Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Background: Conflicting recommendations exist related to whether masks have a protective effect on the spread of respiratory viruses.

Methods: The Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analysis (PRISMA) statement was consulted to report this systematic review. Relevant articles were retrieved from PubMed, Web of Science, ScienceDirect, Cochrane Library, and Chinese National Knowledge Infrastructure (CNKI), VIP (Chinese) database.

Results: A total of 21 studies met our inclusion criteria. Meta-analyses suggest that mask use provided a significant protective effect (OR=0.35 and 95% CI=0.24-0.51). Use of masks by healthcare workers (HCWs) and non-healthcare workers (Non-HCWs) can reduce the risk of respiratory virus infection by 80% (OR=0.20, 95% CI=0.11-0.37) and 47% (OR=0.53, 95% CI=0.36-0.79). The protective effect of wearing masks in Asia (OR=0.31) appeared to be higher than that of Western countries (OR=0.45). Masks had a protective effect against influenza viruses (OR=0.55), SARS (OR=0.26), and SARS-CoV-2 (OR=0.04).

Conclusions: This study adds additional evidence of the enhanced protective value of masks, we stress that the use masks serve as an adjunctive method regarding the COVID-19 outbreak.
Artikeln verkar inte vara peer-reviewad ännu och då ska man vara lite försiktig. Även om det är en sammanställning av existerande forskning så är metoden viktig att få rätt. Jag har själv gjort några systematiska sammanställningar (dock ej inom medicin) och vet hur viktigt det är att få till rätt sökkriterier när man gör sitt urval av artiklar att ha med. Man tror att man fått med de viktigaste men så granskas den och så visar det sig att man missat några viktiga artiklar pga metoden man använt för att välja ut artiklar.

Med det sagt så står i conclusions:
”However, more evidence is still needed to better clarify the effectiveness of wearing masks for different populations, such as patients with certain underlying conditions, or in different settings, such as on flights and subway. For the current global outbreak of COVID-19, we still recommend that the population should follow the current WHO recommendation or local guidelines. ”

PS
Jag hävdar inte att denna artikel är dålig eller felaktig för det kan jag inte säga något om. Jag vill bara lyfta varningens finger. Det produceras nog sanslöst mycket urusel forskning just nu så man ska nog vara extra försiktig med vad man väljer att tro på.
DS

Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
MultiMan
T tanaris skrev:
Vi är alla ansvariga, det kallas demokrati har jag för mig.
Den svenska demokratin fungerar inte längre, så nej, vi är inte alla ansvariga. Inte många folkpartister som röstade i valet 2018 trodde att det innebar ett aktivt stöd till en Mp/S-regering. Inte heller särskilt många Mp-röstare står bakom den flyktingpolitik som deras egen regering driver efter lappkastet partiet gjorde för några år sedan för att kunna sitta kvar vid makten.

Blott två exempel men väljer att stanna här pga forumets politikregler.

• Haha
  • Arg
Tabors39 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Titta på Sydkorea då. Sen är det klart att Stockholm nog är förlorat, men det finns ju flera delar av Sverige kvar där man nu bara sitter och väntar på samma sak, som om man skiter i det.

Ja, det är derivatan på vår dödskurva som fortsätter upp i himlen, snart förbi UK.
För det första R-talet har inget med antalet avlidna att göra utan det har med antalet som blir smittade att göra.

Men för att ta det som du skrev om:
Nej, Sveriges kurva över antalet avlidna per dag har en trend (derivata) som är antingen rak eller lätt nedåtgående.

Tittar man på en kurva över antalet totalt avlidna i Storbritannien och Sverige så har de två länderna samma derivata.

T
MultiMan MultiMan skrev:
Den svenska demokratin fungerar inte längre, så nej, vi är inte alla ansvariga. Inte många folkpartister som röstade i valet 2018 trodde att det innebar ett aktivt stöd till en Mp/S-regering. Inte heller särskilt många Mp-röstare står bakom den flyktingpolitik som deras egen regering driver efter lappkastet partiet gjorde för några år sedan för att kunna sitta kvar vid makten.

Blott två exempel men väljer att stanna här pga forumets politikregler.
Det är (bl a) därför vi har regelbundna val. Och bara för att man är missnöjd betyder det inte att det inte fungerar, men det är en annan diskussion.

• Gilla
  • Älska
Tabors39 och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Om det är stor andel invandrare som jobbar inom vård då skulle de vara de första som tog del sv informationen. Eftersom information om att motverka smittspridningen går alltid ut på sjukhus och sjukhem först.
Naturligtvis har de fått information men de har inte fått reda på hur man isolerar de äldre i praktiken när de bor i samma 3-rumslägenhet som förvärvsarbetande och barn. Så ska man jämföra med andra länder behöver man veta hur vanlig kraftig trångboddhet är och vilka arbeten som de arbetande i de hushållen har.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Vi är alla ansvariga, det kallas demokrati har jag för mig.
Då kan vi alltså avskaffa JO anmälningar.
Hoppas du vet vad det är.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Skyddsmasker bedöms fungera i stort sett hela världen men inte i Sverige.
I vissa länder är det ett krav att bära mask på vissa platser.

