2 149 841 läst · 32 467 svar
2150k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Man behöver inte masstesta i stor skala för att få veta hur många som är smittade. Ett bra slumpmässigt urval som man testar och en miniräknare med statistikfunktioner räcker alldeles utmärkt för det ändamålet.tompas11 skrev:Frågan är varför man inte prioriterar testning i stor skala. Vill man inte veta hur många som är smittade eller saknar vi helt enkelt kapaciteten? Jag för min del lutar måhända åt det sistnämnda. Andra länder har som sagt skalat upp testningen, men här tycks just kapaciteten eller som du så riktigt påpekar, prioriteringen att testa vara där skon klämmer.
Således kan vi konstatera att det är icke önskvärt att veta hur många som blivit smittade. Frågan är varför just detta är prio ett?
Detta lyftes redan tidigt, bland annat den första amerikanska patienten fick antibiotika proaktivt för att förhindra sekundär lunginflammation. John Campbell gick igenom detta väldigt bra för ett par månader sedan (på sin youtube-kanal).MultiMan skrev:Man märker att ni griper efter halmstrån gång på gång bara för att kunna attackera Lars48, mig eller någon annan i tråden som tillhör den mörka sidan enligt er. Patetiskt.
Sekundär, bakteriell lunginflammation är ett av de största hoten vid svåra virusinfektioner.
Ett snabbt exempel: [länk]
Respiratory viral infections predispose patients to co-infections and these lead to increased disease severity and mortality. Most fatalities in the 1918 influenza outbreak were due to subsequent bacterial infection, particularly with Streptococcus pneumoniae.
Poor outcomes in the 2009 H1N1 influenza pandemic were also associated with bacterial co-infections, although few studies captured these data.
Det skulle ju kunna bero på en obefintliga bakomliggande faktan. Ja, bakterier brukar vara ett problem. Men vid den här epidemin har det inte varit fallet vad jag förstår. Bakteriell lunginflammation är inte en vanlig dödsorsak vid covid-19 sjukdom.MultiMan skrev:Man märker att ni griper efter halmstrån gång på gång bara för att kunna attackera Lars48, mig eller någon annan i tråden som tillhör den mörka sidan enligt er. Patetiskt.
Sekundär, bakteriell lunginflammation är ett av de största hoten vid svåra virusinfektioner.
Respiratory viral infections predispose patients to co-infections and these lead to increased disease severity and mortality. Most fatalities in the 1918 influenza outbreak were due to subsequent bacterial infection, particularly with Streptococcus pneumoniae.
Poor outcomes in the 2009 H1N1 influenza pandemic were also associated with bacterial co-infections, although few studies captured these data.
Jag väntar fortfarande på någon typ av information om att Englads vård medför signifikant högre överlevnadsmöjligheter för äldre. Finns inte informationen är det inte konstigt om jag och många andra utgår i från att det är påhitt.
Allt beror ju på syftet med att testa. Vill man bara ha en siffra på hur många som är smittade och ifall insatser har någon verkan, ja då räcker det med ett representativt urval. Men vill man använda testningen för att hitta de individer som är smittade för att kunna hålla dem avskilda från samhället och minska smittspridningen, ja då måste man ju testa alla, flera gånger i månaden.tusenett skrev:
Frågan gällde just att få veta hur många som var smittade, så det var det jag svarade på.B b8q skrev:Allt beror ju på syftet med att testa. Vill man bara ha en siffra på hur många som är smittade och ifall insatser har någon verkan, ja då räcker det med ett representativt urval. Men vill man använda testningen för att hitta de individer som är smittade för att kunna hålla dem avskilda från samhället och minska smittspridningen, ja då måste man ju testa alla, flera gånger i månaden.
https://www.bbc.com/news/amp/uk-scotland-52319271
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks#:~:text=If you are healthy,,dispose of it properly.
https://www.healtheuropa.eu/are-face-masks-useful-for-stopping-the-spread-of-covid-19/99087/
https://www.euronews.com/amp/2020/0...-to-covid-19-crisis-by-making-masks-mandatory
I Tjeckien ställde man krav på ansiktsmask:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_the_Czech_Republic
https://www.google.se/amp/s/fortune...asks-covid-19-n95-surgical-mask-shortage/amp/
Så runt hela världen är det brist på masker, få länder var förberedda på behov i denna omfattning.
Om jag styrde och FAKTAN var att ansiktsmask var en bristvara, vem skulle jag då ge dessa till?
Var det till alla människor, människor i riskgrupper eller människor som garanterat kom i kontakt med smittan dagligen?
För mig är det självklart, risken är störst inom vården och dessa har högst prio!
Återigen det är hemskt att äldrevården inte använt samma logik, jag ser fortfarande personal som besöker 80-90 åringar som behöver hemtjänst och där personalen går från hus till hus utan skydd, inte ens handskar. Som borde förstå Svenska 100% (så vi inte får någon annan diskussion) som borde förstått all information på Svenska om den kommit fram....
Så det är helt enkelt så att reservlager fanns inte. Nästa pandemi/risk kräver kanske gasmask, helkroppsskydd ska vi bunkra dessa till hela Sveriges befolkning också?
Jo Statsministern, den här posten på 90% av vår budget i 4 år, vad är det för något och är det verkligen nödvändigt??
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks#:~:text=If you are healthy,,dispose of it properly.
https://www.healtheuropa.eu/are-face-masks-useful-for-stopping-the-spread-of-covid-19/99087/
https://www.euronews.com/amp/2020/0...-to-covid-19-crisis-by-making-masks-mandatory
I Tjeckien ställde man krav på ansiktsmask:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_the_Czech_Republic
https://www.google.se/amp/s/fortune...asks-covid-19-n95-surgical-mask-shortage/amp/
Så runt hela världen är det brist på masker, få länder var förberedda på behov i denna omfattning.
Om jag styrde och FAKTAN var att ansiktsmask var en bristvara, vem skulle jag då ge dessa till?
Var det till alla människor, människor i riskgrupper eller människor som garanterat kom i kontakt med smittan dagligen?
För mig är det självklart, risken är störst inom vården och dessa har högst prio!
Återigen det är hemskt att äldrevården inte använt samma logik, jag ser fortfarande personal som besöker 80-90 åringar som behöver hemtjänst och där personalen går från hus till hus utan skydd, inte ens handskar. Som borde förstå Svenska 100% (så vi inte får någon annan diskussion) som borde förstått all information på Svenska om den kommit fram....
Så det är helt enkelt så att reservlager fanns inte. Nästa pandemi/risk kräver kanske gasmask, helkroppsskydd ska vi bunkra dessa till hela Sveriges befolkning också?
Jo Statsministern, den här posten på 90% av vår budget i 4 år, vad är det för något och är det verkligen nödvändigt??
Du tänker lika fel som många andra. Maskerna är inget bra skydd mot att bli smittad. Det är ett hyfsat skydd för att inte sprida smitta. Skydden behövs främst inom vård och omsorg för att skydda äldre och sjuka. Inte för att skydda personalen, som du och flera fackförbund verkar tro. Det finns inget som tyder på att det är ett bra egenskydd. De som arbetar med smittade behöver andra typer av skydd.
Fram till och med 90-talet fanns det 7,3 miljoner gasmasker för civilt bruk, även särskilda avsedda för barn, i beredskapslager.mathiash77 skrev:
Då på slutet var dessa "förbrukade" av ålder men ersattes inte när de brändes. Var främst avsedda mot kemisk krigsföring men ändå, det visar att det är det fullt möjligt.
Edit: Fanns tom rågummi i lager för att kunna nyproducera masker vid behov trots importsörningar.
Jag vet inget om andras intentioner utan svarar bara för mig själv nu. Jag anser mig inte attackera någon men om en kastar upp den ena tokigheter efter den andra utan tex källhänvisning eller till och med rena felaktiga hänvisningar får en räkna med att bli ifrågasatt. Är en dessutom en person, (ingen nämnd ingen glömd) som har för vana att aldrig svara när ens inlägg blir ifrågasatta, möjligtvis bara genom att idiotförklara frågeställaren ja då kan jag gott och väl tänka mig att den personen känner sig attackerad.MultiMan skrev:Man märker att ni griper efter halmstrån gång på gång bara för att kunna attackera Lars48, mig eller någon annan i tråden som tillhör den mörka sidan enligt er. Patetiskt.
För att ta ett exempel:
Fattar ni inte. 3k har dött!!! Det måste vara en konspiration.
Jo jag fattar men vad menar du med konspiration?
Hade du orkat läsa vad jag skrev så hade du fattat vad jag menar!!!
Jo jag har läst och jag fattade vad det stod men jag fattar inte vad du menar utan skulle vilja att du förklarar det.
Jaha, så du tycker det är ok att FHM låter 3k ligga och dö!!!
Här någonstans brukar jag lägga ner inte för att jag är tillfreds med svaret utan för att jag börjat inse att jag inte kommer att få något.
Så sammanfattningsvis. Jag kan inte se att ngn attackerat er, som du av för mig okänd anledning kallar er "den mörka sidan" Jag går så långt så jag säger att det nog snarare är tvärt om!
engs skrev:
Självklart är det fullt möjligt!
Men 500kr/ mask (helmask) samt X antal filter a X kr blir en del pengar.
Produkterna ska förvaras på säkra ställen, det behövs personal och som du redan skrev så har de ett bäst före datum och behöver bytas ut...
10 miljoner masker tar också lite tid att tillverka.
Inget är omöjligt!
min poäng i slutet: att det var kanske en promille av befolkningen som före Covid tyckte det var rätt att spendera pengar på detta.
Edit: folk ska tränas i att använda dem också och det krävs utrustning för att sanera efter användning!
Ska man köpa de mängderna blir priset sannolikt ett annat. Men jag vet inte riktigt vilket problem man löst med dessa masker.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 503 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 503 inlägg
Undersökning från 2009:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2662657/
We estimated that, irrespective of the assumed value for the incubation period (1 or 2 days), the relative reduction in the daily risk of acquiring a respiratory infection associated with adherent mask use (P2 or surgical) was in the range of 60%–80%.
...
Results of our study have global relevance to respiratory disease control planning, especially with regard to home care. During an influenza pandemic, supplies of antiviral drugs may be limited, and there will be unavoidable delays in the production of a matched pandemic vaccine (31). For new or emerging respiratory virus infections, no pharmaceutical interventions may be available. Even with seasonal influenza, widespread oseltamivir resistance in influenza virus A (H1N1) strains have recently been reported (32). Masks may therefore play an important role in reducing transmission.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2662657/
We estimated that, irrespective of the assumed value for the incubation period (1 or 2 days), the relative reduction in the daily risk of acquiring a respiratory infection associated with adherent mask use (P2 or surgical) was in the range of 60%–80%.
...
Results of our study have global relevance to respiratory disease control planning, especially with regard to home care. During an influenza pandemic, supplies of antiviral drugs may be limited, and there will be unavoidable delays in the production of a matched pandemic vaccine (31). For new or emerging respiratory virus infections, no pharmaceutical interventions may be available. Even with seasonal influenza, widespread oseltamivir resistance in influenza virus A (H1N1) strains have recently been reported (32). Masks may therefore play an important role in reducing transmission.
Här slog du tror jag huvudet på spiken!mathiash77 skrev:Självklart är det fullt möjligt!
Men 500kr/ mask (helmask) samt X antal filter a X kr blir en del pengar.
Produkterna ska förvaras på säkra ställen, det behövs personal och som du redan skrev så har de ett bäst före datum och behöver bytas ut...
10 miljoner masker tar också lite tid att tillverka.
Inget är omöjligt!
min poäng i slutet: att det var kanske en promille av befolkningen som före Covid tyckte det var rätt att spendera pengar på detta.
Edit: folk ska tränas i att använda dem också och det krävs utrustning för att sanera efter användning!
Staten snor våra pengar hörs titt som tätt.
Skattesänkningar applåderas både till höger och vänster nu mer.
Mig inkluderat nota bene!
Men sen händer något, tex en pandemi. Då ska minsann allt bara fungera.
Edit: Med detta sagt så tänjer jag inte gå vidare in i det träsket. Det blir bara en politisk lervälling av allt då