3 354 890 läst · 16 551 svar
3355k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 389 inlägg
Lite som julafton va?
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Var till skroten och grävde litet. Hittade en skarvyxa och en Billnäs käkyxa och en 80 cm lång Ehoma skruvtving av kraftig modell.
Skarvyxan är så rostig att det finns risk att den måste stålsättas. Käkyxan behöver jag inte just nu. De hamnar i lager tillsvidare.
Skruvtvingen skulle vara bra att ha..... men den har tappat skruven....... undrar om det går att tillverka en ny av vanlig trapetsgängad gängstång?
Den här modellen tror jag.
https://www.ehoma.com/products.php?func=p_detail&p_id=10&pc_parent=14
Jag undrar också om jag vågar värma böjen litet i ässjan och kröka den mera. Någon har överbelastat tvingen så den har rätnat litet.
Skarvyxan är så rostig att det finns risk att den måste stålsättas. Käkyxan behöver jag inte just nu. De hamnar i lager tillsvidare.
Skruvtvingen skulle vara bra att ha..... men den har tappat skruven....... undrar om det går att tillverka en ny av vanlig trapetsgängad gängstång?
Den här modellen tror jag.
https://www.ehoma.com/products.php?func=p_detail&p_id=10&pc_parent=14
Jag undrar också om jag vågar värma böjen litet i ässjan och kröka den mera. Någon har överbelastat tvingen så den har rätnat litet.
Så vad tycker du om C18 och hanteringen jämfört med T18 och CXS?devizion skrev:Inte ofta jag skriver här (aldrig bra om frugan får reda om för många inköp..) men nu kom äntligen C18 från Rubart som beställdes i början av semestern..
Hjälpte inte att man la till saker efterhand.
[bild]
Nu har T18 och CXS fått en kompis till, kommer ta ett tag och vänja sig vid greppet dock, då den hanteras anorlunda än CXS.
[bild]
Stor ljud skillnad på T18 och C18, måste vara åldern.
Har själv haft en C12 +RIP+ och nu C15 ihop med CXS samt en massa Milwaukee men känner att det är dags för en Festool till mest pga system tänket och av att jag vill komma upp i 18V klassen för samkörning med HKC och Carvex, det funkar hyfsat med C15 batterierna men lite korta körtider.
Som vanligt kan jag inte bestämma mig utan att vela fram o tillbaks, så nu är frågan om det ska vara en C18 eller om man vågar prova en "vanlig" T18. Enl. spec så ska den vara marginellt starkare än C18 - är det något man känner av och har nytta av eller är det enbart siffror tro?
Skillnaden i kraft mellan C18 och T18 kommer du inte känna, måste vara mycket marginellt.V vilden skrev:Så vad tycker du om C18 och hanteringen jämfört med T18 och CXS?
Har själv haft en C12 +RIP+ och nu C15 ihop med CXS samt en massa Milwaukee men känner att det är dags för en Festool till mest pga system tänket och av att jag vill komma upp i 18V klassen för samkörning med HKC och Carvex, det funkar hyfsat med C15 batterierna men lite korta körtider.
Som vanligt kan jag inte bestämma mig utan att vela fram o tillbaks, så nu är frågan om det ska vara en C18 eller om man vågar prova en "vanlig" T18. Enl. spec så ska den vara marginellt starkare än C18 - är det något man känner av och har nytta av eller är det enbart siffror tro?
C18 är suverän, ingen tvekan. Speciellt med 'nya' modellen som har en bättre bälteskrok än min T18. Det jag har problem med C18 är att jag har lite för små händer för greppet, vilket tröttar ut handen efter ett tag.
Det som har sina fördelar med utformingen är att man kan få ett bra 2hands fattning på maskinen om det finns risk för att de hugger tag.
Går i funderingar på om den ska få vara kvar eller inte i arsenalet(men de beror mest på att jag redan har 4 skruvdragare..) Annars får den vara kvar i snickeriet.
Men är du van vid C15 så tror jag C18 kommer passa dig bra.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 836 inlägg
Verktygstokig
· Norrbotten
· 836 inlägg