263 003 läst · 683 svar
263k läst
683 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Verktygstokig
· Halland
· 7 581 inlägg
I min värld är det så en visp ser ut. Sen finns avarter dom ballongvis och elvispfindus42 skrev:
Redigerat:
Vispar har många namn. Min luffarvisp hänger på en krok i köket som en vanlig visp (fritt efter Fantomen).
Nåväl... efter det ordinarie lobbet för pengar.
(12 ämnen till entrepartier)
Pysslade i går på en lösning av ett moment i soffbygget.
Tanken är ju att sofforna skall byggas upp av vertikala lameller med mellanrum. Har inte ägnat tankemöda åt vilken sorts mellanlägg jag behöver. Funktionen är ju inte densamma som kaptensstolen där lamellerna korsar varandra och fyller upp mellanrummen. Inbillat mig att det finns en enkel standardgrej på marknaden till vettig kostnad.
Det är 31 lameller i varje soffa och 3 axlar. 180 mellanrum således.
En plastbussning för någon krona hade varit idealisk. Nu hittar jag ingen sådan som jag vill använda. De blir ju synliga. Funderade på att stapla brickor. För 20mm mellanrum så hade jag behövt köpa 1800 st. Inte så sugen på det.
Tjockväggigt plaströr kanske, som jag kapar upp. Nja... inte sugen på det heller. Hur håller jag måtten utan att bli av med fingrarna. Hur undviker jag att det smälter och fransar sig. Kaptensstolens gängstänger fodrade jag med kopparrör. Samma invändning där. Hur skulle jag kapa upp 180 exakt lika långa stumpar. Några skulle väl gå i en träjigg, men sådana slits ner och när röret börjar glappa så kommer det hugga och stumparna deformeras.
Ursäkta min långrandighet. Brukar ju påstå att snickeri är en mer mental än fysisk aktivitet. Om jag då inte gör ett seriöst försök att beskriva hur jag tänker. Då berövar jag er möjligheten att följa med. Blir ännu en i raden av internetsnickare som visar upp fantastisk skicklighet. Skryttråd har vi redan. Hoppas att den här kan vara inspirerande på andra sätt. Visa på att vi som gör sådant här inte nödvändigtvis har en klar plan och färdiga metoder.
Gav upp och gick på att göra mellanlägg i trä.
Så... vilka svårigheter behöver jag lösa.
Hur kapa upp 180 väldigt korta stumpar.
Hur få ett användbart någorlunda centrerat 10mm hål i varje stump.
Hur ytbehandlar jag och vilken finish är nödvändig.
Börjar med finish.
Mellanläggen sitter synligt med en bit in mellan lamellerna. Ytan behöver inte vara fin. Kanter bör brytas och ev urslag efter kapningarna bör nötas bort en del. En lätt slipning duger. Spritbets istället för oljebets. Då kan jag spruta på den. Känner inte att jag längtar efter att stå med pensel och pilla med 180 st miniatyrer.
Hålet är svårt. Teoretiskt så kunde jag ha korta stumpar av, typ, kvastskaft som jag sätter i svarvchuck och borrar. Sedan har jag en hög med vedträkorta bitar som kan bli kanske 5-6 mellanlägg var. Vad är fel med den planen?
Tiden förstås. Det är den uppenbara invändningen. Det blir minst 30 postningar i svarven.
Det blir minst trettio ämnen med onödigt mycket spill. Sedan vid kapningen kommer hålen att fransa upp vilket kommer tvinga mig att stå och dra igenom varenda bit med en rundfil. Det är för övrigt aldrig kul (eller säkert) att kapa runda arbetsstycken.
Bästa möjligheten verkar vara att borra efter kapning. Då är frågan, hur håller jag fast utan att skada.
Kapa då.
Som jag redan påpekat är det sämre med runda ämnen. När de är genomsågade kan de börja snurra. Det leder till att de sprätter iväg och att de troligen blir oanvändbara. Helst så vill jag hålla i biten jag skall använda. I det här fallet är det inte ett alternativ.
Det här är lösningarna jag kom fram till.
