2 170 730 läst · 32 467 svar
2171k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 665 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 665 inlägg
Nu glömde du källan.Ulltand skrev:WHO
Man pratar ofta om att man uppnår flockimmunitet genom vaccination och vi måste vara försiktiga när vi pratar om flockimmunitet genom naturliga infektioner mellan människor eftersom det kan leda till ett brutalt räknesätt som inte sätter människan, liv och lidande i centrum av ekvationen, sa WHO:s chef för krisberedskap Michael Ryan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 293 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 293 inlägg
Inför man något sådant kommer folk att försöka bli smittade. Något som fullständigt motverkar alla åtgärder man sätter in.BirgitS skrev:Det är ju rätt meningslöst att svara när många andra redan har gjort det.
Men hela WHO:s artikel [länk] går ju ut på att man får antikroppar efter att ha varit sjuk i Covid-19, även vid milda symtom, men att ibland kan de vara så få att man inte vet hur stor immuniteten är eller hur länge den varar så därför finns det än så länge stor osäkerhet med nyttan av pass som visar att man har varit sjuk i Covid-19.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
På tal om antikroppar, folk som utvecklar antikroppar, utvecklar de alla identiska antikroppar eller finns det variation? Om det tidigare, hur i hela friden då?
Ja, jag håller helt med. Det är en väldigt konstig väg att gå... En annan möjlighet är att man såklart försöker köpa sig ett "rent pass" så att man kan få ut att resa. Men då är man ju en stor potentiell smittspridare istället. Sist men inte minst så vilka test är det som ska gälla för detta pass? Det verkar ju finnas många olika test där inte FHM har godkänt något av dem än... (jag har ingen källa på detta. Jag "har bara för mig" att jag läst att FHM inte godkänt något test än...)D Daniel 109 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 665 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 665 inlägg
Så som jag har uppfattat det anser FHM, och WHO, att man vet för lite om tillförlitligheten på alla antikroppstester för vara säkra på att de visar korrekt resultat för en viss individ men att de går att använda för att uttala sig om läget i en grupp av befolkningen. När man räknar på en grupp kan man ta hänsyn till att det finns en viss risk för fel resultat, men det är ju farligt om en viss individ får ett felaktigt positivt resultat.T tobbbias skrev:
Satt hemma och diskuterade semester och vad är viktigt i upplevelse! Vad är viktigast i livet.
I julas åkte vi till nordöstra spanien, spelade golf på Spaniens exklusivaste bana, åt kungligt och fick löjlig uppassning, några dagar i Barcelona, handlade vin i södra Frankrike- mycket trevlig resa.
detta kan jämföras med cykling till Simrishamn en midsommar, med övernattning, god midsommarmat, fika och många pausstunder från hemmet i Skurup. Cyklingen på flera ställen längsmed havet var magiskt. Mat o nattsömn var behövlig. Glassen vid Sandhamn kommer jag fortfarande ihåg, sillmackan vid Alestenar, strandstigen innan Skillinge.
minnen från båda två aktiviteterna är egentligen lika roliga.
I julas åkte vi till nordöstra spanien, spelade golf på Spaniens exklusivaste bana, åt kungligt och fick löjlig uppassning, några dagar i Barcelona, handlade vin i södra Frankrike- mycket trevlig resa.
detta kan jämföras med cykling till Simrishamn en midsommar, med övernattning, god midsommarmat, fika och många pausstunder från hemmet i Skurup. Cyklingen på flera ställen längsmed havet var magiskt. Mat o nattsömn var behövlig. Glassen vid Sandhamn kommer jag fortfarande ihåg, sillmackan vid Alestenar, strandstigen innan Skillinge.
minnen från båda två aktiviteterna är egentligen lika roliga.
