Äntligen! Som jag har väntat på dina klurig inlägg och fantastiska båtrenovering.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Är det ett alt att göra nederdelen utbytbar, dvs upp till ovankant (eller högre) av den skissade skyddsplåten?
Tänker mest på att det är fullt möjligt att andra delar än bara skyddsplåten förbrukas av värmen. Det är inte helt enkelt att testa/mäta fram var värmen blir värst. Det räcker ju med att det finns ett ställe som detorierar utöver skyddsplåten.

Sedan beror slitaget också på hur mkt kaminen kommer att användas förstås.

Varje sektion på höjden kommer vara tät och ihopsvetsad men är sedan bara staplade. Om/när jag bränner hål någonstans. Då kommer sanden skvallra. Gör en lucka längst ner så att det går att få ut sanden. Kaminen får plockas ner och kan lagas eller göras om. Ytterhöljet får då skäras upp. Inte så mycket jobb att svetsa ihop igen.

Förvånar mig inte om det finns en hel lista på väntande modifieringar när det händer.

Mvh Findus

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Under smedernas rast kunde jag klippa till bitar till dagen pyssel.
Började med att göra en asklåda. Gallret är vinklat så att veden inte skall rasa igenom och så att luften kan passera fritt.
Handtillverkad asklåda i metall med vinklat galler för ved, designad för att förhindra att veden faller igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Offerbiten. En enkel plåt med lite mutter och gängstång. Går att få in genom askluckan.
Hantverksmässig asklåda med lutande galler, provisorisk lucka och sekundärluftspjäll för vedkaminprojekt.
Skapa konto

Spjäll för sekundärluften och till vednedsläppet.
Ask-låda med vinklat galler och en plåt med mutter och gängstång, tänkt att passera genom askluckan.
Skapa konto

När det är klart kommer luften direkt utifrån till spjällen. Sitter ett spjäll till askluckan också.
Egenbyggd asklåda i metall för vedeldning med vinklat galler och sekundärluftspjäll, placerad utomhus.
Skapa konto

För att kunna testelda behövdes ett par provisoriska luckor.
Hemmagjord asklåda med vinklat galler och rör för tändning, står utomhus på grus.
Skapa konto

Mitt egna tillägg. Ett rör direkt till förbränningskammaren genom vilket det går att tända med en gasbrännare.
Rörrör installerat i metallvägg utomhus för tändning med gasbrännare, omgiven av gräs och löv.
Skapa konto

Lite isolering för att simulera de planerade förhållandena. Ner med ett knippe pinnar. Bara att gasa igång den.
Experimentell vedkamin utomhus med isolering och ved, vid sidan en gasbrännare.
Skapa konto

Tände kl 1645. Klockan 1728 var det dags att fylla på första gången.
Hemmagjord asklåda med brinnande ved och öppen luftspjällsreglering.
Skapa konto

Erfarenheten så här långt.
Ett sådant knippe som ovan brinner ungefär en halvtimme innan det är dags att lägga i mer ved.
Luften genom spjällen räcker gott. Sekundärluften är användbar. Vedinkastet är lite för stort. Vill gärna brinna uppåt lite för mycket. Kan göra en tilläggsplåt som fixar det och dessutom förbättrar luftflödet.
Skall kapa veden lite kortare. En glasad lucka borde jag göra. Blir fint ljus från kaminen,
Handgjord asklåda med vinklat galler och metallrör vid en industrilokal, verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto

Åsså en film...

Mvh Findus

PS.Fyllt sista gången 1943. Lite mindre laddning. Även om de tidigare inte varit stora. Nu lagar jag mat. När det är klart går jag och tittar. DS

Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 18 till
  • Laddar…
En enkel kycklingfilet (KRAV). Smörstekt och ölbrässerad med chili, salt och peppar. Någon matsked grädde i skyn efter att köttet tagits upp och ris till det. Tar en halvtimme ungefär. Mer tid än så vill jag inte lägga på mat i kväll.
Kycklingfile kryddad med salt och peppar i genomskinlig skål bredvid en flaska Naäs IPA på en skärbräda.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Garderobssnickarn och 5 till
  • Laddar…
Hej alla.
I går så kom jag fram till att vedmatningsröret behövde minska lite i storlek.
En enkel plåtbit på ben löser saken.
Svart plåtbit med punktsvetsade flikar hålls över marksten, modifierad för vedmatningsrör.
Skapa konto

En liten hake som ett av benen får vila i. Svetsad i kanten på röret för att jag enkelt skall kunna såga bort och justera.
Svetsad plåtbit och krok som minskar vedmatningsrörets storlek, uppgraderad till klosskorg.
Skapa konto

Vill att den skall hänga så långt upp att den inte tar i asklådan.
Svart vedmatningsrör med nedsatt storlek, plåtbit och svetsad hake på kanten set ovanifrån.
Skapa konto

Nu ville jag inte slösa bort hela dagen på bara det. När jag var hos smederna så passade jag på att klippa upp spill till 12x3mm remsor.
Efter att ha mätt lite ritades ett försök till korg för småklotsar. Kapade upp efter skissen.
Svetsade plåtlameller på arbetsbänk bredvid slipmaskin och verktyg.
Skapa konto

Av skissen gjorde jag en enkel svetsgigg. Punktade ihop materialet till lameller.
Svetsgigg med punktade lameller och en vedpinne, använd för att skapa en korg för småklotsar vid en arbetsbänk.
Skapa konto

Man tar vad man haver. Letade upp en vedpinne i rätt dimension och använde som tolkar för att få lamellerna på rätt ställe.
Hemmagjord svart klosskorg i metall med träbitar placerade på en arbetsbänk utomhus.
Skapa konto

Plåtbiten som minskade volymen på vedinsläppet har därmed uppgraderats till klosskorg (y). Tror bestämt att det kommer gå utmärkt att även elda pinnar i samma grej.
Verktyg och material på arbetsbänk för konstruktion av justerbart vedmatningsrör och klosskorg.
Skapa konto

Tände på med klotsar. Gick väldigt enkelt. Ca 15 sekunder med gasbrännaren.
Uppgraderat vedmatningsrör med en plåtbit och vedklosskorg synlig, med tända vedklotsar inuti på en uteplats.
Skapa konto

Tände 1310. Gravitationsmatningen fungerar. Småklotsar brinner, föga överaskande, snabbare än fast ved. Fyllde på 1335. Nu är klockan 1348. Dags att gå och kolla läget.

Mvh Findus

• Gilla
Lilllen och 23 till
  • Laddar…
Klippt lite plåt igen. Kan börja med ytterhöljet.

Började med frontplåten. Slitsade för brännaren och gjorde mitt bästa för att punkta dit plåten så rakt och rätvinkligt som möjligt.
Bottenplåten som nr2.
Metallplåtskonstruktion med isolering och brännarrör under konstruktion på en uppfart.
Skapa konto

Därefter sidoplåten. Den med hålet som måste passa för att jag som är vanlig dödlig skulle kunna svetsa tätt och förhoppningsvis snyggt.
Gick sisådär. Efter att ha fyllt lite och slipat ser hålet hyffsat ut.
På förra bilden syns det att isoleringen är fäst med en plåtremsa. Isoleringen bakom röret var kag tvungen att ha på plats när plåten fästes.
Metallplåt med utsågat hål och punktsvetsar, isolering syns bakom röret, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Nu går det att se hur mycket ytrymme det finns. Förutom själva skorstenen från brännaren skall ett tilluftsrör rymmas. Det är det uppifrån i bild. Där röret går ut kommer det bli en någorlunda tät låda från vilken förbränningsluften skall tas ifrån.
Under det röret ett rör som för över luft till andra sidan.
Från den sidan så kommer ytterligare ett rör som skall vara till en reflexkamin.
Tanken är att jag skall elda med spillvirke och annat lämpligt fastbränsle när jag är i båten. Sanden som skall omsluta alla rör kommer dra åt sig värme och hålla båten varm över natten eller dagen.
När jag vet att jag är borta några dagar så kan jag tända reflexkaminen istället. Den håller sanden varm och därmed båten.
Metallhölje för byggprojekt med isolering och genomförda stålrör.
Skapa konto

