findus42 findus42 skrev:
En mojäng för att märka upp facken.

För att underlätta sortering av olika dokument ville jag ha en list med märken till hjälp.
Sågade den först sexkantig.
Satte i svarven och markerade varje fack.
[bild]
Ytbehandlade till samma finish.
[bild]
Monterad på plats.
[bild]
Mvh Findus
SNYGGT :love:! Blir själva uppmärkningen med klisterlappar, eller vad?

• Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Åsa Lund
För att passa in i tidsandan, och om jag får gissa vilken stil TS gillar, så tippar jag att det blir graverade skyltar i mässing

• Gilla
April Skies och 5 till
  • Laddar…
All in är förstås gjutna skyltar i brons:geek:.
Men det skulle innebära att jag mste lära mig ännu ett hantverk. Tills dess så får pappersetiketter duga. Letar efter sådana som inte skär för mycket i ögonen.
Mvh Findus

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Mässingssiffror kombinerat med en inramad lista om vad som är vad kanske. Snart är det den självklaraste saken i världen att femman är obetalda föreningsfakturor och åttan potatismosrecept. Eller nåt.

• Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Jag är den senaste i raden som har råkat dyka på den här tråden, och likt alla föregående sällar jag mig till hyllningskören. Wow! Och ett särskilt tack för förklaringar kring både tankar bakom de olika delprojekten och beskrivning av metodik.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mässingssiffror kombinerat med en inramad lista om vad som är vad kanske. Snart är det den självklaraste saken i världen att femman är obetalda föreningsfakturor och åttan potatismosrecept. Eller nåt.
Konstig prioritering, trodde moset var viktigare än fakturor man inte vill betala?

• Haha
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Etikett med texten "DYMO" präglat i vit text på svart bakgrund.

• Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Soffprojektet har framskridit.
Tog lite tid att finna ett sätt att måla hela lamellerna på en gång utan att behöva vända dem. Dessutom hade det tagit enormt med utrymme att lägga upp varje bit.
Trädde upp på gängstänger.
Vitmålade trälameller trädda på gängstänger för att målas, förberedelse för soffbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Löjligt nog tog det längre tid att måla än vad jag lagt på att tillverka delarna.

I dag har jag meditationssnickrat. En sak var att montera ihop sofforna.
Det ser enkelt ut. Men att trä en träbit på tre gängstänger utan att köra fast förutsätter att det görs helt rakt. Om en av tre ligger en halv cm före är det tvärstopp.
Vitmålade lameller för soffprojekt uppträdda på gängstänger för målning i en verkstad.
Skapa konto

Pallade upp på ett par lådor för att kunna exerimentera lite med sitshöjder. Kom fram till att det skall vara lite högre än jag tänkt. Sittställningen är ganska upprätt. Så bekväm säteshöjd var 44cm. Det leder till att även bordet bör ligga lite i det övre området. 73-75 kanske.
Vågformad träsits med flera parallella lameller monterade horisontellt på gängstång i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Nu är det bara resten kvar. Underrede och podie. Med fiffiga förvaringar förstås ;).

Mvh Findus

• Gilla
kallelyra och 15 till
  • Laddar…
Imponerande tråd detta. Vad lägger du mellan träbitarna i soffan?

Mellan lamellerna i soffan ligger små ekdistanser uppträdda på gängstång.
Letade efter någon slags standardbussning men det slutade med att jag hittade på ett sätt att göra egna.
Ekdistanser uppträdda på en gängstång i en verkstad med verktyg och en arbetsbänk.
Skapa konto

En hand som håller ett trästycke medan en ekdistans träs på en gängstång, placerad mellan lamellerna i en soffa under konstruktion.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Hej alla
Har kunnat göra klart sofforna på lediga stunder nu före jul. Byte från L-soffa till två motställda soffor drar med sig nytt underrede. Måtten är givna av de nya sofforna och av gränserna i båten.
Träunderreden till nya soffor i en verkstad, gjorda av 9mm plywood, utan monterade durkar eller fotstöd.
Skapa konto

Nya underredet till bordet är gjort som en tortionsbox av 9mm plyfa. Har gjort det så att nedre tvärbalken ligger över durken. Inte fel med fotstöd där.
Hantverksmässigt snickeri av soffstommar i plywood på en verkstadsgolv med verktyg runtomkring.
Skapa konto

Egentligen inte nödvändigt, men provmonterar båda sofforna och durkarna på verkstaden. Trevligt att kunna provsitta.
Två hemmagjorda, vitrandiga soffstommar av plyfa med fotstöd, provmonterade i en verkstad.
Skapa konto

Grå golvfärg på durkarna.
Ett nytt båtbords underrede gjort av plyfa med gråmålad yta i en verkstadsinredning.
Skapa konto

Vit snickerifärg på resten.
Delar av ett nytt underrede till möbler i plywood står i en verkstad, målade i grå och vit.
Skapa konto

Har missat att ta bilder på själva montaget :oops:. Håll tillgodo med bild på färdigt resultat.
Interiör av en båt med hemsnickrat bord och soffa, fotstöd, gråa golv, vita snickerier och tända ljus.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
MikeOz och 46 till
  • Laddar…
Väldigt fint arbete du lagt ner hittills!

Hur går det med utsidan, kommer det att hända något den här varma säsongen?

Tack så mycket. Har lite planer till våren. Får se vad det blir. Har varit upptagen i vinter med jobb och verktygslådor.
Mvh Findus

• Gilla
bearmaniac och 3 till
  • Laddar…
Hur går det med båten, ligger den i året om?

Båten ligger i.
I år har jag inte haft tid att göra någonting. Under min lilla ledighet jag kostade på mig i somras ägnade jag 80 timmar på att göra i ordning två mini-12or istället för att genomföra något projekt med båten.
Tråden kommer aktiveras när det händer grejer. Ha tålamod så länge.
Mvh Findus

• Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.