Började med att hyvla fram 22x22 ekstav.
Körde en rimlig rundning runt om som lämnar tillräckliga flata ytor.
Att kapa kort har sina risker. När en bit lägger sig snett mellan anhåll och klinga smäller det. Det är i sig inte så farligt om man inte försöker hålla den. Tricket blir då att få sågen att arbeta i en bra vinkel så att risken minimeras. Att frånsåget (i det här fallet biten) har stöd som minskar risken.
Jag gjorde en vinkel att hålla ämnet mot. En annan bit ligger under som bord. Det blir slätare och stummare än sågens egna bordsinlägg.
På min gamla kap kan jag låsa utdraget. Därmed kan jag ställa in så att klinga inte är på väg upp i själva kapet. Åtminsone inte mer än några grader. Skramlet hoppas jag då skall komma mot anhållet och inte så att frånsåget börjar hoppa.
Den här gången fick jag till det. Inte en enda klots flög iväg.
Nästa steg.
Det är fullständigt omöjligt att hålla en liten klots och borra. Någon slags fastspännig behövs för att kunna göra jobbet utan att ha värdefulla kroppsdelar för nära. Funderade på att konstruera något slags maskinskruvstycke. Men... 180 bitar och veva fram och tillbaka. Näe.
Jag är rätt stark i nyporna. Kan jag utväxla det lite så borde ett handhållet stycke duga.
Ett mothåll med ett V för stumparna sitter fastspänt i bordet.
Notera att det fasta mothållet är vänt mot mig. Det är bara allmänt säkerhetstänkande då ev smällar kommer riktas bort från operatören.
En 10mm sargsprint fick bli axel för den rörliga armen. Anas under tvingen ovanpå armen om ni zoomar in lite.
Genom att klämma ihop med handen längs ut på armen fördubblas kraften. Fullt tillräckligt för att klämma sönder grejer om jag vill. Bara att borra.
Vartefter trädde jag upp bitarna på gängstång.
Tanken är att det skall vara enkelt att dra fram en i taget och vifta runt lite med en pustklots för att uppnå kraven.
Tre timmar tog det ungefär att göra 181 stycken. Vill ju ha en extra ifall att...
Mvh Findus
Nåväl... efter det ordinarie lobbet för pengar.
(12 ämnen till entrepartier)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pysslade i går på en lösning av ett moment i soffbygget.
Tanken är ju att sofforna skall byggas upp av vertikala lameller med mellanrum. Har inte ägnat tankemöda åt vilken sorts mellanlägg jag behöver. Funktionen är ju inte densamma som kaptensstolen där lamellerna korsar varandra och fyller upp mellanrummen. Inbillat mig att det finns en enkel standardgrej på marknaden till vettig kostnad.
Det är 31 lameller i varje soffa och 3 axlar. 180 mellanrum således.
En plastbussning för någon krona hade varit idealisk. Nu hittar jag ingen sådan som jag vill använda. De blir ju synliga. Funderade på att stapla brickor. För 20mm mellanrum så hade jag behövt köpa 1800 st. Inte så sugen på det.
Tjockväggigt plaströr kanske, som jag kapar upp. Nja... inte sugen på det heller. Hur håller jag måtten utan att bli av med fingrarna. Hur undviker jag att det smälter och fransar sig. Kaptensstolens gängstänger fodrade jag med kopparrör. Samma invändning där. Hur skulle jag kapa upp 180 exakt lika långa stumpar. Några skulle väl gå i en träjigg, men sådana slits ner och när röret börjar glappa så kommer det hugga och stumparna deformeras.
Ursäkta min långrandighet. Brukar ju påstå att snickeri är en mer mental än fysisk aktivitet. Om jag då inte gör ett seriöst försök att beskriva hur jag tänker. Då berövar jag er möjligheten att följa med. Blir ännu en i raden av internetsnickare som visar upp fantastisk skicklighet. Skryttråd har vi redan. Hoppas att den här kan vara inspirerande på andra sätt. Visa på att vi som gör sådant här inte nödvändigtvis har en klar plan och färdiga metoder.
Gav upp och gick på att göra mellanlägg i trä.
