Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, du borde läsa den först så skulle du förstå att WHO inte har uttalat sig om Sverige.
"Ryan didn't mention any specific countries by name"
Sverige uppfyller inte det som står här:
"This idea that, 'well, maybe countries who had lax measures and haven't done anything"
Sverige har restriktioner och folk lever inte som vanligt. Det är väl du ett tydligt exempel på enligt vad du själv har skrivit.

Sverige har färre avlidna än många andra länder som har infört väldigt hårda åtgärder så hårda åtgärder innebär inte automatiskt att färre dör.
Skåne har färre avlidna per miljon innevånare än Norge och Finland. Det är samma restriktioner där som i resten av Sverige så det beror inte bara på hur hårda restriktionerna är.

Ovanstående har väl skrivits 100 gånger i tråden och ändå fortsätter du att tjata och tjata om samma sak i stället för att låta diskussionen gå framåt.
I framtiden kommer man att kunna räkna ut antalet döda utifrån hur många som bor tätt och hur tätt de bor...

• Gilla
  • Haha
connywesth och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
En första kartbild som uppskattar andelen av befolkningen som just nu är sjuka i Covid-19 med symtom i olika delar av landet har tagits fram av forskare på Lunds universitet utgående från informationen som 130 000 användare av appen Covid Symptom Study har matat in. En jämförelse med Storbritannien finns också med.
[bild]
[länk]
Osäkerhet i uppskattningen finns förstås.
De som står bakom appen (som alltså inte ägnar sig åt spårning) vill gärna att fler män laddar ner appen och fyller i sina symtom eftersom män är underrepresenterade, även de över 70 är underrepresenterade.

Kom igen nu alla män i forumet och hjälp till så att det går att se när insjuknandet ökar i något område så att sjukvården får några dagar på sig att förbereda sig (i genomsnitt 10 dagar från insjuknande till intensivvård) precis som i England.

Covid Symptom Study:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.joinzoe.covid_zoe
https://apps.apple.com/se/app/covid-symptom-tracker/id1503529611

• Gilla
M Larsson och 1 till
  • Laddar…
Jag sticker ut/in näsan och säger att jag tycker det går bra, trots allt, i denna pandemi!

Jag menar scenariona som spelades upp med siffrorna från början talade om över 100 000 svenskar döda (om man skulle räkna på deras procent och den uppskattade dödligheten då i början). Sjukvården skulle "kollapsa", ransonering är redan planerad (ifall att), hamstringen skulle vara total.. osv.

Nu är inte pandemin över på långa vägar, men värsta hamstringen har avtagit (här iaf) och folk har förlikat sig med tanken på att samhället faktiskt verkar fungera samtidigt som utbrottet pågår.. (tack vare att smittspridningen hållit sig "stabil" och inte alla är sjuka nu samtidigt)

Tänker inte klaga på någon dödlighet så länge jag har de där siffrorna (100 000 +)) i åtanke! Varje liv som mists (oavsett anledning) är givetvis tragiskt, men "våra siffror" är inget att tala om i det stora hela. Vi är fortfarande mer än 10 miljoner levande svenskar! Vi har mat än så länge, sjukvården häger med (och även om den är ansträngd på sina håll, har vi kapacitet att öppna upp mer tack och lov).

Det betyder ändå på något vis att vi gjort något rätt, vi har lärt oss något om viruset.
ÄVEN om nu detta är långt ifrån "klart"..

Att sedan jämföra oss med andra länders "dödlighet" är fortfarande inte intressant för mig, eftersom jag är övertygad om att allas siffror kommer "jämna ut sig" mer i slutänden. Vi tar bara dem i olika takt. Vi har inga "karantäner" att lyfta.. de har de andra.. och det är förbaskat lätt att hamna tillbaka på ruta ett. Baciller/virus försvinner inte bara och det smittar lika bra nästa gång det kommer igång.. (det kommer ta lång tid innan vi vet hur muteringen sker, om vi har olika former som härjar.. om den kommer förändras till andra vågen.. om vi överhuvudtaget kommer få tillräckligt med antikroppar för nån immunitet osv)

Jag är mer övertygad (personligen) nu om att vi tagit rätt väg i Sverige, än jag var från början.
Jag har hela tiden påtalat den psykologiska aspekten av "vårt val" av väg.

.. och går man ut på stan, läser tidningen, pratar med folk osv - så ser man klart och tydligt att alldeles för många här i samhället inte ser vikten av att lyssna på andra. Speciellt inte om det handlar om förbud och rekommendationer! Kommer de dessutom från någon "högre upp" så tar det fram det värsta ur folket.. och trotsåldern gör sig än en gång påmind - och de anser att "de vet bättre och får minsann göra som de vill". Konsekvenserna spelar ingen roll, för de verkar tro att de aldrig kommer påverka just dem.

Och det värsta är ju att de kör den taktiken även när de börjar misstänka att "de där högre upp kanske har rätt" :/

Ett "förbud" i Sverige hjälper inte - eller kanske... om du faktiskt hotar med att "skjuta av dem benen" om de går utanför dörren och är villig att statuera ett verkligt exempel..! Men det är ju inte allmänt accepterat/eller att rekommendera det heller (tack och lov).

• Gilla
  • Älska
connywesth och 16 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tycker du att det är häpnadsväckande att de som är gamla och sjukliga kan dö av hög feber?
Det är påfrestande för kroppen med hög feber även om man tar febernedsättande och värre blir det med åren.
Det är deras teori. Jag tror mer på att de dör av morfinplan. Det är min teori.
Väntar gärna tills själva rapporten kommer ut istället att tro på häpnadsväckande killgissningar.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Väntar gärna tills själva rapporten kommer ut istället att tro på häpnadsväckande killgissningar.
Så att svenska läkare mördar sina patienter med överdoser av morfin är inte en häpnadsväckande teori?

F f91jsw skrev:
Så att svenska läkare mördar sina patienter med överdoser av morfin är inte en häpnadsväckande teori?
Använd rätt. Det kallas för palliativ vård.

L Lars48 skrev:
Använd rätt. Det kallas för palliativ vård.
Eutanasi är inte detsamma som palliativ vård.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Hur gick det förresten med din teori om kisel i lungorna på coronapatienter?

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Är det SVT eller palliativregistret som du tror ljuger?

Samma info presenterades av överläkaren och professorn Strang för några veckor sen.
Covid-19 sägs ofta ha två faser: en första med feber, hosta och trötthet – och en andra, som kan bli allvarligare, där så kallad ARDS (acute respiratory distress syndrome) kan utvecklas.
– Min bedömning är att vi har olika personer på boenden kontra sjukhus, säger Peter Strang.
– Man är väldigt skör på boenden, man klarar inte sjukdomen med febern och tröttheten. Jag tror att om man dör så dör man lite tidigare där, man hinner så att säga inte få de här svåraste symptomen.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/n...t-do-i-covid-19-pa-aldreboende-an-pa-sjukhus/

optimum
T tanaris skrev:
Hur gick det förresten med din teori om kisel i lungorna på coronapatienter?
Har du källa, referera till inlägg vad Lars har skrivit om kisel.
Är intresserad av den teorin.

harry73
Här är inlägget
L Lars48 skrev:
Skelett är gjord av kalciumkarbonat. Det har högre densitet än organisk material. De här lungorna ser helt vita ut. Det måste vara nåt med Kisel. Nåt som har högre densitet än organisk material som virus är gjord av. Det här skumt.

• Gilla
  • Haha
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Feber är i sig inget sjukdomstillstånd utan ett symptom och ett tecken på att immunförsvaret är aktiverat, i detta fall av covid19. Feber uppstår vanligtvis i första fasen av infektionen och multisjuka äldre äldre är redan så kroppsligt svaga att de inte ens klarar infektionen i detta stadium. Min (och de jag känner/ är släkt med som jobbar med det här) gissning är att det snarare är de omtalade "cytokin-stormarna" som orsakar massiva inflammationer som med dödlig utgång påverkar de redan underliggande sjukdomarna.

BirgitS BirgitS skrev:
inte har uttalat sig om Sverige.
Hur många länder har flockimmuniteten som sin första hands strategi där många äldre dör av Cov-2?
Vilket land, länder menar han då ? Sydafrika?

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Här är inlägget
Och en länk: #4109
Naturligtvis ska man läsa svaren på det också som inlägg #4113 och några efter det också där det framgår att det inte finns några som helst fakta bakom gissningen om kisel utan det bara beror på att Lars48 inte kan tolka röntgenbilder.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
J
Jag har en idé. Vi skulle kunna uppnå en slags flockimmunitet i tråden så att den till slut självdör (förlåt, lever vidare med endast få inlägg). För att få skriva nya inlägg skulle man först få kryssa i några kontrollfrågor (ett slags vaccin, eller antikroppar) som ett försvar från dumhet. Det skulle kunna vara att man förstår ordet flockimmunitet, vaccin, basal statistik etc, etc, att man ej misstror sjukvården och eller politikerna eller demokratin rakt av, och att man läst och tillgodogjort sig en FAQ, och efter detta skulle man få komma med inlägg som för tråden framåt. Naturligtvis skulle det fortfarande bli små utbrott, men våra trogna immunförsvar och mördarceller, ingen nämnd eller glömd skulle kunna rycka ut och få ordning på detta smidigt. Tänk vilka mantimmar som frigjorts på en del serviceboenden.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
tobbbias och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.