3 348 543 läst · 16 528 svar
3349k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Denna vecka har det blivit en rejäl uppgradering.
54v Dewalt dcs 781med två 9,0 ah batterier och och ett sågbord från Ryobi.
Behov av en större såg men nästan onödigt lyxigt med batteridrift. Men ursäktar mig med att ha utnyttjat prisgaranti på allt, så har nog fått igen 2-3000kr mot lägsta pris på nätet.
54v Dewalt dcs 781med två 9,0 ah batterier och och ett sågbord från Ryobi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behov av en större såg men nästan onödigt lyxigt med batteridrift. Men ursäktar mig med att ha utnyttjat prisgaranti på allt, så har nog fått igen 2-3000kr mot lägsta pris på nätet.
Vet inte om jag ska skriva i tråden vad man har gjort med maskiner idag eller denna, använde gröna faran för att lyfta in fräsen i garaget idag.
Beställde den i torsdags och den levererades idag.
Beställde den i torsdags och den levererades idag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hämtade ut en Hultafors snabbvinkel mini, Makita DUX60. Och som första tillbehör till den fick det bli en borstvals. Ligger ju en hel del grus här på gatan efter vintern.
Återkoppla gärna hur borstvalsen fungerar, intresserad av en sån själv. Beställde nämnligen nyligen en UX01GZ (samma som DUX60 men 40V XGT) i kombination med en stånghäcksax, det borde dyka upp vilken dag som helst nu.Sthlm1891 skrev:
Det tog emot lite att gå på 40V varianten, då jag redan har 18V batterier och en 2x18V trimmer, men såg mer potential för våra behov framöver i XGT-serien, bl.a. den större 2x40V röjaren.
Absolut, det ska jag göra när jag har provat den lite mer. Hann bara testa den lite snabbt igår kväll och den verkar väldigt bra. Men jag återkopplar som sagt när jag har provat den mer utförligt. Nästa tillbehör blir en stånghäcksax. EN401MP eller vad den heter nu igen. Nice med 40V varianten ändå!mrVoodoo skrev:Återkoppla gärna hur borstvalsen fungerar, intresserad av en sån själv. Beställde nämnligen nyligen en UX01GZ (samma som DUX60 men 40V XGT) i kombination med en stånghäcksax, det borde dyka upp vilken dag som helst nu.
Det tog emot lite att gå på 40V varianten, då jag redan har 18V batterier och en 2x18V trimmer, men såg mer potential för våra behov framöver i XGT-serien, bl.a. den större 2x40V röjaren.
Har mellanvarianten sedan tidigare. Tänkte att denna lilla kan vara bra att ha ibland, och den får ju utan problem plats i snickarbyxfickan. Så hoppas du inte missar att lägga den i korgen vid nästa beställning 😎Jocce81 skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 481 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 481 inlägg
Inte dagen inköp men nyss hemkommen med den. Inköpt för drygt 2v sedan efter ett bra tips och fantastisk hjälp av @stigen , den har sedan fått vila i hans verkstad och hämtades på Värmdö i onsdags. Efter ett kundbesök igår och hemresa idag så står den nu i garaget 👍🏻
Saknas bra gas och tråd, men det får bli nästa vecka.
Saknas bra gas och tråd, men det får bli nästa vecka.
Logga in
Skapa konto
Räknas det som inköp om man bara beställt?
Nyss klickade jag på köpknappen för ett par:
”HONGDUI Woodworking Assembly Table Saw Clear Cut Press Stock Push Guide Table Saw Cutting Pushing Guide”
Såna här alltså:
Jag har funderat tidigare och @stigen har tipsat om hur smidigt och säkert det är, men jag hittills inte fått tummen ur och beställt.
Nu i kväll fick jag tummen i istället för ur. Tyvärr var det i sågklingan, så nu är det en 2,8 mm bred ränna rätt över fingeravtrycket. Innan jag beställde från Banggood blev det inköp av tejp och snøgg.
”HONGDUI Woodworking Assembly Table Saw Clear Cut Press Stock Push Guide Table Saw Cutting Pushing Guide”
Såna här alltså:
Jag har funderat tidigare och @stigen har tipsat om hur smidigt och säkert det är, men jag hittills inte fått tummen ur och beställt.
Nu i kväll fick jag tummen i istället för ur. Tyvärr var det i sågklingan, så nu är det en 2,8 mm bred ränna rätt över fingeravtrycket. Innan jag beställde från Banggood blev det inköp av tejp och snøgg.
Logga in
Skapa konto
Tråkigt 😢 Men det är en rätt bra påminnelse till att "fan, tänk nu verkligen till", och "ingen bordssåg till fredagsölen", att se dess olyckor dokumenteras med jämna mellanrum i forumet. Bordssågen, de större fräsarna, vertikalfräsen och motorsågen är bland de maskiner jag verkligen (ja försöker iaf så mkt som möjligt) att tänka igenom vad gör jag nu, och vad kan hända. Maskiner som på några millisekunder kan göra dig en extremitet fattigare förtjänar viss respekt....Hep skrev:Räknas det som inköp om man bara beställt?
Såna här alltså:
[bild]
[bild]
Det var väl OffTopic, så för att komma OnTopic så jag får väl ta mig i kragen i helgen att sortera upp julens + Q1's inköp så långt, det har blivit en ganska rejäl påfyllning som ligger å väntar på att "få sin plats". Är man ingen frekvent fotograf så blir det enklare med sammanställda gruppbilder 😅
Jag är inte elektriker. Men ibland behöver jag skala en kabel eller två, nästa projekt blir att sätta upp en lampa vid stugan som tänds när man parkerar bilen.
Och idag köpte jag en ny skaltång, en Knipex 14 22 160.
Men inte behöver jag en sådan? Nej, men jag har två problem med mina händer. De är torra så särskilt vintertid glider kablarna mellan fingrarna. Jag har också en handskada så jag har svårt att greppa tajt med pekfingret. Och det gör det svårt att skala smidigt med en avbitare. Särskilt i en dosa där det sticker ut en kort bit sladd.
Jag kan säga att för att skala så tycker jag min Jokari är absolut bäst. Även med korta stumpar så är det bara att klämma till och dra av isoleringen. Som en dröm.
Annars fungerar även skaltången längst till höger också bra men Jokarin är bättre.
Men ibland behöver man både klippa av och skala och då tänker jag att den nya Knipexen är lämplig. Och än så länge är jag nöjd. Det ÄR lättare att snabbt skala av ändarna med Jokari (med min dåliga hand och korta kabelstumpar) men nu har jag alternativ att välja mellan.
Kabelskotången?
Den fungerar men är bökig. Jag köpte den för länge sedan för nedsatt pris på Bauhaus i en sådan där sats med olika kabelskor. Hade inte en tanke på att jag skulle behöva en sådan men då och då kommer den till användning.
Men inte behöver jag en sådan? Nej, men jag har två problem med mina händer. De är torra så särskilt vintertid glider kablarna mellan fingrarna. Jag har också en handskada så jag har svårt att greppa tajt med pekfingret. Och det gör det svårt att skala smidigt med en avbitare. Särskilt i en dosa där det sticker ut en kort bit sladd.
Jag kan säga att för att skala så tycker jag min Jokari är absolut bäst. Även med korta stumpar så är det bara att klämma till och dra av isoleringen. Som en dröm.
Annars fungerar även skaltången längst till höger också bra men Jokarin är bättre.
Men ibland behöver man både klippa av och skala och då tänker jag att den nya Knipexen är lämplig. Och än så länge är jag nöjd. Det ÄR lättare att snabbt skala av ändarna med Jokari (med min dåliga hand och korta kabelstumpar) men nu har jag alternativ att välja mellan.
Kabelskotången?
Den fungerar men är bökig. Jag köpte den för länge sedan för nedsatt pris på Bauhaus i en sådan där sats med olika kabelskor. Hade inte en tanke på att jag skulle behöva en sådan men då och då kommer den till användning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Köpte en plasmaskärare häromdagen inför ett projekt, tar tacksamt emot tips om någon har det!
Kabelsax CC22 kan rekommenderas också.Fario skrev:Jag är inte elektriker. Men ibland behöver jag skala en kabel eller två, nästa projekt blir att sätta upp en lampa vid stugan som tänds när man parkerar bilen.
Kabelskotången?
Den fungerar men är bökig. Jag köpte den för nedsatt pris på Bauhaus i en sådan där sats med olika kabelskor. Hade inte en tanke på att jag skulle behöva en sådan men då och då kommer den till användning.
[bild]
[bild]
[bild]
Logga in
Skapa konto
Använder inget annat sedan den inköptes. 👍
Starta i kant av ämne. Det är skonsammare mot munstycket. Använd så torr tryckluft som möjligt. Det spar också munstycke.LoweW skrev:
Jag använder nästan bara plasma till snitt jag svåra att såga då det brukar bli så mycket att slipa efter för att få fina snittytor.
Och just ja, långa byxor och skor som inte brinner 🔥👍