Så... vilka svårigheter behöver jag lösa.
Hur kapa upp 180 väldigt korta stumpar.
Hur få ett användbart någorlunda centrerat 10mm hål i varje stump.
Hur ytbehandlar jag och vilken finish är nödvändig.
Börjar med finish.
Mellanläggen sitter synligt med en bit in mellan lamellerna. Ytan behöver inte vara fin. Kanter bör brytas och ev urslag efter kapningarna bör nötas bort en del. En lätt slipning duger. Spritbets istället för oljebets. Då kan jag spruta på den. Känner inte att jag längtar efter att stå med pensel och pilla med 180 st miniatyrer.
Hålet är svårt. Teoretiskt så kunde jag ha korta stumpar av, typ, kvastskaft som jag sätter i svarvchuck och borrar. Sedan har jag en hög med vedträkorta bitar som kan bli kanske 5-6 mellanlägg var. Vad är fel med den planen?
Tiden förstås. Det är den uppenbara invändningen. Det blir minst 30 postningar i svarven.
Det blir minst trettio ämnen med onödigt mycket spill. Sedan vid kapningen kommer hålen att fransa upp vilket kommer tvinga mig att stå och dra igenom varenda bit med en rundfil. Det är för övrigt aldrig kul (eller säkert) att kapa runda arbetsstycken.
Bästa möjligheten verkar vara att borra efter kapning. Då är frågan, hur håller jag fast utan att skada.
Kapa då.
Som jag redan påpekat är det sämre med runda ämnen. När de är genomsågade kan de börja snurra. Det leder till att de sprätter iväg och att de troligen blir oanvändbara. Helst så vill jag hålla i biten jag skall använda. I det här fallet är det inte ett alternativ.
Det här är lösningarna jag kom fram till.
Började med att hyvla fram 22x22 ekstav.
Körde en rimlig rundning runt om som lämnar tillräckliga flata ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att kapa kort har sina risker. När en bit lägger sig snett mellan anhåll och klinga smäller det. Det är i sig inte så farligt om man inte försöker hålla den. Tricket blir då att få sågen att arbeta i en bra vinkel så att risken minimeras. Att frånsåget (i det här fallet biten) har stöd som minskar risken.
Jag gjorde en vinkel att hålla ämnet mot. En annan bit ligger under som bord. Det blir slätare och stummare än sågens egna bordsinlägg.
På min gamla kap kan jag låsa utdraget. Därmed kan jag ställa in så att klinga inte är på väg upp i själva kapet. Åtminsone inte mer än några grader. Skramlet hoppas jag då skall komma mot anhållet och inte så att frånsåget börjar hoppa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här gången fick jag till det. Inte en enda klots flög iväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa steg.
Det är fullständigt omöjligt att hålla en liten klots och borra. Någon slags fastspännig behövs för att kunna göra jobbet utan att ha värdefulla kroppsdelar för nära. Funderade på att konstruera något slags maskinskruvstycke. Men... 180 bitar och veva fram och tillbaka. Näe.
Jag är rätt stark i nyporna. Kan jag utväxla det lite så borde ett handhållet stycke duga.
Ett mothåll med ett V för stumparna sitter fastspänt i bordet.
Notera att det fasta mothållet är vänt mot mig. Det är bara allmänt säkerhetstänkande då ev smällar kommer riktas bort från operatören.
En 10mm sargsprint fick bli axel för den rörliga armen. Anas under tvingen ovanpå armen om ni zoomar in lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genom att klämma ihop med handen längs ut på armen fördubblas kraften. Fullt tillräckligt för att klämma sönder grejer om jag vill. Bara att borra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vartefter trädde jag upp bitarna på gängstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att det skall vara enkelt att dra fram en i taget och vifta runt lite med en pustklots för att uppnå kraven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre timmar tog det ungefär att göra 181 stycken. Vill ju ha en extra ifall att...
Mvh Findus
Ett litet sidoprojekt.
