I "min" konstruktion finns en s.k. dragsbräda som löper under kotlingarna.
Kanske inte hjälper nämnvärt, men är ändå en ganska enkel åtgärd att prova för att minska svajet.
Jag skruvade dem underifrån med 90 skruv.

Har du satt gles på nedervåning än?

CAD-ritning av trätrappkonstruktion med markering av dragsbräda och detaljer om spikning och anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
I "min" konstruktion finns en s.k. dragsbräda som löper under kotlingarna.
Kanske inte hjälper nämnvärt, men är ändå en ganska enkel åtgärd att prova för att minska svajet.
Jag skruvade dem underifrån med 90 skruv.

Har du satt gles på nedervåning än?

[bild]
Nej, har inte glesat nere än. Det kommer nog ta rätt lång tid då jag vill få klart med rör och ventilation i bjälklaget först, och om jag ev behöver göra någon mer åtgärd för att få det stabilare. Men med gles och gips vill jag tronar det ska bli något stadigare iaf.

Dragsbrädan borde ju bli samma sak som glesen i mitt fall. Den sätta ju dessutom cc30.
 
Såhär ser det ut efter första dagen med isolering. Jag hann inte riktigt så långt som jag tänkt, men å andra sidan tog det mig närmre tre timmar att sprätta och bära in 110 pkt med isolering. Jag kommer iaf få ligga i hårt om jag ska få klart alla väggar denna vecka.

Pågående isoleringsarbete i ett rum med isoleringsmaterial, trästommar och en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggar delvis isolerade med stenull och oisolerade områden i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis isolerade väggar och tak med stenull samt oöppnade isoleringspaket i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Yes, jag är konstruktör. Med lätta bjälklag med längre spännvidd är vibrationer mycket vanliga. En viktig sak att få till bra upplag, dvs du bör sätta fast reglarna i stålbalkarna. Som nämnts med ”dragbrädan” är ett bra alternativ och det hjälper glesen till med. Dock ger dessa bara nytta i ytterkanterna av bjälklagen(mot gavlarna). Det bästa och mest effektiva är att öka styvheten av bjälklaget, det kan göras genom att göra som nämnts, att sätta skiva under reglarna, eller lägga till slå ihop fler reglar.
En annan fråga är hur upplaget av den långa balken ser ut till vänster om trappan. Pga den korta och den långa spännvidden kommer änden till vänster om trappan att lyfta. Sitter inte änden fast kommer denna balk bete sig mer som den större balken. Detta kan ha inverkan på svajet. I värsta belastningsfallet kan du behöva hålla emot med närmare 700kg. Kan tillägga att denna balk sannolikt är dimensionerad med ett mothåll. Har du fått några beräkningar från konstruktören?
 
  • Gilla
leif_eriksson och 1 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Yes, jag är konstruktör. Med lätta bjälklag med längre spännvidd är vibrationer mycket vanliga. En viktig sak att få till bra upplag, dvs du bör sätta fast reglarna i stålbalkarna. Som nämnts med ”dragbrädan” är ett bra alternativ och det hjälper glesen till med. Dock ger dessa bara nytta i ytterkanterna av bjälklagen(mot gavlarna). Det bästa och mest effektiva är att öka styvheten av bjälklaget, det kan göras genom att göra som nämnts, att sätta skiva under reglarna, eller lägga till slå ihop fler reglar.
En annan fråga är hur upplaget av den långa balken ser ut till vänster om trappan. Pga den korta och den långa spännvidden kommer änden till vänster om trappan att lyfta. Sitter inte änden fast kommer denna balk bete sig mer som den större balken. Detta kan ha inverkan på svajet. I värsta belastningsfallet kan du behöva hålla emot med närmare 700kg. Kan tillägga att denna balk sannolikt är dimensionerad med ett mothåll. Har du fått några beräkningar från konstruktören?
Jag har inte fått tag i konstruktören än, men det känns ganska relevant för att få besked på hur han räknat och hur han tänkt att balkarna ska sitta med tanke på HEA-balkarna.
 
Denna vecka blev isoleringen av alla ytterväggar klar. Det tog ungefär fyra dagar att få klart allt. Garaget skulle också ha blivit klart, men jag hade fått fel isolering så kommande vecka skulle de komma och byta ut den så jag får göra klart garaget.