Sade denne någon hur man skulle göra, lite mer exakt, typ ”Kör fullständig lockdown tills vaccin finns, vi håller tummarna, handhjärta, våra tankar är med er”?.Ulltand skrev:
Självklart är de olika, men de liknar ofta varandra då kroppen väljer det som är lättast att angripa. Men exempelvis genetiska skillnader påverkar.F fiskbuggaren skrev:
Jag kan inte köpa argumentet.BirgitS skrev:Man chansar oavsett vad man väljer, även med lockdown och andra hårda åtgärder chansar man eftersom man inte vet i förväg om de kommer att leda till sådana nackdelar att folk dör av dem. Eller rättare sagt man vet att en del dör eller blir skadade av hårda åtgärder, polismyndigheter i sådana länder rapporterar om ökat antal anmälningar om misshandel i hemmet varav en del inkluderar dödsfall. Även i Sverige med milda restriktioner så har hjälptelefonlinjer för t.ex. barn haft kraftigt ökad trafik, någon rapporterade om en ökning på 50 %. Barn som far illa kan skada sig själva eller begå självmord. Men du kanske tycker det är viktigare att rädda 10 personer över 80 år än att rädda ett barns liv?
Hur gör man när barnen har sommarledighet. Man dör inte av att familjen samlas ihop under samma tak ! Om vi ska prata om såna statistik då kan jag ta upp mindre antal arbetsolyckor, minskad bostadsinbrott, reducerad trafikolyckor, minskad gatuvåld, bättre psykisk hälsa på grund av mindre arbetsrelaterade stress, avskaffad skolmobbning därmed bättre psykisk hälsa för skolbarn och minskad självmord m,m.
De positiva och negativa effekterna kan ta ut varann som du ser. Kom med bättre argument, tack.
tusenett skrev:
Jag tror den bästa modellen är lockdown för att få ner antalet smittade och sedan öppna upp med restriktioner. Och som WHO säger Testa, Tetsa och testa. Då tycks man kunna hålla ett någorlunda öppet samhälle med låg smittspridning till meds elle vaccin sätter stopp för pandemin.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 665 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 665 inlägg
En första kartbild som uppskattar andelen av befolkningen som just nu är sjuka i Covid-19 med symtom i olika delar av landet har tagits fram av forskare på Lunds universitet utgående från informationen som 130 000 användare av appen Covid Symptom Study har matat in. En jämförelse med Storbritannien finns också med.
https://www.covid19app.lu.se/article/forsta-kartorna-fran-svenska-covid-symptom-study
Osäkerhet i uppskattningen finns förstås.
https://www.covid19app.lu.se/article/forsta-kartorna-fran-svenska-covid-symptom-study
Osäkerhet i uppskattningen finns förstås.
Du missar en fundamental skillnad här, nämligen den att under normala sommarledigheter finns det ingen överhängande oro för att man som vuxen ska förlora (eller har förlorat) sin försörjning vilket för de som är känsliga mentalt garanterat leder till självmedicinering i ganska stor skala..L Lars48 skrev:Jag kan inte köpa argumentet.
Hur gör man när barnen har sommarledighet. Man dör inte av att familjen samlas ihop under samma tak ! Om vi ska prata om såna statistik då kan jag ta upp mindre antal arbetsolyckor, minskad bostadsinbrott, reducerad trafikolyckor, minskad gatuvåld, bättre psykisk hälsa på grund av mindre arbetsrelaterade stress, avskaffad skolmobbning därmed bättre psykisk hälsa för skolbarn och minskad självmord m,m.
De positiva och negativa effekterna kan ta ut varann som du ser. Kom med bättre argument, tack.
Många som mår dåligt tenderar också att ta ut det på andra, både fysiskt och psykiskt, och tyvärr är det då de som är närmast som blir mest drabbade..
Lägg därtill det faktum att sociala sammankomster är förbjudna (alltså tex barer är stängda) så är det många av de som redan idag har det tufft hemma som kommer få det ännu värre..
Fast för tillfället har vi ju ingen galopperande smittspridning (som vi märker av) så ytterligare restriktioner (lockdown) är ju onödigt?Ulltand skrev: