263 003 läst · 683 svar
263k läst
683 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
R-2,4 heter det egentligen. Ramlade över tre st förra året för 15papp komplett med rigg och segel. Förstod förstås att det var mycket att göra på dem. Men en veckas jobb och 5000 (plus förstås en hel hög med riggskrot och annat som jag inte låtsas om) för en segelbåt som kostar en hundring minst ny. Det är till skänks för jätterolig segling.
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Hej alla
Förra året fram till nu har varit ett förlorat år för båten.
Hade Corona förra våren och haft problem med motivation och trötthet sedan dess. Numera känner jag att jag blir hungrig efter att ha jobbat i åtta timmar och att det tar emot att fortsätta fyra timmar till efter det... underligt. Nästan som för resten av befolkningen .
När då min kvinna flyttade till en ny lägenhet (igen) så har det inte funnits energi över, efter att jag renoverat lägenhet, att också hålla styrfart i mina egna projekt. Jag gör förstås allt för henne. Hobbytiden har jag ägnat åt ett antal överaskningsprojekt som jag pytsat ut i tiden. Något som blivit klart.
och lite andra grejer som kommer senare.
Badrumsinredning i marin stil.
Dock ett nyförvärv.
Ett träningsredskap.
Förstår att det är fånigt och att ingen någonsin lyckats komma i form genom att skaffa nya leksaker, men det är en rolig roddbåt. Har varit ute någon timme i dag och upptäckt nya sätt att få ont. Trodde inte att framsidan av låren skulle få stryk av rodd. Förhoppningsvis kommer jag ur sängen i morgon utan större besvär. Handleder och axlar har också fått jobba men där räcker grundkraften till... än så länge. Får se vad som händer när jag ökar dosen.
Ha tålamod. Inget är glömt och begravet.
Mvh Findus
Förra året fram till nu har varit ett förlorat år för båten.
Hade Corona förra våren och haft problem med motivation och trötthet sedan dess. Numera känner jag att jag blir hungrig efter att ha jobbat i åtta timmar och att det tar emot att fortsätta fyra timmar till efter det... underligt. Nästan som för resten av befolkningen .
När då min kvinna flyttade till en ny lägenhet (igen) så har det inte funnits energi över, efter att jag renoverat lägenhet, att också hålla styrfart i mina egna projekt. Jag gör förstås allt för henne. Hobbytiden har jag ägnat åt ett antal överaskningsprojekt som jag pytsat ut i tiden. Något som blivit klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och lite andra grejer som kommer senare.
Badrumsinredning i marin stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock ett nyförvärv.
Ett träningsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår att det är fånigt och att ingen någonsin lyckats komma i form genom att skaffa nya leksaker, men det är en rolig roddbåt. Har varit ute någon timme i dag och upptäckt nya sätt att få ont. Trodde inte att framsidan av låren skulle få stryk av rodd. Förhoppningsvis kommer jag ur sängen i morgon utan större besvär. Handleder och axlar har också fått jobba men där räcker grundkraften till... än så länge. Får se vad som händer när jag ökar dosen.
Ha tålamod. Inget är glömt och begravet.
Mvh Findus
Det var en fin liten roddbåt.
Kämpa på så hoppas vi att coronaföljderna ger med sig småningom.
Att inte orka uträtta någonting åt sig själv efter en 8 timmars arbetsdag är definitivt ett kliniskt påvisbart sjukdomstillstånd!
Kämpa på så hoppas vi att coronaföljderna ger med sig småningom.
Att inte orka uträtta någonting åt sig själv efter en 8 timmars arbetsdag är definitivt ett kliniskt påvisbart sjukdomstillstånd!
Det var en fin och STOR roddbåt med roddbåtars mått.H heimlaga skrev:
Jag rodde i juniorlandslaget som ung och en singelsculler är knappt 40cm bred
(Edit: ungefär lika bred som sistsen (slejden) är)
Redigerat:
Extrema tävlingsroddbåtar för platt vatten är en skild sak.
Jag har också rott mycket men det är med en 13 fots tväraktrad plast "roddbåt". Akterspegeln är så gott som helt ovanför vattenytan och den är betydligt skarpare i bottnen akterut än nästan alla andra "roddbåtar" som säljs. Därför går den till skillnad från andra "roddbåtar" faktiskt att ro med men den är inte bra. Den är för kort så den blir för trimkänslig långskepps. Då man är ensam i den ligger den på näsan och håller inte kursen och har man någon med sig vill den ligga på aktern och släpa akterspegeln i vattnet.
En bra roddbåt som tål litet sjögång verkar knappt finnas i dagens värld utom på museum.
Jag har virke i skogen men inte tid att bygga en båt av det........ retsamt.
Jag har också rott mycket men det är med en 13 fots tväraktrad plast "roddbåt". Akterspegeln är så gott som helt ovanför vattenytan och den är betydligt skarpare i bottnen akterut än nästan alla andra "roddbåtar" som säljs. Därför går den till skillnad från andra "roddbåtar" faktiskt att ro med men den är inte bra. Den är för kort så den blir för trimkänslig långskepps. Då man är ensam i den ligger den på näsan och håller inte kursen och har man någon med sig vill den ligga på aktern och släpa akterspegeln i vattnet.
En bra roddbåt som tål litet sjögång verkar knappt finnas i dagens värld utom på museum.
Jag har virke i skogen men inte tid att bygga en båt av det........ retsamt.
Ja det blev ett par Junior-SM och ett Junior-NM guld för mig med. Sen tog jobb, fest och kvinnor all tid ifrån sporten-RB- skrev:
Precis. Jag är glad för en lättrodd och hyffsat snabb
Som Ramnemark säger om en singelsculler.