Uppdrag i båtklubben gör att jag vill ha ett fungerande kontor. Förmodas sköta bokföringen. Har hankat mig fram med att släpa fram allt till matbordet. Måttade upp vad jag hoppas ska fungera. Ett sorteringsfack då en stor del av jobbet är att sortera. En hylla för pärmar.
Förra onsdagen sågade jag fram. Dels sorteringsfacket.
Samt pärmhyllan.
I princip allt är gjort med justersåg. Hyllorna i sorteringsfacket har indrag. Den första är framsågad och inslipad på fri hand. De övriga ritade jag på med den första som mall och gjorde på fri hand.
Torrmonterade.
Nu missade jag foton på ihoplimning.
Går direkt till ytbehandling.
Osmo oljebets med Osmo blank ovanpå.
Oljebetsen klistrar ingenting. Enklast att skjuta in hyllor och avdelare.
Monterat upp i dag. Nu fattas en tangentbordshylla och belysning. Tänker sätta ett par ledarmaturer under hyllan. Borde ge bra ljus precis där jag vill ha det. Det finns några små hyllor redan för konteringsstämpel, hålslag och annat. Plats för skärm finns. Skrivaren får plats ovanpå pärmhyllan.
Mvh Findus
Uppdrag i båtklubben gör att jag vill ha ett fungerande kontor. Förmodas sköta bokföringen. Har hankat mig fram med att släpa fram allt till matbordet. Måttade upp vad jag hoppas ska fungera. Ett sorteringsfack då en stor del av jobbet är att sortera. En hylla för pärmar.
Förra onsdagen sågade jag fram. Dels sorteringsfacket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samt pärmhyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I princip allt är gjort med justersåg. Hyllorna i sorteringsfacket har indrag. Den första är framsågad och inslipad på fri hand. De övriga ritade jag på med den första som mall och gjorde på fri hand.
Torrmonterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu missade jag foton på ihoplimning.
Går direkt till ytbehandling.
Osmo oljebets med Osmo blank ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oljebetsen klistrar ingenting. Enklast att skjuta in hyllor och avdelare.
Monterat upp i dag. Nu fattas en tangentbordshylla och belysning. Tänker sätta ett par ledarmaturer under hyllan. Borde ge bra ljus precis där jag vill ha det. Det finns några små hyllor redan för konteringsstämpel, hålslag och annat. Plats för skärm finns. Skrivaren får plats ovanpå pärmhyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Borde inte pärmhyllan ha en liten kant i framkant för att bli riktigt sjövärdig?
Hyllan är monterad tvärskepps. För att kasta ut en pärm genom en stampning långskepps krävs mer än 20m mellan vågtopparna samt rejäl höjd. Något som möjligen kan uppträda på Jungfrufjärden i storm. Båten är inte byggd för öppet hav. Ger jag mig ut på sådant så är prognoserna väldigt stabila. Så annat än inomskärs behöver jag inte ha med i beräkningen när jag designar inredning.
Mvh Findus
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 7 581 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 581 inlägg
Propelleraxeln är konisk. Finns ingen möjlighet att montera en propeller i fel riktning.
Propellern på bilden var något för liten för att få ner kraften i vattnet. Har bytt från 23x14 till 25x17. Fungerar mycket bättre. Tror att jag skrivit om det i tråden i samband med bytet.
Bytte också från vänster till högerrotation för att få en kugg mindre i ingrepp vid framdrift.
Mvh Findus
Propellern på bilden var något för liten för att få ner kraften i vattnet. Har bytt från 23x14 till 25x17. Fungerar mycket bättre. Tror att jag skrivit om det i tråden i samband med bytet.
Bytte också från vänster till högerrotation för att få en kugg mindre i ingrepp vid framdrift.
Mvh Findus
En mojäng för att märka upp facken.
För att underlätta sortering av olika dokument ville jag ha en list med märken till hjälp.
Sågade den först sexkantig.
Satte i svarven och markerade varje fack.
Ytbehandlade till samma finish.
Monterad på plats.
Mvh Findus
För att underlätta sortering av olika dokument ville jag ha en list med märken till hjälp.
Sågade den först sexkantig.
Satte i svarven och markerade varje fack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytbehandlade till samma finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus