Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Flockimmunitet är ju vetenskapligt. Har diskuterats den 1920-talet och har bland annat kunnat bevisas med mässlingen och att det bidrog till att utrota smittkoppor, vad mer begär du?
Att du ska säga att de som styr landet är inkompetenta och har gjort fel, oavsett vad de gjort eller inte gjort.
Det är ju själva syftet med tråden, om det nu är någon som inte förstått.

Det har inget med vad som verkligen händer och sker, inget med vetenskap att göra, inte ens logik, utan det handlar bara om att svartmåla landets styrning.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L
connywesth connywesth skrev:
Flockimunitet uppstår först när en väldigt stor del av populationen har blivit immuna mot smittan. Då får inte smittan fäste hos någon värd och smittan kan inte spridas vidare. man har uppskattat att flockimmunitet uppkommer vid en andel av 40-60 procent som har blivit immuna.
Ja, lite förenklat.
Men man kan mena två saker med flockimmunitet, att smittspridningen avtar konsekvent, eller att smittspridningen avstannar (eller så gott som avstannar).
Det första sker vid en lägre andel smittade, kan hända redan vid säg 30% i gynnsamma fall, kan behöva upp till över 50% i andra fall.
Det andra sker vid något runt 85-95% smittade.

Båda händelserna beror på vilken R0 man har, dvs hur hög smittsamheten är för sjukdomen när inga är immuna och inga åtgärder införts för att hindra spridning.
Och det beror också på vilka åtgärder som görs i övrigt för att minska spridningen.

Jag ville bara belysa detta, så ingen tror att när 60% har haft covid-19 så upphör plötsligt smittspridningen. Nej, det gör den inte då, men det börjar gå väldigt långsamt.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Facit ska man ha innan strategin sätts igång inte efter. Är det roulette eller ?!
Så när du åker till affären har du redan facit på vad du ska handla, vilka trafikljus som visat rött eller grönt, hur många Saabar som står på parkeringen och vad den tredje bananklasen från vänster väger?

Du ska ju handla, inte spela roulette! Du måste ju veta precis allt som kan spela in redan innan du åker...

• Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att du ska säga att de som styr landet är inkompetenta och har gjort fel, oavsett vad de gjort eller inte gjort.

Det har inget med vad som verkligen händer och sker, inget med vetenskap att göra, inte ens logik, utan det handlar bara om att svartmåla landets styrning.
Men jag har åtminstone haft nytta av tråden.
Jag har lärt mig mycket, jag har till viss del stillat min oro, till viss del kanske ökat den i något annat område.
Det här hemska och okända SARS-cov2 är nu inte alls lika okänt och hemskt för mig nu. Att veta lite är att kunna hantera.

Jag tackar alla som bidragit, kan lite särskilt nämna pacman42, som jobbat så mycket med sina modeller, och jag har aldrig föresvävat mig att pacmans modeller står för den absoluta sanningen, det försöker inte han heller göra gällande, ibland kommer du ihåg att berätta att det bara är modellerande med delvis okända indata och utfallet är vad det är.
Men många har bidragit med mycket, som jag inte hade fått genom SVT-nyheterna eller liknande, tack.

Jag kan ju också nämna, det är lite tråkigt för dig Lars48, jag har nog inte läst ett inlägg av dig på flera hundra sidor, och inte heller följt följddiskussionerna (men varit glad att det finns en del som tar det ansvaret), och på samma sätt så hoppar jag över edgesven tompas11 (elelr vad ni nu heter) inlägg, och kanske någon annans, en hel del ligger i riskzonen. Men framförallt personer som jag redan tidigare insett att agendan endast drivs av en lust att riva ner samhället eller få nuvarande ordning i gungning.

pacman42 är ju lite av alarmist i denna tråd, men visar att det går att vara kritisk men samtidigt öppen för tankar och intryck, samt bidra till andra.

Att jag ignorerar och bläddrar förbi en massa inlägg har kanske mest med att det tar för lång tid annars att läsa allt och begrunda allt som skrivs i just denna tråd, så jag är helt enkelt tvungen att sålla.
Jag har inte lagt någon på min ignore-lista, det har jag aldrig gjort, utan jag sållar bort medan jag läser, dvs hoppar över inlägg helt alternativt skummar mycket snabbt genom.