Hittade min hålsågar i går. Tyvärr så saknade jag förstås de två som jag behövde i dag. Så en stor del av dagen gick åt till att åka runt och leta grejer. Har slarvat bort chucken med sds-fäste. Att borra 76mm hål i plåt med batterimaskin kräver att man vet hur mycket den egentligen tål. Sladdmaskin är vad jag skulle föredragit. Tar mycket längre tid när jag måste vara försiktig...

Mvh Findus

• Gilla
ceson och 17 till
  • Laddar…
I går fick jag rören på plats och kunde punkta ihop hela lådan. Inga bilder från gårdagen.
Tog lite bilder i dag.
Är ju inte så van svetsare så jag har lagt ner paketet och vridit runt hit och dit för att se bra och för att kunna svetsa uppifrån så mycket som möjligt.
Svetsad metallkonstruktion och material på arbetsplats utomhus under konstruktion.
Skapa konto

Det är ju meningen att allt skall vara tätt så att sanden inte rinner ut. Så... svetsa en kort sträcka... flytta runt till ett annat ställe... upprepa... knacka slagg... slipa... fylla i ev porer... knacka och slipa igen. Om och om igen tills lådan är klar.
Närbild av svetsade stålsömmar på en metallkonstruktion med synliga svetsfogar och slagg.
Skapa konto

Toppen blev lite brott i rutinen. Den skall smalna ner till det format som skall gå upp till övre däck. Det höljet skall stå innanför ramen för att hålla sanden inne. På två sidor skall ovanstående hölje ligga direkt bakom plåten. De andra två sidorna skall vara indragna.
Byggde upp toppen med fyra bitar. Punktsvetsade för att inte få spänningar i plåtarna innan alla var på plats.
När det var fixerat kapade jag bort det som var över toppen för att få lite stil på det.
Svetsad metallåda med synliga svetsfogar och slipmärken, placerad på en grusig ytan med löv.
Skapa konto

Tätsvetsat och klart för nästa steg.
Svetsat metallhölje på verkstadsgolv med synliga svetsfogar och rörutskott.
Skapa konto

Hade material till det ytterhölje som skall gå genom däcket in i däckshuset. Nu saknas några steg i bilddokumentationen :oops:.
Så här gick det till.
Tre sidor häftade jag ihop med punktsvetsar så vinkelrät som jag klarar. Därefter ställde jag upp det på plats. Sidorna hade dragit sig något inåt så jag tog en plåtremsa i lämplig längd och tvingade ut dem mot sargen. Den resterande plåten kunde jag peta ner i hålet och sedan fixerade jag ena sidan med ett par knektar och punktsvetsade. Flyttade knektarna till andra sidan. Riktade en liten vridninga med handkraft och punktade igen.

Kommen så långt lyfte jag upp ämnet ur hålet.
Svetsad metallkonstruktion med punktsvetsar och ojämn yta, stående på en arbetsplats.
Skapa konto

Lade den på en aluminiumpall och började försiktigt sy ihop den. En lite bit helsvets i varje hörn. Är orolig för att ha för bråttom så att något vrider sig.
Satte upp den igen för att se om den fortfarande passar.
Metallkonstruktion med fästa plåtdelar och synliga punktsvetsar i en verkstadsmiljö.
Noterade att klockan börjar närma sig sju och gjorde kväll.

Mvh Findus

• Gilla
Luddis_1 och 22 till
  • Laddar…
Fredag gjordes en bit skorsten och det jag redan gjort helsvetsades. Fredag kväll och hela lördagen vila.
På den igen i dag. Hade ett besök att vara social med så det har inte blivit så mycket gjort förrän efter 13.

