2 170 730 läst · 32 467 svar
2171k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är sant, det finns både nedsida och uppsida med lock-down.L Lars48 skrev:Om vi ska prata om såna statistik då kan jag ta upp mindre antal arbetsolyckor, minskad bostadsinbrott, reducerad trafikolyckor, minskad gatuvåld, bättre psykisk hälsa på grund av mindre arbetsrelaterade stress, avskaffad skolmobbning därmed bättre psykisk hälsa för skolbarn och minskad självmord m,m.
De positiva och negativa effekterna kan ta ut varann
Nu orkar jag inte ta den diskussionen vidare, iaf inte just nu.
Jag är rätt så övertygad om att nedsidan är bra mycket större, men jag kan fundera lite på det under arbetsdagen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 293 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 293 inlägg
Ledigheten blir otroligt mycket längre och ju längre man lever tätt, desto större risk att man tär på varandra. Lars ville ju stänga i januari och ha stängt tills vaccin finns på plats, vilket kanske kommer i höst, kanske nästa höst, kanske om 5 år, kanske aldrig...
Med lång stängning så påverkas förutom landets ekonomi även utbildningen, vilket kan leda till minskade resurser för sjukvården och brist på utbildad personal, vilket kan ge högre antal döda än själva pandemin. Fast facit har vi förstås inte, så någon strategi kan vi inte ha förrän vi vet facit.
Med lång stängning så påverkas förutom landets ekonomi även utbildningen, vilket kan leda till minskade resurser för sjukvården och brist på utbildad personal, vilket kan ge högre antal döda än själva pandemin. Fast facit har vi förstås inte, så någon strategi kan vi inte ha förrän vi vet facit.
Och du glömmer en sak:Fairlane skrev:Ledigheten blir otroligt mycket längre och ju längre man lever tätt, desto större risk att man tär på varandra. Lars ville ju stänga i januari och ha stängt tills vaccin finns på plats, vilket kanske kommer i höst, kanske nästa höst, kanske om 5 år, kanske aldrig...
Om inga jobbar, vilka ska då betala för utbildning, sjukvård, ja allt??
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 665 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 665 inlägg
Likaväl som du kräver bättre argument av mig så kan du komma med bättre argument själv.L Lars48 skrev:Jag kan inte köpa argumentet.
Hur gör man när barnen har sommarledighet. Man dör inte av att familjen samlas ihop under samma tak ! Om vi ska prata om såna statistik då kan jag ta upp mindre antal arbetsolyckor, minskad bostadsinbrott, reducerad trafikolyckor, minskad gatuvåld, bättre psykisk hälsa på grund av mindre arbetsrelaterade stress, avskaffad skolmobbning därmed bättre psykisk hälsa för skolbarn och minskad självmord m,m.
De positiva och negativa effekterna kan ta ut varann som du ser. Kom med bättre argument, tack.
Men nu är det du som väger liv mot liv och anser att vissa är viktigare än andras, dvs. precis samma sak som du brukar beskylla andra för.
Sommarlovet är en mardröm för vissa barn och de står ut för att de kan vara ute och träffa kompisar, åka på kollo, vara hos mor- eller farföräldrar etc. Det tog väl bara två veckor av hårda restriktioner i Frankrike innan två fall av mord av hustru rapporterades, det skrevs inlägg om det i tråden då. FHM gick själva ut med att de dagligen under några veckor i början fick brev/mejl från förtvivlade barn som bönföll dem om att inte stänga skolorna.
Jag håller inte med om att det var kontentan. Kontentan var snarare att termen flockimmunitet används vanligtvis för att beräkna hur många som behöver vaccineras för att skydda hela populationen av människor. Det används normalt inom boskapshantering där man har ett mer ekonomiskt tankesätt kring värdet av individer i flocken. Användandet av termen flockimmunitet kan leda till liknande typ av resonemang gällande människor som för boskap och det är fel ur ett moraliskt perspektiv.Ulltand skrev:
Källa
Han sa också att andelen smittade är preliminärt mycket lägre än vad de först hade förväntat sig. Jag förväntar mig nu stora tidningsrubriker av typen "WHO HADE FEL, IGEN!"
Testa, testa, testa har jag hört de säga, men rekommenderade WHO lockdown?Ulltand skrev:
Hittad!
– Man pratar ofta om att man uppnår flockimmunitet genom vaccination och vi måste vara försiktiga när vi pratar om flockimmunitet genom naturliga infektioner mellan människor eftersom det kan leda till ett brutalt räknesätt som inte sätter människan, liv och lidande i centrum av ekvationen, sa WHO:s chef för krisberedskap Michael Ryan.
– Man pratar ofta om att man uppnår flockimmunitet genom vaccination och vi måste vara försiktiga när vi pratar om flockimmunitet genom naturliga infektioner mellan människor eftersom det kan leda till ett brutalt räknesätt som inte sätter människan, liv och lidande i centrum av ekvationen, sa WHO:s chef för krisberedskap Michael Ryan.
Kanon, du jämför alltså rakt av en lockdown med lite förlängt sommarlov? Vilket enkelt liv du måste ha. Många i USA och Kina måste vara avis på dig.L Lars48 skrev:Jag kan inte köpa argumentet.
Hur gör man när barnen har sommarledighet. Man dör inte av att familjen samlas ihop under samma tak ! Om vi ska prata om såna statistik då kan jag ta upp mindre antal arbetsolyckor, minskad bostadsinbrott, reducerad trafikolyckor, minskad gatuvåld, bättre psykisk hälsa på grund av mindre arbetsrelaterade stress, avskaffad skolmobbning därmed bättre psykisk hälsa för skolbarn och minskad självmord m,m.
De positiva och negativa effekterna kan ta ut varann som du ser. Kom med bättre argument, tack.
Ja, jag gav källan i mitt tidigare inlägg. Det du citerar är för mig inte samma sak som det du skrev att kontentan de gav uttryck för var "försök inte uppnå flockimmunitet utan vaccin."Ulltand skrev:Hittad!
En krass person skulle kanske hävda att genom att skriva som du gjorde och genom att "tappa bort" källan vill ge intryck av att WHO sa något annat än vad de faktiskt sa. Men jag vet hur lätt det är att ibland tappa bort var man fått informationen ifrån och sen inte komma ihåg exakt vad som sades.
PS
Att citera någon och ange dennes namn under brukar inte räknas som en källhänvisning.
DS
Redigerat:
Lite intressant:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ikroppar-mot-protein-kan-radda-covid-19-sjuka
Verkar ju knyta an till både rapporter om underrepresentation av rökare samt eventuella effekter av malariamediciner.
/Andreas
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ikroppar-mot-protein-kan-radda-covid-19-sjuka
Verkar ju knyta an till både rapporter om underrepresentation av rökare samt eventuella effekter av malariamediciner.
/Andreas
Det var inte det jag frågade om utan fakta för att man kan får immunitet.B b8q skrev:
Så försök inte med att ställa ny fråga istället för att svara. Dåligt trick som enkelt genomskådas.
Du har indirekt svarat. Du vet inte och gissar.
Klart olämpligt när fakta efterfrågas.
Bra fråga, men jäkligt viktig om vi inte skulle få en immunitet.mathiash77 skrev:Men @optimum om vi inte kan uppnå flockimmunitet vad ska vi då göra?
Människan dog ut 2021 för vi vägrade inse att Covid-19 gick inte att bota/skydda sig mot. Så alla låstes in i sina hem, ingen jobbade och ingen mat odlades. Konsekvensen blev minimal för jorden, växt och djurliv frodas och om 100 år är mänskligheten helt bortglömd.
Anledningen? vi ville inte accepterade alternativet att 1% var i riskgruppen att dö men dessa 1% var viktigare än de övriga 99%?
Troligen effektiva mediciner att sätta in på de som blir sjuka.
Men vi får hoppas det blir immunitet.
Det jag efterfrågade var något så enkelt som fakta och inte massa teorier.
Jag håller med om att det kan finnas både plus och minus i den balansräkningen.L Lars48 skrev:Jag kan inte köpa argumentet.
Men för flera av posterna du räknar upp är antalet redan marginellt innan Covid-19:
-Dödsfall Arbetsplatsolycka 50 per år
-Dödsfall trafiken 250 per år
-Bostadsinbrott normalt sett ingen död eller skadad och 80% begås av utländska ligor. En minskning nu skulle främst bero på vissa grannländers restriktioner
-Självmord 1200
-Skolmobbning sker sedan länge på nätet, och lär inte bli bättre av stängda skolor och distansundervisning
Du glömde ta upp våld i hemmet,
Ökade mord pga problem med leveranskedjorna för narkotika,
Med mera
Alla problem vi hade innan covid-19 kommer upp till ytan nu likt hundskit när snön smälter på våren. Gamla problem som vi ignorerat länge som blir tydligare nu. Tex akassan, bristande kompetens hos vårdpersonal på äldreboenden, timvikariers situation, beroendet av utländska bärplockare, oförmåga att matcha arbetslösa till de enkla jobb som nu saknas arbetskraft till.
Om det inte kommer effektiva mediciner då? Eller att de inte kommer i tid.optimum skrev:
Remdesivir ligger närmast, det hjälper bara lite och kommer inte finnas i stora mängder i år.