Sorry för långt egocentriskt inlägg om min betraktelse över tråden som sådan. :oops:

• Gilla
blackarrow och 18 till
  • Laddar…
Fairlane
L Lars48 skrev:
Om jag inte har facit då tar jag det säkra före det osäkra. Minskar smittspridningen så gott det går och försöker hålla den låg.
Så ditt svar är alltså att tills vi har ett vaccin så ska alla skolor hållas stängda, kollektivtrafiken hållas stängd etc, även om det så skulle ta oss 50 år att få fram ett vaccin?

Spelar du inte lite roulette med folks liv då?

En anlednning till att människor och djur överlever nya hot är att man använder de erfarenheter man har av liknande hot. OPftast fungerar det rätt bra, ibland mindre bra, men att helt plötsligt göra totalt annorlunda är troligen inte den bästa vägen att gå.

• Gilla
connywesth och 7 till
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Facit ska man ha innan strategin sätts igång inte efter. Är det roulette eller ?!
Du har fortfarande inte förklarat varför du har en diametralt motsatt åsikt i andra frågor som också berör många människors liv och där man inte heller har facit. Där du tycker att man "får anpassa sig eller lämna plats åt en annan art" och kallar andra för alarmister. Det gör ju att det blir svårt att ta dig på någon sorts allvar över huvud taget.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju trevliga nyheter!

Hur ser det ut om du jämför mer liknande länder i norden?
Varför undrar du? Bor du i Norge?

Mikael_L Mikael_L skrev:

Det här var off topic.
Om jag ska vara ärlig jag kunde inte ens drömma i mina vildaste drömmar att de som styrde skulle hantera Coronapandemin på det viset som gjorde. Hade faktiskt mycket högre förväntningar än så. Det blev som det blev och det var inte jag som styrde utvecklingen. Det kan knappast vara mitt fel att Sverige har mer än 3 gånger så många dödsfall som grannländernas dödsfall tillsammans.
Jag behöver inte svartmåla nån eftersom jag varken har behov av det eller ser nån vits med det.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Man får definitivt inte chansa och spela roulett med människors liv.
L Lars48 skrev:
Om jag inte har facit då tar jag det säkra före det osäkra. Minskar smittspridningen så gott det går och försöker hålla den låg.
Man chansar oavsett vad man väljer, även med lockdown och andra hårda åtgärder chansar man eftersom man inte vet i förväg om de kommer att leda till sådana nackdelar att folk dör av dem. Eller rättare sagt man vet att en del dör eller blir skadade av hårda åtgärder, polismyndigheter i sådana länder rapporterar om ökat antal anmälningar om misshandel i hemmet varav en del inkluderar dödsfall. Även i Sverige med milda restriktioner så har hjälptelefonlinjer för t.ex. barn haft kraftigt ökad trafik, någon rapporterade om en ökning på 50 %. Barn som far illa kan skada sig själva eller begå självmord. Men du kanske tycker det är viktigare att rädda 10 personer över 80 år än att rädda ett barns liv?

• Gilla
connywesth och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men det är meningslöst att summera nu, vare sig Sverige eller Norge är klara med epidemin.
Och dessutom väljer du väldigt aktivt att välja länder du jämför med som passar din agenda.

• Gilla
connywesth och 6 till
  • Laddar…
A
L Lars48 skrev:
Det här var off topic.
Om jag ska vara ärlig jag kunde inte ens drömma i mina vildaste drömmar att de som styrde skulle hantera Coronapandemin på det viset som gjorde. Hade faktiskt mycket högre förväntningar än så. Det blev som det blev och det var inte jag som styrde utvecklingen. Det kan knappast vara mitt fel att Sverige har mer än 3 gånger så många dödsfall som grannländernas dödsfall tillsammans.
Jag behöver inte svartmåla nån eftersom jag varken har behov av det eller ser nån vits med det.
För att lägga till på @Mikael_L inlägg.

@Lars48

- Det finns bevis på att länder som gjorde en lockdown har haft en hög spridning/dödlighet
- De flesta länder börjar nu öppna upp sina samhällen igen för de inser att lockdown dödar
- Finland varnar själva för att 2:a vågen blir kraftig (https://svenska.yle.fi/artikel/2020...pridit-sig-i-mindre-utstrackning-an-man-trott)
- Skåne har haft SAMMA styrning av Corona som Stockholm men av olika underliggande anledningar så är resultatet IDAG helt olika.

Det bevisar att Styrningen som Sverige har haft inte behöver ha varit fel men att pga vissa oförutsedda händelser resulterade det i högre dödsfall i vissa områden. Sveriges grundlag tillät INTE en total nedstängning / begränsning av förflyttning men om regeringen skulle ha upplöst detta så ger jag mig f*n på att du skulle gnällt på att man inte följde grundlagen istället.

Tyvärr är det SVARTMÅLNING du gör, om och om igen, med vinklad eller falsk information.
Jag tror även att du har ett behov av svartmålningen, syftet varför du gör det är dock oklart.

• Gilla
connywesth och 10 till
  • Laddar…
R
mathiash77 skrev:
WHO har ju gått ut med information om det.

[länk]

Svårigheten i detta kommer bland annat från att personer med lite symptom (sjuka men inte allvarligt sjuk) också hade låg nivå av antikroppar.

Så det inte är säkert ännu att man blir immun och hur länge immuniteten varar.

Det är inte heller känt om de 80%+ av befolkningen som blev smittad och bara hade milda symptom (och fick bara lite antikroppar) BEHÖVER MER antikroppar eller om kroppen klarar nästa infektion lika lätt också....

Så faktan finns men det är inte säkert att man behöver antikropparna.
Tack för det. Tänk om Mr Doom kunde lära sig att länka till det han skriver.

Nu vet jag förstås inte om det var detta han menade, men om det var det så säger verkligen inte WHOs rapport samma sak som honom. Han skrev kategoriskt att det behövdes en rejäl sjukdom för att antikroppar ska uppstå. WHO säger att få antikroppar uppstår vid lindrig sjukdom och att de därför inte kan säga med säkerhet att man blir immun. Ganska rejäl skillnad.

Men vem vet det kanske dyker upp en källa till hans lite mer bombsäkra uttalandet. Eller kanske inte.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag har hittat dina svar på de frågor jag ställde dig.

Helt tokigt alltså. (min åsikt)
,Man gissar alltså.
Detta nya virus beter sig annorlunda och har förutom att det angriper lungorna flera andra otäckheter som bilda blodproppar och ge sig på immunförsvaret så det angriper kroppens organ.
Finns säkert mer men vilket annat virus kan man jämföra detta med?

HIV ligger nära till hands eftersom det angriper immunförsvaret.
HIV får man inte immunitet mot och vaccin finns inte, endast bromsmediciner mm.
HIV kom också från djurvärlden.
Är det kompis till HIV eller något som har liknande egenskaper vi försöker få flockimmunitet emot?
Alltså ett stort experiment.
Hur kan man låta bli att gissa när det är något nytt?
Alla beslut som något land har tagit under januari-mars när det gäller det nya coronaviruset har tagits på mycket osäkra grunder.

Immunförsvaret börjar angripa kroppens organ för att det triggas för mycket, det händer ibland även vid andra infektioner så det är inget nytt. Jag tror att det är ungefär det som beskrivs här: https://sv.wikipedia.org/wiki/SIRS
även om jag inte har sett just termen SIRS omnämnas ihop med Covid-19.

HIV (humant immunbristvirus) är inte alls likt det nya coronaviruset, helt olika uppbyggnad och verkan, de tillhör helt olika virusfamiljer. HIV angriper immunsystemet direkt t.ex. genom att infektera makrofager, dendritceller etc. Det är inte fråga om att immunsystemet överreagerar som ibland vid Covid-19.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
WHO

Man pratar ofta om att man uppnår flockimmunitet genom vaccination och vi måste vara försiktiga när vi pratar om flockimmunitet genom naturliga infektioner mellan människor eftersom det kan leda till ett brutalt räknesätt som inte sätter människan, liv och lidande i centrum av ekvationen, sa WHO:s chef för krisberedskap Michael Ryan.

BirgitS
L Lars48 skrev:
Det lär inte komma något svar av Birgit på din fråga. Chansen att det kommer ett svar från henne är lika stor att de Cov-2 smittade som får milda symptom får immunitet :)
Det är ju rätt meningslöst att svara när många andra redan har gjort det.
Men hela WHO:s artikel https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/immunity-passports-in-the-context-of-covid-19 går ju ut på att man får antikroppar efter att ha varit sjuk i Covid-19, även vid milda symtom, men att ibland kan de vara så få att man inte vet hur stor immuniteten är eller hur länge den varar så därför finns det än så länge stor osäkerhet med nyttan av pass som visar att man har varit sjuk i Covid-19.

• Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.