Fario Fario skrev:
Jag är inte elektriker. Men ibland behöver jag skala en kabel eller två, nästa projekt blir att sätta upp en lampa vid stugan som tänds när man parkerar bilen.

Och idag köpte jag en ny skaltång, en Knipex 14 22 160.
Men inte behöver jag en sådan? Nej, men jag har två problem med mina händer. De är torra så särskilt vintertid glider kablarna mellan fingrarna. Jag har också en handskada så jag har svårt att greppa tajt med pekfingret. Och det gör det svårt att skala smidigt med en avbitare. Särskilt i en dosa där det sticker ut en kort bit sladd.

Jag kan säga att för att skala så tycker jag min Jokari är absolut bäst. Även med korta stumpar så är det bara att klämma till och dra av isoleringen. Som en dröm.
Annars fungerar även skaltången längst till höger också bra men Jokarin är bättre.

Men ibland behöver man både klippa av och skala och då tänker jag att den nya Knipexen är lämplig. Och än så länge är jag nöjd. Det ÄR lättare att snabbt skala av ändarna med Jokari (med min dåliga hand och korta kabelstumpar) men nu har jag alternativ att välja mellan.

Kabelskotången?
Den fungerar men är bökig. Jag köpte den för länge sedan för nedsatt pris på Bauhaus i en sådan där sats med olika kabelskor. Hade inte en tanke på att jag skulle behöva en sådan men då och då kommer den till användning.

[bild]
[bild]
[bild]
Jag gillar 13 82 200
Lundström miniavbitare med skalfunktion, modellnummer 13 82 200 med röd och blå handtag.

Men min favorit i garaget är en gammal Lundström miniavbitare med skalfunktion. Går nog tyvärr inte att få tag i längre.
Använd Lundström miniavbitare med gula handtag och skalfunktion på en vit yta, tydliga bruksspår syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mexitegel och 6 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Jag gillar 13 82 200
[bild]

Men min favorit i garaget är en gammal Lundström miniavbitare med skalfunktion. Går nog tyvärr inte att få tag i längre.
[bild]
Jag har den övre - verkligen toppenbra!

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Jag säger bara Wiha 38853

Wiha 38853 installationstång med röda och gula handtag på vit bakgrund
Skapa konto

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kabelsax CC22 kan rekommenderas också.
[bild]
Använder inget annat sedan den inköptes. 👍
Denna använde jag uteslutande på tiden när jag installerade Värmepumpar och servade vitvaror (mest till det förstnämnda).
Har likadan hemma nu och det är GULD! :)
Enda nackdelen är att den är så "ömtålig"...dvs "Jag ska bara knipsa av detta" (dvs inte kabel) och poff så är den inte vass längre...

Har numera även en sådan här, och ska man skala mycket är den riktigt trevlig:
https://www.swedol.se/kabelskalare-200-mm-6215803.html

/Jocce

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Får väl komma med mitt bidrag till att hålla tråden OT när det gäller kabelskalare…

Hittade den här bland papas gamla verktyg — uppenbarligen superbra eftersom den är oanvänd! :D

Gammal oanvänd Belzer kabelskalare i originalförpackning.
Skapa konto

Oanvänd gammal kabelskalare i metall på en sliten arbetsbänk.
Skapa konto
Gammal oanvänd kabelskalare i metall på ett verktygsbord.
Skapa konto

Oanvänd gammal kabelskalare i metall som hittades bland verktyg.
Skapa konto

Oanvänd gammal kabelskalare med justerbara storleksinställningar i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Närbild av en oanvänd, äldre modell av en kabelskalare i metall på ett arbetsbord.
Skapa konto

Fiffig mojäng…
//Ronnie

Redigerat:
  • Gilla
p-pennan och 10 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Föll till föga och köpte denna klassiker. Blir glad varje gång den används.
Svart häftpistol med orange detaljer, klassiskt verktyg för byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
LJC och 3 till
  • Laddar…
Och så kom äntligen bordet till sågen!
Röd och grå geringssåg monterad på ett metallstativ i en verkstadsmiljö med vit rockvägg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Norrtull och 8 till
  • Laddar…
Även jag har införskaffat en kabelsax som dök upp idag, en skaltång Nemiq KCC-22

Två stycken Nemiq KCC-22 verktyg, en kabelsax och en skaltång, med blått handtag.
Skapa konto

Verkar sjysst både för att klippa, skala och avmantla.

• Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag är inte elektriker. Men ibland behöver jag skala en kabel eller två, nästa projekt blir att sätta upp en lampa vid stugan som tänds när man parkerar bilen.

Och idag köpte jag en ny skaltång, en Knipex 14 22 160.
Men inte behöver jag en sådan? Nej, men jag har två problem med mina händer. De är torra så särskilt vintertid glider kablarna mellan fingrarna. Jag har också en handskada så jag har svårt att greppa tajt med pekfingret. Och det gör det svårt att skala smidigt med en avbitare. Särskilt i en dosa där det sticker ut en kort bit sladd.

Jag kan säga att för att skala så tycker jag min Jokari är absolut bäst. Även med korta stumpar så är det bara att klämma till och dra av isoleringen. Som en dröm.
Annars fungerar även skaltången längst till höger också bra men Jokarin är bättre.

Men ibland behöver man både klippa av och skala och då tänker jag att den nya Knipexen är lämplig. Och än så länge är jag nöjd. Det ÄR lättare att snabbt skala av ändarna med Jokari (med min dåliga hand och korta kabelstumpar) men nu har jag alternativ att välja mellan.

Kabelskotången?
Den fungerar men är bökig. Jag köpte den för länge sedan för nedsatt pris på Bauhaus i en sådan där sats med olika kabelskor. Hade inte en tanke på att jag skulle behöva en sådan men då och då kommer den till användning.

[bild]
[bild]
[bild]
Jag rekommenderar samma tång som Mikael.
mexitegel mexitegel skrev:
Även jag har införskaffat en kabelsax som dök upp idag, en skaltång Nemiq KCC-22

[bild]

Den enda tången jag har i arbetsbyxorna på jobbet 👍

Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Min skruvdragare har gett upp och sticksågen jag ärvde av farsan slutade tillverkas på 90-talet. När jag fyllde år fick jag detta set av min fru.

Någon som har erfarenhet av någon av dem?
De kommer troligtvis uppfylla mitt behov i alla fall.

• Bosch DIY set-förpackning med en UniversalImpact 18V slagskruvdragare och PST 18 LI sticksåg, inklusive två batterier och garantibevis.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:

[bild]

Den är som sagt GRYM!
(Men se till att inte använda den som avbitare till annat än kabel..den blir slö/skadad fort då...)

/Jocce

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Jag gillar 13 82 200
[bild]

[bild]
13 92 200 med fjäder👌
Hand håller en Lindström 1392 200 tång med fjäder och text på handtaget.
Skapa konto
Hand håller en Lindström-tång med numret 13 92 200 och en fjäder på handtaget.
Skapa konto

Din Lindström ser fantastisk ut!

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
13 92 200 med fjäder👌
[bild][bild]

Din Lindström ser fantastisk ut!
Lyxmodell!🤠

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.