1337 skrev:
Fredagspaket!

[bild]
Brukar båda gott när det kommer på pall (än om liten)

[bild]
Glädjen fick sig en törn när lådan öppnades. Där skulle vart en systainer, men det var det inte...

[bild]
[bild]
Det var denna som skulle ha kommit i systainer, men klantarslet som beställde (undertecknad) missade rullgardinsmenyn på Festools hemsida och beställde utan. Låda med insats är iaf beställt.

[bild]
CTM 26 Autoclean. CTL22:an i bakgrunden kommer att få hålla sig till grovstädning hädanefter.

[bild]
Fick med 10st plastsäckar jag inte beställt. Hygglo, men jag kör nog inte utan påsar ändå.

[bild]
50mm slang.

[bild]
Passar perfekt i bordssågen.

[bild]
Två klingor till battericirkeln också. En panther och en standard. Lyckades sätta standardklingan som följde med sågen i ett par spik. Märker iofs ingen skillnad i snittkvalité men köpte en extra för att vara på den säkra sidan.
Vem fick äran att vara leverantör?

1 x Festool Rotex RO 150 FEQ

Mycket bra maskin!

Festool Rotex RO 150 FEQ slipmaskin på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jan Itor och 1 till
  • Laddar…
Mmmmm Rotex. Är nog den maskinen som det varit störst skillnad mot vad jag haft innan.

En äldre Rosenfors RS-20 svarv i en verkstad, omgiven av verktyg och utrustning.
Skapa konto

Hårda klappar iår!
Hämtade upp svarven idag jag köpte på blocket tidigare under veckan. En Rosenfors RS-20 från 1960.
Riktigt nöjd!

Nu ska man bara se vad jag ska svarva för nåt... ��

• Gilla
boschkenta och 14 till
  • Laddar…
En metallsvarv är alltid bra att ha :)

• Gilla
Jckssn
  • Laddar…
Jag gjorde mig ett ärende till Ejca idag för att leta rätt på en instruktionsbok till min nya svarv jag fick hem för någon vecka sedan :)

Instruktionsbok för EJCA svarv med texten "Made in Sweden" på träbakgrund med spån.
Skapa konto

Exploded view diagram of lathe parts from an instruction manual with labels and part numbers.
Skapa konto

En gammal maskin men säkert fullt tillräcklig för en som inte svarat sedan träslöjden för x antal år sedan :D

Hej. Inte en kommentar om din svarv men väl om svarvning. Jag ser att du bor i Jönköpingsområdet. Jag vet inte om Göran Nilsson håller på fortfarande, men då jag bodde där höll han till i en lokal längst bort och ner mot vattnet vid Wilhelmsro. Om du är intresserad av att förkovra dig eller fräscha upp dina kunskaper kan jag rekommendera att ta ett snack med honom. Hälsa från mig i så fall. Han kände min far, en välkänd svarvarprofil.
mvh Thomas

• Gilla
L-OFast
  • Laddar…
Rönnis skrev:
Hej. Inte en kommentar om din svarv men väl om svarvning. Jag ser att du bor i Jönköpingsområdet. Jag vet inte om Göran Nilsson håller på fortfarande, men då jag bodde där höll han till i en lokal längst bort och ner mot vattnet vid Wilhelmsro. Om du är intresserad av att förkovra dig eller fräscha upp dina kunskaper kan jag rekommendera att ta ett snack med honom. Hälsa från mig i så fall. Han kände min far, en välkänd svarvarprofil.
mvh Thomas
Det första steget blir att ställa svarven på plats...och med all fritid man har som småbarnsförelder så tar det ett tag☺ Men tack för tipset...

Hej Rönnis

Hette din pappa Per i förnamn? I så fall har vi några fina grejor han gjort och gett till min svärfar.

//Ronnie

Hej Pysslarn

Ja han hette Per. Du har PM

/T

Blev några stickstålshållare för HM-skär till metallsvarven samt två obearbetade backplates (svenskt namn) för att lyckas montera min 4-backschuck på Blomqvisten.

• Gilla
katos
  • Laddar…
Får man berätta om någon annans verktygsinköp? Killen före mig på Time hantverkargatan hämtade ut ett paket från Dictum. När jag kommenterade att jag skulle vilja ha det paketet såg han först väldigt konfunderad ut och kollade namnet. När han någon sekund senare greppade vad jag menade kände jag att vi fick fin kontakt :)

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte inköp men vinst/testprodukt. Dessvärre är det väldigt frustrerande att inte få öppna kartongen då jag lovat att unboxa under cinematiska former...

Ny förpackad Bosch PCM 8 SD kap- och geringssåg på kartongen, redo för unboxing.
Skapa konto

• Gilla
Pear4Life och 2 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Kanske inte inköp men vinst/testprodukt. Dessvärre är det väldigt frustrerande att inte få öppna kartongen då jag lovat att unboxa under cinematiska former...

[bild]
Förväntar mig att du gör en rejäl sågning (dooh) av produkten. Att påstå att en grön Bosch är okej kommer inte att falla i god jord på Byggahus!

Chrissofsweden skrev:

[bild]
Är väl bara att öppna och sen packa ner igen om du ska göra en video

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.