2 149 753 läst · 32 467 svar
2150k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Genom att inte välja avbokningsbara biljetter så tarvman en viss typ av risk, något som man också ofta kompenserar sig för genom att ta olika typer av försäktingar.tusenett skrev:Vi valde vid bokningen av flygbiljetterna att inte ta avbokningsbara biljetter eftersom de var mycket dyrare. Det var ett medvetet val och var fullt medvetna om att om något händer så är pengarna förlorade.
Varken jag, flygbolaget eller staten kunde gissa att det skulle komma en pandemi som skulle ställa till det. Jag valde biljetter som inte är avbokningsbara så jag får stå mitt kast. Självklart är det j*****t surt och jag hoppas såklart på att något sker som gör att flygbolaget väljer eller bli tvingade att betala tillbaka pengarna. Men om det inte sker så får jag väl säga som Hundraåringen: ”Det är som det är och det blir som det blir”
Att staten genom restriktioner skall driva företag i KK är dock inte en risk som jag anser att jag tar när jag köper den biljetten. Jag tror mig vara skyddad mot at bolaget går i KK enligt lag, men den lagen gäller inte om staten driver bolaget i konkurs genom reserestriktioner. Här sitter staten på bägge stolarna och väljer att låta mig som privatperson att ta risken, det är inte rimligt. Detta är ett praktexempel på att man inte har lyckats när man skrivit lagarna.
Det har du inte alls bevisat.L Lars48 skrev:Jag har redan bevisat att 70% av 80+ Cov-2 patienter som blir inlagda på sjukhus behöver intensivvård och i Sverige 98% av samma patient kategori inte får den intensivvård de behöver. Detta beror tydligen på ont om platser och resurser vilket gör att 80+ patienterna prioriteras bort. Vilket strider emot etik och moral, om man har tro på etik och moral förstås.
Det finns många som inte tror på de.
Blev även beredskapen och kompetensen för en eventuell pandemi bättre? I dagens läge har man ju inte så jättestor nytta av att man trivs bättre på jobbet även om lägre personalomsättning till viss del kan underlätta...pacman42 skrev:
Du hänger inte med i diskussionerna . Hon insisterade igår att intensivvård är inget för 80+ eftersom de ändå inte klarar av det. Det ör inget idé överhuvudtaget eftersom det råder en dödslängtan ändå hos dem. Referensen var KOW.Fairlane skrev:Det blir ju lite svårt att diskutera om du läser så illa. Tolkar du all information så dåligt blir det ju problem.
Du citerade BirgitS och i citatet står klart ock tydligt: "att väldigt få 80+ får behandling med respirator där och en mindre del av dem överlever"
Ser man sen på den nedre grafen så är det ju inte precis någon stor stapel i det gröna vi 80. Jämför du med det ljusblå längst till vänster så blir det ju tydligt att de absolut flesta över 80 inte överlever efter IVA (några gör det)
Tittar man istället på mittengrafen så ser det genast bättre ut för 80+....
Nu är jämförelsen inte helt enkel för det kan vara så att de som trots allt lades i respirator var sjukare från början, det säger inte graferna något om. Det är en avvägning som man måste göra som läkare, "är det störst chans för patienten att överleva om de får respiratorbehandling eller om de inte får det". Du verkar leva i tron att respiratorbehandling alltid ger ett mer gynnsamt utfall, men så ser inte erfarenheten ut för de som arbetat med detta under många år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 700 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 700 inlägg
Jag har inte påstått att ingen över 80 år klarar sig igenom IVA levande utan jag har använt ord som få, liten del eller annat liknande. Tvärtom har jag pekat på det svenska intensivvårdsregistret som visar att några över 80 år har klarat sig igenom IVA. Det vore trevligt om du lät bli att hitta på vad jag har skrivit.L Lars48 skrev:Här är grafen för intensivvård av 80+ från den rapporten som du och andra påstår att igen 80 åring klarar sig ur IVA. Var ser du/ni att ingen av dem klarar sig på IVA ?!
Svara exakt vilken graf som styrker ditt/eran påstående, tack i förhand. Ingen filosofi diskussion runt omkring det. Bara raka svar.
[bild]
Titta på understa graferna gällande respiratorbehandlade och då särskilt den längst till höger som är antalet som har överlevt respiratorn. Hur många finns det där som är över 80 år?
Jag tycker det ser ut som 1, kanske. De andra två på den raden visar väl att ungefär 3 har dött och 1-2 fortfarande ligger ansluten till respiratorn.
