leif_eriksson leif_eriksson skrev:
En sak jag tyvärr upplevt är att golvet är lite svajigt, det är inte helt stumt. Nu har jag förvisso en öppen planlösning nere, men jag hoppas det blir bättre när allt golvspån är på plats.
Det borde ju inte svaja om det är rätt dimensionerat!
Nu vet jag inte hur er konstruktion ser ut, med takstolskonstruktion, bjälklagsdimension och hjärtvägg.
Men hjärtväggen är väl väldigt viktig om man har stora husbredd.
Är det konstruerat och beräknat av en byggnadsingenjör och stöttande mellanväggar på nedervåningen på plats?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det borde ju inte svaja om det är rätt dimensionerat!
Nu vet jag inte hur er konstruktion ser ut, med takstolskonstruktion, bjälklagsdimension och hjärtvägg.
Men hjärtväggen är väl väldigt viktig om man har stora husbredd.
Är det konstruerat och beräknat av en byggnadsingenjör och stöttande mellanväggar på nedervåningen på plats?
Det är en konstruktör som ritat mellanbjälklaget, samma som ritat och tillverkat takstolarna. Hjärtväggarna är på plats, men "svajet" är i den öppna delen av huset där det inte finns några innerväggar alls. Det kan ju också vara en risk med att köra öppen planlösning.... Nu ska det ju förvisso upp innerväggar på plan 2. vilket ju borde stabilisera en del, plus att det ska till både gles och gips i innertaket nere.
 
Du har inte en K-ritning på mellanbjälklaget man kan få kika på? Eller kanske en beräkning?
 
Det har inte direkt med din/er huskonstruktion att göra, men...
När vi byggde år 2010 skulle vi ha en öppen del mellan matplats och vardagsrum på drygt 5 meter,
tvärs igenom huset.
Vi hade inga konstruktionsritningar alls egentligen.
Men vår kvalitetsansvarige lade pannan i djupa veck, och sa att
"Här skall ni ha en stålbalk, HEA 200 mm borde bli bra".
Så det beställdes en stålbalk, som monterades tillsammans med takstolarna,
och på vilken 4 takstolar vilar, i stället för på hjärtväggarna.
Balken ligger inne i bjälklaget, och syns inte varken ovanpå eller under.
Och vi har inget svaj i vindsgolvet :)

Du skriver
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Nu ska det ju förvisso upp innerväggar på plan 2. vilket ju borde stabilisera en del, plus att det ska till både gles och gips i innertaket nere.
Men det förstår jag inte riktigt.
Inte hänger man väl upp bjälklaget i innerväggarna ovanför? Funkar det?
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men det förstår jag inte riktigt.
Inte hänger man väl upp bjälklaget i innerväggarna ovanför? Funkar det?
Man gör det ibland i betonghus men inte i trähus generellt, då tar man till en balk. Golvbjälkarna kanske bara är kontrollerade för deformation men inte för svikt, det låter som det.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Nu ska det ju förvisso upp innerväggar på plan 2. vilket ju borde stabilisera en del, plus att det ska till både gles och gips i innertaket nere.
W witten skrev:
Man gör det ibland i betonghus men inte i trähus generellt, då tar man till en balk. Golvbjälkarna kanske bara är kontrollerade för deformation men inte för svikt, det låter som det.
Då bygger man ihop golv och väggar med armering som förbinder de vertikala och horisontella delarna gissar jag.
 
Det spårade golvspånet ger också en styvhetsminskning hos bjälklaget. Om konstruktören har räknat på en samverkan så har han sannolikt räknat på en homogen platta.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Då bygger man ihop golv och väggar med armering som förbinder de vertikala och horisontella delarna gissar jag.
Ja precis! Eller speciella ingjutningsgods om det är prefabricerad betong. Sen dimensioneras väggen som en skiva med dragband av armeringsjärn i botten av väggen eller bjälklaget, en sån vägg får en enorm bärförmåga. Vanligt i flerbostadshus med pelare i garaget.
 
Skulle verkligen en konstruktör räkna på skivverkan i mellanbjälklag?:rolleyes:
 
Kanske inte skivverkan i ett ”vanligt” hus men absolut samverkan mellan golvspån och reglar map på svikt o deformation.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för typ av bjälklag? Lättbalkar?
 
B bossespecial skrev:
Kanske inte skivverkan i ett ”vanligt” hus men absolut samverkan mellan golvspån och reglar map på svikt o deformation.
Med andra ord skivverkan :D
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Med andra ord skivverkan :D
Nej samverkan kallas det bossespecial förklarar.

Skivverkan kallar vi det när krafterna fördelas i bjälklagets plan. Vindlasten mot ytterväggarna transporteras i golvspånskivan till de stabiliserande väggarna genom skivverkan. I villor brukar man inte behöva räkna på det men i stora byggnader gör man det.

Orden skivverkan och samverkan har alltså olika definitioner och används i olika syften.
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Nej samverkan kallas det bossespecial förklarar.

Skivverkan kallar vi det när krafterna fördelas i bjälklagets plan. Vindlasten mot ytterväggarna transporteras i golvspånskivan till de stabiliserande väggarna genom skivverkan. I villor brukar man inte behöva räkna på det men i stora byggnader gör man det.

Orden skivverkan och samverkan har alltså olika definitioner och används i olika syften.
Trodde samverkan var kombination av material med olika egenskaper på hållfasthet. exempelvis tryck och drag. Men ok.

Jag kan väl ändra min första kommentar så det passar;
Skulle verkligen en konstruktör räkna på skivors verkan på ett mellanbjälklag? (i en vanlig vila förstås)
 
Svar ja
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.