Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Feber är i sig inget sjukdomstillstånd utan ett symptom och ett tecken på att immunförsvaret är aktiverat, i detta fall av covid19. Feber uppstår vanligtvis i första fasen av infektionen och multisjuka äldre äldre är redan så kroppsligt svaga att de inte ens klarar infektionen i detta stadium. Min (och de jag känner/ är släkt med som jobbar med det här) gissning är att det snarare är de omtalade "cytokin-stormarna" som orsakar massiva inflammationer som med dödlig utgång påverkar de redan underliggande sjukdomarna.
Du som jobbar med det. Brukar inte behandling med syrgas vara en del av den palliativa vården? Tycker du inte att det är konstigt med att syrgas behandlingen är nuförtiden exkluderat för äldre Cov-2 patienter som spenderar sina sista dagar på äldreboende?

BirgitS
L Lars48 skrev:
Hur många länder har flockimmuniteten som sin första hands strategi där många äldre dör av Cov-2?
Vilket land, länder menar han då ? Sydafrika?
Jag känner inte till något land som har strategin att uppnå flockimmunitet så fort som möjligt. Storbritannien hade det ett tag men övergav det ju sen, eller rättare sagt de hade det som mål. Svensk strategi är att platta till kurvan så att sjukvården kan ta hand om de sjuka.

Jag tänker inte leka gissningslekar om vad någon på WHO kan tänkas mena.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
tompax
tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Jag känner inte till något land som har strategin att uppnå flockimmunitet så fort som möjligt.
Sverige har ju den strategin enligt Tegnell. Det är åtminstone vad han har sagt tidigare och allt pekar på att det är precis det han vill uppnå, dvs. att uppnå flockimmunitet så fort som möjligt under "kontrollerade" former så vården hinner med.

BirgitS BirgitS skrev:
Och en länk: #4109
Naturligtvis ska man läsa svaren på det också som inlägg #4113 och några efter det också där det framgår att det inte finns några som helst fakta bakom gissningen om kisel utan det bara beror på att Lars48 inte kan tolka röntgenbilder.
Sen när skelett blev gjord av organisk material :crysmile:

BirgitS skrev:Skelett syns väldigt bra på röntgen och det är också organisk vävnad så glöm att det skulle vara något oorganisk.
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-274#post-3620172

Redigerat:
R
L Lars48 skrev:
Sen när skelett blev gjord av organisk material :crysmile:

BirgitS skrev:Skelett syns väldigt bra på röntgen och det är också organisk vävnad så glöm att det skulle vara något oorganisk.
[länk]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Benvävnad

Man tycker att självbevarelsedriften borde få dig att snabbsöka innan du vräker ur dig saker, men icke då.

• Gilla
tobbbias och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
tompax tompax skrev:
Sverige har ju den strategin enligt Tegnell. Det är åtminstone vad han har sagt tidigare och allt pekar på att det är precis det han vill uppnå, dvs. att uppnå flockimmunitet så fort som möjligt under "kontrollerade" former så vården hinner med.
Källa på det?

Flockimmunitet är något som uppstår av sig själv eller genom vaccination, det är inte en strategi möjligen ett mål.
Förr eller senare kommer de flesta länder att uppnå flockimmunitet eftersom det inte går att hålla hårda restriktioner under våg efter våg i några år tills det förhoppningsvis finns ett vaccin.

L Lars48 skrev:
Sen när skelett blev gjord avht
Du visar gång efter gång att du inte begriper någonting om vad du skriver.

Sedan slänger du dig med massa konstiga termer som jag inte vet vad du snappat upp men som du lägger fram som om de var allmänt accepterade. ” morfinplan ”

tompax
"Benvävnadens beståndsdelar

Benvävnaden består av celler och en substans som finns mellan cellerna. Denna substans har en organisk och en icke-organisk komponent. Den organiska delen består huvudsakligen av kollagen och andra proteiner. Den icke-organiska delen består av kalciumfosfat. Benvävnaden innehåller fyra typer av celler: osteocyter, osteoblaster, osteoklaster och osteoprogenitorceller."

https://www.netdoktor.se/skelett/benskorhet/sjukdomar/skelettet/

Så, då har vi utrett det :)

tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Källa på det?

Flockimmunitet är något som uppstår av sig själv eller genom vaccination, det är inte en strategi möjligen ett mål.
Ursäkta mig, men du är faktiskt helt otrolig :)

• Arg
tobbbias
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Är detta svensk sjukvård i ett nötskal? Tyvärr känner jag till allt för många exempel för att vifta bort det som en mycket ovanlig och enstaka händelse:

Covid-19 patient som skall ha nekats adekvat vård:
OBS! Video finns i länken, som kan vara jobbig att se för vissa.

[länk]
Enligt Socialstyrelsens direktiv ska patienten utbildas i hur syrgasen ska användas, i artikeln står det att denna patienten gång på gång tagit av sig masken "för att den var obehaglig".. Man kan får väl anta att anledningen till att hon tillsist blev fråntagen syrgasen var för att hon helt enkelt vägrade ha masken på sig utan konstant passning och sjukvårdspersonalen rimligtvis gjort bedömningen att den inte gjorde någon nytta..
Står heller inget i artikeln huruvida denna person var frisk från början eller har andra underliggande sjukdomar?
Bara för att en anhörig har sjukvårdsutbildning gör det inte denna lämplig att göra vårdbedömningar av sina nära och kära..

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
[länk]

Man tycker att självbevarelsedriften borde få dig att snabbsöka innan du vräker ur dig saker, men icke då.
Är det pga den organiska delen som skelettet syns på röntgen?
Jag behöver inte vända mig till Wikipedia som du .
Ta en runa till Wikipedia.

A
tompax tompax skrev:
Tegnell har förnekat det massor med gånger. Det var Annika Linde som gick ut och trodde att det var strategin.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
tompax tompax skrev:
Okej, men jag frågade för att det cirkulerar en massa myter om vad Tegnell har sagt och att han ofta missförstås när han håller sig till den vetenskapliga jargongen i stället för att uttrycka sig som vanliga människor. Jag minns en intervju med Tegnell där han sa ungefär att han undviker att att prata om flockimmunitet eftersom det bara missförstås, och det var ju mer än en månad sen.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.