Började med front till kaminen.
Vill ha extra snygga hörn här. Så jag testade ett sätt att vika plåt när man inte har tillgång till en kantpress eller något annat verktyg.
Spårade frontplåten där jag gissade att vecken skulle vara. Tänkte att om det bara är någon mm kvar så borde det vara enkelt. Nu har jag ju inget sätt att veta när det är en millimeter. Skar på känn. Vände upp och ner och kände hur enkelt det var.
Totalt j”a stumt. Tvingar och knektar vek sig innan det blev ens antydan till veck.

Oki... så jag vände och filade lite till. Om och om igen. Ville absolut inte såga igenom så jag blev rätt feg.
Till slut böjde det sig lite svagt men krävde hela min vikt. Men... när det nu är ett veck. Då borde det inte kunna bli skevt. Letade upp snickarens universalspännverktyg när inga andra grejer fungerar. Ett ändlöst spännband.
Genom att dra fastämnetefter kanten på smidesbordet och dra bandet runt hela så kunde plåten våldas till rätt vinkel på ett kontrollerat sätt.
Metallplåt fastspänd på arbetsbänk med spännband och klämmor, förberedd för böjning.
Skapa konto

Nu när vecken var klara måttade jag upp vedinsläppet och skar efter streck. Visade sig att marginalerna var på min sida än en gång.
Svetsad metallplåt med ett nygjort rektangulärt hål för en kaminens asklåda.
Skapa konto

Hålet för asklådan är inte lika kritiskt utseendemässig så det ligger innanför och håltagningen var inte lika petig.
Halvfärdig kaminfront i metall med utsågade öppningar för ved och asklåda, verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto

Puktade allt ganska tätt. Helsvetsade lucköppningarna och den övre kanten. Slipade så att fronten känns slät med handen.
Svartmetallkamin under konstruktion med öppen asklåda, framställd utan kantpress, i en verkstads miljö.
Skapa konto

Nu har jag inte beslutat om sidorna skall vara löstagbara ellr om jag svetsar dem. Det som talar för löstagbara är att det inte går att inspektera om det är svetsat. Utseendemässigt så föredrar jag svetsning. Nåväl... har hört att plåt går att skära upp om servicebehov uppstår...

Mvh Findus

• Gilla
ceson och 9 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Nåväl... har hört att plåt går att skära upp om servicebehov uppstår...
Mmm, lite störigt med glödande järnspågor inomhus kanske?

Svetsar du tunnplåt med pinnsvetsen?

3 och 4mm cortenplåt går bra med pinnar. Rören för tilluft var lite besvärliga. De är bara 1,5mm. Har använt OK48 2mm till punktsvetsning och 2,5 till helsvetsning.
Mvh Findus

Oldboy Oldboy skrev:
Mmm, lite störigt med glödande järnspågor inomhus kanske?
Jag behöver inte nödvändigtvis utföra operationer på min eldstad direkt vid uppställningsplatsen.
Inte gjort än. Men... jag kommer sätta en plugg på lämplig plats.
Rörände och plugg i metall avsedda för sandavtappning från en eldstad, ligger på ett träbord.
Skapa konto

Genom den kommer jag kunna få sanden att rinna ut. Då går det att plocka ner hela kaminen för att operera den på bryggan eller på annan lämplig plats. Förr eller senare kommer det bli nödvändigt.
Mvh Findus

• Gilla
Garderobssnickarn och 3 till
  • Laddar…
Jag blir bättre på att svetsa. Då blir jag också snabbare. Lyckades ha så brottom att en bit slog sig. Svetsade in ett stöd för att hålla den någorlunda rätt. Som tur är är denna sidan dold.
Svetsad metallkonstruktion i fokus med båtar och en brygga i bakgrunden vid en flod eller sjö.
Skapa konto

