FredrikR FredrikR skrev:
Tips på bra medel mottages tacksamt. 😎
Kollegan pratade om dels medel men även tabletter som han fick med maskinen, vilket jag inte verkar fått då denna är lite nyare...🤷
Köpte 20 kg pulver från Storbritannien för många år sedan. Lär räcka min livstid. Notera att det var otroligt mycket billigare med medel där. Gissar att det finns fler heltäckningsmattor på den ön 😅
Kolla ebay
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Var på Jula idag, skulle inte handla något men kom ändå hem med rullbock, arbetshorts och några snabbtvingar... 😁
 
  • Två röd-svarta skruvstycken av märket Bahco på en träplank i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mackk och 5 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Loppisfynd 22kr för en gammal Bahco skiftnyckel. En del ytrost och sedan har baksidan använts som hammare, vilket gör att käftarna inte går ihop helt, blir nog några renoveringsinlägg i passande tråd
[bild]
Någon som vet om Bahco alltid har haft högergänga på stiftet som håller rullen? Sitter nämligen som berget!
Det kan vara en Gen 1, typ III.d nŕ 4 från 1903-1910. Isf med utbytt rulle till modernare.

/Höghus


https://skiftnyckeln.blogspot.com/p/1a-generationen.html?m=1
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
En vertikalfräs.
[bild]
Måste möblera om lite bara. Å hitta ett matarverk.
Går inte att vinkla spindeln. Vilket enligt min mening är rätt onödigt på en liten fräs. Bättre att fräsaggregatet sitter ordentligt bultat i bordet.

Följde med fasta stål till högre värde än vad maskinen maskinen kostade. Samt två TB90 kompatibla kuttrar (en i stål) och 19 profilstål.
[bild]
Förolämpade inte säljaren med några prutförsök.

Mvh Findus
Hittade detta gamla inlägg när jag sökte tappsläde, har du kvar maskinen Findus? Jag letar efter tappsläde till min kombimaskin (W59) men ska väl vara liknade fräsdel.
Hur ser tappsläden ut och hur sitter den i bordet? Skulle du kunna komplettera med några bilder på släden?
Jag har funderat på olika lösningar som att använda justerbordet, klämma och bord från långhålsborr etc. men får inte riktigt kläm på hur hårt bord och ämne behöver sitta.
Är det MAN-kutter som gäller vid tappfräsning med släde?

Med stor respekt för vertikalfräsen har jag inte vågat testa den delen av maskinen än, men var väl bara 4-5 år sen den inhandlades. Har dessutom bara MEC-kuttrar och stål.

Hamnar inte ämnet (ofta) väldigt högt med tappsläde, 1-2cm släde och i vissa fall även räls under, det känns fel men kanske inte har någon större inverkan?

Ursäkta smått OT. Funderade mellan PM och svar i tråden, då det inte blev något stort trådlyft och fler kanske är intresserade blev det trådsvar. Blir det en diskussion av det är det väl läge att bryta ut i egen tråd.
 
Köpt i onsdags ( när den dök upp i "verktyg till bra pris"-tråden), levererad idag.
En hand håller en röd Hultafors 108 Mini brytjärn mot en brun träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Beställde min i fredags. Anlände för en liten stund sedan.
Röd skiftnyckel på träyta, ena ändan böjd, annan med slits, verktyg för muttrar, varumärke synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
En chansning för att slippa hyra en maskin med SDS-Max 😅
 
  • Skärmbild från Amazon.se, bekräftelse på lagd beställning, SDS Plus-borr, 35mmx350mm, betong, sten, granite.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
En chansning för att slippa hyra en maskin med SDS-Max 😅
I betong?🤯
 
A atomlab skrev:
I betong?🤯
Japp, men har redan borrat upp 32 hål. Är van vid elstandard på hål och trodde att vattenrören var i samma standard (16-20-25-32-40-50) men icke, de är ju 34. Jag har ganska mycket kontakter i hantverksbranchen men ingen har en SDS-max på sin firma, alla hyr om det behövs….
 
J JFrisk skrev:
Hittade detta gamla inlägg när jag sökte tappsläde, har du kvar maskinen Findus? Jag letar efter tappsläde till min kombimaskin (W59) men ska väl vara liknade fräsdel.
Hur ser tappsläden ut och hur sitter den i bordet? Skulle du kunna komplettera med några bilder på släden?
Jag har funderat på olika lösningar som att använda justerbordet, klämma och bord från långhålsborr etc. men får inte riktigt kläm på hur hårt bord och ämne behöver sitta.
Är det MAN-kutter som gäller vid tappfräsning med släde?

Med stor respekt för vertikalfräsen har jag inte vågat testa den delen av maskinen än, men var väl bara 4-5 år sen den inhandlades. Har dessutom bara MEC-kuttrar och stål.