Som en bonus hann jag dreva alla fönster och dörrar från insidan, så nu är all drevning klar också. En fundering som dykt upp är dock varför man bara drevar en gång utifrån och en gång inifrån? Det skulle faktiskt gå utan problem att dra en tredje drevremsa, men man hör ju bara talas om en gång utifrån och en gång inifrån. Är det för att luftspalten mellan drevremsorna blir ett isolerande lager i sig?

I fredags drog jag även igång en 2 kW byggfäkt, får se imorgon bitti om den gjort någon som helst nytta. En så låg effekt på ett såpass stort hus med oisolerad vind misstänker jag har en väldigt liten inverkan på temperaturen. Ska försöka få igång en 5 kW fläkt under veckan.

Prio under veckan blir därför:
1) Plasta ytterväggarna i huset och tejpa
2) Isolera garage, plasta och tejpa

Jag ska även ta en heldag med att köra bort skräp till tippen så det är borta innan snön lägger sig. En dag måste jag jobba med firman också, så det blir bara fyra ”byggdagar” denna vecka.

Hinns det så ska jag även regla på 45x45 i garaget och få på isoleringen i garaget.

Inomhusbyggarbetsplats med nyligen isolerade ytterväggar, byggmaterial och isolering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett bygge med isolerade ytterväggar, oskyddad golvbjälklag och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innervägg med ny isolering mellan reglarna, fyra oskyddade fönster och byggtillbehör på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade ytterväggar i en byggnad under konstruktion med osynligt golv och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anette7736 och 4 till
  • Laddar…
Luftspalten har ingen direkt betydelse så det borde gå att dreva dubbelt från någon sida
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Luftspalten har ingen direkt betydelse så det borde gå att dreva dubbelt från någon sida
Tack för svaret! Men är det inte konstigt att det aldrig talas om att dreva mer än två gånger? För det borde ju onekligen ge bättre isolering, speciellt om man tänker på hur tjocka väggarna vanligtvis är...
 
Ja det är lite konstigt, där är ju fogskum bättre. Tror det kommer från att man stoppar draget. Egentligen tycker jag fönsterkarmen borde monteras mot en plan yta iställer för i ett hål. Typ såhär:
Enkelt ritad illustration av ett fönster monterat mot en plan yta med markerade dragströmmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Själv tror jag detta är en riktig energibov som underskattas...
Jag har reglat "lite större" hål för fönstren sen släpper jag ut reglarna för installationsskiktet en bit och isolerar även bakom smygen. Jag drevar så det blir fullt från båda håll. Fasta fönster, öppningsbara fönster och fönsterdörrar skiljer sig lite i placering av karmskruvarna, så på några blir det mer utanför karmskruvarna och tvärtom på andra.
Tejpar utsida med diffusionsöppen tejp samt tejpar insida med tät tejp. Sen en isoleringsremsa innanför tätskikt som räcker ut till regel på installationsskiktet.
Drevremsa är ju lite dyrt också så jag skär remsor av skivorna. Blir en del omlott skravar, men är man noga tror jag inte det påverkar nämnvärt.

Tejp är tyvärr dyrt :(
 
Drevningen är superviktig, framför allt att få lufttätt utan att packa för hårt, är ju den stillastående luften som isolerar. Detta moment fuskas det ofta, vljet kan göra en bra klimatskärm meningslös. Viktigt att tejpa tätt
 
Föresten fint hus du bygger Leif, åkte förbi häromdan, härligt område
Gött jobbat
 
  • Gilla
leif_eriksson och 1 till
  • Laddar…
Jag tejpade faktiskt aldrig utsidan på fönstren, men vad jag förstått så är det vanligt med båda delarna (alltså tejpa och inte tejpa). Smygar och foder är dock fogade, så tätt är det ”utåt”. Sedan ventileras det ju ändå via panelens luftspalt.

När jag bara drevat en gång så kändes det rätt tydligt hur det drog, framförallt på undersidan av fönstren. Under fönsterblecket är det ju inte speciellt tätt så där blåser det väl in en hel del luft.

Kommer nog dra i en remsa drev till inifrån, sen blir det plastning och tejpning. Fönstren känns ju onekligen som den svagaste länken i klimatskyddet, så det är ju synd om det drar in kalluft i onödan.
 
Niclar72 Niclar72 skrev:
Föresten fint hus du bygger Leif, åkte förbi häromdan, härligt område
Gött jobbat
Tack! Alltid kul när folk här inne faktiskt ser grejerna i verkligheten också :D
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Tack! Alltid kul när folk här inne faktiskt ser grejerna i verkligheten också :D
Jag såg ditt hus i NWT :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.