Snyggt jac. (y)

Jag har bytt lager i min 625a, det var ganska enkelt, ska se om jag kan lista ut hur mycket merjobb det är att byta spindeln.

Nu var det färdigutlistat. Antar man får byta hela delen röda pilen pekar på (bilden är från mitt lagerbyte).

Delar av en demonterad verktygsmaskin på ett bord med en röd pil som pekar på en specifik komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Snyggt jac! Det är ju deluxversionen av mitt skruvdragarvelande som jag rapporterade om tidigare i den här tråden. Jag kan säga att jag sög på den karamellen länge. Det verkar som vi har hittat en bra metod när man inte kan bestämma sig. Ta en av varje helt enkelt.
 
Den ser dyr ut, Ola. Lite knäppt att man ska behöva byta halva motorn, men det kanske är konstruerat så på alla handöverfräsar?
 
Tack för "sprängskissen" Ola, det var det jag misstänkte, att hela den delen är i ett stycke. Som siggebo säger så kändes den dyr så med jobbet inräknat (som iofs inte verkar så komplicerat) tyckte jag inte det kändes lönt. Men om någon annan känner sig manad så har jag nog en fräskropp till salu ganska billigt. ;)
 
  • Gilla
Torpolle
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Snyggt jac! Det är ju deluxversionen av mitt skruvdragarvelande som jag rapporterade om tidigare i den här tråden. Jag kan säga att jag sög på den karamellen länge. Det verkar som vi har hittat en bra metod när man inte kan bestämma sig. Ta en av varje helt enkelt.
Ja, det känns som om det kan funka...
Dessutom uppmanade hustrun mig för en tid sedan att inte lägga så mycket tid på att vela och undersöka. Hon sa faktiskt något i stil med "tid är pengar så det blir billigare att du köper direkt istället för att lägga en massa onödig tid på efterforskningar". Inte helt genomtänkt från hennes sida kanske men jag är snäll och lyder...

Jag letade trots detta ändå lite info om OF 2200 på forumet innan jag slog till. Om man söker på OF 2200 så hittar man ganska många trådar och det var lite roligt att notera att du faktiskt har gjort ett inlägg i merparten av dessa. Ännu roligare blir det om man i ljuset av ditt senaste(?) skruvdragarinköp plockar ihop några lösryckta citat:

mattiasp skrev:
... det är inte många konsumenter med hälsan i behåll som är beredda att betala sådana summor för en fräs ...
mattiasp skrev:
... Jag har för mig att vi använde OF2200:an när vi skulle limma fast en grej, eftersom den var det tyngsta föremål som fanns inom räckhåll (!) ...
mattiasp skrev:
... Nu är det officiellt. Jag hoppar av Festooltåget ...
mattiasp skrev:
... OF2200, som jag för övrigt tror är världens bästa fräs när det gäller dammhantering och nästan allt annat ...

Hoppas du inte misstycker, men när jag hittar något kul så vill jag gärna dela med mig. F.ö. handlar det inte om att vara velig utan om att man inte är sämre än att man kan ändra sig. :)
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Den verkar ligga mellan 115 och 150£ om man kollar på miles...och ja det är rätt dyrt när fräsen går att hitta runt 3000:-

p.s. det enda som var sprängt (på riktigt) i den bilden var fläkthjulet och jag minns nu att det var därför jag plockade isär den, lagerbytet hängde med av bara farten.
 
Landade äntligen en Bosch GLM 50 C här hemma. Har velat ha en länge men aldrig gjort slag i saken tidigare.

Bosch GLM 50 C laseravståndsmätare med fodral på vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sirlongfellow och 7 till
  • Laddar…
I måndags landade en guling hos mig. Clas Ohlson hade 20% på ett köp förra helgen, men köpet funkade inte för mig. Ringde kundtjänst och dom hjälpte mig så jag fick rabatten ändå
Gul och svart multiverktyg från DeWalt med olika tillbehör och slipplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen idag så hade jag ärenden i stan och gled in på stadens Netonnet och fyndade
Svart justerbart arbetsbord med vit ställning, trolig produkt från byggmarknad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
samt
Metabo geringssåg som köpts med rabatt, visad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket nöjd faktiskt
 
Typ verktyg: något att använda vid plättstekningen.

Aldrig sett den loggan i trä förut. Stekspade med trähandtag och okänd logotyp, på en gjutjärnsspishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Typ verktyg: något att använda vid plättstekningen.

Aldrig sett den loggan i trä förut.[bild]
Den loggan är aldrig fel. Har en liknande från Jernbolaget:
Hand håller verktygshandtag med logotyp ingraverad i trädetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nanowire nanowire skrev:
Den loggan är aldrig fel. Har en liknande från Jernbolaget:
[bild]
Ja den har sett tidigare. Helt ärligt är den ju snyggare än EABerg.
 
Bidde en Arboga G2508 idag. Helt klart den dyraste maskinen jag köpt till min verkstad. Säger nog mer om tidigare fynd i maskinparken :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Masses och 4 till
  • Laddar…
Makita borrskruvdragare såldes och in blev det en C18 med 3,1ah batterier. Trevlig maskin
Bjuder på en bild

Festool C18 borrskruvdragare med borrar och 3,1ah batterier på en trähylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren och 2 till
  • Laddar…
Motoriserad sop och trimmerhuvud liggande på en metallpall framför en lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då vi skaffat gård på landet med en hel del grus i anslutning till gräsytorna blev jag tillsagd av min sambo att gruset i gräset ska bort!

Det finns verktyg till allt! Motoriserad sop med utbytbara tillbehör, köpte trimmerhuvudet också.
Fungerar över förväntan.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Gård på landet trodde jag innebar minst fyrhjuling eller en riktig traktor? ;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.