Nu blev även jag sugen på ett sådant där set kap/gersåg. Hur fungerar det ihopfällbara stativet? Jag flyttar runt nuvarande såg ofta och det är väldigt bökigt att göra. Att bara fälla in benen och sedan ha kvar sågen på bordet och rulla iväg ser väldigt smidigt ut. Idag baxar jag iväg allt ihop som det sitter när man sågar, rätt bökigt.
 
Blev två paket idag även om det lilla paketet inte direkt innehöll verktyg men som underlättar vardagen (hårsil, äppelplockare, locköppnare och hålla räkning på hur långt man åkt i bilen)
En öppen verktygslåda med en uppsättning Bosch elverktyg och andra vardagsföremål såsom en hårsil och locköppnare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det stora paketet ger mig uppdatering på Metabos gamla 12V men ger mig större frihet med alla andra verktyg i serien och en bättre sågklinga till cirkelsågen.
 
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Fynd från skrothandlar:
-En avkapad hakistolpe
-En bit extremt grovt fjäderstål
-En frässpindel av något slag med lagerhus av gjutjärn
-En cirkelsågaxel med lagerhus av gjutjärn
-En smärgelaxel med lagerhus av gjutjärn
-En jättestor skruvtving totalt nedsmetad med polyesterharts
-En 3,3 kW Strömberg elmotor av 50-talsmodell.
-Ett motorfäste av gjutjärn som är rörligt så man kan spänna drivremmen med en vev.

Råmaterial till nya maskiner och verktyg..... och ännu ett litet steg på vägen mot egna hakiställningar!
 
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Komplettering av mejslarna i snickerboa.
Köpte några set när Harald Nyborg erbjöd dom för 129kr st.
 
  • En samling färgglada mejslar ordnade på en trähylla i en verkstad med verktygsmaskin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
optimum och 5 till
  • Laddar…
3,4J... Skall bli intressant att jämföra med batteri-Hiltin jag hyrde som skall ge 3,5.

Hitachi elektrisk borrhammare i en öppen förvaringslåda, bredvid en bruksanvisning och verktygstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Ny slagborr i röd förvaringslåda tillsammans med batteri och laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongdagar på Motek!
Fick bli en ny slagborr
 
  • Gilla
Lizzardo och 2 till
  • Laddar…
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
[bild]

Betongdagar på Motek!
Fick bli en ny slagborr
Vad gick den på?
 
P Prodigys skrev:
Vad gick den på?
Vi landade på 6000 norska exklusive
 
Makita DGA504 sladdlös vinkelslipmaskin delvis i plastförpackning på ett skrivbord med datorutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Makita DGA504
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Köksverktyg
deBuyer 32cm stekpanna på en spis med märket och storleken synlig på handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

deBuyer 32cm
 
  • Gilla
jackt och 6 till
  • Laddar…
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Vi landade på 6000 norska exklusive
36-voltare va?
 
P Prodigys skrev:
36-voltare va?
Nej det är från 22volts serien
 
ullberg
nino nino skrev:
Köksverktyg
Är köksverktyg ok i den här tråden? I så fall från förra helgen:
En öppen kammarvacuumförpackare inbyggd i köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och till er som suckar - javisst hade jag klarat mitt liv utan en kammarvac, dock är matlagning en av få hobbys jag har och då kändes detta spontanköp helt rätt - och vår ’påsvac’ får flytta till landet istället...

/U
 
  • Gilla
Pagno och 6 till
  • Laddar…
Cheesen
richardtenggren richardtenggren skrev:
Just greppet fick mig att tvivla, varför ska man gasa med långfingret och inte pekfingret? Lutar åt en DRC istället som nästa maskin. CXSn har jag och den gillar jag skarpt, men det där med greppet på C18 alltså...
Inser att jag inte orkar kolla i den här tråden speciellt ofta....
Men en kommentar till gasfingret är på sin plats.
Att gasa med långfingret bör du göra vid alla arbeten med skruv/borrmaskin då du därmed stöttar maskinen med pekfingret och får större precision.
Framförallt kommer dina borrhål att bli rakare och med mindre avvikelser från tänkt riktning om du stöttar med pekfingret.

Denna teknik används även med fördel på maskiner som Excenterslip, dyckertpistol, maskinsågar och liknande.
 
nikasp
Min sambo är också toppen. Jag är än så långe bara en juniormissbrukare jämfört med många här men det är ofta hon som säger att köp den bättre/den du vill ha/”kvalitet”. Gick på en mina med en stukad cirkelsåg som drog snett och sedan dess är det blå Bosch som gäller.
Var med och plockade ner en mindre timring och utan min blå tiger hade vi inte fått isär sista varven som var skruvade med riktigt feta skruvar. En Meec tiger som fanns på plats bet inte alls med samma blad.

Chaly Chaly skrev:
Lysande! Den tar vi! Kommer nog ta nåt halvår innan hon har nåt ärende i verkstan ändå så då är juh ”alltid” nästan sant...

Men om sanningen ska fram så var det hon som övertalade mig att åka å köpa den...
-” ...så jag slipper höra nåt mer om hur gärna du vill ha en sån där grunka...”
Toppenfru!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.