Det är alltså mycket få över 80 år som läggs i respirator och en minoritet av dem klarar sig igenom det.
Om vi då tar graferna i mittenraden så omfattar de både ICU och HDU. HDU är inte intensivvård vare sig enligt engelsk eller svensk nomenklatur utan en enklare vård, men siffrorna är hopslagna vilket gör det omöjligt att jämföra med det svenska intensivvårdsregistret.
Men även i den gruppen som alltså omfattar fler typer av patienter än de som skulle vårdas på IVA i Sverige kan man se att max 10 har överlevt medan kring 40 har dött samt några få ligger där fortfarande. Överlevnaden bland de som är över 80 år är alltså låg även bland de som ligger på ICU utan respirator och på HDU.
Översta graferna visar antal på sjukhus oavsett typ av vård och då ser man att kring 300 över 80 år har överlevt sjukhusvistelsen, man kan då lätt inse att det var få av dem som behandlades ens på en HDU.
Ingen har sagt att ingen 80-plussare inte klarar intensivvård, bara att det är väldigt få av dem som bedöms vara starka nog för att ges intensivvård. Av de som ÄR starka nog, är det enligt din graf ca 50% som klarar det och överlever. Vad resterande 50% dör av vet vi inte, om det är Covid-19 eller komplikationer av vården, eller något annat.L Lars48 skrev:Här är grafen för intensivvård av 80+ från den rapporten som du och andra påstår att igen 80 åring klarar sig ur IVA. Var ser du/ni att ingen av dem klarar sig på IVA ?!
Svara exakt vilken graf som styrker ditt/eran påstående, tack i förhand. Ingen filosofi diskussion runt omkring det. Bara raka svar.
[bild]
Nu är det inte lätt att uppskatta siffror ur din graf, men jag har gjort ett försök. Det ser ut att vara ca 1800 80-plussare bland samtliga 6628 patienter. Av dessa är det ca 50 st som är intagna på IVA (eller nja, ICU + HDU), dvs kring 2,8% som bedöms ha chans att klara en sådan behandling. Så tolkar i alla fall jag graferna.
Edit: Den nedersta raden är det ju så ytterst få 80-plussare som hamnar i respirator att det inte ens är värt att nämna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kudos till dig.BirgitS skrev:Jag har inte påstått att ingen över 80 år klarar sig igenom IVA levande utan jag har använt ord som få, liten del eller annat liknande. Tvärtom har jag pekat på det svenska intensivvårdsregistret som visar att några över 80 år har klarat sig igenom IVA. Det vore trevligt om du lät bli att hitta på vad jag har skrivit.
Titta på understa graferna gällande respiratorbehandlade och då särskilt den längst till höger som är antalet som har överlevt respiratorn. Hur många finns det där som är över 80 år?
Jag tycker det ser ut som 1, kanske. De andra två på den raden visar väl att ungefär 3 har dött och 1-2 fortfarande ligger ansluten till respiratorn.
Det är alltså mycket få över 80 år som läggs i respirator och en minoritet av dem klarar sig igenom det.
Om vi då tar graferna i mittenraden så omfattar de både ICU och HDU. HDU är inte intensivvård vare sig enligt engelsk eller svensk nomenklatur utan en enklare vård, men siffrorna är hopslagna vilket gör det omöjligt att jämföra med det svenska intensivvårdsregistret.
Men även i den gruppen som alltså omfattar fler typer av patienter än de som skulle vårdas på IVA i Sverige kan man se att max 10 har överlevt medan kring 40 har dött samt några få ligger där fortfarande. Överlevnaden bland de som är över 80 år är alltså låg även bland de som ligger på ICU utan respirator och på HDU.
Översta graferna visar antal på sjukhus oavsett typ av vård och då ser man att kring 300 över 80 år har överlevt sjukhusvistelsen, man kan då lätt inse att det var få av dem som behandlades ens på en HDU.
Jag förstår inte hur du orkar.
Måste också ge en eloge till Birgit med flera som ens orkar argumentera med TS. I många trådar på BH där vissa agerat betydligt sakligare än TS i denna tråden har troll-stämpeln dykt upp, men inte här, fast undrar om det inte är befogat för det snart.
Nu hör jag till dem som aldrig ignorerar någon, läser dessutom alla inlägg och just i denna tråden innebär en grön bakgrund rött för mig vad seriositet beträffar.
Nu hör jag till dem som aldrig ignorerar någon, läser dessutom alla inlägg och just i denna tråden innebär en grön bakgrund rött för mig vad seriositet beträffar.
I dagens Fokus (läser papperstidningen, så sorry - ingen länk) finns lite siffror som jag inte sett förut, och som kanske intresserar tråden:
Marta Szebehely deltar i det internationella nätverket LTC, med äldreforskare från flera länder, som nu regelbundet samlar in information om covidläget i äldreomsorgen. Där utmärker sig inte Sverige med nära hälften av dödsfallen på äldreboenden. I nätverkets sammanställning har Norge och Irland 60 procent, och Kanada 62 procent av sina dödsfall på boenden. Än så länge avviker Australien och Singapore bland de länder de jämför, med betydligt lägre dödstal på äldreboendena.
...
I norden har Danmark lägst dödstal på äldreboenden, enligt LTC:s siffror från den 3:e maj, med 33 procent av dödsfallen i äldreomsorgen. I Finland har tv-bolaget Yle rapporterat att två tredjedelar av dödsfallen har skett på vårdhem.
Marta Szebehely deltar i det internationella nätverket LTC, med äldreforskare från flera länder, som nu regelbundet samlar in information om covidläget i äldreomsorgen. Där utmärker sig inte Sverige med nära hälften av dödsfallen på äldreboenden. I nätverkets sammanställning har Norge och Irland 60 procent, och Kanada 62 procent av sina dödsfall på boenden. Än så länge avviker Australien och Singapore bland de länder de jämför, med betydligt lägre dödstal på äldreboendena.
...
I norden har Danmark lägst dödstal på äldreboenden, enligt LTC:s siffror från den 3:e maj, med 33 procent av dödsfallen i äldreomsorgen. I Finland har tv-bolaget Yle rapporterat att två tredjedelar av dödsfallen har skett på vårdhem.
mikethebik skrev:Måste också ge en eloge till Birgit med flera som ens orkar argumentera med TS. I många trådar på BH där vissa agerat betydligt sakligare än TS i denna tråden har troll-stämpeln dykt upp, men inte här, fast undrar om det inte är befogat för det snart.
Det går ju inte ignorera någon som bevisligen har en dold agenda med sitt syfte.
Sedan är det även farligt när personen undviker att svara när personen blir konfronterad med rena faktafel....
Men jag får erkänna att det var lugnare och mer sansat när någon var blockad från att skriva i tråden...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 700 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 700 inlägg
Har du svårt med läsförståelse?L Lars48 skrev:
I så fall är det ju bra om du berättar det så att vi kan anpassa det vi skriver så det blir enklare att förstå.
@KnockOnWood har inte uttryckt någon längtan efter att dö däremot så uppfattade jag att det som att när det är dags ska det ske med värdighet i lugn och ro om möjligt.
Jag har inte heller skrivit att det gäller alla människor över 80 år men en del av dem tycker att deras liv är så tråkiga och meningslösa därför att de inte kan göra eller uppleva något längre pga. sjukdomar och krämpor så att döden kan kännas som en befrielse. Referensen i det fallet var min mormor (blev 89 år) 1och en annan mycket gammal släkting (blev 93 år).
Låt bli att överdriva allt!!!
Läs ordentligt och tänk efter vad det verkligen betyder.
Jag misstänker vi har olika definition av ordet "behöver". Vad menar du @Lars48 med "behöver" i det här sammanhanget?L Lars48 skrev:Jag har redan bevisat att 70% av 80+ Cov-2 patienter som blir inlagda på sjukhus behöver intensivvård och i Sverige 98% av samma patient kategori inte får den intensivvård de behöver. Detta beror tydligen på ont om platser och resurser vilket gör att 80+ patienterna prioriteras bort. Vilket strider emot etik och moral, om man har tro på etik och moral förstås.
Det finns många som inte tror på de.
Enligt dagens pressträff för vg-regionen så uppgav man att det nu finns gott om skyddsutrustning och att man har såpass välfyllda förråd att man delar med sig till andra om det behövs. Beställningar som läggs nu avser höstens behov.
Smittspridningen ökar inte längre i samma takt som tidigare och antalet inlagda håller sig stabil men det är för tidigt att säga att man ligger på en platå eller har en nedgång.
Smittspridningen ökar inte längre i samma takt som tidigare och antalet inlagda håller sig stabil men det är för tidigt att säga att man ligger på en platå eller har en nedgång.