Fick användning för min cykelbackspegel.
Världen är liten för skeppsägare. Designern av roddbåten bor på ett skepp som ligger i Solna. Just nu liggen en gäst på vår slip. Han är importör och grossist för plast och allt som har med sådant att göra. Dessutom ligger han i samma klubb som designern.
Vi snackade lite om allt möjligt och jag nämnde att det var några små gelcoatskador på roddbåten. Har genast fått erbjudande om färska ”varuprover”.
Tror förvisso inte att det faktum att han känner konstruktören har med saken att göra. Att enskilda personer kan hålla på och renovera skepp görs möjligt av att folk är generösa och hjälper varandra.
Mvh Findus
Lite trög att vända men det är priset för riktningsstabilitet.H heimlaga skrev:
Som Ramnemark säger om en singelsculler.
Med den hade jag inte kunnat ro alls i går. 10 sekundmeter i byarna i ett smalt sund där vinden vrider sig hur som helst.Ramnemark skrev:
Fick användning för min cykelbackspegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Världen är liten för skeppsägare. Designern av roddbåten bor på ett skepp som ligger i Solna. Just nu liggen en gäst på vår slip. Han är importör och grossist för plast och allt som har med sådant att göra. Dessutom ligger han i samma klubb som designern.
Vi snackade lite om allt möjligt och jag nämnde att det var några små gelcoatskador på roddbåten. Har genast fått erbjudande om färska ”varuprover”.
Tror förvisso inte att det faktum att han känner konstruktören har med saken att göra. Att enskilda personer kan hålla på och renovera skepp görs möjligt av att folk är generösa och hjälper varandra.
Mvh Findus
Krya på dig och var rädd om dig, ser fram emot uppdateringar av dina inspirerande projekt så småningom.
Medlem
· Stockholm
· 4 019 inlägg
Bjuder på bondsvetsar i dag.
Har en vision om att kunna lyfta en minitolva från vattnet upp på däck med barlasten i. Testat innan med en provisorisk i trä. Då med talja för att ändra vinkeln och en handvinch för att hissa lasten. Erfarenheten var att vinkeln endast med svårighet kunde justeras med last samt att vinschar med vajer är skit i denna applikation. Dessutom var trävarianten på tok för klen på alla sätt. Lyfte ur så många ballasttackor som jag kunde före lyft.
Gör då vad jag tror kan fungera i stål istället. Kedjeblocket kommer fungera som lyft. Blir lättare att kontrollera än vinchen. Vinschen befriades från vajern.
Hjulen från taljan har fått bli ett treskuret block. Linan från taljan går till vinchen som är svetsad på stolpen.
Närbild så att ni alla får se att ryktet om att jag alltid gör allt onödigt snyggt är elakt förtal. Fogarna är ordentligt insmälta men jag har sett på Youtube att det skall se regelbundet växelvis utflutet och jämnt och fint ut.
4mm rör. 6mm plattjärn 2,5mm OK48. Esab Buddy. Ca 100 Amp. Svetsat i klart solljus med stark vind.
Med lyftarmen fullt utfälld (vilket den troligen aldrig kommer vara) så är längden ca 2200mm. Höjden mellan gångjärnen är ca 700mm. Således borde maxbelastningen med en minitolva (265kg) i däverten bli ca 800 kg. Har förstärkt plåten i däckshuset med en 30x30x5 vinkel som gångjärnsplattorna är svetsade i innan jag sydde fast den på båten.
Dragkraften i linan borde med samma last bli en femtedel eller möjligen lite högre. Vinschen var gjord för 600kg. Förhoppningsvis så har jag tänkt rätt. Får göra fullskaletest vid kaj innan jag testar grejerna i sjön.
Kommer förstås slipa till det lite mer och måla allt vitt.
Mvh Findus
Har en vision om att kunna lyfta en minitolva från vattnet upp på däck med barlasten i. Testat innan med en provisorisk i trä. Då med talja för att ändra vinkeln och en handvinch för att hissa lasten. Erfarenheten var att vinkeln endast med svårighet kunde justeras med last samt att vinschar med vajer är skit i denna applikation. Dessutom var trävarianten på tok för klen på alla sätt. Lyfte ur så många ballasttackor som jag kunde före lyft.
Gör då vad jag tror kan fungera i stål istället. Kedjeblocket kommer fungera som lyft. Blir lättare att kontrollera än vinchen. Vinschen befriades från vajern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjulen från taljan har fått bli ett treskuret block. Linan från taljan går till vinchen som är svetsad på stolpen.
Närbild så att ni alla får se att ryktet om att jag alltid gör allt onödigt snyggt är elakt förtal. Fogarna är ordentligt insmälta men jag har sett på Youtube att det skall se regelbundet växelvis utflutet och jämnt och fint ut.
4mm rör. 6mm plattjärn 2,5mm OK48. Esab Buddy. Ca 100 Amp. Svetsat i klart solljus med stark vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med lyftarmen fullt utfälld (vilket den troligen aldrig kommer vara) så är längden ca 2200mm. Höjden mellan gångjärnen är ca 700mm. Således borde maxbelastningen med en minitolva (265kg) i däverten bli ca 800 kg. Har förstärkt plåten i däckshuset med en 30x30x5 vinkel som gångjärnsplattorna är svetsade i innan jag sydde fast den på båten.
Dragkraften i linan borde med samma last bli en femtedel eller möjligen lite högre. Vinschen var gjord för 600kg. Förhoppningsvis så har jag tänkt rätt. Får göra fullskaletest vid kaj innan jag testar grejerna i sjön.
Kommer förstås slipa till det lite mer och måla allt vitt.
Mvh Findus