev:
Men en kommentar till gasfingret är på sin plats.
Att gasa med långfingret bör du göra vid alla arbeten med skruv/borrmaskin då du därmed stöttar maskinen med pekfingret och får större precision.
Framförallt kommer dina borrhål att bli rakare och med mindre avvikelser från tänkt riktning om du stöttar med pekfingret.
Denna teknik används även med fördel på maskiner som Excenterslip, dyckertpistol, maskinsågar och liknande.
Min sambo är också toppen. Jag är än så långe bara en juniormissbrukare jämfört med många här men det är ofta hon som säger att köp den bättre/den du vill ha/”kvalitet”. Gick på en mina med en stukad cirkelsåg som drog snett och sedan dess är det blå Bosch som gäller.
Var med och plockade ner en mindre timring och utan min blå tiger hade vi inte fått isär sista varven som var skruvade med riktigt feta skruvar. En Meec tiger som fanns på plats bet inte alls med samma blad.
Var med och plockade ner en mindre timring och utan min blå tiger hade vi inte fått isär sista varven som var skruvade med riktigt feta skruvar. En Meec tiger som fanns på plats bet inte alls med samma blad.
Chaly skrev: