262 985 läst · 683 svar
263k läst
683 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
SNYGGT ! Blir själva uppmärkningen med klisterlappar, eller vad?findus42 skrev:
All in är förstås gjutna skyltar i brons.
Men det skulle innebära att jag mste lära mig ännu ett hantverk. Tills dess så får pappersetiketter duga. Letar efter sådana som inte skär för mycket i ögonen.
Mvh Findus
Men det skulle innebära att jag mste lära mig ännu ett hantverk. Tills dess så får pappersetiketter duga. Letar efter sådana som inte skär för mycket i ögonen.
Mvh Findus
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 725 inlägg
Mässingssiffror kombinerat med en inramad lista om vad som är vad kanske. Snart är det den självklaraste saken i världen att femman är obetalda föreningsfakturor och åttan potatismosrecept. Eller nåt.
Jag är den senaste i raden som har råkat dyka på den här tråden, och likt alla föregående sällar jag mig till hyllningskören. Wow! Och ett särskilt tack för förklaringar kring både tankar bakom de olika delprojekten och beskrivning av metodik.
Konstig prioritering, trodde moset var viktigare än fakturor man inte vill betala?Nötegårdsgubben skrev:
Soffprojektet har framskridit.
Tog lite tid att finna ett sätt att måla hela lamellerna på en gång utan att behöva vända dem. Dessutom hade det tagit enormt med utrymme att lägga upp varje bit.
Trädde upp på gängstänger.
Löjligt nog tog det längre tid att måla än vad jag lagt på att tillverka delarna.
I dag har jag meditationssnickrat. En sak var att montera ihop sofforna.
Det ser enkelt ut. Men att trä en träbit på tre gängstänger utan att köra fast förutsätter att det görs helt rakt. Om en av tre ligger en halv cm före är det tvärstopp.
Pallade upp på ett par lådor för att kunna exerimentera lite med sitshöjder. Kom fram till att det skall vara lite högre än jag tänkt. Sittställningen är ganska upprätt. Så bekväm säteshöjd var 44cm. Det leder till att även bordet bör ligga lite i det övre området. 73-75 kanske.
Nu är det bara resten kvar. Underrede och podie. Med fiffiga förvaringar förstås .
Mvh Findus
Tog lite tid att finna ett sätt att måla hela lamellerna på en gång utan att behöva vända dem. Dessutom hade det tagit enormt med utrymme att lägga upp varje bit.
Trädde upp på gängstänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Löjligt nog tog det längre tid att måla än vad jag lagt på att tillverka delarna.
I dag har jag meditationssnickrat. En sak var att montera ihop sofforna.
Det ser enkelt ut. Men att trä en träbit på tre gängstänger utan att köra fast förutsätter att det görs helt rakt. Om en av tre ligger en halv cm före är det tvärstopp.
Logga in
Skapa konto
Pallade upp på ett par lådor för att kunna exerimentera lite med sitshöjder. Kom fram till att det skall vara lite högre än jag tänkt. Sittställningen är ganska upprätt. Så bekväm säteshöjd var 44cm. Det leder till att även bordet bör ligga lite i det övre området. 73-75 kanske.
Logga in
Skapa konto
Nu är det bara resten kvar. Underrede och podie. Med fiffiga förvaringar förstås .
Mvh Findus
Mellan lamellerna i soffan ligger små ekdistanser uppträdda på gängstång.
Letade efter någon slags standardbussning men det slutade med att jag hittade på ett sätt att göra egna.
Mvh Findus
Letade efter någon slags standardbussning men det slutade med att jag hittade på ett sätt att göra egna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Hej alla
Har kunnat göra klart sofforna på lediga stunder nu före jul. Byte från L-soffa till två motställda soffor drar med sig nytt underrede. Måtten är givna av de nya sofforna och av gränserna i båten.
Nya underredet till bordet är gjort som en tortionsbox av 9mm plyfa. Har gjort det så att nedre tvärbalken ligger över durken. Inte fel med fotstöd där.
Egentligen inte nödvändigt, men provmonterar båda sofforna och durkarna på verkstaden. Trevligt att kunna provsitta.
Grå golvfärg på durkarna.
Vit snickerifärg på resten.
Har missat att ta bilder på själva montaget . Håll tillgodo med bild på färdigt resultat.
Mvh Findus
Har kunnat göra klart sofforna på lediga stunder nu före jul. Byte från L-soffa till två motställda soffor drar med sig nytt underrede. Måtten är givna av de nya sofforna och av gränserna i båten.
Logga in
Skapa konto
Nya underredet till bordet är gjort som en tortionsbox av 9mm plyfa. Har gjort det så att nedre tvärbalken ligger över durken. Inte fel med fotstöd där.
Logga in
Skapa konto
Egentligen inte nödvändigt, men provmonterar båda sofforna och durkarna på verkstaden. Trevligt att kunna provsitta.
Logga in
Skapa konto
Grå golvfärg på durkarna.
Logga in
Skapa konto
Vit snickerifärg på resten.
Logga in
Skapa konto
Har missat att ta bilder på själva montaget . Håll tillgodo med bild på färdigt resultat.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Båten ligger i.
I år har jag inte haft tid att göra någonting. Under min lilla ledighet jag kostade på mig i somras ägnade jag 80 timmar på att göra i ordning två mini-12or istället för att genomföra något projekt med båten.
Tråden kommer aktiveras när det händer grejer. Ha tålamod så länge.
Mvh Findus
I år har jag inte haft tid att göra någonting. Under min lilla ledighet jag kostade på mig i somras ägnade jag 80 timmar på att göra i ordning två mini-12or istället för att genomföra något projekt med båten.
Tråden kommer aktiveras när det händer grejer. Ha tålamod så länge.
Mvh Findus