3 356 221 läst · 16 555 svar
3356k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
HahaShakula skrev:
Vilken koll du har. Den monterades bort så jag kunde få hem den. Bara att skruva fast igen.
Jag har inte satt mig in vad den klarar men 10 mm är väl bredaste bladet den klarar?Shakula skrev:
Enligt manual 16mm, jag har köpt en 16mm blad, men inte provat det ännu. Jag har köpt mina blad här http://www.tuffsaws.co.uk/FreQa skrev:
Återkom om du vill ha en kopia av manualen, har den på pdf.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jag råkade visst beställa den här nyss:S scim skrev:
https://www.gearbest.com/3d-printers-3d-printer-kits/pp_441282.html?wid=89
Medlem
· Västra Götaland
· 2 313 inlägg
Som det kan bli!
Väggen köpte jag på K-Rauta då Bauhaus som säljer den en hundring billigare, https://www.bauhaus.se/dammskydd-cover-standard.html, inte hade den hemma.mexitegel skrev:
Julas stöttor, ja det är ju inget att stämpa upp en övervåning med men hålla reglar eller en gipsplatta (om man fått upp den först) räcker dessa till. Hyfsat smidiga, och då pratar jag om 199:- modellen och inte 549:- modellen. https://www.jula.se/catalog/verktyg...verktyg/teleskopstottor/teleskopstotta-169023.
Såg att den dyra har en klämmkoppling för att grovjustera längden. Den modellen har jag på mina gamla billiga och den glider. De nya jag köpte igår har en liten låspinne som poppar ut vid tre olika längder, tänk tältpinnar. Hållbarare eller inte, nja, det lär ju räcka för att hålla skyddsplasten uppe.
Läste i en annan tråd att @heimlaga klassar ner putshyvel no3. Vill minnas att han uttyckte det som att den passar bäst åt fruntimmer och barnahänder .
Nu slumpar det sig så att jag har 3an som favorit (därför väldigt road av hånet).
Som konsekvens av detta har jag nu investerat i en ÄNNU mindre hyvel.
Totallängd 162mm. Lågvinklad stöthyvel. Storleken har en fördel utöver att passa bra i handen. Den kommer att få plats i verktygslådan.
Tog en liten grundhyvel också. Det är ett verktyg som jag i stort sett bara använder i fält. Desto större skäl att ha en som verkligen går att ha i lådan jämt. Den har en fördel till som den stora saknar. Skäret går att placera i två positioner och det går att vrida. Därmed är den möjlig att använda i en karmfals utan att trixa med jigg eller mall.
Mvh Findus
Nu slumpar det sig så att jag har 3an som favorit (därför väldigt road av hånet).
Som konsekvens av detta har jag nu investerat i en ÄNNU mindre hyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Totallängd 162mm. Lågvinklad stöthyvel. Storleken har en fördel utöver att passa bra i handen. Den kommer att få plats i verktygslådan.
Tog en liten grundhyvel också. Det är ett verktyg som jag i stort sett bara använder i fält. Desto större skäl att ha en som verkligen går att ha i lådan jämt. Den har en fördel till som den stora saknar. Skäret går att placera i två positioner och det går att vrida. Därmed är den möjlig att använda i en karmfals utan att trixa med jigg eller mall.
Mvh Findus
Komiskt att jag precis står och tänker att jag skulle behöva en mindre hyvel.
Den jag har är ett arvegods och har fått följa med på diverse jobb, men är för klumpig för ändamålet.
Står och hyvlar in foder i en bastu mot en sne vägg...
En list som är 8*40 mm är inte så lättnavigerad på fri hand med en för stor hyvel
Den jag har är ett arvegods och har fått följa med på diverse jobb, men är för klumpig för ändamålet.
Står och hyvlar in foder i en bastu mot en sne vägg...
En list som är 8*40 mm är inte så lättnavigerad på fri hand med en för stor hyvel
Logga in
Skapa konto
Nu tog jag en lågvinkelmodell med 12 grader. Med 25 graders slipning på stålet ger det en skärvinkel på 37 grader. För att enhandshyvla en list på det sätt som du visar är det bättre med ca 45 graders skärvinkel då det hugger mindre. För det ändamålet kan en standard stöthyvel med lutningen 20 grader vara bättre.
Eller så tänker du som jag och skaffar en låglutande för att i ett senare skede när du kännt på den ett tag kompletterar med ett stål till som du slipar till ca 33 grader. Då har du två hyvlar i en.
Mvh Findus
Eller så tänker du som jag och skaffar en låglutande för att i ett senare skede när du kännt på den ett tag kompletterar med ett stål till som du slipar till ca 33 grader. Då har du två hyvlar i en.
Mvh Findus
Jag skulle behöva gå en hyvlar kurs känner jag...
Det är klart jag begriper att det är skillnad på stålen med olika vinklar...men hur det lämpar sig bättre eller sämre i vissa situationer och när jag ska ha vilken vinkel begriper jag inte...
Att det står Maid in india på min hyvel kanske talar för sig
Det är klart jag begriper att det är skillnad på stålen med olika vinklar...men hur det lämpar sig bättre eller sämre i vissa situationer och när jag ska ha vilken vinkel begriper jag inte...
Att det står Maid in india på min hyvel kanske talar för sig
Logga in
Skapa konto
Jo. Jag zoomade in bilden i förra inlägget och såg justeringarna för skäret. Det är en indikation på att den inte låg i det övre skiktet . Det går ändå att få enkla hyvlar att fungera väldigt bra. Slipa och ställa in så skär det.
Typiskt är att det är dåligt stål i skären. Därför måste de brynas ofta för att fungera. Är det riktigt illa är kroppen inte rak. Då går den inte att använda alls.
En liten skärvinkel gör att det skär bättre. Stålet vill hellre ner i träet. Är det vasst (låt oss anta att det alltid är det) så är risken för små urslag mindre. Teoretiskt så önskar man alltid det. I praktiken så finns det flera skäl för en högre vinkel.
Spånbrytningen blir bättre med högre vinkel. Det kan göra att det krävs mindre kraft.
En trubbigare slipning gör att eggen håller längre. Det är trevligt då det är lätt att vänta lite för länge med att fräscha upp stålet.
En fördel med att göra som jag tänker och ha en lågvinkelhyvel och anpassa stålet till olika användningar är att släppvinkeln är fixerad till 12 grader. Det är en utmärkt vinkel som fungerar nästan jämt.
Mvh Findus
Typiskt är att det är dåligt stål i skären. Därför måste de brynas ofta för att fungera. Är det riktigt illa är kroppen inte rak. Då går den inte att använda alls.
En liten skärvinkel gör att det skär bättre. Stålet vill hellre ner i träet. Är det vasst (låt oss anta att det alltid är det) så är risken för små urslag mindre. Teoretiskt så önskar man alltid det. I praktiken så finns det flera skäl för en högre vinkel.
Spånbrytningen blir bättre med högre vinkel. Det kan göra att det krävs mindre kraft.
En trubbigare slipning gör att eggen håller längre. Det är trevligt då det är lätt att vänta lite för länge med att fräscha upp stålet.
En fördel med att göra som jag tänker och ha en lågvinkelhyvel och anpassa stålet till olika användningar är att släppvinkeln är fixerad till 12 grader. Det är en utmärkt vinkel som fungerar nästan jämt.
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 7 583 inlägg