Det måste vara fel på oss svenskar där de inte fungerar.
Jo det finns en plats i Sverige där de tydligen fungerar och det är inom sjukvården.

Så om man hanterade skydden på samma sätt som inom sjukvården så skulle de väl fungera på alla?
Eller är det så att om en sjuksköterska tar på sig ett munskydd på jobbet så fungerar det men om sjuksköterskan tar på sig ett hemma så fungerar de inte?

"Det är en hund begraven"

Jag har en teori.
Vår beredskap för denna typ av smitta var så jäkla dålig att det inte är klokt. Det saknades munskydd för allmänheten och brister för sjukvården. Då går man ut med att de inte fungerar för att de få som fanns skulle räcka till sjukvården.

Vem är ansvarig för detta?
Frågan är om alla länder lyckas lösa detta med att använda masker och kommer det att leda till att sjukvården får ytterligare brist?
Det lirar heller inte riktigt med WHOś rekommendation att masker ska reserveras för de som jobbar inom sjukvården.

However, the following potential risks should be carefully taken into account in any decision-making process:
• self-contamination that can occur by touching and reusing contaminated mask
• depending on type of mask used, potential breathing difficulties
• false sense of security, leading to potentially less adherence to other preventive measures such as physical distancing and hand hygiene
• diversion of mask supplies and consequent shortage of mask for health care workers
• diversion of resources from effective public health measures, such as hand hygiene

https://apps.who.int/iris/rest/bitstreams/1274280/retrieve

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Om man tror att det parti man röstar på aldrig kommer kompromissa så är man naiv. Trodde man det inför valet 2018 så var man mycket naiv. Det är så precis så en demokrati fungerar, så jo den fungerar fortfarande, även om inte alla får precis som de vill i alla frågor. Alternativet hade varit att ingen fick något om inte ett parti hade egen majoritet.

• Gilla
Violina och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
T tanaris skrev:
Det är (bl a) därför vi har regelbundna val. Och bara för att man är missnöjd betyder det inte att det inte fungerar, men det är en annan diskussion.
Det handlar inte om missnöje alls. Det handlar om att de folkvalda inte längre driver den politik de går till val på. Därför är demokratin satt ur spel. Maktspel har blivit viktigare än folkvilja.

Och nej, det handlar inte om kompromisser heller.

• Gilla
  • Haha
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T TAR12 skrev:
Sverige har sedan i slutet av mars ett mål på 100 000 tester per vecka. Vad jag vet har man inte nått det ännu utan ligger någonstans runt 20-30000 i kapacitet per vecka.
Som jag förstod något som någon (Socialstyrelsen troligen) sa i början av veckan så är analyskapaciteten nu uppe i 100 000 men det gäller att få dem med lättare symtom att testa sig efter remiss, gäller för närvarande personal inom sjukvård och äldreomsorg. T.ex. gjorde DN ett besök på drive-in-mottagningen vid Älvsjö (Stockholm) för några dagar sen och det kom ju knappt några dit.

optimum
Möbius skrev:
Frågan är om alla länder lyckas lösa detta med att använda masker och kommer det att leda till att sjukvården får ytterligare brist?
Det lirar heller inte riktigt med WHOś rekommendation att masker ska reserveras för de som jobbar inom sjukvården.

However, the following potential risks should be carefully taken into account in any decision-making process:
• self-contamination that can occur by touching and reusing contaminated mask
• depending on type of mask used, potential breathing difficulties
• false sense of security, leading to potentially less adherence to other preventive measures such as physical distancing and hand hygiene
• diversion of mask supplies and consequent shortage of mask for health care workers
• diversion of resources from effective public health measures, such as hand hygiene

[länk]
Du menar alltså att budskapet att de inte fungerar på allmänheten beror på bristen på munskydd.
I så fall hade det varit bättre att säga det. Men risken att folk hamstarar munskydd är uppenbar.

Jo jag anser att munskydd i första hand ska gå till sjukvården.
Lutar mer åt att det är en lögn att de inte fungerar för att undvika hamstring av skydd och brist åt sjukvården.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
optimum
V Ville_Vessla skrev:
Förmodligen, men det kommer ju aldrig att ske privat.
Hade det gjort hos oss eftersom hustrun jobbat många år som IVA sköterska och vet hur man hanterar sådant.

Men till övriga som inte har den kunskapen vore det svårt eftersom vi nu sett instruktionsfilmer på hur man tvättar händerna.
Skrämmande låg nivå.

T
optimum optimum skrev:
Då kan vi alltså avskaffa JO anmälningar.
Hoppas du vet vad det är.
Ja, det vet jag förstås, så jag önskar dig all lycka med din JO-anmälan om att det inte fanns tillräckligt med munskydd till alla.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
De skulle oxå kunna klara sig med syrgas och penicillin men det får de inte.
Är inte du en av dem som menar att Sverige agerat alldeles för slött och borde förutsett framtida smittspridning?
Borde inte du tillsammans med dina likar då anse att preventiv behandling med antibiotika, för att hindra sekundär bakteriell infektion, borde undvikas? Antibiotikaresistenta bakterier är ju ett reellt hot mot framtiden.

För övrigt vore det intressant att veta var du fått informationen ifrån.

• Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.