2 174 659 läst · 32 467 svar
2175k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 144 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 144 inlägg
Om patienten är i behov av syrgasbehandling så får den, så vitt jag vet, det. Men det är inte alla som får problem med syresättningen och är hjälpta av syrgasbehandling. Syrgasbehandling är inte det samma som andningshjälp och hjälper inte mot hosta...L Lars48 skrev:
Om hon nu tar av sig masken, något som många försöker göra i desperation när de inte får luft, trots att det är masken som hjälper dem att få luft, så kan hon alltid sövas, exempelvis.Violina skrev:Enligt Socialstyrelsens direktiv ska patienten utbildas i hur syrgasen ska användas, i artikeln står det att denna patienten gång på gång tagit av sig masken "för att den var obehaglig".. Man kan får väl anta att anledningen till att hon tillsist blev fråntagen syrgasen var för att hon helt enkelt vägrade ha masken på sig utan konstant passning och sjukvårdspersonalen rimligtvis gjort bedömningen att den inte gjorde någon nytta..
Står heller inget i artikeln huruvida denna person var frisk från början eller har andra underliggande sjukdomar?
Bara för att en anhörig har sjukvårdsutbildning gör det inte denna lämplig att göra vårdbedömningar av sina nära och kära..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 350 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 350 inlägg
I texten står det:L Lars48 skrev:
Du påstår alltså att en term som epidemologer har använt under många år (cirka 100) är en fiktion som saknar definitivt vetenskaplig grund? Det Ryan säger är att priset kan vara högt, inte att det saknar vetenskaplig grund. Det är korrekt, priset kan vara högt. Priset av att stänga hela samhället är också högt. Det är helt enkelt en avvägning där man kan ha olika åsikter, men att påstå att saker är en fiktion utan grund är löjligt.The term is one that epidemiologists have been using for years to describe how a population that is by and large vaccinated can help protect its most vulnerable individuals (often, babies and immunocompromised people), including those who may not safely be able to get injections themselves, by making sure that most people in a community are immune to a disease. When such herd immunity is present, it's hard for a virus to spread.
I så fall hade antagligen en lämplig behandling varit respirator (som innebär sövning), detta kommer garanterat att granskas. En patient som är så här sjuk är inte lämplig att fatta egna beslut rörande syrgas eller inte.Violina skrev:Enligt Socialstyrelsens direktiv ska patienten utbildas i hur syrgasen ska användas, i artikeln står det att denna patienten gång på gång tagit av sig masken "för att den var obehaglig".. Man kan får väl anta att anledningen till att hon tillsist blev fråntagen syrgasen var för att hon helt enkelt vägrade ha masken på sig utan konstant passning och sjukvårdspersonalen rimligtvis gjort bedömningen att den inte gjorde någon nytta..
Står heller inget i artikeln huruvida denna person var frisk från början eller har andra underliggande sjukdomar?
Bara för att en anhörig har sjukvårdsutbildning gör det inte denna lämplig att göra vårdbedömningar av sina nära och kära..
Ok. Ja, det finns artiklar med Tegnell där han avfärdar att hans strategi, eller kalla det mål eller vad du önskar, skulle vara att uppnå flockimmunitet. Men tidigare har han framhållit detta vid flera tillfällen. Jag kommer nu inte att ivrigt sitta och söka efter källor i timmar, så ta denna information som du önskar.BirgitS skrev:Okej, men jag frågade för att det cirkulerar en massa myter om vad Tegnell har sagt och att han ofta missförstås när han håller sig till den vetenskapliga jargongen i stället för att uttrycka sig som vanliga människor. Jag minns en intervju med Tegnell där han sa ungefär att han undviker att att prata om flockimmunitet eftersom det bara missförstås, och det var ju mer än en månad sen.
En sak man kan konstatera om Tegnell är dock att han säger mycket och ändrar sig och håller på från ena dagen till den andra.
Att strategin är att de vill uppnå flockimmunitet är väl för övrigt också uppenbart, eller? Vad vill de uppnå annars, om inte flockimmunitet? Icke-flockimmunitet så krisen fortsätter?
Vad är så att säga alternativet till flockimmunitet när inte ens fungerande vaccin är en garanti? Än mindre när det i så fall kommer.
Strategin är definitivt inte att så få skall bli smittade som möjligt, för då hade de stängt ner hela Sverige som de flesta andra länder har gjort.
Är HIV ett virus? För det går ju inte fixa vaccin till.Fairlane skrev:
Och de flesta sederingsmedel inverkar negativt på syresättningen och andningsreflexen, då skulle hon antagligen behövt intuberas och läggas i respirator, något de antagligen bedömt att hon inte skulle klara.tompax skrev:
Jag svarade bara på ditt påstående att skelett inte bestod av organiskt material vilket var helt fel. Så jo, den wikipediasidan kanske du haft behållning av att läsa. Jag skriver "kanske" för det verkar inte som om kunskap är något du tar till dig med lätthet.L Lars48 skrev:
Jag ser det dessutom inte som en svaghet att dubbelkolla sina argument. Däremot att konstant ha fel för att man inte gör det
Du skrev "Bara för att en anhörig har sjukvårdsutbildning gör det inte denna lämplig att göra vårdbedömningar av sina nära och kära..".Violina skrev:
Men det låter på dig som att du däremot är lämplig att göra dessa bedömningar? Och dessutom på distans, över nätet, utan att ens känna vare sig patienten eller personalen som hade hand om patienten i fråga.
Bra, tack för svaret.Gammelnörden skrev:
Jag tycker det är konstigt att Corona sjuka äldre patienter som ska få palliativ vård får inte syrgas när de har problem med syresättning på grund av sjukdomen. De kvävs ju om de inte får syrgas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 880 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 880 inlägg
Det underlättar en diskussion om man särskiljer strategi (vägen mot målet) och själva målet.tompax skrev:Ok. Ja, det finns artiklar med Tegnell där han avfärdar att hans strategi, eller kalla det mål eller vad du önskar, skulle vara att uppnå flockimmunitet. Men tidigare har han framhållit detta vid flera tillfällen. Jag kommer nu inte att ivrigt sitta och söka efter källor i timmar, så ta denna information som du önskar.
En sak man kan konstatera om Tegnell är dock att han säger mycket och ändrar sig och håller på från ena dagen till den andra.
Att strategin är att de vill uppnå flockimmunitet är väl för övrigt också uppenbart, eller? Vad vill de uppnå annars, om inte flockimmunitet? Icke-flockimmunitet så krisen fortsätter?
Vad är så att säga alternativet till flockimmunitet när inte ens fungerande vaccin är en garanti? Än mindre när det i så fall kommer.
Strategin är definitivt inte att så få skall bli smittade som möjligt, för då hade de stängt ner hela Sverige som de flesta andra länder har gjort.
Som jag skrev nyss, de flesta länder kommer att uppnå flockimmunitet eftersom det inte går att hålla på hårda restriktioner i perioder i några år för det räcker inte pengarna till och det blir dessutom svårt att bli åtlydd. Däremot så behöver det ju inte formuleras som ett mål som man strävar efter.
Svara på frågan då om du är så fylld av kunskap. Det kan inte vara så svårt för dig.R RoAd skrev:Jag svarade bara på ditt påstående att skelett inte bestod av organiskt material vilket var helt fel. Så jo, den wikipediasidan kanske du haft behållning av att läsa. Jag skriver "kanske" för det verkar inte som om kunskap är något du tar till dig med lätthet.
Jag ser det dessutom inte som en svaghet att dubbelkolla sina argument. Däremot att konstant ha fel för att man inte gör det
Är det pga det organiska materialet som ett skelett kan synas på röntgen bilder?
Det är exakt det som BirgitS har skrivit.
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-274#post-3620172