För att projektet skall gå att montera så måste det vara mindre bitar. Började på nästa sektion genom att sätta skarvstöd på insidan av plåtarna.
Svetsad metallskarv på plåt med ojämna svetsfogar, placerad framför röd verktygstavla.
Skapa konto

Bit för bit. Vis av det tidigare misstaget varvade jag alla sidor och tog en liten bit i taget och lät dem svalna innan nästa sträcka.
Svetsade metallsömmar på svarta plåtar med synliga svetspunkter och skarvstöd.
Skapa konto

På samma sätt som jag gjorde tidigare satte jag upp bitarna och fixerade dem i röret som den färdiga delen sedan skall stå i.
Svetsprojekt med plåtar och stöd fixerade i röret, viss svetsning synlig och verktyg för positionering.
Skapa konto

Har utgått från att plåtarna från början är i princip raka. Har varit noga med att hålla kanterna så nära rätt ställe som jag mäktat innan jag punktar. Tagit det lugnt och jobbat mig runt.
Svart plåt fastklämt med skruvtvingar och svetsade stöd för byggprojekt, synliga svetspunkter.
Skapa konto

När allt fixerats helsvetsat. Flyttat runt rätt mycket. Det betalade sig genom att det passar perfekt.
Svetsat metallrör med synliga svetsfogar och skarvstöd, står utomhus med träd och virke i bakgrunden.
Skapa konto

Det var tisdagens jobb det...

En och en halv dag har jag haft annat att göra. Trist då det är lätt att tappa styrfart i projekt. Hade hellre kört på och tvingat mig att gå in på alla detaljer som jag vet också måste göras.
På eftermiddagen i dag gjorde jag i alla fall någonting.

Skar till en plåt till finsidan. Mätte upp och borrade hål för spjällen. Inga bilder... men punktning har vi väl sett vid detta laget.
Svetsprojekt med metallplåtar och verktyg som visar processen av att montera och svetsa en struktur.
Skapa konto

Klart och slipat. Inte till totalslätt men... jag är inte säker på om perfektion är snyggt. Lite råa kanter med antydda svetsar kan vara mer personligt och atmosfärskapande än helt rena ytor.
Thunderdoome style :cool:.
Svetsad metallkonstruktion med skarvstöd och fixerade plåtar, detaljer av arbetsgång synliga.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
Nyfniken och 26 till
  • Laddar…
Dags att börja preparera båten för kaminen. För att komma åt arbetsområdet fick reflexkaminen åka ut oå bryggan.
Delar till båtkamin och skorsten på brygga, inklusive reflexkamin, rör och skyddsnät.
Skapa konto

Gjorde i ordning botten i de fack som ligger under, före och efter kaminen. Det ingår i löpande underhåll. Lättare nu än sedan.
Botten av en båt under reparation med avlägsnat golv och synliga skrovbjälkar, redo för kamininstallation.
Skapa konto

Rev ner delar av undertaket. Ser ut att finnas rum att flytta teleflexkablarna så att det finns rum för skorstenen.
Inredning av båt med nedmonterat undertak och synliga teleflexkablar, utsikt längs durken.
Skapa konto

Köksön åkte ut den med. Skall modifieras och återmonteras.
Vy ovanifrån av en båts öppnade däck med en demonterad köksö och synlige durk.
Skapa konto

Hängde ett snöre från taket genom Glembringkaminens däcksgenomföring. Bilden är tagen upifrån taket. Den som zoomar in kan se durken 4,5m längre ner.
Vy inifrån båtens tak med snöre som referens för skorsten, durk synlig nedan 4,5m.
Skapa konto

Ett snöre borde ge tillräckligt bra referens för att märka ut genomföringarna.
Vy från ett båttak ner på en grön däckyta med hål och en trästege som leder ner till en kabindörr.
Skapa konto

Nu tar jag helg fredag och lördag. Vill inte sova i båten när jag målat med oljefärg.

Mvh Findus

• Gilla
ceson och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.