Hamnar inte ämnet (ofta) väldigt högt med tappsläde, 1-2cm släde och i vissa fall även räls under, det känns fel men kanske inte har någon större inverkan?

Ursäkta smått OT. Funderade mellan PM och svar i tråden, då det inte blev något stort trådlyft och fler kanske är intresserade blev det trådsvar. Blir det en diskussion av det är det väl läge att bryta ut i egen tråd.
Hej.
Har inte kvar den. Bytte bort den mot ett matarverk då jag aldrig använder tappsläde. Kan därför inte ta fler bilder. Annars var bilden i inlägget du länkade till rätt tydlig. Den löper i spåret i bordet. Ligger löst så att säga.

Enligt min åsikt (förvisso erfarenhetsbaserad) är det för dålig precision i tappslädar. Den bygger dels på att själva släden är stabil. Dels på att arbetsstycket är så fastspänt att det inte rubbas ur sitt läge när ett stort och djupt verktyg fräser hela tappdjupet i ett moment i ändträ.

Finns säkrare sätt utan släde.

Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
Hej.
Har inte kvar den. Bytte bort den mot ett matarverk då jag aldrig använder tappsläde. Kan därför inte ta fler bilder. Annars var bilden i inlägget du länkade till rätt tydlig. Den löper i spåret i bordet. Ligger löst så att säga.

Enligt min åsikt (förvisso erfarenhetsbaserad) är det för dålig precision i tappslädar. Den bygger dels på att själva släden är stabil. Dels på att arbetsstycket är så fastspänt att det inte rubbas ur sitt läge när ett stort och djupt verktyg fräser hela tappdjupet i ett moment i ändträ.

Finns säkrare sätt utan släde.

Mvh Findus
Tack för ett utförligt svar!
Det var nog den detaljen jag undrade över, hur den låstes i spåret men bra att veta att den inte låser mer än att bara ligga i spåret. Jag har aldrig sett en bild på undersidan.
Edit: kollar jag bilden igen så inser jag att jag nog missuppfattade dig, visst är det en T-profil under släden som låser i spåret?

Jag vet inte vad jag fått för idé att jag behöver en tappsläde, det finns ju andra goda metoder att göra tappar och om du säger de enligt din erfarenhet är mer precisa litar jag på det.

Det är nog läge att skippa tanken på tappsläde, hittills har jag inte haft behovet på mycket länge, sist gick det lösa med sänksåg och stämjärn. Nu med bordssåg finns det bättre metoder. Därtill har jag egentligen inte plats för fler "onödiga" tillbehör. Bättre att köpa en klinga till sågen med rakt slipade tänder.

Tack för en knuff åt rätt riktning i vad som behövs och inte behövs.
 
Redigerat:
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
S
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Var på Jula idag, skulle inte handla något men kom ändå hem med rullbock, arbetshorts och några snabbtvingar... 😁
Jag köpte 4 av dessa tvingar för ett år sen, 2 av dem är defekta (låser inte som de ska) men har tyvärr inte kvar kvittot. Så spara ditt kvitto =)
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B
S SvanteC skrev:
Jag köpte 4 av dessa tvingar för ett år sen, 2 av dem är defekta (låser inte som de ska) men har tyvärr inte kvar kvittot. Så spara ditt kvitto =)
Se till att ha Kivra och medlemskap på Jula. Då kommer kvittona digitalt till Kivra 👍
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
S SvanteC skrev:
Jag köpte 4 av dessa tvingar för ett år sen, 2 av dem är defekta (låser inte som de ska) men har tyvärr inte kvar kvittot. Så spara ditt kvitto =)
Är du med i jula club så finns alla dina kvitton på julas webb
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonas Persson
S SvanteC skrev:
Jag köpte 4 av dessa tvingar för ett år sen, 2 av dem är defekta (låser inte som de ska) men har tyvärr inte kvar kvittot. Så spara ditt kvitto =)
Ibland kan de söka på ditt kontokort och se att du köpt varan hos dem. Gissar på att Jula är stora nog för att ha den tjänsten.

Från hallå konsument:
Det finns ingen lag som säger att du måste ha ett kvitto för att kunna reklamera ett fel på en vara. Men du måste kunna bevisa att du har köpt varan i butiken, när du har köpt varan och till vilket pris. Att ha kvar kvittot är det enklaste sättet att bevisa detta.

Om du inte har kvar kvittot kan det fungera med något annat bevis, till exempel ett kontoutdrag. Men för att det ska fungera som bevis måste det gå att se på kontoutdraget vad du har köpt. Om du till exempel har köpt flera varor i en butik vid samma tillfälle kan det vara svårt att se på ett kontoutdrag vilka olika varor du har köpt och vad de kostade. I ett sådant fall kan butiken kräva ett kvitto för att ta emot din reklamation.

Har du inte kvar ditt kvitto kan alltid fråga om butiken kan skriva ut ett nytt åt dig, men det är ingenting du kan kräva.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.