3 330 498 läst · 16 493 svar
3330k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Nu är det ju så att det är en tysktalande kines. Dvs tillverkad i Altendorfs egen fabrik i Kina som de haft sedan 90-talet.
Haha, stämmer bra det ja! Är lite missnöjd med ytbehandlingen, och sen är det aningens ojämnt också (är "bara" slipat efter limning).Ola C skrev:
Har ett problem som du säkert kan hjälpa mig med. Har ju aldrig hyvlat förut, men jag upplever det som att hyvelstålet "kasar" upp när jag hyvlar. Det är som att jag måste stanna var 3:e tag och skruva ner det en aning. Vad kan detta bero på, vad har jag gjort för fel?
Efter mycket forskning på nätet tror jag att Rutlands märke (Qiangshen), Fine-tools (Juuma) och Woodcraft (Woodriver) alla är samma typ av hyvel (från samma ställe i kina). Kolla på Rob Cosmans videos om woodriver så får du ett hum om hur de är. Jag har själv några hyvlar från Juuma (fine-tools) som alla funkar rätt bra måste jag säga.badtastex skrev:
Gillar att fine-tools har 9.9 EUR i frakt på typ allt med DHL (gillar inte UPS då jag haft massa problem med dem).
Ska du inte bara tighta åt skruven som håller spånklaffen?vectrex skrev:
Spenderade 2000 kr på en träsvarv i går. Har jag blivit blåst?
Är novis på svarvning. Så nu behöver jag en svarvvetenskapstråd.
Vilken höjd på stödet?
Slipvinklar svarvstål?
Montera skålämnen?
Mm mm. Ja ni hör. Den stora frågan. Går allt väsentligt om träsvarvning att sammanfatta på en A4 så att en normalhändig snickare med 30 års erfarenhet kan begripa det?
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är novis på svarvning. Så nu behöver jag en svarvvetenskapstråd.
Vilken höjd på stödet?
Slipvinklar svarvstål?
Montera skålämnen?
Mm mm. Ja ni hör. Den stora frågan. Går allt väsentligt om träsvarvning att sammanfatta på en A4 så att en normalhändig snickare med 30 års erfarenhet kan begripa det?
Mvh Findus
Redigerat:
Ser fin ut. Om det du fick med är på bilden behöver du en chuck. Finns lite trådar här där div frågor uppkommit.
Stödet skall vara på olika höjd beroende på svarv-stål och teknik..
Stödet skall vara på olika höjd beroende på svarv-stål och teknik..
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg