Besökte en marknad. Köpte inget, men suget fanns där......speciellt yxorna var fina.
Diverse begagnade verktyg och yxor utspridda på en blå presenning vid en marknad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försäljningsstånd med begagnade verktyg och yxor på marknad.
Skapa konto
Marknadsstånd med samling av yxor och handverktyg, säljare i bakgrunden.
Skapa konto
Yxor med trähandtag och svarta metallblad står lutade mot en stenmur vid en marknad, omgivna av svarta metallföremål.
Skapa konto

Jag går på fel marknader :(

• Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Investerade i ett gäng nya mejslar. Sjukt nöjd! Alla utom torx och den minsta rakmejseln är med slagkappa.

• Ett set nya mejslar av olika typer utspridda på ett träbord bredvid sin förpackning.
    Skapa konto
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
G Gurgel skrev:
Investerade i ett gäng nya mejslar. Sjukt nöjd! Alla utom torx och den minsta rakmejseln är med slagkappa.
Har samma mejslar och om du tror att du är nöjd nu, vänta tio år och de fortfarande är lika bra .. ;)

• Gilla
Gri11en och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har samma mejslar och om du tror att du är nöjd nu, vänta tio år och de fortfarande är lika bra .. ;)
Gläder mig att höra!

G Gurgel skrev:
Vissa områden är jag helt lost på, skruvmejslar tydligen ett av dom...vad är fördelen med slagkappa? Försökte googla men hitta inget bra svar. Hamrar man på mejslarna och isåfall i vilka situationer gör man det?

Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Vissa områden är jag helt lost på, skruvmejslar tydligen ett av dom...vad är fördelen med slagkappa? Försökte googla men hitta inget bra svar. Hamrar man på mejslarna och isåfall i vilka situationer gör man det?
Precis så, det är för att de skall hålla att slå på. Det är såklart en sista utväg men jag gör det ibland för att tex rensa färg i en spårskruv (det behöver man dock ingen slagkappa för). Ibland kan fastrostade eller för hårt åtdragna skruvar lossa lite i sina gängor och går att skruva ut om man ger dem ett par axiella slag. Då kan skruvmejseln vara bättre än tex en dorn, eftersom risken för att man fördärvat spåret är mindre. Ibland kan småslag samtidigt som man vrider också hjälpa till.

Ska man slå på riktigt så räcker dock inte slagkappan till (eller snarare brukar det vara spetsen som ger sig) och då får det blir slagskruvmejsel istället.

• Gilla
tullemannen och 1 till
  • Laddar…
Detta kan man också använda dem till, eller inte...

Kolla från 11:00 och framåt:

• Gilla
  • Haha
Gurgel och 2 till
  • Laddar…
bygga_bo bygga_bo skrev:
Detta kan man också använda dem till, eller inte...

Kolla från 11:00 och framåt:

[media]
Ja, det där har jag inte provat ... :crysmile:

Ola C Ola C skrev:
Kanske är vanligare om man mekar bil/maskiner etc. men jag är typen som gärna kombinerar skruvmejsel och hammare (mot bättre vetande, bachos gröna gamla mejslar är känsliga) och sen jag skaffade de här har jag inte haft sönder en enda mejsel... Att kunna lägga tyngd på skruvmejseln och ha en fast nyckel i sexkanten att vrida med är guld ibland...

richardtenggren
Man blir förundrad över att Wera inte gjorde det där testet innan de släppte mejslarna på marknaden! ;)

Testar inte han just den mejseln som saknar slagkappa också?

• Gilla
Gøffe och 2 till
  • Laddar…
I förra veckan köptes denna kombo:)
Metabo KGS 216 M gersåg på en kartong med produktnamnet och företagsinformation.
Skapa konto
Metabo kapsåg-stativ KSU 251, en kombination av verktygsstöd och utdragbar funktion för sågning, på en produktbrochyr.
Skapa konto

• Gilla
FreQa och 6 till
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
[bild] [bild]
Mycket, mycket såg för pengarna!
Har själv en sådan kombination som ”gåbort såg”. Väldigt nöjd med min.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
[bild] [bild]
Jag kör med storebror 254 och den är riktigt bra.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Jag har en GCM 10SD också som gör det mesta jag ber den om men den är lite bråckskapande;)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.