3 355 309 läst · 16 551 svar
3355k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Besökte en marknad. Köpte inget, men suget fanns där......speciellt yxorna var fina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Jag går på fel marknader
Allvetare
· Västra götaland
· 9 185 inlägg
Vissa områden är jag helt lost på, skruvmejslar tydligen ett av dom...vad är fördelen med slagkappa? Försökte googla men hitta inget bra svar. Hamrar man på mejslarna och isåfall i vilka situationer gör man det?G Gurgel skrev:
Redigerat:
Precis så, det är för att de skall hålla att slå på. Det är såklart en sista utväg men jag gör det ibland för att tex rensa färg i en spårskruv (det behöver man dock ingen slagkappa för). Ibland kan fastrostade eller för hårt åtdragna skruvar lossa lite i sina gängor och går att skruva ut om man ger dem ett par axiella slag. Då kan skruvmejseln vara bättre än tex en dorn, eftersom risken för att man fördärvat spåret är mindre. Ibland kan småslag samtidigt som man vrider också hjälpa till.Ola C skrev:
Ska man slå på riktigt så räcker dock inte slagkappan till (eller snarare brukar det vara spetsen som ger sig) och då får det blir slagskruvmejsel istället.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 185 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 185 inlägg
Kanske är vanligare om man mekar bil/maskiner etc. men jag är typen som gärna kombinerar skruvmejsel och hammare (mot bättre vetande, bachos gröna gamla mejslar är känsliga) och sen jag skaffade de här har jag inte haft sönder en enda mejsel... Att kunna lägga tyngd på skruvmejseln och ha en fast nyckel i sexkanten att vrida med är guld ibland...Ola C skrev: